Sari la continut

Protecția datelor cu caracter personal

Din 25 mai Republica.ro aplică noua politică de protecție a datelor cu caracter personal și modificările propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 (GDPR). Prin continuarea navigării pe platforma noastră confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

„Mi-am găsit mașina zgâriată, ștergătoarele trase în așa fel încât au fost deteriorate, un adevărat coșmar”. Ne omorâm între noi pentru că nu construiesc ei

Parcare, iarnă

Foto: Liviu Albei/ Inquam Photos

În timp ce vorbeam cu băiatul de la IT să rezolvăm probleme curente de întreținerea site-urilor aud în telefon, pe fundal, sirena unei mașini de poliție și claxonul ei răgușit apropiindu-se. Băiatul se scuză precipitat, îmi spune că nu știe ce se întâmplă și închide brusc conversația odată cu telefonul. Peste zece minute mă sună să reluăm discuția și îmi explică că a fost un echipaj de poliție care l-a interceptat în parcare pentru că fusese sesizat de cineva că ocupă un loc ce nu-i aparține. S-a mutat din locul respectiv în altă parte ca să poată continua discuția, însă mie mi s-a părut absolut ciudat să suni la 112 pentru a reclamă o asemenea situație. E adevărat că nu mă mai miră multe lucruri, am senzația uneori că ne prăbușim într-o cascadă de răutăți gratuite fără limită.

Am fost să cumpăr de sărbători produse de la o măcelărie privată pe care o apreciez undeva la parterul unui bloc. În fața blocului, am parcat pe un loc liber  mergând pe raționamentul că voi face cumpărăturile repede și în plus locurile astea de parcare sunt închiriate pe timpul nopții, în restul zilei sunt pentru oricine are nevoie. Greșit, în momentul în care am ieșit era deja o altă mașină parcată în așa fel încât îmi bloca definitiv ieșirea. Am confruntat numărul mașinii cu numărul de pe plăcuța locului de parcare, identice. E clar, proprietarul locului de parcare s-a întors și m-a blocat într-un acces de furie după care s-a urcat la apartamentul lui din bloc. Probabil că acum face baie și se pregătește de culcare, mă gândeam eu în timp ce stăteam năuc cu plasele de cumpărături în mâini neputincios. M-am agitat un pic, am întrebat pe la chioșcurile din zonă, probabil că proprietarul mașinii m-a văzut de la balcon și a coborât. Toată așteptarea asta a durat vreo 30 de minute timp în care am luat tot felul de variante în calcul, aveam pur și simplu mașina sechestrată. Fără să-mi dea nici o explicație, fără reproșuri sau ceartă, a mutat mașina, am ieșit, a intrat și eu am plecat.

Când merg să o vizitez pe mama în Drumul Taberei în permanentă sunt atenționat că parchez pe locul cuiva. Toate locurile au stăpâni. Mi-am găsit mașina zgâriată, ștergătoarele trase în așa fel încât au fost deteriorate, un adevărat coșmar. Și vorbesc de vizite scurte, în timpul zilei, nu de stat peste noapte sau cu săptămânile.

Toate blocurile vechi sau noi au câteva locuri de parcare în jurul lor. În nici un caz aceste locuri nu pot acoperi cererea pentru fiecare apartament ca să nu mai vorbim de cei care vin în vizită. Modul în care aceste locuri de parcate sunt distribuite este cel puțin neclar, la blocurile vechi se ocupă cumva primăria iar la blocurile noi se ocupă asociația de locatari într-un soi de consens.

Ceea ce nu înțeleg este dacă închirierea acestor locuri se face transparent, prin licitație publică, nediscriminatoriu, având în vedere că oricum sunt insuficiente sau tot prin metoda autohtonă numită șpagă.

Știu că la un moment dat, tot în Drumul Taberei, doi cetățeni, în urma unei dispute pe locurile de parcare, s-au împușcat. Nici nu mă miră. 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • 30 de ani, am suferit in corpore ca natie de o imensa durere in tukas, toata lumea pe fast fortune, dupa puteri, infrastructura lasata ca merge si asa. Acum la vremea socotelilor nu contenim a ne plange.
    • Like 0
  • Hai sa vedem si celalalt punct de vedere:
    Te lupti luni in sir sa pui mana pe un loc de parcare si, in loc sa rasufli usurat ca nu o mai parchezi pe unde apuci, incep durerile de cap. Vii obosit acasa, abia astepti sa parchezi si locul tau e ocupat. Chiar si telefonul din parbriz mi se pare deranjant, fiindca nu am gresit cu nimic pt ca sa fiu obligat sa sun, ca sa intru in posesia unei facilitati deja achitate. Locul de parcare e platit 24 de ore din 24, nu cum aud aproape zilnic... variante gen e doar pe noapte, e numai de la 18 la 8, doar pe viscol, cand e soacra in vizita, etc... Cine naiba o fi fost aberantul care a scornit tampeniile astea? Pare ca aveti net. Consultati legislatia.
    Personal, nu sun pe nimeni sa-mi elibereze locul de parcare, ci strict Politia Locala (daca aveati habar, stiati ca ei se ocupa de incidentele cu locurile de parcare, nicidecum 112, politia calare, pompierii, Dragnea...). Unii dau amenda, altii nu. Cum va e norocul... Tot personal, astept cu interes reintroducerea ridicarii masinilor, fiindca la taxa destul de usturatoare se adauga si recuperarea masinii de pe la marginea orasului.
    Cat despre parcatul in fata usii, ca e burta mare si greu de carat, mai vedeti cum se face la cei ceva mai civilizati. Hai sa mai invatam si chestii de bun simt, nu doar smecherii gainaresti. In fond, la gainarii se descurca oricine. Cu civilzatia e mai greu, ca e nevoie de educatie, empatie, bun simt, ceva creier si multe altele..
    • Like 0
  • Posesorii de parcări de pe spațiile publice din față blocurilor comuniste îi ceartă pe cei care cu treabă aiurea prin cartierele lor, Spațiul public a devenit o mare parcare, se parchează pe trotuare în fața blocului dar și pe aleile din fața blocului.
    Nu există conceptul de loc de parcare pe timp de zi pentru vizitatori sau pentru micii antreprenori care se chinuie să găsească un loc de parcare 10 minute la parterul confiscat de locuitorii care s-au născut cu dreptul sfănt de a deține un loc de parcare. Să fie clar - Aceste bloucuri nu au fost prevăzute cu parcări de la bun început,
    cei care au aceste locuri (fără să aibă drept de proprietate) au drept o hârtie de la primărie, o convenție prin care închiriază spațiul public.
    Spațiul privat este doar limita conturului blocului. Aceste blocuri, în mare majoritate nu sunt prevăzute cu locuri de parcare nici măcar pentru 10 la sută din locuitorii din aceste blocuri. Despre blocurile noi, la fel, primăria aprobă proiecte fără a îndeplini numărul necesar de bun simt.
    Faptul că unii cetățeni au moștenit sau au cumpărat/închiriat un apartament construit fără parcări înainte de 89 sau construit prin haosul instituțional din primarii tot fără parcări după 89, nu conferă dreptul de a confisca spațiul public. Orice gest trebuie detaliat, orice loc de parcare trebuie reglementat și marcat la milimetru. Chiar dacă aceste locuri sunt cu plata/închiriate de cetățeni (în urma unui abonament anual) nu conferă drepturi depline și permanente asupra unui spațiu comun. Dacă există zone cu trotuare foarte lagi/supradimensionate, în urmă unui proiect se pot trasa cu vopsea sau cu pavaj diferențiat, zone de parcaj clar reglementate.
    Foarte multe locuri publice (trotuare/alei pietonale/spațîi verzi de aliniament) sunt transformate, în cele mai multe cazuri, abuziv și nereglementat în parcări.
    • Like 2
  • Locurile de parcare închiriate la reședință sunt pentru toată ziua ( 24ore ), nu doar pentru noapte. Când te întorci dintr-o deplasare e normal sa ainunde parca daca ai plătit. Licitație?! Pentru ce? Pentru ca sa vină unuii cu lefuri mari sau pensii nemeritate să plătească fără să se uite, iar ceilalți ce să facă? Sa renunțe la luxul de a avea o mașină? Nu am dat nici un ban șpagă. Pur și simplu, atunci când am avut mașină am depus actele cerute și, cand s-a putut, am primit loc de parcare. Deci parcati in parcările publice sau aveți bunul simț și lăsați un număr de telefon, chiar si pentru cinci minute. Nu hotărâți voi când să vină cel ce p!ateste pentru acel loc.
    • Like 0
  • Victor66 check icon
    Boss, locul de parcare plătit, nu este închiriat pe timpul nopții, ci 24 de ore din 24.
    • Like 0
  • Modifica cumetre aberatia pe care ai scris-o si cere-ti scuze! sau nu intelegi limbajul elevat al domnului care are perfecta dreptate?
    • Like 0
  • Ce putin români inteleg conceptele de reglula si de proprietate !
    NU este acceptabil sa parchezi pe locul inchiriat sau proprietatea altei persoane sub nici o forma ! Românismul cu lasarea numarului de telefon in geam nu este o solutie, este o mizerie. De ce trebuie o persoana care a platit un loc sa isi consume 10-30 minute din viata sa astepte ca sa poata folosi ceea ce ii apartine ?
    Oare nu mai exista o verificare a articolelor inainte de publicare ?
    Articolul sustine o atitudine comunistoida, nerespectarea proprietatii, impartirea cu altul care nu s-a obosit sa cumpere sau sa inchirieze, sa faca statul (primaria) pentru tine, etc.
    • Like 2
    • @ Mario Popesco
      Sorin check icon
      Faptul ca ai platit un loc de parcare nu te face proprietar si chirias. pentru sectorul 3 se face cu program: la Capitolul 5, Art. 28, conditiile de atribuire valabile pentru sectorul 3 Bucuresti. http://www.ditl3.ro/media/28719/HCLS3-nr-16-din-29012018-privind-aprob-Regulament-ref-la-licitatia-atrib-locurilor-din-parcarile-de-resedinta-de-pe-raza-sec-3-al-Mun-Buc.pdf
      • Like 1
  • Cineva check icon
    @Nucu Morar: de ce exista impresia ca locul de parcare trebuie folosit de oricine pe timpul zilei? Adica cine plateste la primarie taxa de parcare nu poate beneficia de acel loc decat noaptea?

    Hai sa continui cu intrebarile. Ce reprezinta "noapte" conform legii? Incepand cu ce ora? In toate anotimpurile? Ar trebui sa te alerg/reclam ca sa-mi dai cota parte din taxa de parcare daca imi gasesc locul ocupat "ziua", sa nu sun la politie si sa stau sa caut altul ca sa-mi parchez masina?

    Evident nu. Nicio lege normala la cap nu va reglementa asa ceva. Cu Dragnea la putere ma astept la orice insa ma bucur ca nu are nimic de castigat din asta.

    Daca, in schimb, te referi la locurile nemarcate, asta e cu totul altceva. Politia nu are voie sa iti dea amenda daca locul nu este bine marcat (nu se vede numarul locului). Daca iti dau, poti sa o contesti si castigi. Poti sa bagi si primaria in acel proces si sa-i obligi ca in termen de 30 de zile sa vopseasca toate locurile platite din zona.

    Dar hai sa fim seriosi, cati romani isi cunosc drepturile si cati dintre ei sunt dispusi sa se lupte pentru ele? Exact, aproape nimeni. Asadar, hai sa nu ne mai plangem si sa incepem sa luptam pentru ce ar trebui sa fie. De-aia nici nu si-au miscat fundurile murdare sa iasa la vot astia care "simt ca nu-i reprezinta nimeni" sau ca "toti politicienii sunt la fel". Si, ca dovada, a ajuns Firea la Capitala care in loc sa faca parcari cu cateva zeci de milioane de euro, le-a dat la catedrala neamului. Ca, in mintea ei, dumnezeu munceste sa-ti dea de mancare, dumnezeu iti vireaza salariul si dumnezeu te duce la munca in fiecare zi.

    De asemenea, vad ca s-a inradacinat ideea ca "statul nu construieste parcari". Din pacate trebuie sa le dau dreptate in multe cazuri. De ce? Pur si simplu nu au unde. Multumiti-i lui Ceausescu pentru blocurile facute asa. In SUA fiecare cladire trebuie sa aiba obligatoriu cel putin un loc de parcare per apartament. Aici pana si ce se construieste acum e la nimereala.

    Motivul? Pur si simplu nu este loc. Vrem parcari? Atunci va trebui sa renuntam la parcuri. Vrem sa nu renuntam la parcuri? Atunci trebuie sa daramam blocurile "cutii de chibrituri" si sa le reconstruim ca cele din New York si Londra - adica minuscule si cu baie la comun. Nu ne convine nici asta? Atunci in loc sa fie 2 benzi pe sens va trebui sa facem una si poate sa scoatem si niste sine de tramvai. Nici asta nu vrem?! Atunci ciocul mic si joc de glezne. Sub blocurile din prezent nu se poate sapa si oricum nu ar fi loc pentru toate apartamentele. Multumiti, din nou, comunistilor. Macar au facut metrou, inclusiv sapaturile la magistrala 4. Pacat ca a durat 20+ ani ca sa se faca functionala.

    Mai era o solutie pentru parcari - si anume cele verticale, ce nu ocupa foarte mult spatiu (puteti cauta pe youtube). Sunt curios de ce nu a venit nimeni sa le aduca si pe piata din Romania. Cu PSD la putere oricum nu conteaza, dar tehnologia exista de cativa ani si, totusi, nimanui nu i-a pasat sa vina sa le vanda si la noi.

    In ultimul rand, nu as vrea sa aduc in discutie "oamenii" care daca isi lasa masina la 50-100 de metri de bloc se plang ca ii dor picioarele sa mearga atata drum pe jos. Poate acum vom intelege si de ce sunt atatea masini, de ce e mereu aglomerat si se fac ambuteiaje, etc. Normal, cand te-ai nascut in masina, ca e greu sa mergi 50 de metri pe jos. La fel si grandomania romanului ca "domn'le am masina!"... exact ca acei idioti care isi iau Mercedes ultimul tip si baga motorina de 3 lei. Statul nu are ce face impotriva lor. Doar noi avem.

    Pacat ca doar ne plangem ca niste oi proaste.

    • Like 0
  • Este ceva asemanator cu taxa lui Mazare pentru Mamaia! Daca in fiecare localitate din aceasta tara, se incepe cu taxa pentru parcare pe domeniul public(pe strada), unde se ajunge?
    • Like 0
  • Este ceva asemanator cu taxa lui Mazare pentru Mamaia! Daca in fiecare localitate din aceasta tara, se incepe cu taxa pentru parcare pe domeniul public(pe strada), unde se ajunge?
    • Like 0


Îți recomandăm

Banca Transilvania-logo

Finanțăm spitale, fabrici, şcoli, universități de stat şi private, baraje şi hidrocentale, autostrăzi şi cabinete veterinare, dar şi sute de mii de oameni. Susținem tot atâtea planuri şi vise ale românilor. Suntem cel mai mare finanțator instituțional al Statului prin impozite şi titluri de stat, precum şi al mediului de business românesc. Facem asta cu capitalul şi datorită competențelor acumulate în cei 25 de ani, aici, în țara noastră.

Citește mai mult

Café Istanbul

Boabe de cafea Arabica Mocha din Yemen se adaugă boabelor din India și Indonezia și te poartă cu simțurile într-un bazar oriental din alte vremuri. Amestecul exotic, intens, cu ale sale note condimentate, ce amintesc de piperul negru, te invită într-o călătorie prin istorie al cărui punct terminus este veacul în care Istanbulul, numit pe atunci Constantinopole, era cel mai bogat și mai populat oraș din lume și forfotea de viață și de tentații.

Citește mai mult