Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

„Și eu am fost grevist…” În apărarea greviștilor „îmbuibați” de la STB

Greviștii de la STB

Foto: George Călin/ Inquam Photos

Niciodată nu e timpul pentru o grevă. Absolut tot timpul sunt rațiuni mai înalte decât dorințele salariaților, rațiuni naționale, de securitate, de stat, orice, care trebuie să-i oblige să renunțe la protest, să-i facă să accepte orice, să le închidă gura. De fiecare dată se urmărește același scenariu, se pornește prin a-i discredita pe liderii de sindicat, se publică salariile angajaților de foarte multe ori cu exagerări rău intenționate, se contestă greva la tribunal, opinia publică se mobilizează împotriva greviștilor și în cele din urmă se „instrumentalizează” spărgătorii de grevă cu amenințarea că ceilalți vor fi dați afară și li se vor imputa pagubele.

Și eu am fot grevist, când lucrăm la CFR. Niciodată nu era oportun să facem grevă, blocam economia, aduceam prejudicii societății, eram niște îmbuibați nenorociți care nu știam cum să ne mai numărăm banii pe care îi întorceam cu lopata. Liderii de sindicat au fost eliminați, cumpărați, amenințați, astfel încât să nu mai îndrăznească nimic. Au urmat concedieri masive, sute de mii, da, sute de mii de familii au fost afectate, unii colegi s-au reorientat, alții s-au îmbolnăvit, o parte au murit de-a dreptul. Grevele de care vorbesc aveau loc pe la sfârșitul anilor 90. Astăzi CFR-ul e o ruină, salariile sunt mizerabile, oameni cu experiență de-o viață, care pe lângă pregătirea specială sunt și încărcați cu o responsabilitate mare, sunt plătiți ca un paznic de la supermarket. Scapă cine poate, unii au ajuns căpșunari, alții oale și ulcele.

Azi nu se mai găsesc profesioniști în calea ferată, e criză acută de mecanici de locomotivă, de revizori de vagoane, de manevranți, se anulează trenuri din această cauză. Condițiile de lucru sunt mai rele decât atunci când s-a construit prima cale ferată în România.

Dacă e un lucru care ne caracterizează ca societate, acela e lipsa crasă de solidaritate. Nimeni nu are o minimă înțelegere pentru problemele celui de lângă el, nimeni nu are timp să asculte, să înțeleagă.

Politizarea demersului sindical este în mod evident o greșeală, liderii care sunt membrii de partid cu funcții și butoane fac foarte mult rău. Trecând însă peste toate acestea, important de știut este ce vor de fapt muncitorii. În stațiile de autobuz călătorii îi înjură pe șoferi și vatmani. Călătorii aceștia sunt la rândul lor niște salariați abuzați fiecare la locurile lor de muncă, nu îndrăznesc să-și ridice vocea pentru că ar fi concediați pe loc. Și atunci se solidarizează într-un gest inexplicabil cu administrația inflexibilă. Dacă ei nu pot să nu poată nimeni. Corporatiștii revoltați de perturbările din trafic glumesc pe tema relațiilor de muncă din birourile lor frumos amenajate în clădirile de sticlă. Îi spun simplu, sclavagism pe plantație. Nimănui nu-i trece prin cap să schimbe lucrurile. De frică.

Într-o societate în care bogații devin și mai bogați, săracii devin și mai săraci, orice împotrivire trebuie înăbușită. Se tot vorbește despre dialog, un dialog al surzilor, nimeni nu ascultă. Să fim serioși, cine crede că doleanțele muncitorilor au fost ascultate? Nici măcar acum, în al 12-lea ceas, administrația nu are urechi de auzit. Mai rămâne să mobilizeze jandarmeria sau chiar armata și să tragă în greviști. În rest totul seamănă cu mentalitățile îmbuibaților din capitalismul sălbatic din interbelic.

Dacă situația de acum de la STB este critică, asta nu se datorează în niciun caz salariaților. Chiar și dacă există delapidări, furturi și alte infracțiuni, asta nu e vina muncitorilor. E vină administrației care a tratat tot timpul STB-ul ca pe o moșie personală. Responsabilitatea pentru starea de acum a lucrurilor vine din trecut, din mandatele celorlaltor primari, din corupția și lipsa de moralitate a liderilor de sindicat, din complicitatea fără scrupule din trecut.

Astăzi se pare că nimeni nu vrea să cedeze și totuși e vremea unor compromisuri. În final nu se poate să plece ambii combatanți de pe câmpul de luptă fără să câștige nimic. În confruntarea asta de orgolii singurii care pierd, ca de fiecare dată, sunt salariații onești.

Și pentru că poate nimeni nu a înțeles ce vor greviștii, vă repet eu aici, vor condiții de muncă mai bune și salarii mai mari, cum cred că vrea de fapt toată lumea din țara asta.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • "Nu se gasesc profesionisti in calea ferata"? Pai nu se gasesc profesionisti pentru nici o activitate, dar nici pasageri pentru mijloacele de transport. 4 miloane de profesionisti si pasageri au plecat in lume!!!
    Adevarul este ca activitatea sindicala (dar si cea politica) in Romania se afla la nivel de ev mediu. Iata, eu locuiesc in Canada, si aici, la firmele mari, sindicatele au contract pe 3 (trei) ani cu conducerea firmei, in care se stipuleaza o multitudine de situatii si conditii (dar nu toate, ca nu se poate), care trebuie respectate, in cei trei ani, de ambele parti semnatare ale contractului. Iar liderii de sindicat nu au puteri prea mari (ca in Romania, unde fac ce vrea muschii lor), pentru ca orice decizie de greva se stabileste cu votul majoritatii membrilor sindicatului. Deci, grevele ad-hoc nu (prea) exista. Deci, ce au votat membrii sindicatului STB? Au votat sa intre in greva, sau nu? Pentru ca pina la intrarea in greva erau multi pasi intermediari de strabatut. Deci (aproape) nici o greva spontana nu isi are justificarea! asadar, si statul (in acest caza, sa zicem, Nicusor Dan, dar mai ales conducerea STB), dar si sindicatul, ar trebui sa revina cu picioarele pe pamint, sa faca un contract pe o durata determinata, si, daca este nevoie sa schimbe legislatia in domeniul relatiilor de munca. Altfel, ne (ii) bate rahatul pe toti...
    • Like 2
  • Dacă articlerul atât pricepe din realitatea STB-ista și Capital-ista, ii recomand sa-si mute colaborările savante pe la DCnews, Antena 3 și altele asemenea. Va fi bine primit și plătit.
    • Like 1
  • Atat autorul articolului, cat si unii dintre comentatori, pierd esenta subiectului. Problema nu este aceea ca angajatii STB fac greva. Este dreptul constitutional al fiecarui angajat sa faca greva, deci implicit al soferilor STB. Problema este ca acesti salariati STB isi exercita dreptul la greva prin incalcarea flagranta a drepturilor patrimoniale ale tuturor locuitorilor capitalei, prejudiciindu-ne pe toti material, prin faptul ca ne deposedeaza de drepturile rezultate din abonamentele platite si, de asemenea, ne prejudiciaza obligandu-ne sa recurgem la alte mijoale (metrou, taxiuri etc.) cu cheltuieli suplimentare, desi suntem posesorii abonamentelor STB, din care le platim in continuare salariile, desi nu le mai putem utiliza pe timpul grevei. Iar exercitarea unui drept subiectiv-personal, precum dreptul la greva, prin incalcarea drepturilor tertilor inseamna savarsirea unui abuz de drept, care atrage raspundere juridica sub diverse forme (delictual-civila, penala). Cum ar fi ca, dupa modelul acestor grevisti abuzivi de la STB, multe alte categorii de bugetari sa sa protesteze prin inchiderea totala a activitatii in detrimentul si cu incalcarea drepturilor fundamentale ale cetatenilor, de ex.: politistii sa inchida total activitatea (lasand infractorii sa savarseasca tot felul de infractiuni: viol, omoruri, furturi etc.), cadrele didactice sa refuze total activitatea educationala, cadrele medicale sa refuze total tratarea pacientilor etc.? Este evident ca, astfel cum procedeaza in mod legal toate celelalte categorii bugetare care isi solicita drepturi salariale prin proteste, se gaseau si in cazul de fata solutii, fara sa paralizeze viata locuitorilor capitalei si fara sa le incalce drepturile patrimoniale ale acestora (de ex. prin punerea la dispozitia acestora a unor mijloace de transport care sa le asigure dreptul legal la transport in proportie optima etc.).
    • Like 2
  • Marius check icon
    Încep prin a spune ca nu folosesc transportul in comun, deoarece folosesc mașina personală. Este normal sa îți ceri drepturile pe care trebuie sa le ai (nu cele pe care consideri ca trebuie sa le ai), iar așa cum a mai scris cineva, este dreptul celor care au revendicări sa facă greva, dar sa o facă respectând legea. Dar unii dintre cei care au adus atingere libertăților cetățenilor din Bucuresti,nu realizează sunt manipulați de către politicieni prin intermediul liderilor de sindicat, lideri care au propriile interese. Nu trebuie sa-i urâm pe angajații care își cer drepturile, trebuie sa înțelegem ca toți avem drepturi, dar sa le obținem fără a afecta drepturile altora, conform principiului “Libertatea ta se termina acolo unde începe libertatea altuia”. Din păcate statul român este slab, incapabil sa facă față asaltului împotriva legii și legalității, uneori fiind chiar părtaș la aceste asalturi, în funcție de interesele celor care decid.
    • Like 1
  • Mdea .... astia din privat exclusiv care rod din contracte cu statul sau cu entitati care fac afaceri cu statul.... Minune mare de cat de dreapta pur-sange gasesti in Romania traind din afaceri cu statul. Si care pe net se dau neprihaniti ca deh cine sa i verifice ?? Am urmatoarele intrebari pentru acesti binevoitori si nu numai.
    Am vandut Petrom ... de ce nu i combustibilul ieftin ? Am privat toata infrastructura de distributie gaze si energie electrica si am liberalizat piata ... de ce nu i curentul si gazul ieftin ? Am facut un fel de semiprivatizare pe servicii medicale si rezultatul e ca te trateaza medici de la stat pe un purcoi de bani ... de ce nu i mai ieftin la privat ? Nu intelegeti ca omul la privat are un singur Dumnezeu care se numeste PROFIT ? Privatului nu i da nimeni nimic si el trebuie sa se asigure ca supravietuieste EL. Asa ca nu are timp si mila pentru faptul ca eu si tu nu avem bani suficienti pentru el. Nu ai bani da te la o parte ca sunt altii cu bani. Privatizati va rog in Bucuresti transportul public si o sa aveti o viata mult mai sanatoasa pt ca o sa faceti mai multa miscare.
    • Like 2
  • Dan check icon
    Fa greva domnule, dar fa-o legal! Fa greva domnu-le, dar fa-o fara interese politice. Fa greva domnule, dar fa-o cu consideratie si pentru concetatenii care nu au nicio vina. Apoi, cere profesionalism si productivitate, nu doar salarii marite pentru umflatul burtii. Nesimtitilor!
    • Like 5
  • 1. Unde au fost liderii de sindicat atunci cand se faceau contracte grase la STB ? Erau la oala sa pape si ei, ds-i incolo pe salariati, ei sunt buni doar ca masa de manevra ! 2. Fix acum a venit greva cand e timpul reinnoirii contractelor STB pt servicii externalizate, contracte cu firme capusa care au saracit societatea. Directorul trrvuie sa plece ca a vrut sa opreasca furtul ? De cw suntem asa naivi ?
    • Like 7
  • Ce se afirma in articol, nu are logica: in mod sigur CFR nu a decazut din cauza ca in anii '90 nu s-au facut greve ad libitum. A decazut pentru ca managementul a fost prost, nu pentru ca nu s-au facut greve din varii motive.
    • Like 10
  • Rucs Rucs check icon
    Eu va multumesc pentru articol. Aveam nevoie sa citesc asa ceva.
    Despre comentarii…unele sunt greu de calificat. Frustrare, fiere, sa moara si capra vecinului- nu stiu cum sa le numesc.
    Greva e un instrument democratic. In comunism nu aveai dreptul la greva. In Franta de azi avem “sezon autumnal” de greva. Vine toamna si francezilor li se face dor de o greva. Chiar si la transporturi aeriene. Si acolo nimeni nu se mai plange ca la noi. Pentru ca o greva e o modalitate de a se atrage atentia asupra unor probleme. Nu se poate ca miile astea de angajati stb sa fie niste nemernici, iar noi, cei care nu lucram acolo, sa decretam “greva ilegala/ia-ti mana de pe portofelul meu” si alte mizerii. Daca e o greva, inseamna ca e ceva putred acolo - la administratie, la factorul politic, nu conteaza la ce. Se atrage atentia si poate se gasesc solutii! Dar nu se pune capacul pe oala/mizeria sub pres. E foarte bine sa se faca galagie! Ce am vrea? Nu te mai plange, ca deranjezi??! Poate ca trebuie sa ne plangem. Pentru noi insine si, din solidaritate (avem asa ceva?) chiar si unii pentru altii! Ce sa le strigam oamenilor astora care azi protesteaza? Nu te mai plange ca deranjezi?
    Dar poate au dreptul sa se planga. Ma intreb ce meserii au distinsii comentatori care arunca atata dispret pe aici. De unde le vine siguranta afirmatiilor? Cunosc ei din interior sau de la sursa sigura ca angajatii stb sunt niste nemernici vinovati de propria situatie?!
    Sa nu ne miram ca atunci cand vom astepta o mana intinsa, la randul nostru, vom primi un spate intors.
    Halal solidaritate si popor!
    • Like 1
    • @ Rucs
      S-a legiferat dreptul la grevă. Dar dacă o faci fă-o in mid legal, adică asigură 1/3 de activitate iar ceilalți 2/3 sin salariați pot să protesteze ! Așa cum se procedează în prezent e o adevărată dezordine tolerată de toți fără tragerea cuiva la răspundere ! Dacă nu se respectă nici o prevedere legală în ce fel de stat ne aflăm ? Dar de vină sunt preponderent politicienii care și-au votat singuri drepturi și privilegii peste drepturi și privilegii ! Adică muncitorii, funcționarii și intelectualii să accepte salariile fixate de alții dar de drepturile politicienilor se ocupă .... politicienii în mod direct ? Unde e echitatea polirică și socială ? Cum să te ia în serios cei care sunt batjocoriți de acest sistem injust de acordare a drepturilor ?
      • Like 0
  • Oare de ce nu am auzit nici un grevist ca doreste privatizarea firmei si functionarea in conditii de piata libera ??? E mai bine comunist la firma primariei unde sindicatul ascunde toate furturile si cere permanent subventii de la stat, decit sofer la firma privata care te verifica la km, la bilete, la incasari ! Firmele de maxitaxi cum rezista pe piata fara subventii de 1 mld lei/an ?
    • Like 9


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult