Celor născuți înainte de anii 2000, conceptul de învățare pe tot parcursul vieții le-a fost cel mai probabil străin pentru mult timp. Realitățile de pe piața muncii și perspectiva dispariției multor joburi în contextul avansului inteligenței artificiale obligă la o repoziționare față de acest concept care se cere transformat într-un obicei. Iar lucrurile par deja că încep să se schimbe.
Dacă din 2010 până în 2020, România s-a aflat mereu pe ultimul loc în Europa raportat la numărul adulților cu vârste cuprinse între 25 și 64 de ani care urmaseră o formă de învățare și formare în ultima lună dinaintea anchetei Eurostat, datele din 2021 au venit cu o mare surpriză. Chiar dacă insuficient încă, procentul a crescut de la 1% la 5%, iar România se situează înaintea Slovaciei (4,8%), Greciei (3,5%) și Bulgariei (1,8%).
Unul dintre factorii favorizanți a fost cel mai probabil pandemia, care a schimbat percepția asupra învățării online, și nu numai în cazul elevilor. Radu Chițuc care împreună cu alți doi parteneri a lansat anul acesta Upmind, o platformă de educație alternativă pentru adulți, crede că pentru a promova ideea de învățare continuă și necesitatea de a investi în educație și după ce termini școala este nevoie și de creșterea acestei piețe și de diversificarea ofertei.
„Unul dintre principalele lucruri pe care noi ni le dorim este să creăm un precedent, inclusiv la nivel de plăcere de a cumpăra. Oamenii sunt obișnuiți să-și ia mica doză de dopamină din cumpărarea unui telefon sau a unui aspirator ori a altui obiect. Pe partea educațională nu există acest precedent încă. Oamenii încă nu își dau seama cât de benefic este să-ți rupi o parte din bani sau din atenție și să investești în dezvoltarea ta. Nu există acest precedent și piața este slab suplinită, dar cerere cumva există, numai că oamenii nu știu să ajungă să ia această decizie pentru nu sunt destul de multe oferte pe piață. (...)
Țara noastră nu duce lipsă de oameni care au reușit să atingă poziții înalte și care pot oferi mentorat și împărtăși din cunoștințele celor care vor să învețe și care sunt dispuși să investească în educația lor. Nu e vorba de curajul de a începe un business în zona de educație a adulților, ci de o dorință de a crea acest precedent și de a promova ideea că e ceva normal să investești în educația ta ca adult”, spune Radu, CEO Upmind, care a pornit pe acest drum alături de Silviu Dima (CFO) și Sabina Mihăilescu (COO).
În 2023, platforma Republica vă invită să cunoașteți poveștile antreprenorilor români care au avut curajul să investească în educație. Vom intra în lumea celor care au deschis grădinițe, școli, instituții private de învățământ și care au făcut din actul de învățare- indiferent de forma pe care o îmbracă sau de vârsta celor cărora se adresează- o afacere profitabilă, cu șanse de a se dezvolta în viitor. Dăm credit educației este un proiect editorial care este realizat în parteneriat cu Banca Transilvania, pe parcursul întregului an 2023.
„Am cochetat mereu cu ideea de a lucra pentru mine, dar nu m-am grăbit să sar în antreprenoriat”
Radu se caracterizează ca fiind „un om normal”, fără „o poveste specială”. E absolvent de Drept, dar nu a profesat niciodată. Și a știut asta încă din anul 2 de facultate, dar a decis să continue și să o termine. A lucrat apoi pe piața internațională de capital și a ajuns până în poziția de director de vânzări, iar ulterior pentru un start-up de educație alternativă.
„Am cochetat mereu cu ideea de a lucra pentru mine, de a construi ceva din ideile mele, și toate au mers pe acest fir, dar nu m-am grăbit să sar în antreprenoriat sau să încerc să fac ceva până nu am fost destul de sigur că am acoperit destul de multe zone din punctul de vedere al experienței și al oamenilor. Nu a fost ceva care a plecat din mentoratul unui om pe care l-am întâlnit”, spune Radu pentru care școala românească a reprezentat un context care îți cere rezultate și te împinge să găsești soluții și să descoperi diferite feluri de a învăța pentru a le livra. Asta pentru că îi place să vadă partea bună a lucrurilor.
Radu încearcă acum atragă oameni aflați în poziții de conducere în companii mari din România care să-i mentoreze și să-i învețe pe cei care își doresc acest lucru. Primele cursuri – Analiză financiară, Project Management și Digital marketing - încep în această toamnă și sunt susținute de Alina Bogdănescu, director Financiar Hervis Sports, Raluca Badea, project manager Adidas și Anca Șerban, director de marketing Pluria.
„Am început cu zona de business pentru că cererea este foarte mare, iar piața nu este destul de bine suplinită. Cursurile au un format full online, se derulează pe parcursul a 6-7 săptămâni, de două ori pe săptămână, iar o sesiune are o oră și jumătate. Punem accent pe partea practică a cursurilor, cu teme de verificare și exerciții pe care cursanții le pot face raportându-se la firma pentru care lucrează sau la business-ul pe care îl au. Așadar pot aplica informațiile direct cu mentorul, în timpul cursului.
De aceea nu am mers pe varianta de video-uri înregistrate pe care le poți cumpăra. Plus valoarea pe care o aduce mentorul stă mai degrabă în întrebările pe care i le poți adresa și la care îți poate răspunde și în felul în care te ghidează către o anumită direcție atunci când tu nu înțelegi.
Pentru motivație, 10% dintre participanții fiecărui grup care performează cel mai bine vor primi și o recomandare din partea mentorului pe LinkedIn. Credem că oamenilor care sunt în reconversie profesională sau vor să avanseze le este de ajutor. Toți primesc un badge pe LinkedIn la terminarea cursului. (...) Partea de netwoking este foarte importantă, pentru că sunt oamenii din același domeniu și cursanții se pot ajuta între ei, pot împărtăși experiențe, ceea ce este destul de valoros”, spune Radu.
10-15 cursuri până în 2024
La fel cum a procedat și în cazul deciziei de a-și deschide primul business, Radu nu se grăbește și adoptă tehnica pașilor mici și în dezvoltarea acestuia. Vrea ca mai întâi să consolideze zona de finance și să dezvolte și un curs de achiziții și de project management în construcții, apoi să exploreze și zona de IT, creative și limbi străine. Totul depinde de rezultatele cercetării de piața, dar și de identificarea unor mentori alături de care să lucreze. Abordarea lor se face în mod direct, iar experiența de până acum, indiferent de rezultatul discuțiilor, i-a încurajat pentru că au primit feedback bun în ceea ce privește conceptul.
Investiția inițială pentru Upmind a fost de 50.000 de euro. Promovarea se face numai pe social media, prin performance marketing, o strategie menită să genereze lead-uri printr-o targetare cât mai exactă pe cursul oferit.
„Vrem să scalăm ca orice business, dar nu vrem să facem rabat. Prefer să punem bazele unei companii și unei platforme solide astfel încât să vorbim despre ce facem în următorii 5 ani, nu în următoarele luni. Prețul cursurilor variază între 350 și 500 de euro. Preferăm să începem cu niște prețuri mici astfel încât oamenii să prindă încredere și să primim recomandări. Ne asigurăm că livrăm bine, iar banii vor fi apoi doar un bonus”, spune Radu.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.