Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

„Convingerea mea este că s-a încercat și în România...” Dragoș Stanca, despre campaniile de „creare” a votanților pe Facebook

Dragos Stanca

(Foto: Facebook/Dragoș Stanca)

Facebook și Google, companii cu venituri anuale de miliarde de dolari, nu fac suficiente eforturi să își informeze utilizatorii care sunt riscurile ce pot apărea din folosirea produselor lor, a afirmat la emisiunea „În fața ta” de la Digi24 Dragoș Stanca, antreprenor și expert în social media. 

„Giganții din zona digitală care fac miliarde - Google a trecut de 100 de miliarde de dolari venituri anuale, Facebook a depășit 40 miliarde din acest model de business - nu fac suficiente eforturi să ne informeze corect care sunt riscurile pe care le putem avea din folosirea produselor lor. Asta se întâmplă în digital în general. Oamenii trebuie să înțeleagă consecințele și să-și dea acceptul în cunoștință de cauză”, spune Stanca. 

Orice lucru pe care îl facem în spațiul digital, prin aplicații, vizitând site-uri, lasă o urmă digitală care poate fi folosită ulterior în alte scopuri. Cambridge Analytica și alte companii care nu acționează etic au luat aceste date, le-au prelucrat și apoi au creat realitatea paralelă, au creat fake news, curente de opinie, a explicat expertul în social media.

„Și aici e gravitatea situației și toată polemica, pentru ca oamenii, de exemplu, s-au jucat într-o aplicație care le spunea să-și găsească perechea potrivită. Oamenii completau anumite sondaje, întrebări și pe baza acestor răspunsuri (companii precum Cambridge Analytica - n.red) ulterior au creat știri, mesaje publicitare pe care le-au targetat, amplificat apoi prrin acest microtargeting și au dus discuția într-o anumită direcție”, a adăugat Stanca.

Publicația The Guardian a relatat că datele personale a aproximativ 50 de milioane de americani au fost culese şi transmise către Cambridge Analytica de un cercetător care a dezvoltat o aplicaţie pentru Facebook. Firma de consultanţă a folosit datele în 2014 pentru crearea unui sistem care putea ţinti votanţii americani pentru a le oferi reclame politice personalizate.

Moderator: „Și noi am avut alegeri, campanii online. Au fost oamenii liberi în opțiuni sau li s-a transmis ceva?”

Dragoș Stanca: „Ține de liberul arbitru și de educația fiecăruia, dacă suntem deschiși, dacă credem lucruri din online.”

Moderator: „Cineva a încercat să facă asta și în România?”

Dragoș Stanca: „Convingerea mea este că s-a încercat într-un grad mai mare sau mai mic și cred că dintr-un anumit punct de vedere e legitim din punct de vedere al tehnicilor de comunicare să faci lucrul acesta. Cum faci și cât de departe mergi ține de etica fiecăruia. Am motive să bănuiesc că sunt campanii legitime în zona de comunicare politică ce nu încălcau reguli, dar sunt la fel de convins că sunt și oameni pricepuți în tehnică ce trec anumite granițe, ca în orice alt domeniu.”

Emisiunea „În fața ta”, moderată de Claudiu Pândaru și Florin Negruțiu, poate fi urmărită la Digi24 sâmbăta și duminica după miezul nopții.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Ionel check icon
    Am luat decizia ca pe perioada campaniei elctorale dinainte oricarui tip de alegeri, 30-60 de zile, sa nu mai folosesc facebook-ul. Voi studia doar programele elctorale si functie de acestea si de oamenii propusi, asa cum ii cunosc la acel moment, voi alege.
    • Like 0
  • Oamenii nu inteleg importanta aestor date. Isi spun ' eu sunt neimportant, datele mele sunt neimportante, nu au de ce sa le fure ca n-au ce face cu ele'. Si nu realizeaza momenrul in care au ajuns cu creierele spalate in urma unor campanii bine tintite.
    • Like 0


Îți recomandăm

Pălărie de damă

Copiii mamei soacre și-au confruntat notițele abia după înmormântare. Adevărul i-a eliberat, au urât-o pentru câteva ore, dar prevederile testamentare și o ladă de șampanie vintage, scumpă, cumpărată chiar de soacră-mea pentru ocazie, a mai atenuat șocul și a netezit o parte din drumul spre vindecare. (Foto: Profimedia Images)

Citește mai mult

Nicolae Șerban

E greu să vezi în agricultură mai mult decât vreme, prețuri și noroi. Dar în halele de la Orbeni, printre senzori, tabele și camioane care nu merg niciodată goale, înțelegi că povestea asta e despre altceva: despre disciplină. Despre felul în care cineva a decis că nu „merge și-așa”, că agricultura e știință, nu poezie, și că, atunci când partenerii potriviți se întâlnesc, produsul românesc poate sta pe raft nu doar în iulie, ci și în ianuarie.

Citește mai mult

 expert contabil

Pentru fiecare 10.000 de lei distribuiți, impozitul crește de la 1.111 lei la 1.905 lei, iar firmele trebuie să verifice activul net și capitalul social înainte de a face orice distribuție. „Cota de 16% intră în vigoare de la 1 ianuarie, dar se aplică pentru dividendele distribuite după 1 ianuarie. Or, ce dividende pot eu să distribui în ianuarie? Pe cele din trimestru IV, cele care se formează chiar acum”, explică expertul contabil.

Citește mai mult