Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Visul lui Vasile, visul meu. Cum să vindecăm cea mai mare rană a României

Vasile lecții

Foto: Digi24.ro

Acum câțiva ani, francezii - cine alții?! - inventaseră un cuvânt care să desemneze un nou tip de discriminare: povrofobia făcea referire la ansamblul ideilor preconcepute pe care le avem față de cineva sărac. Spre exemplu, o formă a povrofobiei în România e să-i consideri otova pe toți oamenii săraci asistați social. Care eventual beau alocațiile copiilor și votează cu PSD-ul. Vă sună cunoscut?

Am urmărit aseară reportajul Andreei Brașovean, la Digi24, despre copiii lăsați în urmă de „școala online”. Cifrele sunt seci: 250.000 de copii n-au acces la tehnologie ca să facă școală la distanță. Realitatea e și mai dramatică: chiar și cei care au acces la tehnologie au făcut „școala online” în dorul lelii, după cum s-a priceput fiecare profesor în parte. Realitatea e că „școala online” sună bine în teorie, poate spre încântarea mamelor corporatiste, dar în realitate a funcționat doar ca un surogat. Estimăm grosier, fără a avea cifrele exacte, căci nimeni nu le are, că, în perioada pandemiei, câteva sute de mii de copii din această țară pur și simplu au rămas în urmă.

Mă uit însă pe cifrele pe care le-a făcut publice învățătorul Vasile Brașovanu: în 2011, începeau școala 218.000 de elevi; în 2019, la Evaluarea Națională, erau înscriși 155.000. Prin urmare, unde au dispărut, în condiții de „pace”, circa 65.000 de copii? Au plecat din țară, au rămas repetenți, au ajuns în clasa a opta și nu s-au mai înscris la examenul final? Sau pur și simplu au abandonat școala? Sau, ca să fim cinstiți cu noi înșine, școala i-a abandonat pe acești copii?

Acești copii abandonați de azi sunt asistații social de mâine, pe care noi, cei norocoși, ne vom exersa din plin povrofobia. Un copil născut într-un sat din Vaslui e teoretic cetățean la fel de european precum un copil născut la Paris sau la Berlin. În realitate, un copil născut într-un sat din Vaslui - adică din cea mai săracă regiune din Uniunea Europeană - n-are aproape nicio șansă în viață. El e discriminat încă de la naștere, și nu doar în comparație cu copilul din Paris sau din Berlin, ci în comparație cu copilul din București, Cluj sau Brașov, care are șanse mult mai mari să ajungă la școală. În România, o treime dintre copii trăiesc la limita sărăciei, 100.000 de copii merg flămânzi la culcare și zeci de mii de copii au ghinionul să ajungă într-una dintre cele 1000 de școli cu toaleta în fundul curții.

Nu întâmplător Vasile, băiatul din reportajul de la Digi24, îi mărturisea Andreei Brașovean că visul lui cel mai mare era să scape din cătunul uitat de lume în care trăiește. Și că, pentru el, școala e singura legătură cu lumea și cu viitorul. Că-și dorește să învețe, ca să ajungă la oraș, poate chiar la București. Și că pandemia i-a retezat și această firavă legătură cu speranța.

„No child left behind”, era titlul unei legi aprobate în 2002 în Congresul america. Noi nu știu ce mai așteptăm. Trebuie să ne hotărâm odată pentru totdeauna ce vrem: sclavi cu drept de vot sau oameni eliberați prin educație? E bine să scriem cu lasere pe cer, dar și mai bine ar fi să construim 1000 de școli noi, amplasate prioritar în zonele sărace, unde copiii să vină ușor și cu plăcere la cursuri, unde să mănânce, unde să facă sport și unde să descopere alături de profesorii lor minunile tehnologiei.

Vi se pare un cost prea mare? În condițiile în care printr-un singur contract public se câștigă zeci de milioane de euro care ajung în buzunare politice, argumentul că nu sunt bani pentru educație nu stă în picioare. Citiți ultimul paragraf de aici ca să vedeți cum se câștigă 23 de milioane de euro dintr-un foc.

Eu sunt dintre cei care cred că educația nu este o cheltuială, ci o investiție în viitor.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Ici, colo, cîte un/o visător/oare încă se mai luptă cu morile de vînt: https://scoala9.ro/a-predat-in-suedia-anglia-si-spania-acum-ii-invata-pe-copiii-romi-din/1214/
    • Like 0
  • Da, categoric. Educatia ar crea un material uman superior, capabil sa inteleaga valoarea si rolul muncii, indiferent in ce domeniu. O societate cu un numar mare de oameni instruiti poate rezolva multe probleme, prin constientizarea lor, poate gasi solutii de folosire eficienta a fiecarui om. Imaginati-va doar ca pe un computer poate fi adunata informatia despre fiecare om nascut si viu intr-o tara, in sensul nivelului lui intelectual, a meseriei pe care o are si a disponibilitatii lui, daca are de lucru sau nu, daca e nevoie sa invete o meserie noua, daca e sanatos, dar, in acelasi timp, sa fie inregistrat fiecare kilometru patrat cu ce e cultivat si ce stadiu are cultura, cu fiecare intreprindere, daca are productivitate sau nu, materiale si materie prima, etc. Un guvern pus pe munca plina de abnegatie ar trebui sa administreze aceste informatii si sa gaseasca mereu solutii ca un numar cat mai mare de oameni SA FIE BINE FOLOSITI si sa fie armonizate toate regiunile tarii....cat de usor ar fi sa faci asta daca atatia politicieni si mafioti nu ar fi lenesi si egoisti!!!!
    • Like 0
    • @ Adriana Negruti
      Fara sa fiu avocatul diavolului, nu doar guvernul/guvernele trebuie sa caute solutii. Ele dau bani si creeaza cadrul de baza. Mai departe intra alte mecanisme in joc. Inclusiv calitatea umana si profesionala a celor ce ar trebui sa educe. Hai sa o luam sistematic. Se investeste in infrastructura scolara din zonele sarace. Avem scoala noua, cu tot ce trebuie. Predau... suplinitori. Credeti ca Vasile, licentiat sau absolvent de liceu, deci suplinitor, se intoarce acasa sa-i educe pe cei mici ai fostilor colegi? Mi se pare aici ca problema este strict pe plan local. Primarul, daca stie si altceva decat sa asfalteze in ultimul an de mandat, sa inceapa cu infrastructura comunei, sa "inventarieze" copiii, sa modernizeze o scoala deja existenta si sa asigure transportul tuturor copiilor aflati la distanta mai mare de sa zicem 1/2h mers pe jos. Ai atunci posibilitatea sa stii mai bine ce anume se intampla cu copiii din zona ta. Ai posibilitatea sa afli cum functioneaza scoala, sa aduci profesori, sa-i stimulezi - ce-i drept, nu cu salarii ca-n vest, pe profesori. Mai complicat este la oras, dar... mai ramane si pe alta data!
      • Like 0
    • @ Diana Gheorghiu
      Nasol. Numai că guvernele SE PREFAC că dau bani și creează cadrul de bază. Cînd un Tîmpeanu desființează tezele și transformă semestrele în 5 „module”, ce fel de cadru mai e ăla? Cînd o Abramburica desființează școlile profesionale? Cînd un Pop „genunche” fugărește membrii CNATDCU ca să facă pe plac lui Pinochio Ponta? Despre ce vorbim?
      • Like 0
  • E prea multa munca cu construirea a 1000 de scoli. Mai bine facem doua biserici am rezolvat problema. Preotii au raspunsuri la orice intrebare.Copii nu mai trebuie sa invete fizica,chimie,stiintele naturii,educatie civica sau sexuala. Îi lamureste imediat "'preasfintia sa"" care-i treaba cu virusii,homosexualii ,cardurile (drac) si asa mai departe.
    • Like 3
    • @ Cornel Cancel
      deh, dupa ce T. Basescu a inchis Scoli si Spitale, in 2010 , ce-i mai ramine romanului ? sa bea, sa faca gratare si sa se-nchina la biserica zicind : DA, Doamne !?
      • Like 0
  • Valentin check icon
    Pe vremuri noi eram grânarul Europei şi economia noastră era agrară. Experimentul de industrializare făcut de comunism a dat faliment total. În amintesc că pe la sfârşitul anilor 80 erau distruse sate, betonate şi transformate în mici orăşele pipernicite.
    Ce se întâmplă acum? Toţi vrem la oraş? Ce se va întâmpla cu satul românesc? Ce e de fapt şcoala, o simplă rampă de lansare spre Bucureşti? Ce n-a reuşit comunismul reuşim noi acum? Gata, spunem adio satului românesc?
    • Like 2
    • @ Valentin
      Trebuia sa Iesim din sintagma TARA AGRARA si, in acelasi timp , sa se dezvolte fiecare regiune a tarii in asa fel incit populatia Romaniei, in crestere ca numar , sa aibe unde munci !
      • Like 1
  • mhm check icon
    Păi nu prea merge și cu stat minimal, și cu sufletul în rai. Și cu cele mai mici încasări din taxe în pib, și cu școli și șosele. Deci facem bani, nu dăm la stat, spargem la mare în Grecia, și ăia săraci la muncă la sparanghel. Dacă pot.
    • Like 2
  • Partial corect, partial emotional.

    "Prin urmare, unde au dispărut, în condiții de „pace”, circa 65.000 de copii? Au plecat din țară, au rămas repetenți, au ajuns în clasa a opta și nu s-au mai înscris la examenul final? Sau pur și simplu au abandonat școala? Sau, ca să fim cinstiți cu noi înșine, școala i-a abandonat pe acești copii?" - primele sunt intrebari foarte bune, cu ultima ati dat cu bata in balta. Ca sa fim cinstiti trebuie sa privim realitatea in fata, nu sa venim cu premize nesustinute. Vreti sa aflati ce s-a intamplat cu acei copii? Perfect, aflati atunci, spuneti-ne cat la suta au ramas repetenti, cat la suta au plecat etc.

    "„No child left behind”, era titlul unei legi aprobate în 2002 în Congresul america. Noi nu știu ce mai așteptăm." - no child left behind a dus la scaderea absolut stupida a standardelor in scolile americane. Inteleg ce vreti sa spuneti legat de situatia din Romania si in mare sunt de acord, dar exemplul de la care ati pornit nu cred ca e cel mai bun.

    "dar și mai bine ar fi să construim 1000 de școli noi, amplasate prioritar în zonele sărace, unde copiii să vină ușor și cu plăcere la cursuri, unde să mănânce, unde să facă sport și unde să descopere alături de profesorii lor minunile tehnologiei." - absolut de acord. As mai adauga si investitii in infrastructura, ca tot e vorba de cum ajung acei copii la scoala si de cum ajung pana la urma si parintii lor la locul de munca, poate mai reducem si rata somajului.

    "n condițiile în care printr-un singur contract public se câștigă zeci de milioane de euro care ajung în buzunare politice, argumentul că nu sunt bani pentru educație nu stă în picioare." - de acord si aici. Nu demult citeam si ca rata de abosrbtie a fondurilor europene in Romania e destul de scazuta. Na, din alea e mai greu sa furi.
    • Like 5


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult