Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Vă vine să credeți, dar mai există și alte boli în afară de COVID-19. Aventuri de client la o clinică privată: „Am făcut de curând un RMN…”

Mână pacientă spital

Foto: Guliver Getty Images

În ziua de azi nu există numai pandemia și deschiderea școlilor. Viața merge mai departe, cu bune și cu rele. Și cu unele experiențe cel puțin deconcertante. Întâmplările proprii ridică din nou întrebări mai generale.

Am făcut de curând un RMN. La o rețea privată de sănătate, pe drept apreciată drept una dintre cele mai performante. Nimic de zis: în afară de prețul prohibitiv pentru omul obișnuit – asumat din cauza urgenței, pentru a evita o îndelungă așteptare –, totul începuse bine. Programare imediată, condiții civilizate. Doar că la intrarea în „punctul de lucruˮ pentru imagistică din Drumul Taberei (comun pentru mai multe clinici): un paznic cu masca purtată incorect, nu tu termometrizare, mai ales nu tu dezinfectant. 

Completezi niște cearceafuri, mai mult formal. Ai posibilitatea să optezi pentru primirea raportului medical prin e-mail, ca să nu te mai chinui cu mersul acolo. Că asistenta de serviciu în dimineața de 9 septembrie, grăbită să iasă mai repede din tură, nu avea nicio empatie pentru suferința unei paciente, poate fi un accident individual. Iar programarea la un medic, de fapt absent de la fața locului, se referă numai la interpretarea rezultatului, astfel că, de pildă, eventuala administrare prealabilă a unui calmant pentru pacienții care nu suportă durerea, nu și-o poate asuma personalul mediu. Așa că e de neînțeles de ce ți se mai cere, de la recepție, dosar medical, în care nu are cine să se uite.

Așteptarea interpretării însă (deși, spre deosebire de niște analize, ea nu presupune nicio prelucrare efectivă de durată) – exagerat de lungă, mai ales dacă ai nevoie de o intervenție chirurgicală urgentă: cca o săptămână. Desigur, ca să se strângă destule înregistrări, pe care un medic să vină o singură dată să le interpreteze pe toate.

Dar acum a început o adevărată epopee. Comunicarea cu rețeaua (rapidă, este adevărat) este numai centralizată. Nu te poți interesa direct acolo unde ai făcut investigația dacă rezultatul e gata. De fiecare dată la call center răspunde altă operatoare (e drept, amabilă), care o intermediază, așa că trebuie să repeți fiecăreia toată povestea. Numai că am avut probleme cu obținerea rezultatului, la adresa mea de mail fiind atașat numele altui pacient – soțul meu. Deci mie mi s-a refuzat comunicarea concluziilor la aceeași adresă. Mai mult, a apărut și numele mamei mele, decedată demult; ba chiar, de necrezut, o combinație între prenumele ei și numele meu de familie, ca titular, chipurile, valabil al adresei de contact (deși rețeaua dispune de datele de identificare ale fiecărui pacient – CNP, data nașterii). Dacă nu ai suficiente cunoștințe de informatică sau o persoană care să te ajute (însă altcineva decât tine personal nu are voie să intervină), ești pierdut în relația cu informaticienii care trebuie să remedieze babilonia din sistem (și care nu lucrează în weekend).

În fine, după multe telefoane, mai multe coduri primite prin SMS (cine e bătrân, trăiește la țară, nu se pricepe, are, eventual, numai telefon fix nu există!), mi s-a validat adresa proprie de e-mail ca atașată numelui meu de pacient, ceea ce trebuia să se întâmple de la început, și am putut obține astfel rezultatele. Altfel era musai să merg acolo în persoană: altcineva, chiar cu cartea mea de identitate, nu putea primi rezultatul pentru că nu fusese declarată dinainte, sub semnătură, ca împuternicită.

A fost, poate, un accident izolat. Ghinion! Dar pentru fiecare persoană contează ce se întâmplă. De unde toate precauțiile păreau a fi în favoarea pacientului, în practică, aplicarea lor exagerată duce la mari dezavantaje pentru acesta. Ca și excesele privitoare la corectitudinea politică. Reglementările legale și regulamentele sunt de vină, sau punerea lor tipic românească în practică?

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Teodora check icon
    Am și eu o poveste bună. Soțul meu, transplant renal făcut acum 2 ani. Evident, controale dese, acum la două luni. Control în august anul acesta. Ajunge la Fundeni. Medicul lui era în concediu. Medicul în grija căruia îl lăsase, plecase și el în concediu. Până la urmă îl preia un altul. Care nu poate să îi facă o ecografie pentru că....nu găsește cheia de la încăperea cu ecograful!
    Adevărat, a făcut ecograf altundeva. Dar să faci 250 de km și să te împiedici într-o cheie...
    • Like 0
  • Va doresc multa sanatate, ma gandesc de cateva zile sa le scriu editorilor spre publicare cazul tatalui meu care pe fondul pandemiei a primit la externare dupa o anemie (are varsta de 80 ani) diagnostic de cancer.,.despre nebunia care a urmat, experientele traite in cca 4 luni ....spital, medic de familie, clinici private, laboratoare si 3 orase....intr-un final cu happy end in care aveam pe linie rapoarte cu buletine de analize OK
    • Like 0
  • storo check icon
    Experienta recenta: medicul de familie imi da trimitere pt un RMN; caut pe net, obtin programarea la o clinica din apropiere, (mi se spune sa vin fara metale in corp (inele, pierce-uri, tot felul de sirme prin cine stie ce orificii), cu masca fara parti metalice, sa-mi aduc un prosop de baie si un pix). Cu vreo doua zile inainte primesc un SMS de ''aducere aminte'' cu rugamintea ca in cazul in care anulez programarea, sa o fac la nr de tel... In ziua cu pricina, sint trimis la baie sa ma spal pe miini, apoi completez 2 pagini (cu pixul personal !) cu tot felul de info ca nu am metale, ca nu sufar de claustrofobie, etc, ma dezbrac intr,un mic vestiar de o persoana, ma baga ''la tub'', dupa procedura astept 10 min, mi se da un CD ''souvenir''cu imaginile si mi se spune ca in 2 zile medicul meu de familie va primi o scrisoare cu conlcuziile specialistului. Peste 3 zile merg la medicul de familie care imi explica rezultatele si ce e de facut mai departe.
    Fara mailuri, fara coduri, CNP-uri, fara mai stiu eu ce alte birocratii inutile.
    Si fara bani, doar cu cardul de sanatate.

    ....dar in alta tara....
    • Like 4
    • @ storo
      Roxana B check icon
      Era sa -ntreb : unde domnule in Ro exista asa un protocol?Bine ca am citit pina la capat.
      • Like 2
    • @ storo
      Un protocop simplu, costuri minime (un sms de dat pt amintit pacientului cascat conditiile) si un email trimis catre medicul de familie scuteste nu doar timpii angajatilor din sistemul medical dar si respecta regula de distantare sociala.
      Se pot implementa si in Romania? costa? Doar sa se vrea.
      • Like 1
    • @ Claudia Olteanu
      storo check icon
      ...ce m-a suprins si enervat in articolul de mai sus este ca toata povestea absurda cu CNP-uri, coduri de recunoastere si alte semne de paranoia se petrece intr-o ''rețea privată de sănătate, pe drept apreciată drept una dintre cele mai performante''. Pai si atunci de ce sa ne mai miram ca in Romania ''declaratiile on-line se depun la etaj'' ?? Blamam Statul pt birocratie, dar Statul sintem NOI, iar povestea de mai sus e cel mai bun exemplu ca de fapt NOI generam birocratia asta absurda si nimeni altcineva.
      • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult