Sari la continut
Republica
Comunicare

Un tată care nu știe să umble cu un microfon sofisticat, o mufă și „șeimuiala” digitală pe care a primit-o de la fiul său de 10 ani

Tată și fiu la computer

Foto: Getty Images

Am un prieten care mi-a povestit de curând o întâmplare cu mai mult tâlc decât pare. Și-a cumpărat un microfon sofisticat. Plin de încredere și mândrie, a încercat să-l monteze ca să-l folosească imediat. Multe încercări, niciun rezultat. S-a plictisit după o vreme, l-a pus pe un raft, s-a umplut de praf, așa că l-a pus resemnat într-o cutie și acolo a rămas. Uitase de el complet când, într-o zi, fiul lui de 10 ani care face ce fac fiii la zece ani, adică cotrobăie prin casă, l-a găsit.

- Tata, ce e cu microfonul ăsta?

- E stricat.

- Ai garanție la el?

- A expirat demult.

- Ce are?

- Nu știu, nu îl pot monta, e stricat, ți-am zis.

Copilul se pune pe căutat în alte cutii, încearcă mai multe cabluri, face ceva pe computer și spune:

- Gata, merge, vezi?

- Cum așa?! Ce avea?

- Nimic, îi trebuia o mufă, uite asta.

Am simțit o rușine cât casa, îmi spune prietenul meu. Să nu fiu în stare să pricep cum se poate conecta un microfon…

Dacă nu ți s-a întâmplat asta încă cititorule, pun pariu că ți va întâmpla așa ceva la un moment dat.

Și așa mi-a venit ideea conceptului de „digital shaming”. Nu am găsit pe nicăieri așa ceva descris, deși cred că este o temă foarte prezentă on și offline.

Pornesc de la una dintre definițiile mult prea folositului „shaming”. La noi i se spune „șeimuială” și se aude din ce în ce mai des în varianta: „m-a șeimuit de față cu toată lumea..” sau „x și-a luat o șeimuială pe fb de nu s-a văzut” . A „șeimui” pe cineva înseamnă a face de rușine, a umili, a dezonora sau a afecta cuiva reputația prin expunere publică și critică mai ales pe internet - cam cum a făcut foarte recent un soi de vedetă cu propria soție și fiică, de exemplu. E la îndemâna oricui să șeimuiască. Din păcate, activitatea asta - care nu aduce decât o minusculă și trecătoare răcoreală - a devenit un fenomen de masă și se petrece atât în online în mod curajos anonim, cât și în offline, în școli, în birouri, pe la ghișeele instituțiilor publice, dar și în familii, între prieteni, cupluri sau comunități de părinți, de vecini, de bloc, mai peste tot de fapt. E ocupație națională să scrii cât mai ațos pe grup, să pleznești în dreapta și în stânga cu verdicte și emoticoane și să vituperezi sub steag fals pe internet. Bariere de rușine cad pentru că educația și cultura nu mai echipează omul cu armele de apărare: gândirea critică, încrederea în sine, spirit comunitar, altruism și conștiință civică. 

E ocupație națională să scrii cât mai ațos pe grup, să pleznești în dreapta și în stânga cu verdicte și emoticoane și să vituperezi sub steag fals pe internet. Bariere de rușine cad pentru că educația și cultura nu mai echipează omul cu armele de apărare: gândirea critică, încrederea în sine, spirit comunitar, altruism și conștiință civică.

Alexandra Gătej

Nu asta e „digital shaming”. Conceptul la care m-am gândit vine dintr-o observație a felului în care diferite categorii de vârstă se raportează la mediul digital - de la a deschide un cont online la o clinică privată pentru că altfel nu mai vezi analizele, la manevrarea opțiunilor pe telefoanele inteligente că altfel nu te poți vedea cu nepotul din Canada, la plățile cu telefonul sau cu cardul fiindcă afară sunt 40 de grade și dacă nu achiți repede îți taie netul, la plăți online de rate fiindcă banca nu mai are sedii fizice, la cumpărarea biletelor de avion evitând toate capcanele de tip Priority care umflă costurile, la comunicările care vin doar pe email de la școală ori la teme care se dau doar pe whatsup. Sau o altă categorie de activități: cunoașterea programelor de realizare a prezentărilor în companii - pâinea oricărui corporatist, capacitatea de a cunoaște tipuri de fișiere, aplicații și moduri de transfer, dacă ai habar ce e bitly sau nu, cum se promovează pe social media și ce indicatori să folosești, lucrul cu tabele mari și baze de date extinse, adică toate acele instrumente digitale care ar trebui să ajute omul eliberându-l de povara taskurilor și de rutină și ajutându-l să-și crească valoarea pe piața muncii (obiectivul oricărui angajat).

„Digital shaming” este atunci când cineva te face de rușine - public sau privat, cu cuvinte sau cu atitudine, direct sau indirect - că nu știi să folosești digitalul. Cel care știe crede că îți este superior nu prin cunoștințe, ci prin abilitatea de a mânui aparate, cabluri, programe, aplicații, terminale, roboți etc. Problema nu ar fi că nu știi digitalul - se poate învăța iar coloniștii și emigranții digitali chiar fac eforturi. Problema este că cei care sunt apți digital cred despre cei care nu se pricep că au pierdut trenul, că sunt vechi, că nu mai au nicio șansă și nu au valoare. Se face astfel un transfer de decădere completă a individului respectiv - nativul digital are puțin respect față de aceste două categorii care se chinuie.

Doar educația poate să compenseze acest clivaj. Din păcate și ea stă ascunsă bine într-o cutie prăfuită. Ca mufa salvatoare a prietenului meu.

Data viitoare când o șeimuiți pe mama că nu știe să plătească curentul online sau vă pierdeți răbdarea cu un coleg care nu știe Canva, trageți puțin aer în piept și arătați-le. Vă faceți un bine pentru vremea când se va râde de voi că nu știți să vorbiți cu colegul robo.

Începând de la jumătatea lunii iunie, platforma habits.republica.ro a pus la dispoziția cititorilor un buton care le permite să consume articolele preferate cu ecranul pe modul întunecat. Implementarea acestei funcționalități este o etapă din proiectul editorial realizat împreună cu partenerii de la YOXO.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult