Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

Utilizatorii caselor de marcat cu jurnal electronic trebuie să transmită anumite date Fiscului, în fiecare lună

Casa de marcat

(Foto: Guliver/Getty Images)

Utilizatorii caselor de marcat cu jurnal electronic sunt obligați să transmită Fiscului, până la data de 20 a lunii următoare perioadei de raportare, anumite date legate de bonul fiscal și aparatele de marcat electronice fiscale utilizate.

Obligația a fost introdusă prin H.G. 804/2017 și revine utilizatorilor aparatelor de marcat electronice fiscale, iar Ordinul ANAF nr. 627/2018 publicat în luna martie a acestui an aprobă procedura de transmitere a datelor către ANAF. 

Printre altele, sunt vizate pentru raportare următoarele date:

* datele din bonul fiscal, structurate după cum urmează:

* valoarea totală a bonului, inclusiv TVA;

* numărul de ordine al bonului fiscal, la nivelul zilei de lucru;

* data, ora și minutul emiterii bonului fiscal;

* seria fiscală a aparatului de marcat electronic fiscal;

* valoarea totală a TVA pe cote ale acesteia, cu indicarea nivelului de cotă.

* datele din raportul fiscal de închidere zilnică;

* informații referitoare la pornirea/oprirea aparatului de marcat electronic fiscal, încetarea funcționării acestuia în urma unor evenimente de tipul lipsa curentului electric sau întreruperea conexiunii la internet, precum și cu privire la repunerea în funcțiune/reconectarea aparatului.

Actul normativ menționat stabilește și procedura prin care informațiile de mai sus trebuie să ajungă la Fisc. Astfel, datele se transmit prin mijloace electronice de transmitere la distanță, până cel mai târziu în data de 20 a lunii următoare perioadei de raportare (luna calendaristică) în care aparatele de marcat electronice fiscale au fost utilizate pentru generarea oricăreia dintre datele de raportare. Potrivit Hotărârii de Guvern 804/2017, obligația de raportare a informațiilor menționate în această procedura intră în vigoare la 1 august 2018. Prin urmare, primul raport va trebui depus pentru luna august 2018, termenul de depunere fiind cel târziu 20 septembrie 2018.

În vederea îndeplinirii acestei obligații, fișierele semnate folosind certificatul digital al aparatului de marcat electronic fiscal sunt exportate de pe aparatul de marcat electronic fiscal pe un mediu de stocare extern. Prin intermediul programului de asistență pus la dispoziție pe portalul ANAF, fișierele sunt validate și atașate unui fișier PDF. Fișierul PDF cu XML atașat, semnat cu certificat digital calificat, se comunică organului fiscal prin mijloace electronice de transmitere la distanță. 

În situația în care există aparate de marcat electronice fiscale neutilizate nici măcar o zi în perioada de raportare, utilizatorii au obligația de a informa organul fiscal prin completarea și transmiterea „Declaratiei privind aparatele de marcat electronice fiscale neutilizate”. Și acest document trebuie să ajungă la autorități până cel mai târziu în data de 20 a lunii următoare perioadei de raportare în care aparatele de marcat electronice fiscale nu au fost utilizate.

Reamintim faptul că, începând cu data de 1 iunie 2018, contribuabilii mijlocii și mari au obligația de a utiliza numai case de marcat echipate cu dispozitiv de memorare a jurnalului electronic, iar contribuabilii mici începând cu data de 1 august 2018.

Conform O.G. nr. 20/2017 amenzile pe care le vor primi comercianții ce nu vor respecta termenele pentru înlocuirea caselor de marcat sunt cuprinse între 8.000 și 10.000 de lei. Totodată, operatorilor economici în cauză le va fi suspendată activitatea, până la momentul achitării amenzilor acordate de autorități. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Fady Fady Chreih | Reginamaria.ro

De la etajul 17 al unei clădiri emblematice din Nordul Bucureștiului, orașul pare mai verde și mai ordonat. Fady Chreih, CEO-ul Rețelei private de sănătate Regina Maria, îmi povestește, într-un interviu pentru platforma republica.ro, despre cum s-a transformat o afacere locală lansată în toamna lui 1995 într-un motor al unei schimbări culturale- a redefinit ce înseamnă să fii pacient, medic și angajator într-o Românie care se caută încă pe sine și face eforturi să găsească răspunsuri la întrebări dificile în istoria sa de după 1990. În 20230, Regina Maria vizează afaceri de 1 miliard de euro, dublu față de astăzi.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Studenți la calculator

Din când în când mai schimb vorbe la o cafea, la sfârșit de săptămână, cu studenții sau foștii studenți cu care am lucrat în diverse momente ale vieții. Fac asta de ani de zile și încă îmi face plăcere. La început, când încercam să ne cunoaștem mai bine, eram convinsă că stăpânesc bine limba română. Aveam impresia că știu nuanțe, subtexte, ritmuri. Până într-o zi, acum câțiva ani, când unul dintre ei a spus: „Mamăăă, ce vibe soft are mesajul ăsta, dar totuși e on point.” Și-atunci am realizat că trebuie să mai învăț.

Citește mai mult

politician - Foto: Mihajlo Maricic / Panthermedia / Profimedia

O funcție atât de importantă, cum este cea de prim-ministru, este ocupată de o persoană care este numită oficial de președintele României, în principiu la propunerea partidelor politice reprezentate în Parlament. Spun în principiu, deoarece o persoană din zona non politică ar putea fi numită de președintele țării și eventual votată de partidele reprezentate în Parlament. Foto: Profimedia

Citește mai mult