Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

„Băncile se comportă diferit cu românii față de clienții din Vestul Europei”, susține șeful Protecției Consumatorilor, care a obligat băncile și IFN-urile să returneze clienților un milion de euro

Bodgan Pandelică

(Foto: captură video)

Un milion de euro au fost returnaţi clienţilor care au depus la Protecţia Consumatorului reclamaţii la adresa băncilor şi a instituţiilor nebancare, a anunțat joi seara preşedintele ANPC, Marcel Bogdan Pandelică, care a fost invitatul emisiunii „În fața ta” de la Digi24. 

„Dacă în urmă cu mulți ani discutam de foarte multe reclamații din domeniul financiar-bancar, azi discutăm de aproape 40-50 de reclamații. Toate aceste acțiuni ale noastre au însemnat peste 2,2 milioane de lei amenzi, peste un milion de euro care au fost dați înapoi consumatorilor. Numărul de reclamații a fost cumva în procent mai mare la început în domeniul bancar, acum numărul de reclamații a crescut pe IFN-uri. Peste 60% la IFN-uri, restul pe partea de bănci”, a declarat președintele ANPC.

Marcel Bogdan Pandelică a admis că în România băncile se comportă diferit cu clienții față de cele în vestul Europei.

„Sincer vă spun, da! Da! Relația dintre furnizorii de servicii financiar bancare și consumatori n-a fost o relație tocmai echilibrată, cum e probabil în țările vestice. S-au speculat aceste perioade unde a fost vid legislativ, până în 2008, ușor, ușor, aceste etape au fost eliminate începând cu 2010, când a fost pentru prima dată validată Ordonanța 50 care reglementa și echilibra această relație printr-o serie de reglementări, îmbunătățiri aduse legislației”, a răspuns șeful ANPC.

Solicitat să exemplifice, Bogdan Pandelică a făcut referire la unele dintre comisioane practicate de bănci. 

„Până în 2010 era vorba de dobânda anuală efectivă care acoperea o serie de costuri. Azi mai sunt o serie de aspecte – comisionul de risc, de acordare, care în continuare sunt supuse evaluării și controlului nostru periodic pentru a fi eliminate astfel de practici”, a explicat șeful ANPC.

Emisiunea „În fața ta” moderată de Claudiu Pândaru și Florin Negruțiu poate fi urmărită de luni până joi la Digi24, începând cu ora 22:30.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Nu e nevoie sa zica asta seful consumatorilor pentru ca o vedem zi de zi.... am card in ro si in afara iar comisioanele difera colosal (card la ING zic :D) - mai exact in strainatate nu platii decat din neglijenta mea 30 centi.
    Am ipoteca si in Romania si in strainatate iar diferenta de dobanda e 4 ori mai mica, si zero comisioane pt plata, gestionare cont, etc.
    Nu e nevoie nici sa fim tare inteligenti sa pricepem de ce: sunt sucursale de banci cu spatiu iiimens si cativa angajati si abia abia cate un client. In strainatate foarte multe servicii sunt "remote" - probabil in India: pe email pot activa/dezactiva optiuni, deschide/inchide inca un cont, inca o asigurare sau inchiderea ei etc.
    • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult