Sari la continut

De șase ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

„Fă-ţi planuri de viitor, pentru că viitorul este locul în care îţi vei petrece tot restul vieţii”. Cum integrezi incertitudinea viitorului în strategia ta câștigătoare

companie - cladire

Foto: Getty Images

Ultimul an ne-a demonstrat rapiditatea cu care piața muncii, tehnologiile, modul de organizare al companiilor, chiar și modul nostru de relaționare, inclusiv anumite atitudini și valori s-au schimbat și transformat. Simțim, la nivel colectiv, nevoia de a explora și de a ne pregăti pentru un viitor care se anunță într-o continuă schimbare și reactualizare. A fost una și dintre concluziile antreprenorilor pe care i-am cunoscut recent în proiectul RE:Build, realizat de Startarium, în anul în care pandemia ne-a dat lumea peste cap.

O să încep cu un disclaimer: nu există o modalitate sigură prin care putem înlătura total factorul de incertitudine sau una care să asigure o planificare strategică fără cusur pentru viitor. Dar ce putem face să învățăm să facem loc incertitudinii, în loc să fugim de ea. Foresight (Strategie prospectiva) este o abordare cu mai multe instrumente care vizează explorarea și înțelegerea viitorului cu toată incertitudinea lui. Foresight înseamnă explorarea participativă a viitorului pornind de la premisa că viitorul nu este nici linear, nici predeterminat.

Alături de Startarium, în cadrul Re:Build, am lucrat cu antreprenorii români afectați direct de consecințele pandemiei. Iar genul de strategie pe care am propus-o este valabilă pentru orice tip de context global.

Abordare și mindset:

  • Pleacă de la premisa de viitoruri – nu este un termen uzual folosit, dar este cât se poate de adevărat. Vorbim de viitoruri și avem în vedere scenarii de viitor. Uită de predicții și mai degrabă analizează și pregătește-te pentru diferite alternative în care viitorul poate arăta. Cei care se vor gândi in perspectivă și în alternative vor fi mai pregătiți și vor putea profita de oportunități.
  • Familiarizează-te cu conceptul si metodologia de foresight. Un abecedar aici, iar la final găsiți o listă cu articole, studii de caz și materiale relevante pentru subiect.

La nivel de operaționalizare:

  • Privește înapoi. Înțelegerea trecutului ne poate deschide orizonturi către probabilități și posibilități viitoare. Cum ai reacționat la criza economică trecută – cum au reacționat jucătorii din industria ta? Cine a identificat oportunitățile apărute după criză? La nivel personal, ai continuat să cheltuiești, să investești sau ai așteptat? Retrospectiva ne ajută să înțelegem cât de repede se produce adopția unui produs sau a unui serviciu. Produse și servicii populare astăzi erau acum cinci ani cunoscute doar de early adopters.

Cum? O întâlnire pentru discuții și brainstorm cu echipa oferă suficientă valoare.

Pune bazele unui obicei de scanare a ceea ce se întâmplă în mediul extern (noutăți, inovații și semnale vagi de schimbare). Explorează o arie cât mai divergentă, de cele mai multe ori, inovația nu vine din același domeniu.

După ce înțelegem trecutul, concomitent cu o scanare constantă a prezentului, reușim să elasticizăm gândirea și să creionăm direcții ale business-ului pe termen mediu și lung. Acestea nu ar trebui să considere doar varianta unui viitor ca o extrapolare a prezentului, ci și alte scenarii alternative ce reflectă ipoteze de viitor relevante pentru industria ta. 

Moduri prin care schimbarea se poate manifesta: un concept nou de magazin, o nouă experiență în relația cu un brand, un model nou de business sau portat dintr-o altă industrie, o nouă tehnologie sau poate un patent, brevet? Câteodată, schimbarea apare semnalată într-o postare pe Linkedin despre un job (exemplul Ambev care a recrutat lunile trecute Chief Mental Health Officer). Sau un startup care urmărește să perturbe un domeniu (exemplul startup-ului Notpla care vine cu o soluție pentru înlocuirea plasticului din ambalaje cu un material pe bază de alge și plante, ce poate fi consumat la rândul lui).

Informația este cheie aici. Subiectul de interes trebuie aprofundat din toate unghiurile, pe toate canalele. Este important să înțelegi de ce are loc schimbarea, cine inițiază și cine adoptă. Imaginează-ți un viitor în care aceste semnale de schimbare devin răspândite la scara largă. Cum arată viitorul și ce poți face pentru a ramane relevant ca organizație în acest context? Provoacă percepțiile actuale și conștientizează biasurile.

Cum construiești scenarii de viitor

Asta este partea pe care recomand să o transformi într-un obicei. Și pentru acționabilitate, poți organiza o întâlnire recurentă în care fiecare membru al echipei povestește despre ce a identificat nou, inovativ, emergent în legătură cu o temă agreată în prealabil. Ulterior, un brainstorming cu echipa despre potențialul impact și oportunități legate de aceste schimbări așază ideile într-o structură.

Construirea de scenarii (Scenario Planning) a devenit unul dintre cele mai cunoscute instrumente de Foresight. Dacă te familiarizez cu conceptul, descoperi modalități prin care aceste scenarii se pot construi fără prea multe resurse (utilizând o matrica 2x2 ca în acest exemplu). Dacă ești interesat, îmi poți scrie pe Linkedin pentru un astfel de canvas.

Pe lângă elaborarea de scenarii, recomand dezvoltarea unui sistem de early warning system care permite monitorizarea anumitor evenimente, indicatori sau factori (calitativi sau cantitativi) care indică evoluția spre un anumit scenariu sau altul. Acesta se poate concretiza și într-un simplu document xls colaborativ.

Explorarea continuă și pregătirea pentru viitor este o responsabilitate de bază a liderilor, fie că vorbim de multinaționale sau startup-uri. Similar cu ce spunea Mark Twain, ”fă-ţi planuri de viitor, pentru că viitorul este locul în care îţi vei petrece tot restul vieţii!” Construirea unei culturi care include explorarea viitorului poate contribui la creșterea gradului de reziliență și inovație a echipelor. Acestea pot vedea mai ușor ce devine emergent, ce și-ar putea dori clienții în viitor și identifică zone de oportunitate și competitivitate.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm