Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

„Oameni de treabă”: Coruptul şi criminalul fac apel la empatia ta, te poftesc la masă, îţi adorm simţurile în aburii unei mămăligi calde cu sarmale

oameni de treaba

E mai uzual şi mai intuitiv să descrii răul prin apel la monstruos şi la eternii lui aliaţi: minciuna, ipocrizia, cinismul, cruzimea, corupţia etc E mai rar şi mult mai dificil însă să vorbeşti despre socialitate, empatie şi generozitate ca instrumente ale răului. Pentru că e contraintuitiv şi paradoxal., pentru că avem tendinţa de a confunda sistematic repertoriul nostru prosocial cu moralitatea. „Oameni de treabă”, filmul lui Paul Negoescu, cu un scenariu de Radu Romaniuc şi Oana Tudor, ne aşază dinainte cu multă forţă această problemă fundamentală, cea a incongruenţei de principiu între prosocialitatea de care suntem capabili şi viaţa morală, mai degrabă imposibilă în absenţa unor structuri care să o informeze şi a unor valori sau principii care să o ghideze.

A fi „bun la suflet”, empatic şi chiar generos (evit cuvȃntul „bun” pentru că aşez termenul mai degrabă în spectrul eticii) nu garantează în vreun fel că eşti şi competent din punct de vedere moral. De fapt, aşa cum se întȃmplă în filmul acesta, care ne duce într-o Romȃnie mică şi marginală tocmai pentru a ne ajuta să pricepem intuitiv situaţia întregii Romȃnii, toate aceste forţe tectonice ale sufletului pot fi folosite cu artă, princepere şi fără ezitare în slujba răului. 

Coruptul şi criminalul fac apel la empatia ta, la sentimentele tale familiale, te învăluie în fumul tămȃietor al intimităţii, te poftesc la masă, îţi adorm simţurile în aburii unei mămăligi calde cu sarmale, mȃncare simplă de oameni simpli, oameni buni, oameni de treabă. Desigur, ei fac trafic (de alimente, de arme sau de carne vie), muşamalizează crime, şantajează şi tȃlhăresc, dar întreţin totodată cantine sociale, ajută sărmani şi ţin la un loc oamenii diferiţi care se întȃmplă să trăiască în acelaşi loc. Servesc umili comunităţii pe care o devalizează şi o abuzează în acelaşi timp. Sunt oameni ai locului, de fapt mici satrapi cu vorbă blajină şi dragoste evlavioasă pentru cele sfinte. Îi găseşti la pescuit, oameni ai micilor bucurii şi, pentru Dumnezeu, cine nu simpatizează arhetipalul pescar? Nu se ţin cu nasul pe sus şi nici nu ezită să stea oricȃnd de vorbă cu oricine dinaintea unui pahar cu ţuică. Totodată, au grijă, discret, dar ferm, să întȃrească tuturor celor din jur, tuturor celor pe care-i spoiliază şi îi mint, sentimentul că la noi nu s-ar putea niciodată altfel, sentimentul neputinţei care se mulţumeşte şi cu arşice, sentimentul indepasabil al lui „măcar a făcut ceva”. 

Nu cred că vom înţelege pȃnă la căpăt mecanismele care rod pȃnȃ la măduvă societatea romȃnească pȃnă cȃnd nu vom deveni receptivi la acest aspect fundamental şi la acest infinit de subtil instrument al manipulării şi răului care este arhitectura noastră prosocială. Nu vom înţelege în totalitate pȃnă cȃnd nu vom pricepe că toate aceste forţe ale binelui pot fi deturnate tăcut şi transformate în mecanisme ale producerii şi întreţinerii viciilor structurale. În Romȃnia, aproape întotdeauna viciul moral la vȃrf, viciul moral interesat şi cinic a luat masca omeniei, a pornit şi a întreţinut în sufletele victimelor acea căldură domoală şi irezistibilă care leagă fiinţele umane. Va trebui să înţelegem că insul care ar schimba toate legile unei ţări sau ar disipa violent orice manifestaţie împotriva sistemului pe care-l apără şi reprezintă poate oricȃnd să ţină o emisiune despre gătit şi sta cu tine la masă în jurul unei farfurii cu mămăliguţă şi sarmale. E o formă a banalităţii răului. Şi una dintre căile noastre tradiţionale. Filmul poate fi văzut pe Netflix.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • un film prost si total nerealist. nici ca SF nu merge. va imaginani o hecatomba de morti si tiruri cu arme de asalt din cauza traficului cu tigari intr-un sat uitat de lume din Botosani ?
    • Like 0
  • Mizerabilii „oameni de treabă”!!!
    Felicitări pentru articol, d-le Doru Valentin Căstăian!!!!
    • Like 0
  • Merita vazut filmul. Dar cati, oare, il inteleg, se vad in el, se recunosc si vor sa faca ceva pentru a schimba? Singura dorinta este "distractie la maximum" si cat mai multe si lungi "minivacante'.
    • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult