Majoritatea bărbaților cu vârste între 18 și 40 de ani manifestă un comportament agresiv la volan, peste două treimi din bărbații care au participat la un sondaj afirmând că adoptă șicanele în trafic și au o nevoie mai mare de risc și de adrenalină.
Acestora le place să vadă cât de aproape pot rula față de mașina de dinaintea lor și le place să îi șicaneze pe ceilalți participanți la trafic, se arată într-un studiu privind comportamentul agresiv în trafic realizat de Asociația de Psihologie și Siguranță Rutieră – PsihoTrafiQ.
Studiul scoate în evidență nevoia de risc, de adrenalină și de senzațional a bărbaților atunci când se află la volan, iar indicatorii arată că aceștia adoptă un comportament mult mai agresiv decât femeile, neanticipând riscurile majore ale acestui stil neproductiv de a conduce.
Cazul incidentului petrecut în vara anului trecut pe șoseaua București-Ploiești, în zona Fântânii Miorița din București, este unul emblematic. Iulian Șerban Sănducu, care conducea un VW Touareg pe sensul de ieșire din București, a șicanat și a lovit intenționat un alt șofer, dintr-o Dacia Logan.
Iulian Șerban Sănducu a fost reținut în urmă cu două săptămâni de procurorii Parchetului Capitalei pentru săvârșirea infracțiunilor de tentativă de omor calificat și tulburarea ordinii și liniștii publice.
Studiul realizat de PsihoTrafiQ mai arată că 88% dintre bărbații de 18-25 de ani și 70% dintre bărbații de 25-40 ani sunt de părere că riscul de accident este minim dacă au o mașină bună și peste 65% dintre bărbații de 18-40 de ani recunosc că se enervează atunci când traficul e aglomerat și că depășesc fără să stea pe gânduri coloane de mașini.
De cealaltă parte, autorii studiului cred că femeile adoptă un stil mai puțin agresiv și, astfel, sunt mai puțin expuse riscului în trafic, iar tinerii au o propensiune către risc mai mare decât persoanele mature, explicațiile specialiștilor fiind strâns legate de indicele de maturitate rutier și de teribilismul specific vârstei.
„În general cauzele generatoare de accidente rutiere au ca factor principal cel uman, iar comportamentele agresive și teribilismul reprezintă cele mai des întâlnite elemente care produc accidente cauzate de om. Este nevoie să intensificăm educația rutieră, mai ales în rândul șoferilor tineri, cu vârste între 18 și 25 de ani, prin campanii naționale de informare și prin cursuri de conducere defensivă”, declară prof. univ. dr. Mihaela Rus, președintele Asociației de Psihologie și Siguranță Rutieră – PsihoTrafiQ.
La studiu au răspuns 127 de șoferi, dintre care 74,8% erau bărbați și 25,2% - femei. Dintre aceștia, 48% aveau vârste cuprinse între 18 și 25 de ani, 26% - 25-40 de ani, 18,9% - 45-60 de ani și 7,1% - peste 60 de ani.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Cum incearca sa dea amenzi pe bune, incep grevele taximetristilor, se lamenteaza toti soferii smecheri si sunt aunati sefii lor de alti smecheri.
Un politist de la rutiera ar trebui sa fie independent, rece si serios. Nu sa fie filmat cu mobilul de toti analfabetii si ridiculizat pe net. Legea ar trebui sa fie de partea lor, ca-n SUA sau Germania.
Si inca o constatare: cam 10% din soferi sunt cei care incurca si-si bat joc deceilalti. Dar ajunge o maciuca la un car de oale...
Dincolo de acest lucru, fenomenul la care se face referire e unul real. Poate ar fi o idee buna refacerea cercetarii in directia asta, incercand sa aflam raspunsuri cu privire la cauzele fenomenului. Poate ca traficul vesnic aglomerat din Bucuresti, lipsa de reglementare sau aplicarea "din 2 in 14" a putinelor reguli existente ar putea fi cauze mai credibile ale fenomenului decat "am masina bengoasa si le rup capul tuturor celor din trafic".
Respect, si o zi buna!
- orice material video trimis catre politia rutiera, ar trebui sa fie considerata proba - sa fim sinceri cu noi, daca o masina depaseste pe linie continua sau trece pe rosu, nu se poate contesta. ( sa adoptam modelul din Rusia - nu esti despagubit in caz de accident, daca nu dovedesti video ca esti curat )
- camere video + adaugarea tehnologiei - depasirea coloanei, depasire pe liniile de tramvai, trecu pe rosu - orice astfel de abatere se poate calcula si centraliza prin utilizarea unor softuri construite de la zero - o echipa de programatori termina in maxim 6 luni de dezvoltat.
- orice automatizare de acest fel duce la trimiterea unui email / sms / scrisoare / telefon de instiintare ca ai de platit amenda sau trebuie sa te prezinti cu carnetul in 30 de zile, ulterior daca esti prins puscarie cu executare 2-3 luni sau munca in folosul comunitatii - dezapezit strazi / strans gunoaie vara / etc 6 luni.
Sa vedem ce taximetrist mai incalca legea, ce posesor de 300 de cai depaseste coloana sau pe linie continua, sa vedem cine mai coboara din masina si poate reusim sa avem o tara mai curata. Spor la implementare :)) never.
cum sa nu te apuce nervii cand tu esti la jumatate de metru de el si i-ai tatuat retinele cu faza lunga si ala nu se da la o parte si iti strica recordul de timp pe soseaua alexandriei in apropiere de lidl!
cata impertinenta! toata lumea stie ca daca vrei sa ajungi sofer profesionist (si hai sa nu ne mai ascundem dupa deget, la cat stai in masina aproape ca esti!) trebuie sa ai timp bun la giratorul de la lidl unde stau toti recruiterii firmelor importante de raliu...
in aceste conditii, cum sa nu depasesti dobitocul pe dubla linie continua si pe urma cum sa nu pui frana in fata lui (poate te loveste din spate si isi pierde carnetul hehehehehe) si cum sa nu iesi din masina si sa incerci sa il inveti minte ca sa nu mai faca alta data asa ceva. sa nu mai indrazneasca sa se puna cu TINE, ZEUL soselelor... SOFERUL!
A doua chestie pe care o observ este legata de toata teoria asta cu benzile. Daca ai treaba pe banda 1 si mergi la maximul legal, ala care vine din spate nu poate merge mai repede decat daca trece de maxim nu? In fine, partea cea mai ridicola este ce face ala din spate daca totusi nu apuci sa apesi pe butonul de teleportare la timp ca sa pleci din fata lui. Omul considera ca este dreptul lui castigat la revolutie sa te depaseasca extra pe dubla linie continua! Se intampla si daca ai treaba pe banda 1 de exemplu cand esti intr-o zona necunoscuta, stii ca trebuie sa faci stanga dar nu stii unde. Pe banda din dreapta e liber. Scumacher vine din spate si nu trece pe banda aia goala ca de cum sa faca el un gest atat de injositor (trebuie remarcat ca el merge pe banda aia de "viteza" chiar daca banda ailalta este libera! asta apropos de teoria ta de mai sus). Articolul si eu, ma refeream la violenta din trafic. Exista soferi care merg mai precaut, exista soferi care nu conduc conform cu standardul din Germania, Olanda sau Austria (culmea e ca se cunoaste perfect standardul asta, dar mai putin bunul simt autohton) si pe urma exsita soferii care cred ca le stiu si le fac corect pe toate... dintre astia apar si aia care cred ca trebuie sa aplice corectii celorlalti... cu masina... in dinti... peste fata... pana se lasa de condus! mama lor de amatori...