Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

„Dacă am o mașină bună, riscul de accident e mai mic”. Studiu despre stilul agresiv de a conduce al românilor

Majoritatea bărbaților cu vârste între 18 și 40 de ani manifestă un comportament agresiv la volan, peste două treimi din bărbații care au participat la un sondaj afirmând că adoptă șicanele în trafic și au o nevoie mai mare de risc și de adrenalină.

Acestora le place să vadă cât de aproape pot rula față de mașina de dinaintea lor și le place să îi șicaneze pe ceilalți participanți la trafic, se arată într-un studiu privind comportamentul agresiv în trafic realizat de Asociația de Psihologie și Siguranță Rutieră – PsihoTrafiQ.

Studiul scoate în evidență nevoia de risc, de adrenalină și de senzațional a bărbaților atunci când se află la volan, iar indicatorii arată că aceștia adoptă un comportament mult mai agresiv decât femeile, neanticipând riscurile majore ale acestui stil neproductiv de a conduce. 

Cazul incidentului petrecut în vara anului trecut pe șoseaua București-Ploiești, în zona Fântânii Miorița din București, este unul emblematic. Iulian Șerban Sănducu, care conducea un VW Touareg pe sensul de ieșire din București, a șicanat și a lovit intenționat un alt șofer, dintr-o Dacia Logan.

Iulian Șerban Sănducu a fost reținut în urmă cu două săptămâni de procurorii Parchetului Capitalei pentru săvârșirea infracțiunilor de tentativă de omor calificat și tulburarea ordinii și liniștii publice.

Studiul realizat de PsihoTrafiQ mai arată că 88% dintre bărbații de 18-25 de ani și 70% dintre bărbații de 25-40 ani sunt de părere că riscul de accident este minim dacă au o mașină bună și peste 65% dintre bărbații de 18-40 de ani recunosc că se enervează atunci când traficul e aglomerat și că depășesc fără să stea pe gânduri coloane de mașini.

De cealaltă parte, autorii studiului cred că femeile adoptă un stil mai puțin agresiv și, astfel, sunt mai puțin expuse riscului în trafic, iar tinerii au o propensiune către risc mai mare decât persoanele mature, explicațiile specialiștilor fiind strâns legate de indicele de maturitate rutier și de teribilismul specific vârstei.

„În general cauzele generatoare de accidente rutiere au ca factor principal cel uman, iar comportamentele agresive și teribilismul reprezintă cele mai des întâlnite elemente care produc accidente cauzate de om. Este nevoie să intensificăm educația rutieră, mai ales în rândul șoferilor tineri, cu vârste între 18 și 25 de ani, prin campanii naționale de informare și prin cursuri de conducere defensivă”, declară prof. univ. dr. Mihaela Rus, președintele Asociației de Psihologie și Siguranță Rutieră – PsihoTrafiQ.

La studiu au răspuns 127 de șoferi, dintre care 74,8% erau bărbați și 25,2% - femei. Dintre aceștia, 48% aveau vârste cuprinse între 18 și 25 de ani, 26% - 25-40 de ani, 18,9% - 45-60 de ani și 7,1% - peste 60 de ani. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • check icon
    Agresivitatea șoferilor români este bine cunoscută și se reflectă, simplu, în numărul foarte mare de morți în accidente auto, în jur de 4400 pe an, raportat la nr de locuitori și/sau la nr de mașini, cel mai mare din din U.E. Este un complex de factori în care intră, pe de o parte, lipsa de educație, disprețul față de celălalt („eu sunt mai șmecher, i-am tăiat fața”), pe de altă parte lipsa de măsuri din partea instituției care, conform legii, TREBUIE să ia măsuri: departamentul circulației al MAI. Ați auzit vreodată, în ultimii 26 de ani, vreun ministru de interne care să spună clar și răspicat, la vreun post de televiziune: cetățeni, gata, de mâine intrăm în acțiune. Nu. Urmarea? Fiecare face ce vrea, parchează unde vrea (pune avaria însă, sinonim cu „na, eu aici vreau să parchez, ce-o să-mi faceți?”). Cum se rezolvă problema? simplu: prin măsuri. Ale cui? ale instituției menționate. Dacă mâine ministrul de interne ar apărea la 2-3 posturi naționale de TV și ar spune toate astea și ar mai spune că gata, s-a terminat cu golaniada de pe șosele, vă asigur că imediat, dar imediat, s-ar reduce „spectaculos” nr de asemenea comportamente. Iar cînd mai apar mediatizate niște cazuri tipice de șmecheri arestați pt comportament golănesc la volan, veți vedea cum ne civilizăm în câteva zile. Dacă vrem să devenim o țară turistică, musai să rezolvăm și problema mitocăniei la volan, extrem de răspîndită. Este posibil ca femeile să fie mai prudente, este firesc, am văzut însă destule mitocănițe la volan, încît să nu cred în sexism.
    • Like 0
  • Pot fi amenzile si de 10.000 de euro, atat vreme cat politistii nu au putere sau au dintii de cauciuc.
    Cum incearca sa dea amenzi pe bune, incep grevele taximetristilor, se lamenteaza toti soferii smecheri si sunt aunati sefii lor de alti smecheri.
    Un politist de la rutiera ar trebui sa fie independent, rece si serios. Nu sa fie filmat cu mobilul de toti analfabetii si ridiculizat pe net. Legea ar trebui sa fie de partea lor, ca-n SUA sau Germania.
    Si inca o constatare: cam 10% din soferi sunt cei care incurca si-si bat joc deceilalti. Dar ajunge o maciuca la un car de oale...
    • Like 2
    • @ Marian Solomon
      check icon
      Prin 1999, a venit în vizită la București un șerif de peste ocean. M-a întrebat, ironic-mirat, de ce asta atâta poliție circulație în stradă, deoarece se conduce foarte prost. Rețineți anul, 1999, erau mult mai puține mașini în stradă pe atunci. Și continuă: dacă s-ar conduce așa în America, oamenii ar scoate pistoalele și s-ar împușca. România este singura țară unde se mai vede puhoi de poliție rutieră în stradă, în alte țări aproape a dispărut, inclusiv în Bulgaria (unde nu poți spune că se circulă chiar civilizat). Ce rost are să ții atâta puhoi de polițiști dacă nu ești capabil să pui ordine în circulație? Nu știu.
      • Like 0
  • check icon
    din punctulde vedere al fizicii, agresorul putea sa fie dat peste cap de dacie, chestiune de siguranta si abilitati.
    • Like 0
  • Conducem cum traim. Agresivitatea este in societatea noastra mod de trai (si de a "razbi" in viata). O intalnim pe TV, la locul de munca, la ghiseele unde platim diverse, MAI ALES LA DISCUTIILE DINTRE politicieni PE TV, la stiri, la scoala, pe sosele. De 26 de ani calcam sau ocolim legi, reguli. De ce n-am face-o si la volan?! E plina Romania de smecheri in TOATE domeniile. De ce n-ar fi smecheri si pe sosele? Tinerii nu mai au "targheturi" dar trebuie sa-si afirme personalitatea intr-un fel. Si cum bine vedem ca premiile luate la Olimpiade sau cele pentru inventica sunt luate numai de "trishti" smecherii isi cumpara BMW-uri, "sixth hand nou" si se joaca de-a adrenalina. Imi place cuvantul "cocalar", mi se pare foarte sintetic . Si cum organele... ce sa mai vorbim.
    • Like 2
    • @ Mircea Bulgar
      check icon
      Da, corectă observația: mitocănia, exemplul prost vine de sus. În clipa în care oamenii vor vedea, vor simți că încep să fie pedepsiți pt comportament, cei din vârful ierarhiei politice, lucrurile vor intra pe făgaș.
      • Like 0
  • Fara sa am intentia de a spune ca albul e negru si viceversa, nu pot sa nu remarc faptul ca un "studiu" la care au participat 127 de soferi mi se pare irelevant. Un "studiu" pentru un seminar de anul 1-2 de facultate cred ca ar avea mai mult de 127 de chestionare completate.
    Dincolo de acest lucru, fenomenul la care se face referire e unul real. Poate ar fi o idee buna refacerea cercetarii in directia asta, incercand sa aflam raspunsuri cu privire la cauzele fenomenului. Poate ca traficul vesnic aglomerat din Bucuresti, lipsa de reglementare sau aplicarea "din 2 in 14" a putinelor reguli existente ar putea fi cauze mai credibile ale fenomenului decat "am masina bengoasa si le rup capul tuturor celor din trafic".
    Respect, si o zi buna!
    • Like 2
    • @ Dan Ardeleanu
      check icon
      Traficul veșnic aglomerat din București se datorează 1. subdimensionării căilor de acces față de nr. de autoturisme, 2. lipsei de disciplină rutieră („eu sunt mai șmecher, aici parchez, pun avaria și gata), 3. lipsei de reacție a poliției rutiere. #1: și în alte țări e traficul aglomerat, numai că acolo nu prea există #2 și #3. Acolo trebuie lucrat, intens și rapid, începând de azi, imediat.
      • Like 0
  • Soferul roman este o specie aparte (taximetristii si "jmekerii" sunt deja categorii extra-speciale). Eu vad mai simplist lucrurile, si poate ca gresesc: amenzile trebuie sa creasca semnificativ si aplicate in orice situatie. Mai ales pentru preferatele mele: sofatul cu smartfonul in mana, lipsa centurii, ne-acordarea de prioritate pietonilor pe trecere, ne-semnalizarea schimbarii directiei de mers, conducerea sub influenta alcoolului si/sau a drogurilor. Cel putin pt alcoolemie, droguri si smartfon in mana as recomanda urmatorul cocktail: amenda + suspendarea definitiva a permisului + trimiterea in judecata pentru tentativa de omor/vatamare corporala grava. Legislatia sa fie dura si aplicata mereu. Plus dotarea tuturor masinilor de politie cu camera si orice conversatie sofer-politist sa fie inregistrata audio. Sofatul agresiv este inca o expresie a nesimtirii si a "disolutiei autoritatii" apud Cristian Tudor Popescu.
    • Like 2
    • @ Lucian Chiriloi
      aaa..si o completare - sunt un fan al "statului la panda" atat de infierat de soferi. Regula este simpla - respecti legile si regulile de circulatie, nici nu il observi pe politist.
      • Like 3
    • @ Lucian Chiriloi
      check icon
      Legea este suficient de dură, trebuie însă aplicată consecvent și ferm. Avem multe legi bune, de ex. pentru protejarea mediului. Ei și? Câte amenzi a aplicat poliția, de ex., pt faptul că niște flăcăi și niște fete active aruncă sticle și ambalaje pe fereastra mașinii? Haideți să-i întrebăm pe polițiști, ce răspuns credeți că vom primi?
      • Like 0
  • De 5 ani de zile in California, pe drumuri publice, circula masinile Google care se conduc singure. O flota de 5000 de masini a avut in 5 ani 4 incidente. In toate masina condusa automat era complet stationara in momentul impactului. Facand astfel ca toate cele 4 incidente sa fie minora si exclusiv din vina soferilor din trafic, nu a masinilor automate. Este lesne de vazut ca nu mai e mult pana cand se va interzice complet condusul pe drumuri publice. Nu doar Google lanseaza masini autonome, Mercedes, Tesla, Lexus si multi altii au deja masini autonome (dar care pot fi conduse si normal) in oferta. Suntem la ani distanta de a avea aceasta facilitate in masini de 15.000 euro. Aviz soferilor profesionisti: Volvo deja face camioane care se conduc singure. Si soferul automat nu doarme, nu se imbata, nu oboseste, are un camp vizual de 360 de grade si vad in orice conditii meteorologice la minim 300 metrii distanta. In toate directiile.
    • Like 1
    • @ Radu Tanasescu
      Regatul meu (din Game of War) pentru un buton de edit.
      • Like 2
  • SilviuS check icon
    Studiul arata o realitate foarte periculoasa mai ales ca acesti barbati, in marea loc majoritate, au intemeiat o familie. Iar viitoarele generatii vor pleca la lupta preluand din obiceiurile parintilor de condus: vorbit la telefon, agresivitate, violenta, nerespectarea regulilor minime de circulatie, on top respectul fata de conducatorul auto cu care imparti de multe ori aceeasi banda, semfor si groapa. Solutia nu cred ca mai sta in toleranta si cred ca inceputul consta in:
    - orice material video trimis catre politia rutiera, ar trebui sa fie considerata proba - sa fim sinceri cu noi, daca o masina depaseste pe linie continua sau trece pe rosu, nu se poate contesta. ( sa adoptam modelul din Rusia - nu esti despagubit in caz de accident, daca nu dovedesti video ca esti curat )
    - camere video + adaugarea tehnologiei - depasirea coloanei, depasire pe liniile de tramvai, trecu pe rosu - orice astfel de abatere se poate calcula si centraliza prin utilizarea unor softuri construite de la zero - o echipa de programatori termina in maxim 6 luni de dezvoltat.
    - orice automatizare de acest fel duce la trimiterea unui email / sms / scrisoare / telefon de instiintare ca ai de platit amenda sau trebuie sa te prezinti cu carnetul in 30 de zile, ulterior daca esti prins puscarie cu executare 2-3 luni sau munca in folosul comunitatii - dezapezit strazi / strans gunoaie vara / etc 6 luni.

    Sa vedem ce taximetrist mai incalca legea, ce posesor de 300 de cai depaseste coloana sau pe linie continua, sa vedem cine mai coboara din masina si poate reusim sa avem o tara mai curata. Spor la implementare :)) never.
    • Like 3
    • @ SilviuS
      check icon
      Eu am văzut x idioți la volan cu copii mici în mașină, ba chiar – relativ recent – pe unul cu copii mici pe scaunul din față dreapta, fără centura de siguranță. Cum îl poți numi pe un asemenea tată? Ucigaș la volan.
      • Like 0
  • treaba este cam asa: in fiecare roman sta ascuns un mic Schumacher care sta intarziat in trafic in spatele unui alt Schumacher, dar incompetent de data asta. daca combini chestia asta cu faptul ca acel incompetent sta si pe "banda de viteza" atunci cum sa nu te apuce furia ca ala nu vrea sa mearga cu mai mult de viteza legala?!

    cum sa nu te apuce nervii cand tu esti la jumatate de metru de el si i-ai tatuat retinele cu faza lunga si ala nu se da la o parte si iti strica recordul de timp pe soseaua alexandriei in apropiere de lidl!

    cata impertinenta! toata lumea stie ca daca vrei sa ajungi sofer profesionist (si hai sa nu ne mai ascundem dupa deget, la cat stai in masina aproape ca esti!) trebuie sa ai timp bun la giratorul de la lidl unde stau toti recruiterii firmelor importante de raliu...

    in aceste conditii, cum sa nu depasesti dobitocul pe dubla linie continua si pe urma cum sa nu pui frana in fata lui (poate te loveste din spate si isi pierde carnetul hehehehehe) si cum sa nu iesi din masina si sa incerci sa il inveti minte ca sa nu mai faca alta data asa ceva. sa nu mai indrazneasca sa se puna cu TINE, ZEUL soselelor... SOFERUL!
    • Like 4
    • @ Alex Mancu
      You made my day!
      • Like 2
    • @ Alex Mancu
      E vorba despre modelul nesimţirii ideale, aşa cum este modelul teoretic al gazului în fizică. Numai că noi am reuşit s-o punem în practică. Gata, treaba e clară.
      • Like 1
    • @ Alex Mancu
      check icon
      Ar fi bine sa cititi intii legea circulatiei. Acolo scrie doua lucruri: (1) se circula pe banda cea mai din dreapta, celelalte benzi sunt pentru depasire; (2) nu se circula cu viteze mai mici cu 10 km/h decit viteza maxima admisa pe tronson. Si nu scrie nimic de banda de viteza, pe toate se circula cu aceeasi viteza maxima. Doua reguli simple care respectate ar duce la fluidizarea traficului, scaderea cantitati de stress si reducerea accidentelor. De ce? Stai frumos in rind si cind il ajungi din urma pe vreunul, daca ai viteza mai mare il depasesti (daca exista pe banda a doua, daca nu trebui sa fii atent ca nu cumva ala din fata ta sa nu respecte distanta fata de cel din fata lui si sa n-ai loc. Dupa care intri din nou pe banda de linga marginea dreapta.In felul acesta ati vedea ce frumos si fluent se circula. Am vazut asa ceva prin Austria si Olanda, prin Germania si Elvetia nu prea, stau toti intepeniti pe banda 2 si 3. E usor cu conditia sa nu intilnesti cite o domnisoara care, din prevedere, se aseaza pe banda 3 si apoi 2 de pe la aeroportul Baneasa pentru ca face stinga la Corbeanca. Si merge si cu 20-30-40 km/h desi se poate circula cu 70 sau 100. In fine, nu soferii apreciaza viteza altora si ii judeca ca merg prea tare pe aia care ii ajung din urma, este militia care face asta! Tu care esti intepenit pe banda 2 incurci circulatia si creezi blocaje, nu ala care vine din urma!
      • Like 0
    • @
      Mda observ mai multe probleme la ce spui tu acolo. Prima chestie care sare in ochi este chestia cu domnisoara la volan. Soferii (pardon Schumacherii) din romania sunt extrem de misogini. Daca vezi femeie la volan trebuie sa scuipi de 3 ori in san, sa pupi sirul de icoane de pe parbriz si sa te rogi ca nu cumva sa intre in fata ta gagica ca te apuca pandaliile! Cum sa stai tu SOFERUL, in spatele (IN SPATELE!) unei masini conduse de o FEMEIE?!?! Este un instinct cat se poate de natural si il inteleg perfect caci se stie ca femeile sunt complet instabile si daca le mai dai si masina pe mana toata treaba se complica rau de tot. Aia de prin arabia saudita stiu ei ce stiu...

      A doua chestie pe care o observ este legata de toata teoria asta cu benzile. Daca ai treaba pe banda 1 si mergi la maximul legal, ala care vine din spate nu poate merge mai repede decat daca trece de maxim nu? In fine, partea cea mai ridicola este ce face ala din spate daca totusi nu apuci sa apesi pe butonul de teleportare la timp ca sa pleci din fata lui. Omul considera ca este dreptul lui castigat la revolutie sa te depaseasca extra pe dubla linie continua! Se intampla si daca ai treaba pe banda 1 de exemplu cand esti intr-o zona necunoscuta, stii ca trebuie sa faci stanga dar nu stii unde. Pe banda din dreapta e liber. Scumacher vine din spate si nu trece pe banda aia goala ca de cum sa faca el un gest atat de injositor (trebuie remarcat ca el merge pe banda aia de "viteza" chiar daca banda ailalta este libera! asta apropos de teoria ta de mai sus). Articolul si eu, ma refeream la violenta din trafic. Exista soferi care merg mai precaut, exista soferi care nu conduc conform cu standardul din Germania, Olanda sau Austria (culmea e ca se cunoaste perfect standardul asta, dar mai putin bunul simt autohton) si pe urma exsita soferii care cred ca le stiu si le fac corect pe toate... dintre astia apar si aia care cred ca trebuie sa aplice corectii celorlalti... cu masina... in dinti... peste fata... pana se lasa de condus! mama lor de amatori...
      • Like 0
    • @ Alex Mancu
      check icon
      Nici o legatura cu ce am scris eu. Imi faci un process de intentie. Citeste cu atentie ce am scris eu si vezi ca am dreptate. Eu tocmai asta spuneam, ca nu se merge pe banda a doua (daca exista) decit daca vrei sa treci de cel care merge in fata ta pe banda 1. Apoi, asa am scris, treci la loc pe banda 1. Nu ai nevoie de mai mult de 200 m ca sa schimbi banda in vederea virajului la stinga, nu cu 5 km inainte. Si nicaieri nu am luat apararea celor care depasc linia continua. Am zis, daca se poate. In ceea ce priveste viteza daca cel din fata mea merge cu 40 -50 km la ora cred ca imi dai voie sa il depasesc. Nu ma oblige nimeni sa stau in spatele lui. Ar trebui sa sti ca oriunde in lume se permite ca atunci cind depasesti sa mergi ceva mai tare scurt timp ca sa eviti orice pericol. Legea romana iti vreo 9 km/h ca sa poti depasi viteza legala atunci cind te angajezi in depasire. Doar nu oi merge zeci de km cu 40 de km la ora cind am voie cu 90! E stupid, asa se gituieste circulatia. In Canada si SUA desi viteza maxima este mai mica decit la noi poilitia permite depasirea ei pentru fluidizare si nu intervine decit in cazul exceselor.
      • Like 0


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult