Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

De ce ar interzice Titi Aur claxonatul în oraș: La un moment dat, era un taximetrist primul la semafor și, când s-a pus semaforul pe verde, a și claxonat, cu toate că era primul

Titi Aur, În fața ta

Fostul pilot de raliuri Titi Aur a vorbit în emisiunea „În fața ta” de la Digi24 despre ideile preconcepute care îi fac pe șoferi să claxoneze în trafic. Atunci când circulă în București cu mașina înmatriculată în Vaslui este claxonat de către ceilalți șoferi. Însă nu același lucru se întâmplă când se află la volanul unei mașini înmatriculate în Capitală. 

„Având firma din Bârlad, din Vaslui, am și mașini cu număr de Vaslui. Când sunt cu număr de Vaslui, sunt claxonat. Când sunt cu număr de București, nu. Circulând în același mod: civilizat, zic eu. Deci, depinde de ce număr am la mașină”, a povestit Titi Aur.

Acesta a explicat și cum se formează mituri despre „cei mai proști șoferi” care provin din diferite regiuni ale țării. 

În orașele mari din țară - Cluj, Iași, București, Timișoara - localnicii știu să circule, iar cei care vin din județele limitrofe sunt mai timizi, nu prea nimeresc și atunci ai să auzi în Cluj că șoferii din Alba sunt cei mai proști, în Iași o să auzi că șoferii din Vaslui sau din Botoșani sunt cei mai proști, în Timișoara că cei din Caraș sunt cei mai proști etc. De ce? Pentru că e normal ca atunci când vii din localități limitrofe să nu te prea descurci și localnicii spun: Uite cum circulă! și așa apar miturile, a spus el la Digi24.

În opinia lui, șoferii din București au devenit mai politicoși în ultimii ani, deși nu așa au stat lucrurile de la bun început. „Cert este că civilizația a venit prima dată în Ardeal, dar a ajuns și în București în ultimii ani”, consideră Titi Aur. „Se simte (în București - n.r.) față de cum era acum 10 ani, de nevoie, de voie au început să-ți mai dea prioritate când ieși din benzinărie, când ieși de undeva, pot să te mai lase de pe o bandă pe alta, nu te mai înjură, nu te mai claxonează chiar de la orice când sunt faze de-astea cu Vreau să trec și eu, lasă-mă puțin. Deci, a venit. Este insuficient, dar încet-încet a venit”,

Întrebat dacă ar interzice claxonatul în oraș, Titi Aur a răspuns: „Cu siguranță da”. Și a dat un exemplu pe care își bazează răspunsul categoric.  la un moment dat, era un taximetrist primul la semafor și când s-a pus semaforul pe verde, a și claxonat, cu toate că era primul.

Emisiunea „În fața ta” este difuzată de Digi24 sâmbăta și duminica, de la ora 14:05.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • 1) Pe teritoriul Municipiului Bucuresti claxonatul este interzis. La intrarea in oras este un indicator cu o goarna barata cu dunga rosie. Chiar si cand vii dinspre Barlad. Culmea!!!
    2) Daca respectivul a claxonat fiind primul la semafor poate a atins fin greseala sau a salutat pe cineva sau pur si simplu, alta masina a facut-0.
    3) Doamna Raluca, mai aveti vouchere d-alea de va plimba inginerul in timpul lui liber cu masina de lux??. Nu!? Mai bagati ceva nasol despre taximetrie printre randuri, ca vin ele, negresit.
    • Like 0
  • Constat cu părere de rău,, dar rău de tot, că sunt cenzurat mai ceva ca pe vremea lui Iliescu. Nu am avut un limbaj indecent, am fost poate prea ironic, nu mai rău decât Marian "Ceauşescu". Dacă un deranjat la bibilică poate fi valabil, pare rău pentru site-ul vostru. Adio PD, adio PDL! Perdeluţa în numărul următor
    • Like 0
  • check icon
    iE, lupa a junas vicilitazia is ni kuBale!
    • Like 0
  • Nu cred ca se poate interzice, dar cu siguranta se pot aplica penalitati/amenzi, ptr. folosirea claxonului abuziv, cand nu este absolut necesar, atunci cand este folosit doar pe fond de nervi si nu te atentionare. Si eu am observat ca in ultimii ani, cel putin in Bucuresti lumea s-a mai calmat cu claxonul abuziv sau folosit in loc de injuratura. Probabil din cauza soferilor care au vazut ca in majoritatea tarilor, claxonul se foloseste doar in scop de atentionare necesara in trafic, scurt, nu agresiv. Dar eu sunt totusi ptr. interzicerea claxonului, dar atata timp cat masinile sunt fabricate cu aceasta optiune, este imposibil de interzis.
    • Like 1
  • ”Pe tăcute”, fără a permite contestarea, manifestarea, opinia separată, mafia roșie ne-a ținut ”cu botul pe labe”, acționând ... în interesul românilor... concomitent cu lipsa de reacție a organelor, inclusiv a celor ”independente” (de lege); îmi amintesc cum bețivul - fost primar al urbei mele, spunea cu superioritate cum el va conduce orașul cu mână de fier, dar pentru asta vrea liniște - adică voia să nu mai putem contesta nimic din ceea ce mafia roșie ”rotisa” prin zona ”liniștită.
    Nu, fraților! Claxonatul trebuie permis, fiind chiar deosebit de necesar în situații limită, periculoase, prevăzute și de către prevederile legale.
    Trebuie sancționați ”adormiții” care rulează cu viteze sub limita legală, precum și cei care se cred în excursie, discutând și comentând obiectivele de pe traseul urban, deopotrivă cu deplasarea care să le permită ”vizita„.
    Chiar nu ați întâlnit ”aiuriți” care traversau strada prin loc nepermis, cufundați în discuția intermediată de celular?”
    În ceea ce privește ”lăsatul” de a intra, nelegal, de pe o bandă pe alta, inventat de taximetriști, este o altă bazaconie nelegală. Admit că, în cazurile de glomerare, la intersecții, ori în alte locuri, atunci când mașinile stau pe loc,în coloană, se pot accepta prioritățile ”de stânga”, de trotuar, de parcare etc, dar dacă o bandă de circulație are mașinile în mers, iar un binevoitor frânează pentru a acorda prioritate unor vehicule care nu au acest drept, ignorând toți conducătorii din spate, pe lângă faptul că se încalcă legea, este disprețuit și buzunarul celor din spate.
    Prin aceste invenții șoferești nelegale, alături de ignoranța organelor, am ajuns să nu putem circula din cauza mașinilor parcate peste tot, în intersecții, pe trotuare, ori pe linia de tamvai. Legea trebuie respectată exact așa cum a fost aprobată, de către toți participanții, în toate situațiile; altfel vom continua cu luptele bizonilor atotputernici.
    • Like 2
    • @ Ion Popescu
      Cosmin check icon
      Nu există în codul rutier 'rulat cu viteze sub limita legală'.
      • Like 3
    • @ Ion Popescu
      În ceea ce privește ”lăsatul” de a intra, nelegal, de pe o bandă pe alta, inventat de taximetriști, este o altă bazaconie nelegală. nelegala dupa o lege gindita de cretini,in lumea civilizata semnalizezi intentia de schimbare a directiei de mers si dupa 50m o faci,daca esti lovit in spate maimutoiul plateste,dar fii sigur ca nu se intimpla asa,doar la noi, nu te-ai asigurat vezi doamne ca tre sa ai radar in cur sa vezi marha din spate,imagineaza-te desteptule intr-o mare de cretini care nu te lasa sa schimbi banda,ce faci mergi 10 colturi pina reusesti?
      • Like 2
    • @ Ion Popescu
      Te-ai gandit ca unii chiar sunt turisti? sau ca cei din "provincie" chiar nu cunosc zona si se intampla sa fie nevoiti sa schimbe banda? La cum vorbesti sigur eti Bucurestean, vedeate-as in Sibiu sa te prind in trafic ca te fac cu nervii pana reusesti sa traversezi acesti 15-20km de mic Sibiu. De ce simplu cunosc foarte bine traficul din oras si tu NU ai cum sa cunosti ar trebui sa te claxonez ? Ei bine sa siti ca in Sibiu doar Bucurestenii "turisti" claxoneaza, din obicei.
      • Like 2
    • @ Cosmin
      ”conducerea unui autovehicul în mod nejustificat cu o viteză de cel puţin 10 km/h sub limita minimă obligatorie stabilită pe tronsonul de drum respectiv se pedepseşte cu 2 sau 3 puncte de amendă”
      • Like 2
    • @ Mihai Achim
      Am trecut destul de des prin Sibiu și nu mi-a fost dificil! Nu trebuie să cunoști orașul ci, dacă ai luat permisul ” pe bune”, să fii foarte atent la ”semnele de circulație”, șă respecți prevederile legale. Pe de altă parte, stimate domn, dacă nu ești de acord cu părerea mea, nu-i nevoie să mă ameninți (încălcând iarăși legea), fii doar atent la obligațiile legale în vigoare.
      • Like 1
    • @ Ion Popescu
      Cosmin check icon
      Ups, ați mai întrodus un cuvânt care schimbă sensul frazei
      • Like 2
    • @ Stefan 51
      Constat că sindromul ”viorica” este omniprezent, iar reacțiile virulente gratuite ale ”cunoscătorilor” sunt sprijinite-n indolență. Faptul că unii cred că au prioritate chiar dacă legea îi contrazice, nu face decât să confirme contorsionarea realității. Mai mult, mulți dintre aceștia ar trebui să rămână fără permis, conform prevederilor legale. Adică, dacă un autovehicul situat în paralel cu altul, dacă semnalizează intenția de a schimba direcția de mers, nu creează obligații pentru celălalt autovehicul; iar dacă intră peste acel autovehicul, schimbând direcția de mers și obligându-l pe celălalt să frâneze, conducătorul mașinii care intră peste bandă trebuie să rămână fără permis - conform prevederilor legale... În alte țări, respectați prevederile legale de acolo!
      Imaginează-ți, desteptule, că te-ai obișnuit să forțezi intrările peste bandă, cu credința tâmpă că vei găși unul ”înțelegător” Ei, bine, ați creat un haos. Dacă poliția va constata că este în beneficiul unei mai mari fluențe și siguranțe în trafic, cred că va iniția schimbarea legislației; până atunci, respectați legea și bunul-simț, chiar dacă trebuie să parcurgeți încă o intersecție pentru a schimba direcția de mers. Am văzut șoferi de acest tip, care circulau pe contrasens, pe autostradă, considerând că vor întâlni binevoitori care să-i lase ”să treacă și ei”. Nu insistați cu abuzurile, pentru că se vor întoarce împotriva d-voastră, așa cum s-a întors politizarea împotriva găștilor politice de la gubernare!
      • Like 2
    • @ Cosmin
      Cu uimire veți constata că există, în DEX, multe altele... :) ... cuvântul nu schimbă nimic. el zidește!
      RULÁ, rulez, vb. I. Tranz. ... 4. A deplasa un corp prin rostogolire sau prin alunecare pe o cale fixă. ♦ Intranz. (Despre vehicule) A înainta prin intermediul unor roți sau role.
      Drum bun!
      • Like 2
    • @ Ion Popescu
      Asta de unde ai scos-o? Nu stiu sa existe in legislatie asa prevedere. Masinile de scoala sunt obligate sa se deplaseze cu maxim 30Km/h in localitate. In plus soferii incepatori timp de 1 an de zile sunt obligati ca pe autostrada sa se deplaseze cu 1„10Km/h fata de 130km/h iar in localitate cu 40k/h fata de 50km/h limita ... Despre ce vprbesti tu acolo?
      • Like 0
    • @ Mihai Achim
      Observ că nu știți multe altele, dar nu-i bai, nimeni nu-i perfect! există prevederi legale prin care sunt reduse limitele de viteză ale unor vehicule, în anumite condiții, cum ar fi circulația unui vehicul care are atașată o remorcă, dar asta nu schimbă obligațiile celorlalți conducători auto în privința limitei minime/maxime cu care se deplasează pe un sector de drum.
      Cu maximum... ”30 km...”
      În ceea ce privește lipsa d-voastră de informare, ceea ce nu-i o scuză, nici în ceea ce privește răspunderea contravențională:
      ”Articolul 99, OUG 195/2002, actualizata 2019
      (1) Constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda prevazuta in clasa I de sanctiuni urmatoarele fapte savarsite de catre persoane fizice:
      1. conducerea unui autovehicul in mod nejustificat cu o viteza cu cel putin 10 km/h sub limita minima obligatorie stabilita pe tronsonul de drum respectiv;
      • Like 1
    • @ Ion Popescu
      Corect "sub limita minimă obligatorie" în România nu am întâlnit limite minime de viteză în localități, da ocazional pe DJ la urări de deal... dar în localități nu exista o limita minimă. Interpretezi articolul după cum crezi tu că este mai bine.
      • Like 0
    • @ Ion Popescu
      Nu te ameninț îți spun că cu atitudinea asta te fac cu nervii până ieși din Sibiu lejer.
      • Like 0
    • @ Ion Popescu
      Aici îți răspund cu panourile care erau o dată în trafic " Respecta participantii în trafic " din ce scrie pe aici Nu prea ști ce este acela respect față de cei din trafic. Ar trebui să te plătesc probabil să mă lași să schimb banda, chiar dacă semnalizez de 100metri
      • Like 0
    • @ Mihai Achim
      Este suficient să achiziționați căteva ore de legislație, la una dintre școlile de șoferi din oraș! dacă nu înțelegeți să respectați legea, despre ce respect pentru ceilalți participanți ar putea fi vorba?! Nu prea ”stii”. Atât; am făcut tot posibilul, cu cine nu trebuia...
      • Like 0
    • @ Mihai Achim
      ”te fac cu nervii” nu există în limbajul uzual, iar lipsa de coerență poate fi combinată cu lipsa de pregătire în domeniul conducerii vehiculelor; pe lângă lipsa de respect într-o discuție despre care nu cunoașteți multe aspecte, încăpățânându-vă să păreți mai mult decât puteți. Aveți cumva vreo stradă privatizată în Sibiu?
      • Like 0
    • @ Mihai Achim
      Nu pricepeți că semnalizarea nu induce obligații pentru conducătorul vehiculului pe a cerei bandă vreți să intrați?! Așteptați până ce puteți efectua manevra în condiții de siguranță; la fel ca și în cazul scrierii coerente. Drum bun!
      • Like 1
  • AlexisZ check icon
    Am toata stima pentru dl.Titi Aur, vecinul meu de cartier in copilaria noastra bârlàdeana, dar cred ca se inseala daca el crede ca aceasta masura va da rezultate. Bizonul românesc nu moare si nici nu e pe cale de disparitie. Ma duc in fiecare an in vacante pe-afara, in locuri frecventate masiv de compatriotii nostrii. La 10 claxoane, 7-8 sunt made in Ro, 1-2 alta tara din Balkani si ce mai ramane apartine localnicilor...
    • Like 3
  • in belgia s-a dat amenda ca un sofer a claxonat neregulamentar. Barbatul isi atentiona nevasta sa vina mai repede....
    • Like 3


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult