Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

„Folosește-ți picioarele!” - campanie a departamentului de transporturi din capitala Belgiei. Dacă Bruxelles ar fi locuit de bucureșteni, reacțiile la campanie ar fi fost așa

Bruxelles - FB

Foto: Facebook City of Brussels

Ultima campanie a departamentului de transporturi din primăria Bruxelles spune așa: „Folosește-ți picioarele!” Ideea e că dacă le ai și ele se mișcă, înseamnă că poți parcurge anumite distanțe cu ele, gratuit, pe infrastructura pusă la dispoziție de oraș, adică trotuare. Dacă Bruxelles ar fi locuit de bucureșteni, reacțiile la campanie ar fi fost:

1. Primăria e obraznică, nu-mi spune ea mie cum să mă deplasez! Sunt plătiți din banii mei, nu ca să îmi spună să merg pe jos!

2. Mai întâi primăria să oprească ploaia aia non-stop din oraș, că eu am treabă la serviciu și nu pot ajunge ciuciulete! Și să ne dea haine de ploaie și facilități de uscare!

3. Să își facă primăria treaba și să facă trotuare drepte, că eu îmi rup picioarele pe tocuri pe piatră cubică și eu am întâlniri unde trebuie să ajung cu pantofi cu toc!

4. În primul rând, dacă nu se face ceva cu vântul, eu nu pot ajunge cu părul vâlvoi să mă întâlnesc cu oameni!

5. Să meargă ei pe jos vara, să ajungă transpirați de la căldură și umiditate! Astea nu sunt condiții!

6. Probabil primăria nu are copii de dus la școală, altfel n-ar mai vorbi cu atâta ușurință de mers pe jos!

7. Normal, ei sunt bugetari, nu se grăbesc niciodată, nicăieri, dorm pe banii statului. Oamenii ca mine, muncitori, nu își permit luxul!

8. În primul rând, să ne facă parcări, apoi o să mergem noi pe jos!

9. În al doilea rând, să ne facă parcări, apoi o să mergem noi pe jos!

10. În al treilea rând, să ne facă parcări, apoi o să mergem noi pe jos!

E o vorbă care zice că mașina s-a inventat ca să avem unde sta când e aglomerație pe străzi. Și adevărul e că stai confortabil în ea. Și tot adevărat e că, în toate orașele mari ale lumii, fără excepție, chiar dacă sistemul public de transport e eficient, nu e cel mai confortabil, mai ales dacă îl folosești atunci când toată lumea se duce și vine de la serviciu. Și nici mersul pe jos, s-ar putea să te doară picioarele. Și oricum, în al patrulea rând, să ne facă parcări!

Articolul a fost publicat inițial pe contul de Facebook al autoarei 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Îți recomandăm
Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Si daca va face parcari cu plata tot nu le folositi si parcati pe srada
    • Like 0
  • Mergi pe jos daca poti. Dacă îți permite timpul, distanta, etc. Nu poti sa pleci de la 6 dimineata ca sa ajungi la 8 la serviciu. Să lucrezi până la 17, uneori stai si peste program si apoi sa pleci pe jos acasă. Ca sa ajungi undeva pe la 19.30-20.00. Dacă te opresti si la cumpărături... Sau ai copilul la bunici si treci sa-l iei. Sau te duci acasă sa te speli si mergi in oras sa te vezi cu niste prieteni. Nu ai cum sa tot mergi pe jos pentru ca pur si simplu nu ai timpul necesar.
    Articolul e prost si cele 10 motive sunt puerile.
    Aici nu vorbesc despre nesimțirii care se urca in masina si merg până la magazinul din colt să-și ia pâine.
    Orașul e super-aglomerat pentru ca nu a fost proiectat pentru un asa număr mare de mașini, dar nici bine administrat nu a fost.
    Primarii Bucureștiului au fost niste imbecili fără scoala, daca imi amintesc bine: Halaicu, Lis, Firea, Băsescu, toți niste neica-nimeni. Apoi sa nu uitam de șirul de scandaluri și felul în care proiectele sunt mereu blocate de unii si de altii. Să nu uităm de coruptia endemică, ce macină tot, etc. Orașul e un dezastru.
    Dacă se dorește mersul cu mijloacele de transport în comun atunci e nevoie de un foarte bun transport în comun. Bucureștenii merg cu metroul, este foarte multă lume care apelează la acesta, dar ce te faci ca a ajuns sa vina si la 20 de minute. Transportul de suprafață e un dezastru: vechi, in paragină, mai ales tramvaiele. Si apoi si aici stai si astepti foarte mult. De multe ori peste 10 minute.
    Dacă se dorește a se merge cu transportul in comun trebuie sa se ofere un transport de calitate, logic si coerent.
    Pe jos mergem la plimbare sau ne deplasăm pe distanțe scurte. Nu pot sa merg din sud, unde locuiesc până în vest, aproape de marginea orașului, unde lucrez, dar sa scriem articole fără să gândim, e simplu. Nu stiu de ce dar in ultima vreme am tot citit articole cam proaste. Ce se intampla Republica?
    • Like 1
    • @ Alin Cojocaru
      Chiar nu înțelegeți ce se întâmplă cu Republica? E (a ajuns) un oficios al PROPAGANDEI ecologisto-progresismului. În măsura în care bunul simț al cetățeanului normal (la cap) se delimitează de acest ”progresism” cretin, observă și propagandismul sulfuros al Republica, mai ales în secțiunea ”Habits...”, care a fost creată exclusiv pentru asta. Nu-mi spuneți că vi s-a părut până acum Republica un colț de jurnalism INDEPENDENT, echilibrat, civilizat etc. Dacă a rezonat cu părerile Dvs și ale altora până acum nu înseamnă că a fost și independent. Una-i una, alta-i alta. Abia când părerile proprii și linia site-ului încep să fie oarecum divergente, atunci lumea începe să realizeze adevărul și nu le vine să creadă.
      P.S. Concret, mersul pe jos nu se poate practica când ai treabă și te grăbești. așa cum ați precizat. E bună și ideea cu mersul cu transportul în comun în loc de mașina personală, dar e destul de impractic, cum ați zis și Dvs. În plus, omul are nevoie să meargă și în afara programului transportului în comun (de exemplu când se duce la teatru, concert etc etc) Iar în pandemie (și nu numai) există o reticență firească de a te îngrămădi cu toți. Cel mai în siguranță te simți în propria mașină. Acolo, chiar dacă te miști greu în trafic, ești la dăpost de infectări, furturi, agresiuni etc.
      • Like 1
  • Putea să rămână acolo: „Articolul a fost publicat inițial pe contul de Facebook al autoarei”. Pot să înțeleg că mulți dintre cei de la Republica.ro sunt în concediu, dar mai bine o pagină albă decât acest text la nivel de elev de-a cincea. Din toată vorbăria n-aș reține decât sloganul „Folosește-ți picioarele!” pus pe afișe mari în tot orașul. Este evident că toți oamenii înțeleg mai bine decât autoarea, când și cum pot da curs înțeleptului îndemn.
    • Like 1
  • Ion check icon
    Confirm! I-aș trimite la origini pe paraziții din primăria orașului meu dacă și-ar permite să-mi spună să merg pe jos. Eu merg pe jos pentru că așa vreau sau pot nu pentru că așa planifică cineva in numele meu!
    • Like 2
  • Acest articol are un singur scop. Și anume o propagandă indirectă anti-parcări suplimentare și ridicarea implicită în slăvi a măsurilor adoptate recent de Primărie, prin ridiculizarea ideii că Primăria ar avea totuși obligația să facă locuri de parcare suplimentare. Adică pupat dosul lui Nicușor. Dar ia să fi fost acuma Firea primăriță (sau altcineva ne-USR-ist): mamă-mamă ce scandal ar fi fost și ce acuze ar fi curs din partea tinerilor (sanchi) frumoși și liberi, plus proteste cu mașini care să blocheze centrul capitalei, împotriva ciumatei roșii care își bate joc de cetățeni. Acum nici vorbă de proteste, doar aplauze ca focile pentru orice tâmpenie emite Primăria, sub pretextul cusut cu ață albă al ecologiei și civilizației. Dar mă întreb și eu: care civilizație? La începuturile sale omul mergea pe jos, că n-avea cum altfel. Apoi a inventat roata (ce prostie nu-i așa?) și au fost folosite animalele de tracțiune la căruță / caleașcă. Mai apoi s-a inventat bicicleta și mai târziu automobilul. Înțeleg că toate astea sunt chestii retrograde. Acum progresiștii, adică (zic ei) adepții progresului consideră că cea mai modernă și civilizată metodă de deplasare este pe jos, ca strămoșii noștri din comuna primitivă. Cumva progresul e ceva ciclic? Mai civilizat înseamnă acum mai primitiv? N-am nimic împotriva mersului pe jos, deși eu nu prea îl mai practic din varii motive. Dar mersul pe jos ESTE sănătate curată, într-adevăr. Cu o singură mențiune: să îl practicăm după cum vrem fiecare și avem nevoie, nu după cum ajungem să fim obligați. E o mică mare diferență. Aș zice că e fix diferența dintre dictatură și libertate. Văd că focile așa-zis frumoase și libere chiar nu mai sunt doritoare de libertate.
    • Like 6
  • Ssta este cel mai bun, corect si bine tintit articol scris vreodata pe aceasta platforma online. Romania este plina de cetateni pretentiosi si mofturosi, indreptatiti sa ceara de la stat totul, inclusiv confortul de a nu face efort in viata.
    • Like 5
    • @ Paco Raceanu
      Zău?
      • Like 1
    • @ Paco Raceanu
      si in Bruxelles sunt din astia, nu i-am inventat noi.
      Diferenta este ca mai e si o parte din oameni ce inteleg ca toate orasele mari au nevoie de o decongestionare a traficului in centru, ca stradutele pietonale sunt o solutie pt zonele comerciale + turistice (si lasa acces aprovizionare /mutari la 7 dimineata), ca strazile rezidentiale cu 30km/h inseamna mai putine accidente, ca parcatul la capatul metroului si apoi luat metrou inseamna timp, ca o banda lasata pt autobuze /taxi/utilitare inseamna sanatate, ca scaderea traficului inseamna respiratie mai buna si sanatate etc.
      Londra de cativa ani a pus o taxa colosala pt masini in centru( nu doar parcat, ci si acces). Pe o raza de 10 km traficul s-a subtiat. Amsterdam, capitalele nordice, etc. au urmat.
      • Like 1
    • @ Dan Cojocaru
      Categoric!
      • Like 0
    • @ Paco Raceanu
      Mihai check icon
      E și normal să ceară infrastructură de la stat din moment ce dau mai mulți bani la stat decât le rămâne lor din muncă. Diferența e că cei din vest au făcut infrastructură cât s-a putut. La noi nu s-a făcut dar se vine cu aceleași sloganuri. Urmează la iarnă să facem frig și ni se va spune să mai scădem temperatura în casă și să ne mai luăm o haină pe noi, adică fix ca pe vremea tovarășului. Dacă vine o foamete ni se va spune să mâncăm mai puțin că așa e mai sănătos. Numai ei să nu facă nimic dar taxe și impozite se încasează, dările și salariile la stat nu se scad iar de pensiile speciale nici nu încape vorbă. Când vine vorba de soluții, nu avem. Păi atunci plecați că sunteți incompetenți.
      • Like 4
    • @ Mihai
      Despre ce infrastructura vorbesti, tati, despre trotuoare? Caci articolul este despre mersul pe jos. Iar ca sa mergi pe jos iti e suficient sa ai picioare, pamant sub ele si sa ti doresti sa fii sanatos, nu paradit la oase la 60 de ani ca cei care nu si ridica fundul din masina si nu merg nici macar 3 km zilnic pe jos, ca orice om sanatos. Apoi, nimeni nu plateste primaria din banii sai pe gratis, ci fie platesc pt utilitati/servicii, fie isi achita obligatia de impozit pe salariu, impozit pe care nu l plateste salariatul, ci angajatorul (salariul pe care este angajat si la care este indreptatit salariatul este cel net, nu brutul care include si impozitul pe care trebuie sa l plateasca angajatorul).
      • Like 0
    • @ Mihai
      Despre ce infrastructura vorbesti, tataie, despre trotuoare? Caci articolul este despre mersul pe jos. Iar ca sa mergi pe jos iti e suficient sa ai picioare, pamant sub ele si sa ti doresti sa fii sanatos, nu paradit la oase la 60 de ani ca cei care nu si ridica fundul din masina si nu merg nici macar 3 km zilnic pe jos, ca orice om sanatos. Apoi, nimeni nu plateste primaria din banii sai pe gratis, ci fie platesc pt utilitati/servicii, fie isi achita obligatia de impozit pe salariu, impozit pe care nu l plateste salariatul, ci angajatorul (salariul pe care este angajat si la care este indreptatit salariatul este cel net, adica suma primita in mana, fara impozite, nu brutul care include si impozitul pe care trebuie sa l plateasca angajatorul). Iar obligatia asta de a plati impozitele pe salariu (nu plati pt primarie) sunt tot in interesul salariatului, caci isi plateste asigurarile de sanatate, pensia etc.
      • Like 0
    • @ Paco Raceanu
      „...trotuare..”
      • Like 0
    • @ Paco Raceanu
      Mihai check icon
      Despre ce infrastructură? Tu ai fost în vest să vezi ce parcări au? Nimeni nu zice să faci fix în centru dar de făcut faci undeva la un preț rezonabil sub 10 lei pe zi pentru că altfel jupoi angajații care sunt deja cocoșați te taxe. Pe de altă parte ești total pe lângă și când vine vorba de impozite. Angajatorul plătește angajatului brutul și achită în numele angajatului taxele. Pe lângă asta mai e ceva taxă a angajatorului de 1-2 procente din brut pe deasupra. Din impozitul pe salariu se duce o mare parte la primărie. Acum mai vor și alte taxe dar nu oferă nimic în plus. Vei căuta loc de parcare lângă domiciliu sau reședință ca și până acum dar vei plăti pentru acest privilegiul. După ce lucrezi toată ziua sigur mai ai chef să faci niște KM pe jos. Dar asta e în capul unui USRist ONGist fără responsabilități care trăiește în lumea curcubeului unde zburdă inorogi roz.
      • Like 1
  • Nume check icon
    Eu cred ca aceste comparatii cu lumea "civilizata" fac mai mult rau decat bine, mai ales ca diferenta este foarte mare. Cred ca important este sa invatam ce au facut ei, cum si in cat timp si apoi sa adaptam la nevoile noastre. Avand deja experienta lor, cu siguranta ca am putea sa le implementam mai repede, dar nu putem sa sarim peste etape.
    Un prim pas ar fi week-end-ul. Restrictionarea autovehiculelor proprietate personala in centru. Eventual bilete gratis pe transportul in comun de la suprafata in anumite zile. Dupa aceea usor usor sa incepem sa restrictionam si ziua de Vineri. Samd.
    • Like 4
  • Yron Oul Yron Oul check icon
    Din păcate noi venim dintr-un sistem....dezastruos... nici elementară educație civică nu o avem noi în particular ne comparăm cu toți dar ca națiune avem o mediocritate pină la cel mai înalt nivel
    • Like 2
    • @ Yron Oul
      Tooot venim de vreo 33 de ani. Mereu se găsesc scuze în trecut. Mai mare dezastru material și mai ales moral ca acum n-a fost niciodată în România..
      • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult