Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

„Nu există în lume un loc mai bun ca America pentru investiții și nu a existat în istorie un moment mai bun ca acum” | Lecțiile unui român după summitul american Select USA 2024

Anthony Blinken 2024 Summit

Foto: Alex Brandon / AP / Profimedia

Când am auzit că Ambasada SUA vrea să invite SoNexy să facă parte din delegația României la SELECT USA Investment Summit, am crezut mai întâi că este o greșeală, apoi am crezut că este o glumă. Nu era nici, nici. Această reacție este foarte relevantă din perspectiva lecțiilor pe care vreau să le împărtășesc. Oare de câte ori nu am gândit la fel?

M-am întors de la conferință motivat, ambiționat. Au fost câteva „aha”-uri care cred că vor schimba anvergura proiectului nostru. Și pentru că îmi doresc să fim mai mulți români cu o abordare mai curajoasă, am zis să sintetizez aceste aha-uri, poate mai inspiră și pe alții. Sunt 4 lecții.

Ce este SELECT USA Investment Summit

Imaginați-vă că americanii, în ciuda bogăției lor actuale, vor să atragă și mai multe investiții străine pe teritoriul american. Cum fac asta? Invită prin canalele diplomatice toate companiile interesate de piața americană la un summit gigant, unde întregul aparat de stat încearcă să îi convingă să facă pasul. Anul acesta am avut pe scenă 11 guvernatori care ne-au explicat de ce statul lor este locul ideal pentru o nouă companie, iar secretarul de stat Anthony Blinken a punctat clar: „Nu există în lume un loc mai bun ca America pentru investiții și nu a existat în istorie un moment mai bun ca acum”.

Deși argumentele principale erau costul energiei, educația, rețeaua de drumuri sau adâncimea porturilor (își doresc creștere în capacități de producție), la summit a fost adăugată și o componentă nouă, Tech Startup, dedicată companiilor de tehnologie care vor să se extindă în America. Așa a ajuns rețeaua noastră socială (sonexy.com) să fie invitată alături de alte companii din România (Repsmate, Nifty, etc.). Mulțumim frumos sponsorului Banca Transilvania pentru acoperirea unei părți din costurile totale ale delegației.

Lecția 1: Global e normal

...iar mic nu e interesant.

Poate că este efectul miilor de participanți distribuiți în nu știu câte hoteluri, dar am mai văzut conferințe americane, nu a fost prima. De data aceasta însă a fost surprinzătoare (pentru mine) anvergura discuțiilor, dimensiunea deal-urilor, ușurința cu care milioanele sunt înlocuite cu miliardele.

În zona noastră de tech întrebarea cheie era dacă adresabilitatea produsului este globală.

Eu am mai auzit expresia: „dacă te-ai fi născut în America, ai fi fost miliardar”. Experiența acestui summit m-a adus mai aproape de înțelegerea ei. Nouă ne este implicit frică, lor nu. Pentru noi succesul în bani înseamnă milioane, pentru ei miliarde. Piața noastră implicită este Romania, eventual cu ieșiri timide în alte țări europene, pentru ei piața implicită este toată lumea. 

Ce-am ales eu să traduc din toate aceste observații nu este că trebuie să mă mut in SUA, ci că ar fi mai ieftin să adopt mentalitatea lor. Da, pentru SoNexy piața este globală. Da, aplicația asta te face mai deștept și o pot spune fără ezitare, o dată și de sute de ori.

Fă și tu exercițiul ăsta pentru compania ta, uită-te la piața globală ca fiind starea de normalitate. Știu că va trebui să treci peste sindromul impostorului, dar te poate ajuta o stație de învățare pe care am creat-o pe SoNexy fix despre asta, vei descoperi că sindromul impostorului este un semn de inteligență și de succes.

Lecția 2: Bate la sute de uși

Unul dintre workshop-urile cele mai interesante a fost susținut de o asociație de VC-uri (Venture Capital). Primul mesaj a fost: bateți la sute de uși, nu vă dați bătuți! Motivul pentru care au început cu acest mesaj a fost propria lor experiență în colaborarea cu mii de start-upuri începute de non-americani. Europenii (și în special est-europenii) se sperie repede, iar dacă prima încercare este finalizată cu un refuz, noi ne retragem, gândindu-ne că sigur este ceva în neregulă cu noi (sau cu produsul nostru). Ei nu! Ei se opresc atunci când au eliminat și ultimul contact din agendă, sau toată lista celor peste 6,000 de VC-uri americane. Atunci e ceva în neregulă cu produsul. Ascultă. Adaptează-te, dar nu renunța! Succesul nu vine imediat!

Lecția 3: Politica e business, diplomația e business

Offff, de câte ori nu am împărtășit cu antreprenori ca mine aceeași viziune „puristă” despre separarea businessului de politică! Am făcut un titlu de glorie din a nu lucra cu statul, ba chiar m-am opus finanțării prin fonduri europene! Credeam că păstrând această separare îmi cresc șansele de a păstra businessul curat, fără parandărături.

Am căzut și eu în capcana Noi (oamenii de afaceri) și Ei (politicienii), generalizând grosolan obiceiuri toxice legate de corupție și cumpărare de influență.

Aici am văzut o cu totul altă abordare. Politicienii au un rol clar, asumat, declarat și cu care se laudă, de a ajuta business-urile. Ei se simt responsabili de starea de bine a companiilor din statul pe care îl reprezintă (vorbesc aici de guvernatorii statelor americane). Linia comună a speech-urilor era „noi facem treabă! Vino la noi, spune-ne ce-ți trebuie și noi rezolvăm!”

Am mai scris despre disfuncția noastră, ca stat, generată de izolarea celor trei silozuri: business, administrația de stat și societatea civilă. Dar am văzut acum și un model funcțional.

Nu e nevoie să intrăm în politică (și acest îndemn a fost la modă și a dezamăgit), dar ar fi bine să vorbim. Vorbiți cu primarii, vorbiți cu deputații, vorbiți și explicați ce e bine și ce doare, de cele mai multe ori veți vedea politicieni făcând ochii mari, pentru că nu au nicio idee despre tensiunile noastre. Iar noi credem că știm ce e în mintea lor, dar nu știm!

Lecția 4: Curajul nu înseamnă tupeu

Stăteam într-o pauză de cafea și mă uitam la câteva zeci de mese din lobby-ul hotelului unde conversațiile erau vii, despre business-uri mari și foarte mari. M-a surprins naturalețea acestor conversații, eleganța lor.

Oameni cu foarte multe zerouri în cont vorbeau simplu, dar vizionar, respectau toate regulile cerute de organizatori, zâmbeau și nu ridicau vocea. Zero grobianism! Înțelegeau că rețeaua de contacte este menită să îi ajute dacă o respectă, nu este doar o sursă de admirație și bani.

La noi e diferit. Oameni mici vorbesc tare și cu gesturi de superioritate, despre planuri de doi lei. Tupeul este confundat cu curajul, pentru că este mult mai ușor de reprodus.

Mi-aș dori o generație nouă de oameni de afaceri. Una pentru care eleganța și esteticul sunt limbaje cunoscute, iar diversitatea ideilor și anvergura execuției sunt mai importante decât micile gesturi de poziționare prin vânturarea Rolexului sau turarea Porsche-ului.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Prieteni check icon
    Americanii in ciuda bogatiei lor actuale? Hmm .. Articolul dvs este o perspectiva interesanta a bulei in care va aflati insa este departe de realitatea din teren
    • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult