Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Republica împlinește opt ani de existență. Vă mulțumim că ne sunteți alături în această călătorie prin care ne poartă bunul simț, nevoia unei dezbateri de calitate și dorința pentru un loc mai bun în care să ne spunem ideile.

„În Germania, copilul de 10-11 ani poate să obțină permis de bicicletă, după ce trece de un examen dur de teorie și practică. În România, nu se face nimic în privința educației rutiere”. Titi Aur, „În fața ta”

Curs de bicicletă în Germania

Foto: Christoph Soeder/ AFP/ Profimedia

O inițiativă legislativă își propune să le dea dreptul tinerilor dreptul de a obține permisul de conducere de categorie B și BE încă de la vârsta de 17 ani și să poată conduce autoturisme pe drumurile publice, cu condiția să fie asistați de o persoană care are, de cel puțin 10 ani, un permis din aceeași categorie. Fostul pilot de raliuri Titi Aur, care organizează cursuri de condus defensiv, consideră că o astfel de inițiativă are șanse să fie implementată fără riscuri doar într-o țară cu o educație rutieră serioasă, nu și în România. Invitat în emisiunea „În fața ta” de la Digi24, el a făcut o comparație între Germania, unde copiii iau permis de bicicletă la 10-11 ani, și România, unde nu se organizează cursuri de siguranță rutieră în școli. 

„Ideea în principiu e bună, problema e unde o aplicăm, pentru că dacă o aplicăm într-o țară din vest, într-o țară cu siguranță rutieră foarte bună - și aici putem vorbi de Germania, de Elveția, de Belgia, de țările nordice, de Franța, de Anglia, de oricare din țările vestice, inclusiv Austria, Ungaria - acolo e altă situație față de România. (...) În acele țări, în școala generală și în liceu se fac cursuri, se face pregătire, se fac lucruri în sensul de cum să mergi pe stradă în siguranță. Copiii sunt învățați cum să meargă pe stradă în siguranță, lucruri care se făceau și în România înainte de Revoluție, acele patrule școlare, acele cursuri, lecții de siguranță rutieră. în România nu se face nimic în acest sens. Și dau repede un exemplu: în Germania, dar și în Franța și în mai multe țări, fiecare școală are un poligon. Iar în Germania copilul de 10-11 ani poate să obțină permis de bicicletă, după ce trece de un examen dur de teorie și practică, cam jumătate iau, jumătate nu iau din prima dintre copii care dau examenul.

Și (copilul - n.r.) are voie să vină cu bicicleta la școală și, dacă de la 10, 11 ani până la 16 ani nu are nici sancțiune de la poliția locală sau de la școală (că dacă are de la poliția rutieră, e deja foarte grav), la 16 ani obține automat. fără examen. permis de moped. Adică îi dau copilului și o direcție, o țintă, un obiectiv: fii tu civilizat, condu corect, ca să poți să-ți obții permisul. Vreau să spun că sistemul de educație este făcut în așa fel încât să te învețe să circuli în siguranță”, a declarat Titi Aur.

Potrivit lui în România decidenții descurajează organizarea cursurilor de siguranță rutieră în școli. „Când venim noi cu siguranța rutieră ni se spune, mai mult sau mai puțin, mai direct sau mai puțin direct: Mai lăsați-ne cu prostiile alea, pentru că avem programa foarte încărcată! și să treacă la opționale. Este foarte adevărat că poliția rutieră și anumite ONG-uri fac în România tot felul de acțiuni, dar ajung la 2, 3, 5 poate la 10% din copiii din România.

Eu aici vorbesc de sistemul de educație care ar trebui să transmită la toți copiii și de la cea mai bună școală din București și din ultimul cătun sau ultima comună, același nivel de informații de bază despre cum să circule în siguranță, deci copiii noștri sunt mai puțin educați”, a spus Titi Aur.

Potrivit lui, chiar și șoferii români cu 10 ani de experiență sunt mai puțin pregătiți decât cei occidentali. „Atunci când iei copilul de 17 ani, fără un sistem de pregătire din spate, fără educație din acest punct de vedere și îl pui să conducă ... Da, conform proiectului de lege, trebuie să fie în dreapta unul care are permis de conducere de cel puțin 10 ani. Păi acela care are permis de 10 ani este un șofer din România și vedem nivelul șoferilor din România, suntem cu cel mai mult sânge pe șosea, suntem cu cele mai multe accidente și, dacă comparăm din nou cu țările din Vest, în primul rând un vest-european conduce de 3 - 4 ori mai mult decât un român, așa cum un american conduce de 4 - 5 ori mai mult decât un vest-european. Adică la 10 ani de experiență, unul din Vest are experiență mai multă decât unul din România, a trecut printr-un sistem de educare mult mai eficient. Plus că, după școala de șoferi, în țările de care vorbim se fac tot felul de programe, cursuri de conducere defensivă, protecția muncii pentru cei care lucrează și au mașină de serviciu”, a precizat Titi Aur.

Emisiunea „În fața ta” de la Digi24, moderată de Claudiu Pândaru și Florin Negruțiu, poate fi urmărită sâmbăta și duminica, de la ora 14.00.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • La noi nu este vorba numai de o educație precară dar și de încălcarea cu bună știință a prevederilor Codului rutier. Deci, pe lângă educație, mai trebuie lucrat și la respectarea prevederilor legale (sau, ca să traduc mot a mot din expresia folosită în Vest, “impunerea legii – law enforcement”).
    • Like 3


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult