Roberta Pătrășcan a plecat la studii în Belgia, împreună cu partenerul său, cu intenția de a rămâne acolo 100%. Nu se gândeau că ar putea fi ceva care să-i convingă să se întoarcă, dar după doi ani lucrurile au devenit clare. Au revenit în România și după ceva timp, împreună cu alți doi prieteni, au deschis Hashtag Pub, în zona Pieței Obor, iar în vara lui 2020 au inaugurat Hygge Social Kitchen, pe Calea Victoriei, o zonă din București unde încă „mai e loc să faci diferența”.
„Îmi doream încă din școală să plec din România, iar odată ajunsă în Belgia nu mă gândeam că va fi ceva care să mă convingă să mă întorc. Acolo totul este la linie, viața este mai puțin palpitantă decât la noi, chiar dacă nu neapărat în direcția pe care ți-o dorești, dar pentru noi lucrurile au fost clare după doi ani. Viața e prea scurtă, iar efortul și tristețea de a sta departe de familie și de prieteni, nu merită. (...) Motivele au apărut ușor-ușor. Îi vedeam pe prietenii noștri că se întâlnesc și fac diverse lucruri, iar noi nu reușeam să venim decât o dată sau de două ori pe an. Și ne-am dat seama că așa va fi tot restul vieții și că nu vom avea niciodată mai mult de atât. (...) Sunt puține lucrurile care contează în viață și pe acestea este bine să le ții aproape, dar depinde foarte mult de ce te motivează”, spune Roberta.
De ce să deschizi un restaurant în plină pandemie?
Roberta nu și-a dorit dintotdeauna să intre într-un business și chiar a fost angajată înainte de a deschide primul restaurant. Însă pentru că fiecare dintre prietenii ei se pricepea la câte un segment esențial pentru o afacere, a vrut să facă o încercare, cu atât mai mult cu cât, în 2015, era încă loc pe această piață. Lucru care nu se mai poate spune însă și acum.
Cu toate acestea, au considerat că într-o zonă precum Calea Victoriei mai e loc pentru a face diferența și au decis să deschidă aici a doua locație, sub un concept care vizează un alt tip de public.
„Ne adresăm unui client educat, care știe să aprecieze ceea ce primește în farfurie, recunoaște ce tip de ingrediente sunt folosite și cum sunt pregătite mâncărurile. Ne-am dorit un loc în care oamenii să fie relaxați, în care să nu fie condiționați de o anumită ținută sau de un anumit moment al zilei. Conceptul îl aveam, iar numele, „Hygge”, a venit ca o completare. Nordicii înțeleg și se bucură într-un mod specific de acest „hygge”, dar la noi poate să însemne căldura celor din jur și atmosfera pe care ți-o creezi în orice anotimp”, explică Roberta.
Dincolo de starea de spirit creată în jurul restaurantului prin elemente de mobilier care dau senzația de intimitate, și obiecte decorative precum oglinzile, în care oamenii pot vedea cum arată când sunt fericiți, cei de la Hygge mizează în primul rând pe experiența acumulată anterior. Tocmai de aceea au și avut încredere să își continue planurile de a deschide un restaurant nou în plină pandemie.
„Dacă am fi fost la primul business, nu știu ce strategie am fi folosit. Dar dacă ai un background, știi ce trebuie să faci. Am avut încredere în noi și în principiile care ne conduc în relația cu clienții, și știam că nu o să iasă rău. (…) În februarie 2020 abia intrasem în posesia spațiului pe care îl căutasem un an. În plus, ne gândeam că va fi o chestiune de o lună, două. Am oprit pentru scurt timp lucrările, dar apoi am continuat pentru că nu voiam să ieșim din contractul pe care îl stabilisem”, spune Roberta.
Hygge s-a deschis la jumătatea lunii august a anului trecut, după o investiție de peste 100.000 de euro, într-un moment destul de bun având în vedere contextul. Pentru că în weekend Calea Victoriei era închisă traficului și foarte mulți oamenii au remarcat restaurantul în timpul plimbărilor.
„Una dintre cheile succesului e să ai răbdare. Nimic nu se întâmplă peste noapte”
Evoluția business-ului în primele luni nu a fost cea planificată, dar Roberta spune că este important să ai răbdare și să-ți fidelizezi clienții care să-ți aducă alți clienți.
Pentru cei de la Hygge asta înseamnă să ai o relație onestă cu ei, astfel încât ceea ce le arăți pe rețelele de socializare să corespundă realității, să menții aceeași calitate a preparatelor, să pui accent pe combinații inedite și să folosești pe cât posibil materie primă locală, chiar dacă nu este deloc simplu.
„Din păcate, nu ne bucurăm de o legislație care să susțină acest lucru. Producătorii locali mici nu pot veni la tine în fiecare zi a săptămânii pentru că nu au logistica necesară. În plus, trebuie să faci dovada că ai achiziționat produsele într-o formă legală și nu sunt mulți pregătiți să-ți dea o factură pentru 10-15 legături de ceapă”, explică Roberta.
Meniul de la Hygge, în care se regăsesc preparate pe bază de carne, produse de panificație, mezeluri, brânzeturi și ouă de la producători locali, nu conține însă foarte multe feluri. Iar aceasta este o garanție a calităților ingredientelor folosite în orice restaurant, dar care ajută și la o gestionare mai eficientă a stocurilor de marfă. Pentru a evita monotonia, meniul se schimbă de două ori pe an, în funcție de sezon, chiar dacă unele preparate rămân tot timpul disponibile.
„Bucuria vine din lucrurile mărunte, iar asta e tot ce contează la sfârșitul zilei”
Bineînțeles că orice business țintește să devină profitabil, dar nu e vorba numai de aspectul financiar.
„Ori de câte ori întreb un client cum a fost mâncarea și îmi dă un feedback pozitiv, e un mic moment, dar pentru noi înseamnă mult. Sau când colegii îți trimit o poză cu mesajul ‘Mulțumim, sunteți minunați ‘, scris pe un șervețel. Când stai aici toată ziua și faci tot posibilul ca lucrurile să se întâmple, atunci bucuria vine din lucrurile mărunte, iar asta e tot ce contează la sfârșitul zilei (...) Ca antreprenor trebuie să fii prezent, să fii constant și să te implici pentru a-ți motiva angajații”, spune Roberta.
Pentru că angajații sunt punctul cel mai vulnerabil când vine vorba de un business în HoReCa, sau cel puțin așa se întâmpla înainte de pandemie, când fluctuația era direct proporțională cu deficitul. Iar acesta este, în opinia Robertei, cel mai important aspect de care ar trebui să țină cont oricine începe un business în acest domeniu.
Tânăra antreprenoare crede că lucrurile vor merge într-o direcție bună dacă oamenii se vor vaccina, dar consideră că accesul în restaurante pe bază de vaccin va fi greu de gestionat. Și-a propus însă ca întreaga echipă, din ambele locații, să fie vaccinată, și să-i convingă în perioada imediat următoare și pe cei care s-au arătat mai sceptici.
„Dacă lucrurile vor reveni la normal, pentru noi nu va fi decât o creștere. Vrem să ajungem unde ne-am propus atunci când am început proiectul Hygge. (...) Suntem pe o piață aglomerată, dar centrul poate crește mult pe calitatea produselor, de aceea am venit cu toată încrederea aici. E loc să poți face diferența. Nu numai pentru turiști, dar și pentru bucureștenii care aleg să iasă în centru, pentru că sunt câteva locuri pentru care merită să te plimbi pe Calea Victoriei”, spune Roberta.
Fișă de business. Subiectiv
Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor? Încredere în forțele proprii pentru că uneori trebuie să iei decizii de moment, intuiție și umor. Și trebuie să fii comunicativ ca să-ți ții oamenii lângă tine.
Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor în România? Să fii echilibrat. Câteodată ai implusul de a trece peste rigorile sau lipsurile legislației, dar calea nu e rezvârtirea totală.
A existat un moment în care ai vrut să renunți? Nu.
Care a fost momentul în care ți-ai dat seama că ești pe drumul cel bun? Nici acum nu putem spune că vedem foarte clar luminița de la capătul tunelului, dar m-a călăuzit tot timpul principiul că dacă muncești și ai încredere în ceea ce faci, lucrurile vor merge în direcția bună.
Ce este antreprenorul? Un liant al tuturor aspectelor dintr-un business. De la el pornește ideea, el face primii pași, el formează echipa care reflectă întregul business. El le leagă pe toate pentru a ajunge la succes.
Fișă de business. Obiectiv
Investiția inițială – 110.000 euro
Timp de recuperare a investiției – 2 ani
Număr de angajați – 10
Cifră de afaceri 2020– 310.000 lei
Profit – N/A
Dacă IMM-urile merg bine, România merge bine. Mulțumim IMM-urilor pentru că generează 50% din cifra de afaceri a firmelor din România. Republica vă va purta în lunile următoare într-o călătorie în lumea celor care mișcă România prin inițiativă, curaj și multă muncă.
Republica antreprenorilor este un proiect susținut de Banca Transilvania.
Cumpără de la o afacere mică este o campanie Banca Transilvania.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.