Foto: Facebook City of Brussels
Ultima campanie a departamentului de transporturi din primăria Bruxelles spune așa: „Folosește-ți picioarele!” Ideea e că dacă le ai și ele se mișcă, înseamnă că poți parcurge anumite distanțe cu ele, gratuit, pe infrastructura pusă la dispoziție de oraș, adică trotuare. Dacă Bruxelles ar fi locuit de bucureșteni, reacțiile la campanie ar fi fost:
1. Primăria e obraznică, nu-mi spune ea mie cum să mă deplasez! Sunt plătiți din banii mei, nu ca să îmi spună să merg pe jos!
2. Mai întâi primăria să oprească ploaia aia non-stop din oraș, că eu am treabă la serviciu și nu pot ajunge ciuciulete! Și să ne dea haine de ploaie și facilități de uscare!
3. Să își facă primăria treaba și să facă trotuare drepte, că eu îmi rup picioarele pe tocuri pe piatră cubică și eu am întâlniri unde trebuie să ajung cu pantofi cu toc!
4. În primul rând, dacă nu se face ceva cu vântul, eu nu pot ajunge cu părul vâlvoi să mă întâlnesc cu oameni!
5. Să meargă ei pe jos vara, să ajungă transpirați de la căldură și umiditate! Astea nu sunt condiții!
6. Probabil primăria nu are copii de dus la școală, altfel n-ar mai vorbi cu atâta ușurință de mers pe jos!
7. Normal, ei sunt bugetari, nu se grăbesc niciodată, nicăieri, dorm pe banii statului. Oamenii ca mine, muncitori, nu își permit luxul!
8. În primul rând, să ne facă parcări, apoi o să mergem noi pe jos!
9. În al doilea rând, să ne facă parcări, apoi o să mergem noi pe jos!
10. În al treilea rând, să ne facă parcări, apoi o să mergem noi pe jos!
E o vorbă care zice că mașina s-a inventat ca să avem unde sta când e aglomerație pe străzi. Și adevărul e că stai confortabil în ea. Și tot adevărat e că, în toate orașele mari ale lumii, fără excepție, chiar dacă sistemul public de transport e eficient, nu e cel mai confortabil, mai ales dacă îl folosești atunci când toată lumea se duce și vine de la serviciu. Și nici mersul pe jos, s-ar putea să te doară picioarele. Și oricum, în al patrulea rând, să ne facă parcări!
Articolul a fost publicat inițial pe contul de Facebook al autoarei
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Articolul e prost si cele 10 motive sunt puerile.
Aici nu vorbesc despre nesimțirii care se urca in masina si merg până la magazinul din colt să-și ia pâine.
Orașul e super-aglomerat pentru ca nu a fost proiectat pentru un asa număr mare de mașini, dar nici bine administrat nu a fost.
Primarii Bucureștiului au fost niste imbecili fără scoala, daca imi amintesc bine: Halaicu, Lis, Firea, Băsescu, toți niste neica-nimeni. Apoi sa nu uitam de șirul de scandaluri și felul în care proiectele sunt mereu blocate de unii si de altii. Să nu uităm de coruptia endemică, ce macină tot, etc. Orașul e un dezastru.
Dacă se dorește mersul cu mijloacele de transport în comun atunci e nevoie de un foarte bun transport în comun. Bucureștenii merg cu metroul, este foarte multă lume care apelează la acesta, dar ce te faci ca a ajuns sa vina si la 20 de minute. Transportul de suprafață e un dezastru: vechi, in paragină, mai ales tramvaiele. Si apoi si aici stai si astepti foarte mult. De multe ori peste 10 minute.
Dacă se dorește a se merge cu transportul in comun trebuie sa se ofere un transport de calitate, logic si coerent.
Pe jos mergem la plimbare sau ne deplasăm pe distanțe scurte. Nu pot sa merg din sud, unde locuiesc până în vest, aproape de marginea orașului, unde lucrez, dar sa scriem articole fără să gândim, e simplu. Nu stiu de ce dar in ultima vreme am tot citit articole cam proaste. Ce se intampla Republica?
P.S. Concret, mersul pe jos nu se poate practica când ai treabă și te grăbești. așa cum ați precizat. E bună și ideea cu mersul cu transportul în comun în loc de mașina personală, dar e destul de impractic, cum ați zis și Dvs. În plus, omul are nevoie să meargă și în afara programului transportului în comun (de exemplu când se duce la teatru, concert etc etc) Iar în pandemie (și nu numai) există o reticență firească de a te îngrămădi cu toți. Cel mai în siguranță te simți în propria mașină. Acolo, chiar dacă te miști greu în trafic, ești la dăpost de infectări, furturi, agresiuni etc.
Diferenta este ca mai e si o parte din oameni ce inteleg ca toate orasele mari au nevoie de o decongestionare a traficului in centru, ca stradutele pietonale sunt o solutie pt zonele comerciale + turistice (si lasa acces aprovizionare /mutari la 7 dimineata), ca strazile rezidentiale cu 30km/h inseamna mai putine accidente, ca parcatul la capatul metroului si apoi luat metrou inseamna timp, ca o banda lasata pt autobuze /taxi/utilitare inseamna sanatate, ca scaderea traficului inseamna respiratie mai buna si sanatate etc.
Londra de cativa ani a pus o taxa colosala pt masini in centru( nu doar parcat, ci si acces). Pe o raza de 10 km traficul s-a subtiat. Amsterdam, capitalele nordice, etc. au urmat.
Un prim pas ar fi week-end-ul. Restrictionarea autovehiculelor proprietate personala in centru. Eventual bilete gratis pe transportul in comun de la suprafata in anumite zile. Dupa aceea usor usor sa incepem sa restrictionam si ziua de Vineri. Samd.