Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

„Ca să atingă cerințele OECD, România trebuie să depolitizeze instituțiile statului și companiile publice, punând criteriul performanței în fața celui politic”. Interviu cu Corina Murafa, global co-leader Ashoka Next Now

Corina Murafa

Foto: Larisa Baltă via Facebook Corina Murafa

Aderarea României la OECD ar presupune disciplinarea și transparentizarea administrației publice. „În felul acesta noi, cetățenii, chiar putem vedea, obiectiv, felul în care funcționează guvernarea în România iar “clubul” select de țări care este OECD ne-ar putea învăța, inspira, motiva să îmbunătățim unele din aceste procese care se întâmplă în administrație. Un bun exemplu este procesul de bugetare. La noi, procesul de bugetare în ministere și diverse agenții este extrem de primitiv - se ia practic bugetul anului precedent și se copiază pentru anul următor, tăindu-se sau adăugându-se fie în funcție de preferințe politice, fie în funcție de ce resurse există la buget în anul respectiv”, spune Corina Murafa, global co-leader Ashoka Next Now și expert în guvernanța corporativă a întreprinderilor publice.

Evaluarea pe care experții OECD o vor face României, va avea în vedere nu doar existența unor cadre normative care dau bine pe hârtie, ci mai ales felul în care sunt transpuse ele în realitate. Iar transpunerea în realitate a planurilor frumoase este exact punctul nevralgic al candidaturii României. „Imaginați-vă că, dacă ar fi să aplice legea privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, Ministrul Finanțelor ar trebui să își amendeze, pe persoană fizică, colegii de partid, de exemplu Ministrul Energiei, Ministrul Economiei și alții, ca șefi ai ministerelor care exercită funcția de autoritate publică tutelară asupra unui număr de întreprinderi publice, pentru că nu își fac treaba. Ori asta nu se face”, subliniază Corina Murafa.

După mulți ani de așteptare, România începe în final demersurile de aderare la OECD. Ce înseamnă această șansă pentru România, care ar fi marile beneficii ale apartenenței la Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică?

Datorită cerințelor de raportare, în diferite domenii, o eventuală aderare la OECD va disciplina și transparentiza foarte mult administrația din România, care va trebui să analizeze cu mult mai multă atenție efectul politicilor publice implementate în diferite arii de reglementare. În felul acesta noi, cetățenii, chiar putem vedea, obiectiv, felul în care funcționează guvernarea în România iar “clubul” select de țări care este OECD ne-ar putea învăța, inspira, motiva să îmbunătățim unele din aceste procese care se întâmplă în administrație. Un bun exemplu este procesul de bugetare. La noi, procesul de bugetare în ministere și diverse agenții este extrem de primitiv - se ia practic bugetul anului precedent și se copiază pentru anul următor, tăindu-se sau adăugându-se fie în funcție de preferințe politice, fie în funcție de ce resurse există la buget în anul respectiv. O dată deveniți membri în OECD, ar trebui să creionăm bugetele publice în funcție de programe și de obiectivele de politică publică pe care vrem să le atingem. Am vedea în felul acesta mult mai clar corelația dintre banii publici investiți și calitatea sau tipul de servicii oferite cetățenilor în contul acelor bani.

Ce condiții credeți că îndeplinește deja România?

Este greu de spus, întrucât în cazul tuturor celor cinci țări care au demarat formal procesul de aderare în ianuarie 2022, printre care și România, se vor pregăti foi individuale de parcurs, cu accent pe ariile de politică publică cele mai problematice. În OECD, sunt peste 300 de comitete și grupuri de experți care evoluează performanța țărilor candidate în diferite arii. Pentru aderare, cel puțin 20 de comitete vor studia în detaliu performanța România, accentul fiind pus pe chestiuni precum anti-corupția, protecția mediului și acțiunea pentru climă, precum și politicile în domeniul atragerii de investiții. Citind ultima evaluare a organizației cu privire la felul în care instituțiile funcționează în România când vine vorba de alinierea politicilor publice la obiectivele de dezvoltare durabilă pe care România și le-a asumat, din 2020, ne putem da seama cam la ce nivel de precizie și detaliu se duce analiza OECD. Vorbim de standarde extrem de stricte și recomandări foarte clare de reformă instituțională.

OECD nu se uită numai la cadrul normativ, ci mai ales la felul în care sunt implementate politicile publice, la cât de bine funcționează statul în practică. Aici este cel mai mare deficit la noi

Care sunt condițiile pe care le are îndeplinit România? Dintre acestea care credeți că vor pune cele mai mari probleme?

Condițiile vor fi detaliate în acea foaie de parcurs individuală. Cu siguranță însă cele două mari dimensiuni la care OECD se va uita vor fi partea de domnie a legii și valori democratice, precum și dimensiune economică - concurență, transparență, sustenabilitate etc. Fără a avea în acest moment toate datele problemei, intuiesc că acele capitole problematice vor fi clasicele aspecte de funcționare a justiției și instituțiilor anti-corupție, dar și eficacitatea acțiunii pentru climă, inclusiv aspectele legate de despăduriri, biodiversitate, economie circulară, deșeuri. Reforma sistemului de pensii și partea de guvernanță corporativă a companiilor de stat vor fi, în opinia mea, alte două arii problematice de reformă. OECD nu se uită numai la cadrul normativ, ci mai ales la felul în care sunt implementate politicile publice, la cât de bine funcționează statul în practică. Or aici este cel mai mare deficit la noi.

Ce presupune atingerea acestor obiective din partea statului român?

Ca să atingă cerințele OECD România trebuie să depolitizeze instituțiile statului și companiile publice, punând criteriul performanței în fața celui politic. De asemenea, va implica o mult mai bună colaborare interinstituțională, ceea ce e complet neobișnuit în administrația de la noi. Va fi nevoie și de o mult mai bună colectare a datelor, de analiză a efectului concret al politicilor publice. Noi scriem legi și cam atât - suntem deficitari la capitolul implementare, la capitolul urmărire a efectelor cadrului normativ și, pe cale de consecință, rescriere a acestuia pe baza dovezilor, nu pentru ca un politician sau altul are impresia că “așa se face”.

În opinia mea și, din câte știu, această opinie este împărtășită și de organizațiile internaționale care se preocupă de subiect, România are unul din cele mai bune cadre legislative în acest domeniu al guvernanței corporative. Problema este lipsa de voință politică în implementarea lui corectă și faptul că sistemul de sancțiuni nu funcționează tot din rațiuni politice. 

Din experiența dvs., cât de probabil este ca România să atingă standardele în ceea ce privește capitole precum guvernanța companiilor de stat, de exemplu?

Întâmplarea face să fi lucrat în mod direct pe acest subiect, coordonând inclusiv o echipă de consultanți internaționali în cadrul unui proiect de asistență oferit de Banca Mondială Ministerului de Finanțe Publice pentru a îmbunătăți cadrul normativ și de implementare a legislației privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice. Am scris inclusiv un ghid, disponibil public pe site-ul MFP, de sute de pagini, despre cum ar trebui ministerele - ca autorități publice tutelare - și companiile publice să implementeze cadrul normativ și cele mai bune practici internaționale în domeniu. 

În opinia mea și, din câte știu, această opinie este împărtășită și de organizațiile internaționale care se preocupă de subiect, România are unul din cele mai bune cadre legislative în acest domeniu al guvernanței corporative. Problema este lipsa de voință politică în implementarea lui corectă și faptul că sistemul de sancțiuni nu funcționează tot din rațiuni politice. Imaginați-vă că, dacă ar fi să aplice legea privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, Ministrul Finanțelor ar trebui să își amendeze, pe persoană fizică, colegii de partid, de exemplu Ministrul Energiei, Ministrul Economiei și alții, ca șefi ai ministerelor care exercită funcția de autoritate publică tutelară asupra unui număr de întreprinderi publice, pentru că nu își fac treaba. Ori asta nu se face. La rândul ei, Curtea de Conturi ar trebui să îl amendeze pe Ministrul de Finanțe pentru că, neaplicând acest regim ce sancțiuni, prejudiciază bugetul de stat. Evaluarea OECD va pune în lumină fix aceste lucruri și aderarea noastră va fi posibilă doar atunci când vom implementa un mecanism funcțional de a preveni aceste lucruri.

Procesul de aderare la OECD nu are un termen limită

Poate România rata șansa pe care o are în prezent? Ce ar însemna ratarea acestei șanse?

Procesul de aderare la OECD nu are un termen limită. Se poate prelungi la infinit. Impulsul inițial dat pentru reforme în cadrul administrației publice și clasei politice de la noi s-ar atenua pe parcurs dacă nu am reuși să îndeplinim condițiile într-un interval rezonabil de timp. Evident acest lucru ar fi nociv și pentru ce înseamnă rating-ul de țară, atragerea investitorilor etc.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • eiiiii, si voi acuma ! Ciuca a zis ca-i ca si rezolvata !!!! indeplinim sase din opt deci avem majoritatea !!!!!!
    • Like 0
  • Excelenta abordare oportuna, necesara si utila! Multumesc autoarei.... Urmaresc de peste 30 de ani administratia publica centrala si locala, legislatia noastra extrem de dinamica, stufoasa si uneori neaplicabila, ineficienta sau chiar neaplicata - mai ales in ceea ce priveste aspectele privind transparenta, sanctionarea si imbunatatirea continua.... Semnalele de feedback de la Jusititie, Consiliul Legislativ, Curtea de conturi, Consiliul concurentei, ANPC exista din belsug dar DEGEABA daca nu exista vointa politica de imbunatatire din partea deccidentilor interesati numai de "succes" aparente si efemere....
    O cauze importanta este si ignorarea in Romania a unor concepte bine cunoscute in statele dezvoltate - ACCOUNTABILITY (responsabilitatea pentru raportare), RESPONSABILITATEA SOCIALA SI CEA SOCIETALA (confundate uneori cu actiunea civica!). RESPONSABILITATEA MORALA (pentru care verbul trebuie are in alte limbi 2 echivalente - una corespunzand constrangerii juridice, alta celei morale - de ex. falloir/ devoir, muessen/ sollen, etc.)....In Romania, datorita codurilor civil si penal doar RESPONSABILITATEA JURIDICA (LIABILITY) - abordata ca responsabilitate civila, penala, financiara, materiala, etc. - este cat de cat cunoscuta si discutata.....Deci mai avem multe de schimbat, invingand inerentele rezistente la schimbare, pentru a schimba aceasta situatie...
    • Like 0
    • @ Dragulanescu Nicolae
      ". Urmaresc de peste 30 de ani administratia".
      Felicitări! Înafara de urmărit - bănuiesc cu privirea, sau ...- ați mai executat și altceva util?
      • Like 1


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult