Foto: Inquam Photos/ Octav Ganea
Câteva concluzii - cheie trebuie trase după rectificarea bugetară anunțată marți de PNL.
- Rectificarea este necesară, deoarece deficitul la primele nou luni este aproape 2,7% din PIB (mult peste cel prognozat) iar la sfârșitul anului putem depăși 4%
- Ministerele care pierd buget (Educație 2 mld RON, MAI, Transporturi și Agricultura 1 mld RON) în realitate au bani necheltuiți, deci realocarea este un act administrativ
- Ministerele care primesc buget sunt Ministerul Muncii (3,9 mld RON) și Sănătate (2,8 mld RON), unde sunt deficite enorme pe sistemul public de pensii, asistență socială și bugetul pentru asigurări de sănătate. De asemenea, MDRAP primește 1,7 mld RON, în special pentru suplimentarea PNDL
- Rectificarea actuală este mai mult administrativă, pentru a nu bloca proiectele deja asumate în PNDL și angajamentele sociale pentru anul în curs.
Totuși, pentru anul 2020, economia are nevoie de reforme cu adevărat reale. Iată mai jos 10 măsuri esențiale:
1. Reluarea investițiilor publice și creșterea transparenței acestora: autostrăzi, spitale și scoli moderne (infrastructură în sport și educație financiară).
2. Reducerea PNDL (colcăie gândacii din contracte oferite prietenilor politici).
3. Creșterea absorbției fondurilor europene.
4. Supraimpozitarea pensiilor speciale și corelarea cu principiul contributivității.
5. Reducerea aparatului public supradimensionat (cel puțin 10%).
6. Reducerea taxării muncii (mai ales pe segmentul minim) și creșterea taxării capitalului.
7. Predictibilitate în majorarea salariului minim (corelare cu inflație și productivitate).
8. Digitalizarea, debirocratizarea și reformarea ANAF.
9. Restructurarea companiilor de stat care înregistrează pierderi și listarea lor graduală către bursă.
10. Încurajarea antreprenoriatului, sprijinirea companiilor la export și reinvestirea capitalului în firme!
Să vedem dacă guvernarea actuală / viitoare își asumă aceste măsuri. Nu sunt printre cele mai populare, dar cu siguranță sunt foarte necesare pentru mediul de afaceri și binele României pe termen lung!
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Ref parerile deja exprimate, ale colegilor Republicani - daca aveti solutii mai eficiente, poate le faceti publice, sa comentam este cel mai simplu.
De fapt, n-au uitat, dar ai ordin de zi pe unitate...
Restul masurilor sunt in parte corecte, dar nerealizabile, pentru ca peneleul n-are program de guvernare ! Programul lor de guvernare este scris in afara tarii si ei trebuie "decat" sa-l implementeze...
Parerea mea este ca deficitul de peste 4% va fi facut "spontan la ordin" !
Daca as putea crede ca pesedeii sunt niste "incompetenti", prin confirmarea datelor economice de pana acum (3ani) de catre CE, FMI, BM si alte organisme internationale, inseamna ca toti sunt niste prosti si niste incompetenti, si numai peneleii (adica acest nou AlCapone/Catu al finantelor dambovitene) detine "adevarul absolut" ! ... ceea ce cam pute a manipulare #rezistent-progresista, adica securista...
1. Reluarea investițiilor publice și creșterea transparenței acestora:Nu se va realiza din cauza faptului ca nu sunt bani iar deficitul e urias.
2. Reducerea PNDL (colcăie gândacii din contracte oferite prietenilor politici). Se poate realiza dar destul de greu anul acesta deoarece legea bugetului e in curs si nu se poate abroga, anul viitor se pot restrange desigur investitiile de la buget dar unele sunt necesare comunitatilor locale si economiile realizate vor fi minime.
3. Creșterea absorbției fondurilor europene. Teoretic se pot realiza dar fara eliminarea rubedeniilor, pilelor si lipitorilor de afise din ministerul respectiv nu se va putea extirpa mentalitatea neaosa de tipul "mie ce-mi iese din fondurile pe care le atragi tu " ( firma, persoana fizica) ,"daca nu-mi iese nimic nu ma implic pentru ca oricum timpul trece , leafa merge si nu ma poti da afara ca sunt functionar public.
4.Supraimpozitarea pensiilor speciale și corelarea cu principiul contributivității. E o masura asteptata dar nu in forma impozitarii ci a eliminarii totale ( nu printr-o lege noua sau ordonanta care bineinteles ca va fi atacata la curtea constitutionala pentru ca si membri ei sunt beneficiari ) ci prin abrogarea legii care a acordat privilegiile ( abrogarea unei legi nu se poate ataca la curte) mai ales ca beneficiarii pensiilor speciale au si alte privilegii ( de pilda decontarea 100 % a asistentei si tratamentelor medicale fara sa fie corelate aceste servicii cu contributia la sanatate platita, cel mai bine ar fi sa fie desfiintate celelalte case de asigurari , in fata bolii trebuie sa fim egali).
5. Reducerea aparatului public supradimensionat (cel puțin 10%). Asta da , se poate dar la fel economiile vor fi minime iar incarcarea cu sarcini a celor ramasi va duce la nerealizarea indicatorilor stabiliti prin fisa postului. Cred ca cel mai bine ar fi desfiintarea primariilor si a consiliilor locale din localitatile sub 5000 de locuitori pentru ca nu se justifica asemenea aparate birocratice care nu se pot sustine din resurse proprii si dreneaza banii din bugetul central.
6. Reducerea taxării muncii (mai ales pe segmentul minim) și creșterea taxării capitalului. Nu se poate realiza deoarece in Romania sunt declarate foarte putine profituri si atunci e mai lesne sa faci stopaj la sursa pe salariul angajatului iar peste 70 % din salariatii sectorului privat figureaza cu minimul/economie. Taxarea capitalului ar duce la migrarea lui care e mai lesnicioasa decat migrarea fortei de munca si ar priva economia de o gura de oxigen avand in vedere accesul mai greu la capital al antreprenorilor romani.
7. Predictibilitate în majorarea salariului minim (corelare cu inflație și productivitate). E un fals leit-motiv pentru ca si asa cu toate legile de majorare avem totusi cel mai mic salariu minim din UE ( poate cu exceptia Bulgariei), deci luati aminte antreprenori romani - afacerile nu sunt pentru plangaciosi mai ales in contextul globalizarii.
8. Digitalizarea, debirocratizarea și reformarea ANAF. Greu de pus in practica deoarece un impediment major il constituie legile din justitie care prevad in continuare in cadrul proceselor civile si penale stampila si dosarul in original cu sina iar salariatii ANAF vor fi greu de dislocat avand in vedere prevederile legii functionarului public.
9. Restructurarea companiilor de stat care înregistrează pierderi și listarea lor graduală către bursă. Sunt posibil de realizat , doar ca unele din aceste companii deservesc si un interes public care va fi greu de inghitit de un eventual patron pus pe capatuiala care bineinteles va taia trenuri, autobuze sau salupe ( ca sa nu zic avioane sau resurse energetice ) daca acestea nu ii aduc un profit imediat.
10. Încurajarea antreprenoriatului, sprijinirea companiilor la export și reinvestirea capitalului în firme! Da este realizabil cu conditia ca investitiile realizate din profitul neimpozitat sa nu se refere la autoturisme ( daca firma nu e taxi sau curier) nici la mobilier de birou sau calculatoare ( daca firma nu e IT provider) sau daca firma e de consultanta in management sau organizatoare de evenimente sa nu fie decontate sumele la Poiana Braov sau vara la Mamaia ca altfel romanii sunt ingeniosi in a imbina utilul cu placutul.