Liviu Pop, secretar de stat în Ministerul Educației, admite într-un scurt interviu pentru Republica.ro că prin decizia noului ministru al Educației, Pavel Năstase, pe posturile vacante de director de școli pot ajunge profesorii care au picat chiar și cu nota 2 la concursurile de director și director adjunct în unitățile de învățământ.
„Și dacă nu e nimeni care vrea să fie director în școală, ce facem? Pe cine punem dacă nimeni nu vrea să fie director în scoală? Spuneți-mi cum punem un director dacă nu vrea nimeni. Îmi dați soluția?”, a răspuns Liviu Pop la întrebarea dacă pot ajunge să fie numiți directori de către inspectorul școlar persoane care au luat nota 2 la concursurile de directori și școli.
Persoanele care până la organizarea concursului de director de școli au ocupat funcția de director sau director adjunct de școală și nu au fost admise la concurs sau nu au participat la concurs vor putea fi numite în funcția de director sau director adjunct prin decizie a inspectorului școlar general, potrivit unui document aprobat de noul ministru al Educației, Pavel Năstase, transmis către inspectoratele școlare.
Contactat de Republica.ro, Mircea Dumitru, rectorul Universității din București și fost ministru al Educației, spune că nu este surprins de această decizie, comentând că atunci „când au văzut că există câteva sute de oameni care au cerut Guvernului și partidului să rezolve această problemă, au derogat de la metodologie și să accepte ca acești oameni să conducă școlile, subminând întregul concurs care a fost organizat corect”.
Ministrul Pavel Năstase, pentru News.ro: „Se consideră o discriminare”
Ministrul Educaţiei, Pavel Năstase, a declarat, sâmbătă, pentru News.ro, că a primit sesizări din partea Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării, potrivit cărora constituie discriminare o notă a fostului ministru Mircea Dumitru, prin care se interzicea ca, în funcţiile de director şi director adjunct rămase vacante după concurs, să fie numite persoane care au ocupat aceste funcţii în şcolile respective şi nu au participat la concurs, precum şi persoanele care s-au prezentat la concurs, dar nu au fost admise.
„Se consideră o discriminare. După ce nu mai eşti pe funcţie de ce nu ai putea să participi la aceste nominalizări?", a spus Pavel Năstase, citat de News.ro.
Redăm mai jos interviul acordat Republica.ro de Liviu Pop, secretar de stat în Ministerul Educației:
- Mandatul noului ministru începe cu o derogare de la legislație. De ce s-a recurs la această soluție?
- Derogarea este dată pentru că după ce s-au parcurs toate etapele prevăzute de metodologie, ieri 664 de unități școlare nu aveau directori sau directori adjuncți. Luni începe școala, cine conduce acea școală? Și atunci s-a dat această derogare pentru cele 664 de unități școlare în care nu există directori și directori ajuncți în baza metodologiei pe care a făcut-o ministerul. Am lăsat la latitudinea inspectoratelor școlare în baza derogării să analizeze fiecare caz în parte. Dacă nu vor reuși nici după această derogare să ocupe posturile de director, luni vom avea o videoconferință în care vom găsi punctual soluții, la școala X, școala Y, școala Z.
- Sunt directori care au luat nota 2 la concurs. Aceia pot fi numiți directori acum?
- Și dacă nu e nimeni care vrea să fie director în școală, ce facem? Pe cine punem dacă nimeni nu vrea să fie director în scoală? Spuneți-mi cum punem un director dacă nu vrea nimeni. Îmi dați soluția?
- Nu se pot găsi oameni competenți? Nu din cei care au luat nota 2.
- Conflictul apare acolo unde consiliul profesoral a spus că vrea pe cineva, așa spune la metodologie, votul consiliului profesoral. Sunt situații în care în unanimitate de voturi în consiliul profesoral este dorit profesorul X. Profesorul X poate a fost la concurs, poate n-a fost la concurs, dar a fost director înainte. Pe altcineva nu poți să aduci în școală, că-ți ridici tot consiliul profesoral în cap. Dacă s-ar fi derulat în condiții clare și metodologia concursului era clară, erau ocupate toate posturile.
Dar gândiți-vă că suntem în sâmbăta de dinaintea reluării cursurilor, mai sunt trei săptămâni din semestrul I timp în care profesorii trebuie să încheie mediile. Oricum e bulversare cu acel examen dat în luna decembrie, pentru că vor fi elevi care vor avea alt profesor la clasă acum. Sunt zeci de mii de elevi care vor avea luni alt profesor la clasă, dacă s-a modificat directorul. Elevul a învățat tot anul școlar cu un profesor, iar când trebuie să încheie mediile și să facă evaluarea finală, are alt profesor. Gândiți-vă că sunt profesori care sunt clasa a 12-a și care din clasa a noua au avut același profesor la limba și literatura română, urmează să dea în iunie examenul de Bacalaureat, dar de luni au alt profesor de română sau de matematică.
- Derogarea este considerată o palmă pentru profesorii care s-au pregătit și au luat consursul de director, iar acum ajung pe post de director cei care au picat.
E o confuzie totală. Sunt directori cu delegație. Până la 31 august cineva trebuie să conducă școala. Cei care au dat concurs, au luat concursul, respectele lor, merg la școală, lucrurile sunt clare, acolo am o continuitate de 4 ani de zile. Deși repet, mulți dintre ei lasă în urmă clase pe care de luni le preiau alți profesori. Dar e altă problemă. De aceea am spus acum două-trei luni de zile, concursul ar trebui dat nu în timpul anului școlar, ca să nu bulversăm actul de educație. Ideea e să completăm cele 664 de posturi, iar cei care au dat concurs au mandat patru ani, nu este nicio problemă.
- Aceștia se simt dezavatajați...
- De ce? Directorii cu delegație nu sunt directori numiți. Va fi un nou concurs. Că va fi în aprilie, că va fi în vară, nu s-a luat o decizie la nivelul ministerului. Dar se va mai organiza un concurs anul acesta, pentru că ideea este să fixăm oamenii pe post, să fie continutate și stabilitate.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
- diplome, de la bac la doctorate,
- carnete de conducere, certificate de macaragii, pilotaj aero, F1, F3 si naval, sa colcaie piata muncii de piloti
- pozitii in parohi si cimitire + bor, de la poratrul cimitirului la patriarhi, adica 4-6 patriarhi sa ajunga la toata lumea rugile si minim 3 popi la o biserica, adica in 3 schimburi + 8 cadelintari si 12 clopotari mici + alti 23 mari
- pozitii de conducere in intreprinderile si agentiile statului. in fiecare tara cate 10-20 ambasadori, unul pe politica, altul pe cetateni, altul pt femei, altul pt scolari mici ...
- locuri in consilii, de la primarie la Agenţia Naţională de Reglementare a Activităţilor Nucleare, la agentii sa treca tot sie, sri, ..
- functii, de prefect, cam 50 de judet, presedintele senatului, avocatul poporului - minim 500 bucati, parlamentari, minim 5000, sa ajunga tot romanul sa stea de vorba cu ei
- pozitii de ministrii (50-60 de ministere), prim ministrii (merg si 3-5 concomitent, adica conduc colective de ministrii)
- presedinti de tara (ca si cu romania ar fi o tara), cam 6-8 odata, ca daca e sa ii suspendam sa mai ne ramana.
asta-ti doresc eu tie draga romanie,
tara unde adoarme ratiunea vie,
la trecutu-ti madru si increzator
99% prosti in al tau popor,
si de-o fi sa fie, ani la rand numai hoti,
sa v-ajute Dumnezeu sa emigrati cu toti !
am mai propus undeva ca diplomele, de la bac la doctorat si pozitiile importante, de la director de scoala la ministru, prim ministru si presedi te, sa fie castigate la LOZ IN PLIC, inclusiv anii de puscarie.
De ce nu s a întâmplat asta?
De ce nu se respecta legile in România?
Pentru ca toate se pot "aranja" cum vrea si când vrea, PARTIDUL.
Ce predam defapt elevilor noștri? Ce așteptări legate de corectitudine, bun-simț, moralitate putem avea de la ei ?
adica : nu te pune cu prostul, ca te doboara cu argumente, aducandu-te la nivelul lui. in timp ce inteligenta este limitata, prostia poate face prozeliti in 5 minute.