Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

„Convingerea mea este că s-a încercat și în România...” Dragoș Stanca, despre campaniile de „creare” a votanților pe Facebook

Dragos Stanca

(Foto: Facebook/Dragoș Stanca)

Facebook și Google, companii cu venituri anuale de miliarde de dolari, nu fac suficiente eforturi să își informeze utilizatorii care sunt riscurile ce pot apărea din folosirea produselor lor, a afirmat la emisiunea „În fața ta” de la Digi24 Dragoș Stanca, antreprenor și expert în social media. 

„Giganții din zona digitală care fac miliarde - Google a trecut de 100 de miliarde de dolari venituri anuale, Facebook a depășit 40 miliarde din acest model de business - nu fac suficiente eforturi să ne informeze corect care sunt riscurile pe care le putem avea din folosirea produselor lor. Asta se întâmplă în digital în general. Oamenii trebuie să înțeleagă consecințele și să-și dea acceptul în cunoștință de cauză”, spune Stanca. 

Orice lucru pe care îl facem în spațiul digital, prin aplicații, vizitând site-uri, lasă o urmă digitală care poate fi folosită ulterior în alte scopuri. Cambridge Analytica și alte companii care nu acționează etic au luat aceste date, le-au prelucrat și apoi au creat realitatea paralelă, au creat fake news, curente de opinie, a explicat expertul în social media.

„Și aici e gravitatea situației și toată polemica, pentru ca oamenii, de exemplu, s-au jucat într-o aplicație care le spunea să-și găsească perechea potrivită. Oamenii completau anumite sondaje, întrebări și pe baza acestor răspunsuri (companii precum Cambridge Analytica - n.red) ulterior au creat știri, mesaje publicitare pe care le-au targetat, amplificat apoi prrin acest microtargeting și au dus discuția într-o anumită direcție”, a adăugat Stanca.

Publicația The Guardian a relatat că datele personale a aproximativ 50 de milioane de americani au fost culese şi transmise către Cambridge Analytica de un cercetător care a dezvoltat o aplicaţie pentru Facebook. Firma de consultanţă a folosit datele în 2014 pentru crearea unui sistem care putea ţinti votanţii americani pentru a le oferi reclame politice personalizate.

Moderator: „Și noi am avut alegeri, campanii online. Au fost oamenii liberi în opțiuni sau li s-a transmis ceva?”

Dragoș Stanca: „Ține de liberul arbitru și de educația fiecăruia, dacă suntem deschiși, dacă credem lucruri din online.”

Moderator: „Cineva a încercat să facă asta și în România?”

Dragoș Stanca: „Convingerea mea este că s-a încercat într-un grad mai mare sau mai mic și cred că dintr-un anumit punct de vedere e legitim din punct de vedere al tehnicilor de comunicare să faci lucrul acesta. Cum faci și cât de departe mergi ține de etica fiecăruia. Am motive să bănuiesc că sunt campanii legitime în zona de comunicare politică ce nu încălcau reguli, dar sunt la fel de convins că sunt și oameni pricepuți în tehnică ce trec anumite granițe, ca în orice alt domeniu.”

Emisiunea „În fața ta”, moderată de Claudiu Pândaru și Florin Negruțiu, poate fi urmărită la Digi24 sâmbăta și duminica după miezul nopții.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Ionel check icon
    Am luat decizia ca pe perioada campaniei elctorale dinainte oricarui tip de alegeri, 30-60 de zile, sa nu mai folosesc facebook-ul. Voi studia doar programele elctorale si functie de acestea si de oamenii propusi, asa cum ii cunosc la acel moment, voi alege.
    • Like 0
  • Oamenii nu inteleg importanta aestor date. Isi spun ' eu sunt neimportant, datele mele sunt neimportante, nu au de ce sa le fure ca n-au ce face cu ele'. Si nu realizeaza momenrul in care au ajuns cu creierele spalate in urma unor campanii bine tintite.
    • Like 0


Îți recomandăm

”Cravata galbenă”

”Cravata galbenă”, filmul regizat de Serge Ioan Celebidachi, fiul marelui dirijor, Sergiu Celibidache, este o biografie cinematografică și, în același timp, o confesiune; o ”partitură” a memoriei naționale scrisă cu ”notele” unui destin încercat. Dincolo de cronologia unei vieți extraordinare, filmul este o introspecție despre libertate și identitate și despre România care a dăruit lumii figuri emblematice și genii; dar pe care nu a prea știut să le păstreze acasă.

Citește mai mult

Transformare digitală

Digitalizarea în România avansează cu viteze diferite în sectorul public și cel privat. Firmele private în special din industriile bancară, sănătate sau retail au fost forțate de împrejurări concurența acerbă să se transforme digital, dar instituțiile de stat sunt încă prinse în inerția birocrației și lipsa de viziune strategică. În mediul privat, digitalizarea nu mai este un moft, ci o necesitate pentru scalare și eficiență. În sistemul public lipsa bugetelor multianuale și absența ownership-ului fac implementarea proiectelor de IT un proces greoi sau chiar eșuează (foto: Shutterstock).

Citește mai mult