Sari la continut

Un singur om poate să schimbe cu mintea lui o țară

De cinci ani, peste 500 de contributori își scriu ideile pe această platformă, construiesc împreună cu noi o comunitate, un spațiu al celor care știu că România poate să arate altfel. Te invităm să scrii și tu!

10 măsuri esențiale de care economia are nevoie pentru anul 2020

Șantier investiții - Inquam Photos / Octav Ganea

Foto: Inquam Photos/ Octav Ganea

Câteva concluzii - cheie trebuie trase după rectificarea bugetară anunțată marți de PNL.

- Rectificarea este necesară, deoarece deficitul la primele nou luni este aproape 2,7% din PIB (mult peste cel prognozat) iar la sfârșitul anului putem depăși 4%

- Ministerele care pierd buget (Educație 2 mld RON, MAI, Transporturi și Agricultura 1 mld RON) în realitate au bani necheltuiți, deci realocarea este un act administrativ

- Ministerele care primesc buget sunt Ministerul Muncii (3,9 mld RON) și Sănătate (2,8 mld RON), unde sunt deficite enorme pe sistemul public de pensii, asistență socială și bugetul pentru asigurări de sănătate. De asemenea, MDRAP primește 1,7 mld RON, în special pentru suplimentarea PNDL

- Rectificarea actuală este mai mult administrativă, pentru a nu bloca proiectele deja asumate în PNDL și angajamentele sociale pentru anul în curs. 

Totuși, pentru anul 2020, economia are nevoie de reforme cu adevărat reale. Iată mai jos 10 măsuri esențiale:

1. Reluarea investițiilor publice și creșterea transparenței acestora: autostrăzi, spitale și scoli moderne (infrastructură în sport și educație financiară).

2. Reducerea PNDL (colcăie gândacii din contracte oferite prietenilor politici).

3. Creșterea absorbției fondurilor europene.

4. Supraimpozitarea pensiilor speciale și corelarea cu principiul contributivității.

5. Reducerea aparatului public supradimensionat (cel puțin 10%).

6. Reducerea taxării muncii (mai ales pe segmentul minim) și creșterea taxării capitalului.

7. Predictibilitate în majorarea salariului minim (corelare cu inflație și productivitate).

8. Digitalizarea, debirocratizarea și reformarea ANAF.

9. Restructurarea companiilor de stat care înregistrează pierderi și listarea lor graduală către bursă.

10. Încurajarea antreprenoriatului, sprijinirea companiilor la export și reinvestirea capitalului în firme!

Să vedem dacă guvernarea actuală / viitoare își asumă aceste măsuri. Nu sunt printre cele mai populare, dar cu siguranță sunt foarte necesare pentru mediul de afaceri și binele României pe termen lung!

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Măsurile propuse sunt de maxim bun-simț, dar, din păcate, multe dintre ele nu pot fi puse în practică decât de un guvern de stânga. De unde așa ceva în România?! La noi, din incultură politică, „stânga” e identificată greșit cu populismul PSD, care e de fapt o „dreapta” mai soft (caracterizată bine de sintagma „fură, dar mai dau și la oameni”). Cine să taxeze în plus capitalul? Cine să ridice povara de pe umerii muncii? Singurele partide reale de stânga din România au luat, unul vreo 0,40% la europarlamentare (PSR-ul), altul 0% (Partidul Demos, nici măcar nu s-a putut înscrie în cursa electorală). Așa că până una, alta, vorbim vorbe. Lucrurile vor continua ca și până acum, doar că în loc de clientelă PSD (de-alde Andrușcă!) în funcții publice vom vedea PNL-iști.
    • Like 0
  • Gabi check icon
    Sincer, deşi le doresc succes; orice guvern care va crește taxarea capitalului NU se va mai putea pretinde a fi Liberal.
    • Like 0
  • Sună mult mai bine articolul ăsta, atinge bine nevoile actuale. Evoluați, ceea ce e bine pentru că de obicei citesc articole ,,economice "care ne spun ,, să fie bine să nu fie rău" sau plâng de grija multinaționalelor.
    • Like 0
  • Razvan G check icon
    Mie mi se pare de bun simt ce propune Iancu Guda. Ar fi utila o colaborare CFA - Guvern.
    Ref parerile deja exprimate, ale colegilor Republicani - daca aveti solutii mai eficiente, poate le faceti publice, sa comentam este cel mai simplu.
    • Like 1
  • #Votez check icon
    "Ai uitat" sa spui ca SRI/DNA/SPP/SIE primesc bani la rectificarea bugetara !!!...
    De fapt, n-au uitat, dar ai ordin de zi pe unitate...
    Restul masurilor sunt in parte corecte, dar nerealizabile, pentru ca peneleul n-are program de guvernare ! Programul lor de guvernare este scris in afara tarii si ei trebuie "decat" sa-l implementeze...
    • Like 1
    • @ #Votez
      Dan check icon
      #votez, stimabile ,iar vii cu ,,vorbe otravite,, Cat ,despre articol ,este f. interesant si util ,Parerea mea este ca; daca deficitul bugetar ,va depsi 4% ,vom avea ,,o mare problema ,,ptr ca FMI-ul ,nu mai da voie sa creasca nimic, adica pensii & salarii !! Iar in acest caz , nu stiu cum va fi rez.. problema !!
      • Like 1
    • @ Dan
      #Votez check icon
      Imi cer scuze, dar nu eu am otravit SRI/SPP/DNA/SIE. Alte cuvinte otravite n-am folosit.
      Parerea mea este ca deficitul de peste 4% va fi facut "spontan la ordin" !
      Daca as putea crede ca pesedeii sunt niste "incompetenti", prin confirmarea datelor economice de pana acum (3ani) de catre CE, FMI, BM si alte organisme internationale, inseamna ca toti sunt niste prosti si niste incompetenti, si numai peneleii (adica acest nou AlCapone/Catu al finantelor dambovitene) detine "adevarul absolut" ! ... ceea ce cam pute a manipulare #rezistent-progresista, adica securista...
      • Like 0
  • Alo, domnule "expert" asa zis de dreapta, o taxare in plus a capitalului inseamna o taxare a muncii pt ca gradul mai mare de acumulare de capital e cel care faciliteaza o p roductivitate mai mare a muncii si, deci, salarii mai mari!
    • Like 0
    • @ Daniel Ardelean
      Ideea asta care demult devenise o dogma doctrinara nu are nici o relevanta in Romania. Un grad mai mare de acumulare a capitalului nu va duce automat la o crestere a salariilor, as spune dimpotriva. Acumularea mai rapida de capital va duce la dezvoltarea de vile in Pipera , la un nou val de BMW-uri si Mercedesuri pe strazile patriei si eventual la postari din Maldive si Bali iar salariile vor bate pasul pe loc. Acum revenind la punctele descrise o sa dezvolt:
      1. Reluarea investițiilor publice și creșterea transparenței acestora:Nu se va realiza din cauza faptului ca nu sunt bani iar deficitul e urias.
      2. Reducerea PNDL (colcăie gândacii din contracte oferite prietenilor politici). Se poate realiza dar destul de greu anul acesta deoarece legea bugetului e in curs si nu se poate abroga, anul viitor se pot restrange desigur investitiile de la buget dar unele sunt necesare comunitatilor locale si economiile realizate vor fi minime.
      3. Creșterea absorbției fondurilor europene. Teoretic se pot realiza dar fara eliminarea rubedeniilor, pilelor si lipitorilor de afise din ministerul respectiv nu se va putea extirpa mentalitatea neaosa de tipul "mie ce-mi iese din fondurile pe care le atragi tu " ( firma, persoana fizica) ,"daca nu-mi iese nimic nu ma implic pentru ca oricum timpul trece , leafa merge si nu ma poti da afara ca sunt functionar public.
      4.Supraimpozitarea pensiilor speciale și corelarea cu principiul contributivității. E o masura asteptata dar nu in forma impozitarii ci a eliminarii totale ( nu printr-o lege noua sau ordonanta care bineinteles ca va fi atacata la curtea constitutionala pentru ca si membri ei sunt beneficiari ) ci prin abrogarea legii care a acordat privilegiile ( abrogarea unei legi nu se poate ataca la curte) mai ales ca beneficiarii pensiilor speciale au si alte privilegii ( de pilda decontarea 100 % a asistentei si tratamentelor medicale fara sa fie corelate aceste servicii cu contributia la sanatate platita, cel mai bine ar fi sa fie desfiintate celelalte case de asigurari , in fata bolii trebuie sa fim egali).
      5. Reducerea aparatului public supradimensionat (cel puțin 10%). Asta da , se poate dar la fel economiile vor fi minime iar incarcarea cu sarcini a celor ramasi va duce la nerealizarea indicatorilor stabiliti prin fisa postului. Cred ca cel mai bine ar fi desfiintarea primariilor si a consiliilor locale din localitatile sub 5000 de locuitori pentru ca nu se justifica asemenea aparate birocratice care nu se pot sustine din resurse proprii si dreneaza banii din bugetul central.
      6. Reducerea taxării muncii (mai ales pe segmentul minim) și creșterea taxării capitalului. Nu se poate realiza deoarece in Romania sunt declarate foarte putine profituri si atunci e mai lesne sa faci stopaj la sursa pe salariul angajatului iar peste 70 % din salariatii sectorului privat figureaza cu minimul/economie. Taxarea capitalului ar duce la migrarea lui care e mai lesnicioasa decat migrarea fortei de munca si ar priva economia de o gura de oxigen avand in vedere accesul mai greu la capital al antreprenorilor romani.
      7. Predictibilitate în majorarea salariului minim (corelare cu inflație și productivitate). E un fals leit-motiv pentru ca si asa cu toate legile de majorare avem totusi cel mai mic salariu minim din UE ( poate cu exceptia Bulgariei), deci luati aminte antreprenori romani - afacerile nu sunt pentru plangaciosi mai ales in contextul globalizarii.
      8. Digitalizarea, debirocratizarea și reformarea ANAF. Greu de pus in practica deoarece un impediment major il constituie legile din justitie care prevad in continuare in cadrul proceselor civile si penale stampila si dosarul in original cu sina iar salariatii ANAF vor fi greu de dislocat avand in vedere prevederile legii functionarului public.
      9. Restructurarea companiilor de stat care înregistrează pierderi și listarea lor graduală către bursă. Sunt posibil de realizat , doar ca unele din aceste companii deservesc si un interes public care va fi greu de inghitit de un eventual patron pus pe capatuiala care bineinteles va taia trenuri, autobuze sau salupe ( ca sa nu zic avioane sau resurse energetice ) daca acestea nu ii aduc un profit imediat.
      10. Încurajarea antreprenoriatului, sprijinirea companiilor la export și reinvestirea capitalului în firme! Da este realizabil cu conditia ca investitiile realizate din profitul neimpozitat sa nu se refere la autoturisme ( daca firma nu e taxi sau curier) nici la mobilier de birou sau calculatoare ( daca firma nu e IT provider) sau daca firma e de consultanta in management sau organizatoare de evenimente sa nu fie decontate sumele la Poiana Braov sau vara la Mamaia ca altfel romanii sunt ingeniosi in a imbina utilul cu placutul.
      • Like 3
    • @ Rusu Liviu
      asa simpla sa fie solutia cu pensiile speciale? e posibil?
      • Like 0
    • @ Daniel Ardelean
      La noi e un dezechilibru grav, capitalul e subimpozitat iar forță de muncă e supraimpozitată iar situația asta trebuie remediată.
      • Like 1
    • @ Kitana Dorina
      Ionel check icon
      Doar daca se vrea !!!
      • Like 0


Îți recomandăm

UNStudio 1

UNStudio este unul dintre cele mai cunoscute și apreciate birouri de arhitectură din lume, cu filiale în Amsterdam, Frankfurt, Shanghai, Hong Kong, Dubai și Melbourne. are în portofoliu peste 120 de proiecte internaționale, precum clădiri de birouri, rezidențiale, muzee, poduri, dar și masterplanuri urbane. Printre cele mai cunoscute lucrări - Podul Erasmus din Rotterdam, Mercedes-Benz Museum din Stuttgart, Arnhem Central Station, Designul Doha Metro Station.

Citește mai mult

Marius Sava

„La mine pacienții nu vin niciodată singuri, vin cu partenerul”, spune medicul specialist pneumolog Marius Sava, cu competențe în somnologie, de la Rețeaua Privată de Sănătate Regina Maria, despre cei care ajung la ușa cabinetului cu simptome de apnee în somn.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Mihai Bran - Claudiu Pandaru

Când medicul psihiatru Mihai Bran le-a povestit colegilor săi de la muncă, în 2015, că ar vrea să își facă un startup în domeniul serviciilor de telemedicină, pentru a-și putea urmări mai ușor pacienții, cei mai mulți dintre ei au izbucnit în râs, neîncrezători. În prezent, business-ul său, ATLAS, pornit alături de câțiva prieteni IT-ști, a ajuns la o cifră de afaceri de un milion de euro și 400.000 de utilizatori.

Citește mai mult

Food waste Japonia

„În Japonia mâncarea e un personaj din marea poveste a lumii, un prim pas în călătorie. Fiecare regiune are cel puțin un ingredient sau o mâncare pentru care e faimoasă și care, când îi vine sezonul, e consumată în restul Japoniei. E și o formă ritualică de a reuni timpuri, locuri și oameni. Mâncarea japoneză e o formă de echilibru”, spune scriitorul George Moise într-un interviu pentru habits by Republica.

Citește mai mult