Ce zici, Virgil, ar merge un business cu ovăz? Virgil Ciobota renunțase la Facultatea de Medicină din Târgu-Mureș după trei ani și se mutase în Cluj, unde era student la Business, când a primit această întrebare din partea prietenului său Cătălin Briciu, absolvent de Drept și Științe Economice. Preocuparea pentru a mânca sănătos o aveau amândoi, la fel și cunoștințele. Rămânea o singură problemă: finanțarea.
După mai multe tentative nereușite de a obține bani pentru a-și valida ideea care evoluase deja într-un concept, Cătălin a apelat la ajutorul părinților, iar Virgil a decis să-și vândă mașina pe care o primise cadou de la ai săi. Au pornit la drum cu o investiție inițială de 30.000 de euro și au lansat Nutriento în plină pandemie, profitând de un context care pentru mulți antreprenori din HoReCa a reprezentat o amenințare. Astăzi au planuri să se extindă atât în Cluj, cât și în București, dar și peste granițe, în sistem de franciză.
„Am făcut 3 ani de Medicină generală la Târgu-Mureș și apoi am renunțat. Mi-am dorit mult să intru și chiar am stat acasă un an să învăț, pentru că nu am reușit din prima, dar odată ce am intrat în acest sistem, mi-am dat seama că nu îmi place. Inițial nu le-am spus alor mei, iar când am făcut-o s-a lăsat cu plânsete. Apoi m-am mutat la Cluj, iar când Cătălin mi-a propus să începem un business, am fost de acord. Și am început să căutăm finanțare. Până la urmă, el a primit susținere financiară de la părinții lui, iar eu am hotărât să-mi vând mașina. Mama s-a supărat, dar am zis că voi multiplica banii și îmi voi cumpăra alta”, spune Virgil.
Spune-mi ce obiectiv ai, ca să-ți spun ce ar trebui să mânânci
De la ideea „unui business un ovăz” s-a ajuns la conceptul de a oferi preparate sănătoase pe bază de cereale integrale. Acestea au fost gândite de Diana Moga, chef vegan, confirmate de nutriționiști și menite să asigure nutrienții de care o persoană are nevoie în funcție de tipul de activitate pe care îl are într-o zi sau de obiectivele pe care vrea să le atingă prin stilul alimentar. Tocmai de aceea, felurile principale stau sub nume precum „Focus & Clarity”, „Slim & Lean” sau „Grow & Gain”. Portofoliul este completat de supe, deserturi, sucuri și smoothie-uri, toate sănătoase.
„Nu ne promovăm business-ul ca pe unul vegan, ci ca pe unul healthy. Obiectivul nostru nu este doar să aduce noi opțiuni sănătoase celor care deja fac parte din comunitatea vegană, ci să ajungem de asemenea la cât mai mulți oameni care nu au neapărat un stil de viață sănătos și să încercăm să-i încurajăm să schimbe acest aspect”, explică tânărul antreprenor.
Cum transformi o amenințare într-o oportunitate de business
Cei doi asociați au decis că în primă fază să-și testeze conceptul numai pe zona de delivery, în ciuda comisioanelor platformelor care oferă acest tip de servicii. A fost un sacrificiu pe care au trebuit să-l facă pentru a sonda piața fără să facă investiții prea mari de la început.
Iar decizia s-a dovedit a fi una inspirată în condițiile în care contextul generat de pandemie a determinat o creștere semnificativă în zona livrării mâncării la domiciliu, iar ei au început să funcționeze efectiv în aprilie 2020. Cu toate acestea, cum au reușit să-i convingă pe oameni să comande o mâncare pe care nu au mai gustat-o?
Strategia băieților de la Nutriento a vizat promovarea prin campanii pe Instagram și Facebook, prin intermediul bloggerilor și a microinfluencerilor, precum și prin parteneriate cu mai mulți sportivi și săli de fitness, ai căror clienți primeau reduceri.
Publicul țintit de Nutriento este format din oamenii care lucrează în corporații, în IT, cei preocupați de fitness, dar nu numai. Prin campaniile lor de educație privind alimentația și un stil de viață sănătos, Nutriento își propune să educe și oamenii care nu fac parte din audiența țintă. În prezent, clienții sunt preponderent femei, dar sunt tot mai mulți bărbați care încep să se lase convinși.
„Acum mi se pare că totul a fost ușor, dar la început eram destul de agitat. În fiecare etapă mi s-a părut greu, dar odată ce depășeam momentul, îmi schimbam perspectiva. A fost un proces de învățare, la fel ca la facultate atunci când vrei să înveți ceva nou și tot treci praguri”, spune Virgil.
Cel puțin două motive să deschizi un restaurant în plină pandemie
Strategia lor de promovare a funcționat, iar rezultatele i-au încurajat ca pe final de 2020 să închirieze un alt spațiu suficient de mare încât să deschidă și un restaurant.
„Am făcut asta pentru că s-au eliberat mai multe spații pe care le aveam în vizor și am zis că sigur vom prinde deal-uri bune, cu chirii mai mici. În plus, era o oportunitate pentru că găseai ușor oameni foarte pricepuți pe care să-i angajezi, pentru că mulți își pierduseră locurile de muncă”, explică Virgil, care a reușit să formeze o echipă de oameni experimentați cu ajutorul cărora au continuat să crească și în 2021.
Planurile de viitor vizează deschiderea unei locații și în București, până la sfârșitul acestui an, precum și extinderea cu încă 1-2 locații în Cluj, în următorii 3 ani. Odată ce vor pune la punct și sistemul de francizare, cei doi antreprenori vor să analizeze și oportunitățile de a duce Nutriento peste granițe.
FIȘĂ DE BUSINESS. SUBIECTIV
Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor? Perseverență, curaj și empatie față oamenii cu care și pentru care lucrezi.
Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor în România? Răbdare să treci prin toată hârțogăria.
A fost vreun moment în care ai vrut să renunți? Au fost momente, dar vorbeam cu cei apropiați și reușeam să îmi găsesc curajul de a merge mai departe.
Care a fost momentul în care ți-ai dat seama că ești pe drumul cel bun? După ce am deschis locația și am avut feedback direct de la oameni. A fost o validare de care aveam nevoie.
Ce este antreprenorul? Este cel care știe să facă de toate.
FIȘĂ DE BUSINESS. OBIECTIV
Investiția inițială – 30.000 euro
Timp de recuperare a investiției – nu a fost încă recuperate
Număr de angajați – 6
Cifră de afaceri 2020 – N/A
Profit 2020 – N/A
Dacă IMM-urile merg bine, România merge bine. Mulțumim IMM-urilor pentru că generează 50% din cifra de afaceri a firmelor din România. Republica vă va purta în lunile următoare într-o călătorie în lumea celor care mișcă România prin inițiativă, curaj și multă muncă.
Republica antreprenorilor este un proiect susținut de Banca Transilvania.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.