Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Unde dai și unde crapă! Imaginează-ți că de mâine nu mai ești obligat să ai RCA! Ai accepta? Și crezi că asta te-ar ajuta?

Mașini RCA

Foto: George Călin/ Inquam Photos

Imaginează-ți că de mâine nu mai ești obligat să ai RCA! Ai accepta? Și crezi că asta te-ar ajuta?

Anul acesta am plătit 1.300 de lei pentru RCA. Am noroc că am 55 de ani. Și capacitatea cilindrică de 1598. Nu știu de ce am plătit mai mult decât anul trecut, dar îmi pot imagina. Au scăzut comisioanele agenților de asigurări cu 40%, ca să fie si ei solidari cu plafonarea prețurilor la RCA. Poate și tu ai plătit mai mult la RCA-ul tău și ești cumva împăcat cu ideea, că doar înțelegi că prețurile cresc an de an, la toate produsele și serviciile de care ai nevoie. 

Deci și despre asigurări, numai de rău! Fac această generalizare, fără să îmi pun problema că aș putea strica treaba colegilor mei din domeniu. E o percepție pe care cel puțin „clienții de RCA", o au. Și, ca orice chestie impusă de statul „supradimensionat", are sens. Mai ales dacă în cei 15-20 de ani, de când ești posesor de mașină, nu ai fost implicat în niciun accident rutier. De ce să fii jefuit în fiecare an, cu sume care sunt tot mai mari, indiferent de stilul de conducere și de faptul că nici nu ai primit și nici nu s-a plătit vreo despăgubire din cauza ta? Atunci de ce? De ce crește prețul, de ce nu ți se explică pe hârtie, de ce să plătești?

Ca adept al libertarianismului, mă regăsesc în acest mod de a privi fenomenul. Lasă-mă pe mine, statule, să am grijă de bunurile mele, să fiu responsabil financiar de greșelile mele, să am grijă de sănătate mea și de bătrânețea mea, așa cum cred eu. De ce să plătesc înainte să am nevoie, iar când am nevoie, tu, statule, să începi cu scuze, că stai să vezi, că nu sunt destui contributori, deci nu sunt destui bani și nu poți să îmi plătești cât de repede și cât am nevoie, deși poate eu am plătit mai mult decât plătește în medie un cetățean român. 

Așa că te provoc să te gândești ce s-ar întâmpla dacă, de mâine, RCA-ul nu ar mai fi obligatoriu? Și asta e o chestiune obligatorie, administrată privat (adică de companii private). Sau că nu ar mai fi obligatoriu să plătești contribuție la sistemul public de pensii sau de sănătate. Și nici la unul privat. Ce s-ar putea întâmpla bun în viața ta? Oare ai putea fi afectat financiar în vreun fel? Cum ai rezolva să primești banii de la o persoană vinovată de accidentul în care ai fost implicat și care nu are asigurare de răspundere civilă auto? Și cât te-ar costa? Nu numai procesul, ci și cursurile de arte marțiale, care te-ar putea ajuta, în cazul în care tu ai fi vinovat și cel care trebuie să primească despăgubirea nu citește „Republica” (mă refer la cetățenii politicoși și civilizați și responsabili de consecințele faptelor lor).

Și da, companiile de asigurări ar trebui sa fie foarte transparente cu modul în care îți construiesc prețul RCA, dacă tot e obligatoriu. Poate chiar să ai acest calcul direct pe oferta de asigurare. Și asta doar pentru că ești obligat să închei această asigurare.

Și nu, eu nu aș accepta să nu mai plătesc RCA, chiar dacă statul nu m-ar mai obliga! Pentru că la un moment dat, m-ar costa mult mai mult decât aș putea suporta, financiar. Și cred că e valabil și despre casa, sănătatea și pensia mea...

Deci, care este părerea ta?

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Este simplu: tarifele ar trebui stabilite de actuari – profesioniști calificați, conform cerințelor legale armonizate la nivel european. Rolul ASF este să se asigure că legea este respectată.

    Dar ne întrebăm sincer: înțeleg ei cu adevărat ce presupune acest lucru? Le permit actuariilor să-și exercite responsabilitățile legale?

    În final, totul se reduce la educația noastră colectivă: câți dintre noi știu, de fapt, cum ar trebui să funcționeze acest sistem?
    • Like 0
  • Există decontarea directă și CASCO, plus sistemul bonus-malus care te protejează cumva, aici vedem din nou și din nou necesitatea digitalizării și a corelării bazelor de date, că dacă ar fi așa nu ar mai putea umbla toți imbecilii fără RCA...iar Poliția poate ar înțelege valoarea prevenției
    • Like 0
  • Mihai check icon
    În Texas nu e obligatoriu dar trebuie să depui o garanție destul de consistentă. Problema la noi cu RCA-ul este că nu răsplătește suficient șoferii care nu produc accidente și nu îi pedepsește suficient pe cei care le produc. Ar trebui precizat în lege că tarifele nu cresc pentru cei care nu cauzează accidente și așa s-ar reduce cu mult accidentele de circulație. Se pare însă că acest lucru nu este de dorit pentru că accidentele paradoxal cresc PIB-ul deoarece crează locuri de muncă ceea ce înseamnă taxe mai multe, la fel ca pentru primele mai mari. Aici e tot buboiul.
    • Like 0
  • Dupa ce va tamponeaza o masina condusa de un sofer care nu are asigurare RCA, viata devine mai interesanta. Mai ales cu stilul proceselor civile din Romania
    • Like 0


Îți recomandăm

Maria Drăghici

Maria Drăghici n-a împlinit nici doi ani și are deja trei operații pe cord deschis. Culmea, e un copil vesel, care știe să se bucure de fiecare moment și, mai mult decât orice altceva, e un copil iubit. De fratele ei și de părinții ei, care, de la nașterea copilei, trăiesc cu ochii deschiși un coșmar adevărat.

Citește mai mult

Eco-creatorii de energie

Mă bucur să descopăr astfel de inițiative care ne dovedesc încă o dată că educația și formarea cetățenilor de mâine este un efort comun al familiei, al școlii, al ONG-urilor și al companiilor private responsabile. Semințele plantate acum ne vor arăta probabil peste 10-20 de ani dacă țara asta va fi mai bună și mai curată.

Citește mai mult