Sari la continut

Un singur om poate să schimbe cu mintea lui o țară

De patru ani, peste 500 de contributori își scriu ideile pe această platformă, construiesc împreună cu noi o comunitate, un spațiu al celor care știu că România poate să arate altfel. Te invităm să scrii și tu!

„Convingerea mea este că s-a încercat și în România...” Dragoș Stanca, despre campaniile de „creare” a votanților pe Facebook

Dragos Stanca

(Foto: Facebook/Dragoș Stanca)

Facebook și Google, companii cu venituri anuale de miliarde de dolari, nu fac suficiente eforturi să își informeze utilizatorii care sunt riscurile ce pot apărea din folosirea produselor lor, a afirmat la emisiunea „În fața ta” de la Digi24 Dragoș Stanca, antreprenor și expert în social media. 

„Giganții din zona digitală care fac miliarde - Google a trecut de 100 de miliarde de dolari venituri anuale, Facebook a depășit 40 miliarde din acest model de business - nu fac suficiente eforturi să ne informeze corect care sunt riscurile pe care le putem avea din folosirea produselor lor. Asta se întâmplă în digital în general. Oamenii trebuie să înțeleagă consecințele și să-și dea acceptul în cunoștință de cauză”, spune Stanca. 

Orice lucru pe care îl facem în spațiul digital, prin aplicații, vizitând site-uri, lasă o urmă digitală care poate fi folosită ulterior în alte scopuri. Cambridge Analytica și alte companii care nu acționează etic au luat aceste date, le-au prelucrat și apoi au creat realitatea paralelă, au creat fake news, curente de opinie, a explicat expertul în social media.

„Și aici e gravitatea situației și toată polemica, pentru ca oamenii, de exemplu, s-au jucat într-o aplicație care le spunea să-și găsească perechea potrivită. Oamenii completau anumite sondaje, întrebări și pe baza acestor răspunsuri (companii precum Cambridge Analytica - n.red) ulterior au creat știri, mesaje publicitare pe care le-au targetat, amplificat apoi prrin acest microtargeting și au dus discuția într-o anumită direcție”, a adăugat Stanca.

Publicația The Guardian a relatat că datele personale a aproximativ 50 de milioane de americani au fost culese şi transmise către Cambridge Analytica de un cercetător care a dezvoltat o aplicaţie pentru Facebook. Firma de consultanţă a folosit datele în 2014 pentru crearea unui sistem care putea ţinti votanţii americani pentru a le oferi reclame politice personalizate.

Moderator: „Și noi am avut alegeri, campanii online. Au fost oamenii liberi în opțiuni sau li s-a transmis ceva?”

Dragoș Stanca: „Ține de liberul arbitru și de educația fiecăruia, dacă suntem deschiși, dacă credem lucruri din online.”

Moderator: „Cineva a încercat să facă asta și în România?”

Dragoș Stanca: „Convingerea mea este că s-a încercat într-un grad mai mare sau mai mic și cred că dintr-un anumit punct de vedere e legitim din punct de vedere al tehnicilor de comunicare să faci lucrul acesta. Cum faci și cât de departe mergi ține de etica fiecăruia. Am motive să bănuiesc că sunt campanii legitime în zona de comunicare politică ce nu încălcau reguli, dar sunt la fel de convins că sunt și oameni pricepuți în tehnică ce trec anumite granițe, ca în orice alt domeniu.”

Emisiunea „În fața ta”, moderată de Claudiu Pândaru și Florin Negruțiu, poate fi urmărită la Digi24 sâmbăta și duminica după miezul nopții.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Ionel check icon
    Am luat decizia ca pe perioada campaniei elctorale dinainte oricarui tip de alegeri, 30-60 de zile, sa nu mai folosesc facebook-ul. Voi studia doar programele elctorale si functie de acestea si de oamenii propusi, asa cum ii cunosc la acel moment, voi alege.
    • Like 0
  • Oamenii nu inteleg importanta aestor date. Isi spun ' eu sunt neimportant, datele mele sunt neimportante, nu au de ce sa le fure ca n-au ce face cu ele'. Si nu realizeaza momenrul in care au ajuns cu creierele spalate in urma unor campanii bine tintite.
    • Like 0


Îți recomandăm

articol audio
play icon mic icon Vlad Petreanu_

În 1990, după ce lucrase într-o fabrică, Vlad Petreanu s-a angajat la un ziar, unde avea un salariu echivalentul a aproape 90 de dolari. Banii îi ajungeau, spune el, să își cumpere un pachet de țigări - la vremea respectivă fuma - și o cola pe zi, „și abia mă descurcam să mănânc ceva”.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon „La bani mărunți” cu Sergiu Manea, CEO BCR. Podcast amplificat de Republica

Sergiu Manea, care a preluat în urmă cu cinci ani conducerea celei mai mari bănci din România, a povestit că primul său salariu, o sumă echivalentă cu mai puțin de 80 de dolari, l-a primit în septembrie 1994. Se angajase înainte de terminarea facultății pe o poziție entry level, ca referent, la Banca Română pentru Dezvoltare, la Biroul de bănci corespondente, care azi se cheamă „financial institutions”.

Citește mai mult

Fetiță la laptop

Situația se poate schimba în orice moment și școli aflate acum în scenariul verde sau galben pot trece de pe o zi pe alta în scenariul roșu, dacă în cadrul lor vor fi confirmate 3 cazuri de Covid. (Foto: Guliver/ Getty Images)

Citește mai mult