Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de șapte ani. Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

„Nu există în lume un loc mai bun ca America pentru investiții și nu a existat în istorie un moment mai bun ca acum” | Lecțiile unui român după summitul american Select USA 2024

Anthony Blinken 2024 Summit

Foto: Alex Brandon / AP / Profimedia

Când am auzit că Ambasada SUA vrea să invite SoNexy să facă parte din delegația României la SELECT USA Investment Summit, am crezut mai întâi că este o greșeală, apoi am crezut că este o glumă. Nu era nici, nici. Această reacție este foarte relevantă din perspectiva lecțiilor pe care vreau să le împărtășesc. Oare de câte ori nu am gândit la fel?

M-am întors de la conferință motivat, ambiționat. Au fost câteva „aha”-uri care cred că vor schimba anvergura proiectului nostru. Și pentru că îmi doresc să fim mai mulți români cu o abordare mai curajoasă, am zis să sintetizez aceste aha-uri, poate mai inspiră și pe alții. Sunt 4 lecții.

Ce este SELECT USA Investment Summit

Imaginați-vă că americanii, în ciuda bogăției lor actuale, vor să atragă și mai multe investiții străine pe teritoriul american. Cum fac asta? Invită prin canalele diplomatice toate companiile interesate de piața americană la un summit gigant, unde întregul aparat de stat încearcă să îi convingă să facă pasul. Anul acesta am avut pe scenă 11 guvernatori care ne-au explicat de ce statul lor este locul ideal pentru o nouă companie, iar secretarul de stat Anthony Blinken a punctat clar: „Nu există în lume un loc mai bun ca America pentru investiții și nu a existat în istorie un moment mai bun ca acum”.

Deși argumentele principale erau costul energiei, educația, rețeaua de drumuri sau adâncimea porturilor (își doresc creștere în capacități de producție), la summit a fost adăugată și o componentă nouă, Tech Startup, dedicată companiilor de tehnologie care vor să se extindă în America. Așa a ajuns rețeaua noastră socială (sonexy.com) să fie invitată alături de alte companii din România (Repsmate, Nifty, etc.). Mulțumim frumos sponsorului Banca Transilvania pentru acoperirea unei părți din costurile totale ale delegației.

Lecția 1: Global e normal

...iar mic nu e interesant.

Poate că este efectul miilor de participanți distribuiți în nu știu câte hoteluri, dar am mai văzut conferințe americane, nu a fost prima. De data aceasta însă a fost surprinzătoare (pentru mine) anvergura discuțiilor, dimensiunea deal-urilor, ușurința cu care milioanele sunt înlocuite cu miliardele.

În zona noastră de tech întrebarea cheie era dacă adresabilitatea produsului este globală.

Eu am mai auzit expresia: „dacă te-ai fi născut în America, ai fi fost miliardar”. Experiența acestui summit m-a adus mai aproape de înțelegerea ei. Nouă ne este implicit frică, lor nu. Pentru noi succesul în bani înseamnă milioane, pentru ei miliarde. Piața noastră implicită este Romania, eventual cu ieșiri timide în alte țări europene, pentru ei piața implicită este toată lumea. 

Ce-am ales eu să traduc din toate aceste observații nu este că trebuie să mă mut in SUA, ci că ar fi mai ieftin să adopt mentalitatea lor. Da, pentru SoNexy piața este globală. Da, aplicația asta te face mai deștept și o pot spune fără ezitare, o dată și de sute de ori.

Fă și tu exercițiul ăsta pentru compania ta, uită-te la piața globală ca fiind starea de normalitate. Știu că va trebui să treci peste sindromul impostorului, dar te poate ajuta o stație de învățare pe care am creat-o pe SoNexy fix despre asta, vei descoperi că sindromul impostorului este un semn de inteligență și de succes.

Lecția 2: Bate la sute de uși

Unul dintre workshop-urile cele mai interesante a fost susținut de o asociație de VC-uri (Venture Capital). Primul mesaj a fost: bateți la sute de uși, nu vă dați bătuți! Motivul pentru care au început cu acest mesaj a fost propria lor experiență în colaborarea cu mii de start-upuri începute de non-americani. Europenii (și în special est-europenii) se sperie repede, iar dacă prima încercare este finalizată cu un refuz, noi ne retragem, gândindu-ne că sigur este ceva în neregulă cu noi (sau cu produsul nostru). Ei nu! Ei se opresc atunci când au eliminat și ultimul contact din agendă, sau toată lista celor peste 6,000 de VC-uri americane. Atunci e ceva în neregulă cu produsul. Ascultă. Adaptează-te, dar nu renunța! Succesul nu vine imediat!

Lecția 3: Politica e business, diplomația e business

Offff, de câte ori nu am împărtășit cu antreprenori ca mine aceeași viziune „puristă” despre separarea businessului de politică! Am făcut un titlu de glorie din a nu lucra cu statul, ba chiar m-am opus finanțării prin fonduri europene! Credeam că păstrând această separare îmi cresc șansele de a păstra businessul curat, fără parandărături.

Am căzut și eu în capcana Noi (oamenii de afaceri) și Ei (politicienii), generalizând grosolan obiceiuri toxice legate de corupție și cumpărare de influență.

Aici am văzut o cu totul altă abordare. Politicienii au un rol clar, asumat, declarat și cu care se laudă, de a ajuta business-urile. Ei se simt responsabili de starea de bine a companiilor din statul pe care îl reprezintă (vorbesc aici de guvernatorii statelor americane). Linia comună a speech-urilor era „noi facem treabă! Vino la noi, spune-ne ce-ți trebuie și noi rezolvăm!”

Am mai scris despre disfuncția noastră, ca stat, generată de izolarea celor trei silozuri: business, administrația de stat și societatea civilă. Dar am văzut acum și un model funcțional.

Nu e nevoie să intrăm în politică (și acest îndemn a fost la modă și a dezamăgit), dar ar fi bine să vorbim. Vorbiți cu primarii, vorbiți cu deputații, vorbiți și explicați ce e bine și ce doare, de cele mai multe ori veți vedea politicieni făcând ochii mari, pentru că nu au nicio idee despre tensiunile noastre. Iar noi credem că știm ce e în mintea lor, dar nu știm!

Lecția 4: Curajul nu înseamnă tupeu

Stăteam într-o pauză de cafea și mă uitam la câteva zeci de mese din lobby-ul hotelului unde conversațiile erau vii, despre business-uri mari și foarte mari. M-a surprins naturalețea acestor conversații, eleganța lor.

Oameni cu foarte multe zerouri în cont vorbeau simplu, dar vizionar, respectau toate regulile cerute de organizatori, zâmbeau și nu ridicau vocea. Zero grobianism! Înțelegeau că rețeaua de contacte este menită să îi ajute dacă o respectă, nu este doar o sursă de admirație și bani.

La noi e diferit. Oameni mici vorbesc tare și cu gesturi de superioritate, despre planuri de doi lei. Tupeul este confundat cu curajul, pentru că este mult mai ușor de reprodus.

Mi-aș dori o generație nouă de oameni de afaceri. Una pentru care eleganța și esteticul sunt limbaje cunoscute, iar diversitatea ideilor și anvergura execuției sunt mai importante decât micile gesturi de poziționare prin vânturarea Rolexului sau turarea Porsche-ului.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Prieteni check icon
    Americanii in ciuda bogatiei lor actuale? Hmm .. Articolul dvs este o perspectiva interesanta a bulei in care va aflati insa este departe de realitatea din teren
    • Like 0


Îți recomandăm

Testat e Hot

Vreau să vă arăt azi un program inedit de educație la firul ierbii: el începe chiar pe pajiștea a două festivaluri care atrag în fiecare an zeci de mii de tineri și își propune să fie un fel de curs introductiv într-o materie pe care școala românească se jenează să o predea.

Citește mai mult

BT Go

Într-o eră în care tehnologia avansează rapid, IMM-urile sunt nevoite să adopte rapid inovații digitale pentru a rămâne competitive și a profita de oportunitățile de pe piață. Serviciile care simplifică birocrația permit antreprenorilor să se concentreze pe inovație și dezvoltarea afacerilor lor.

Citește mai mult

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult