Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

„Three Billboards Outside Ebbing, Missouri". Din America, cu ură

"Three Billboards Outside Ebbing, Missouri"

Când discursul urii perimează totul din jur și oamenii sar unul la gâtul celuilalt, calea către comunicare și solidaritate poate să fie un obiect comun al urii, chit că el reprezintă o luminiță firavă la capătul tunelului. Despre asta e câștigătorul a patru Globuri de Aur „Three Billboards Outside Ebbing, Missouri".

„Să fii îngrijorat de excesele corectitudinii politice în România e ca și cum te-ai târî mort de sete prin Sahara, dar cu o teamă continuă de înec". Asta observa un jurnalist/scenarist al cărui condei îl admir. Lungmetrajul câștigător al Globului de aur la categoria Dramă demonstrează că Ebbing, Missouri poate substitui cu succes România din enunțul de mai sus. Lăsați excesele, dar nici măcar corectitudinea politică în forma ei cea mai palidă n-a ajuns în acea comunitate americană, ba chiar e atât de departe, încât un individ acuzat pe drept de rasism (a cam torturat o persoană de culoare) crede că forma corectă a substantivului e „rasialism".

Acțiunea din „Three Billboards Outside Ebbing, Missouri" e liniară, cu excepția unui singur flashback și începe exact cu titlul. Nemulțumită că poliția locală nu are nici măcar un suspect în cazul răpirii, arderii și uciderii fiicei ei, Mildred Hayes (Frances McDormand) închiriază trei panouri publicitare pentru a-l trage la răspundere pe extrem de popularul șef al acelei poliții Willoughby (Woody Harrelson), chit că acesta, un pater familias exemplar, trage să moară de cancer. 

Vorba ei, să rezolve cazul cât e încă în viață, că apoi tot nu mai poate face nimic. Firește, asta polarizează orașul – toată lumea face frumos cât Mildred e în postura de victimă, dar, odată ce îl atacă pe cel mai iubit cetățean, devine agresoare și trebuie blamată pentru asta. Nimeni nu sare în apărarea lui Willoughby mai fervent decât prostul satului devenit polițist Dixon (Sam Rockwell) – atitudinea forțelor de ordine e omogenă, inclusiv a fostului soț al lui Mildred, Charlie (John Hawkes) -, dar nici ea nu se lasă și violența izbucnește repede. 

Vestea bună e că autorul lungmetrajului „Three Billboards Outside Ebbing, Missouri", Martin McDonagh, dramaturg la bază și convertit la regie fiindcă postura de scenarist înseamnă că ești ultimul în lanțul trofic, așa că regizezi ca să nu-ți strice altcineva materialul (asta spune el), a învățat să își țină gura. Da, regia filmului e secundară și are strict rolul de a pune scenariul în cea mai bună lumină posibilă. El și prestațiile actoricești fac tot filmul – bine, merită menționate și imaginea lui Ben Davis, și coloana sonoră a lui Carter Burwell.

McDonagh jongla cu registrele încă din „În Bruges", dar o făcea în slo-mo, păcătuind pe alocuri prin limbuție. Deformație profesională, adori să îți auzi personajele vorbind. Ei, „Three Billboards Outside Ebbing, Missouri" demonstrează că e complet vindecat, poate datorită aplicării cu rigurozitate a regulii „killing your babies”. Personajele sunt laconice, replicile, scurte și contondente, niciun cuvânt nu e superfluu. Și-a ales și actorii pentru care laconismul e mană cerească, deși niciunul nu-l valorifică precum McDormand, care face cel mai minimalist tur de forță cu putință.

Din laconismul replicilor se trage și schimbarea de registre, care ar părea bruscă în 90% din filme, dar aici se conformează economiei textuale. "Three Billboards Outside Ebbing, Missouri" alternează genurile de la secvență la secvență: ba dramă, ba comedie neagră, ba melodramă masculină, ba tragicomedie. Doar că puzzle-ul ăsta e o acrobație în termeni de realizare cinematografică. Nu e o capodoperă, dar e un record și te prinde de nu te vezi. 

Închei cu o digresiune, deci vă puteți opri din citit: cronica asta a pornit de la o discuție despre ce e filmul ăsta. Lăsând la o parte convingerea mea – că un film bun nu e niciodată despre ceva anume, ăsta ar fi tezism și nu cunosc filme și bune, și teziste - și conformându-mă așa-zisei logici a premisei că trebuie să fie despre ceva, aș merge pe asta. Știm cu toții clișeul ăla că speranța moare ultima. Dar dacă a murit, a fost îngropată, s-a făcut și ultimul parastas și în urmă au rămas ură (găsește ea un obiect), furie și încrâncenare? O să ne înțelegem găsind puncte comune în asta, clădind punți firave între furia mea și a ta, poate găsim ceva în care să le focalizăm pe ambele și resuscităm speranța aia cât de cât. E liber la speculații despre America lui Trump, desigur, dar nu le voi face eu.

În rest, filmul este despre:

  • Lupta individului/cetățeanului contra sistemului
  • Indolența și omnipotența poliției
  • Rasism
  • Paricid
  • Război civil, versiunea micro
  • Familii nefericite versus una fericită
  • O poveste de dragoste
  • Gingășie (până la un punct, e monopolul bărbaților)

PS: "Three Billboards Outside Ebbing, Missouri" are premiera în România pe 23 martie 2018. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Unul dintre filmele in care "ma simt bine" este (daca citez bine) In the heat of the night, cu Sidney Poitier.Celelalte preferinte nu le spun deocamdata
    • Like 0
  • John check icon
    "How come, Chief Willoughby?" – scrie pe al treilea panou de publicitate. Cum se poate șerifule că nimeni nu e încă arestat, cu toate că fata mea a fost violată în timp ce murea ?
    M-am gândit, ce șanse am avea oricare dintre noi, să închiriem trei mari panouri publicitare, pe care apoi să ne afișăm cele mai arzătoare nemulțumiri personale, față de funcționarea sistemului ?
    De exemplu :
    200.000 Euro pentru pragul de abuz în serviciu !
    Românul de rând, cu venitul mediu net câștigă atât în 32 ani !
    Cum se poate așa ceva, politicieni români !?

    • Like 5
  • Mi-a plăcut interviul asta in care explică oarecum si de ce filmul nu este despre ceva anume http://deadline.com/2018/01/three-billboards-outside-ebbing-missouri-martin-mcdonagh-interview-news-1202234358/amp/
    • Like 1
  • Casian check icon
    Geniala cronica...genial critic...superb scris. Am văzut și filmul și pot spune asta cu certitudine. O analiza mai detaliata și mai cursiva decât asta nu cred ca puteam găsi. Paralele făcute le-am sesizat și chiar își merita premiile acest film. Inca o data, superb scris!
    • Like 3
  • Victor66 check icon
    Cam ambiguu articolul și se sare haotic de la o idee la alta. La început, credeam că este o știre despre ce se întâmplă în SUA, nu despre un film.
    • Like 0


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult