Coaliția pentru Familie a depus la Parlament o inițiativă susținută de trei milioane de semnături pentru schimbarea definiției de familie din Constituție.
Mai exact, organizația amintită consideră termenul „soți” vag și deschis interpretărilor și vrea ca articolul 48 din legea fundamentală să fie schimbat în „Familia se întemeiază pe căsătoria liber consimţită între între un bărbat și o femeie, pe egalitatea acestora şi pe dreptul şi îndatorirea părinţilor de a asigura creşterea, educaţia şi instruirea copiilor”. Miza este, evident, aceea de a împiedica în viitor posibilitatea ca persoanele de același sex să se poată căsători în România.
„Trebuie să pornim de la definirea familiei și de la ce înseamnă familia pentru români. Am doi copii și am observat ce înseamnă afecțiunea paternă și cea maternă și cum se completează ele în creșterea copiilor. Părerea mea este că ar fi foarte nociv pentru un copil să se creeze un cadru în care el, să zicem prin adopție ar putea fi privat de dreptul la maternitate sau paternitate. Dacă ne uităm în legislația unor țări care au legiferat căsătoria unisex, de exemplu în Franța, vedem că, printr-o simplă lege, în sensul în care nu a existat în Constituție o reglementare a familiei, s-a schimbat această ordine și un copil a putut fi dat spre adopție unei familii homosexuale”, spune Eduard Dumitrache, membru în consiliul executiv al Coaliției pentru Familie.
Avocata Diana Olivia Hatneanu crede că discuția despre familie inițiată în acest fel este forțată și că ea ar fi trebuit să meargă într-un alt sens. Ce înseamnă familia astăzi, când există mai mulți părinți care își cresc singuri copiii decât oricând, când din ce în ce mai mulți oameni aleg să stea împreună o viață fără să fie căsătoriți? „Toată abordarea asta cu familia bazată pe căsătorie e un pic desuetă. A defini familia ca fiind bazată pe căsătoria dintre soți induce ideea că nu este familie cea formată dintr-un sigur părinte cu copilul, nu e familie nici cuplul necăsătorit care are copii și locuiește împreună, e o restrângere foarte mare a ideii de familie”, crede avocata.
Îl întrebăm pe Eduard Dumitrache cum vede el situația în care o mamă, implicată și responsabilă, își crește singură copilul. „În cazul familiilor monoparentale, dacă un copil o are alături pe el doar pe mama sa, în contextul legiferării familiei în Constituție, el ar avea șansa practică de a avea și un tată în viitor, dacă mama lui se hotărăște să se căsătorească. Și într-o familie monoparentală există șansa ca femeia să opteze pentru căsătorie, astfel încât copilul să cunoască binomul arhetipului masculin-feminin. Este vorba despre ocrotirea copilului”, susține acesta.
Diana Olivia Hatneanu este de părere că legea ar trebui să reflecte realitatea socială. „Noi suntem departe de uniunile dintre persoanele de același sex și punem căruța înaintea boilor. Au existat încercări, de pildă, de a se reglementa parteneriatul civil între persoanele heterosexuale. Avem o țară în care există multe persoane de sexe diferite care nu sunt căsătorite, dar trăiesc împreună. Avem o mulțime de familii monoparentale. La noi, ideea de familie este legată de ideea de căsătorie și asta nu se prea mai potrivește cu realitatea, iar legea ar trebui să reflecte realitatea socială. Există un număr foarte mare de copii născuți în afara căsătoriei. Ce se întâmplă cu partenerii, ce drepturi au unul raportat la celălalt, referitor la proprietate, la dreptul la moștenire. Dacă ai situația, trebuie reglementată. Iar la noi orice încercare de a reglementa parteneriatul civil între persoane heterosexuale s-a lovit de o opoziție puternică a celor care luptă împotriva uniunilor între persoanele de același sex”, spune Diana Olivia Hatneanu, care povestește că sunt numeroase situațiile în care partenerii au petrecut o viață împreună fără a fi căsătoriți se trezesc, după moartea unuia dintre ei, dați afară din casă de neamuri de mâna a doua ale decedatului. Potrivit ei, printr-o schimbare a definiției noțiunii de familie din Constituție România va face pași înapoi, în loc să facă pași înainte.
Ca inițiativa cetățenească a Coaliției pentru Familie să ajungă să schimbe constituția, proiectul trebuie votat cu o majoritate largă în Parlament. După votul Parlamentului, schimbările ar trebui să fie votate de către români prin referendum.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Astia de argumenteaza in articol cum c-o fi si c-o pati, ca sunt familii monoparentale, ca sunt oameni necasatoriti o viata, dau exemple care pana la urma nu sunt o regula si nicidecum nu reprezinta o majoritate ci cazuri particulare. La fel de particulare precum cazul ursilor.
Probabil ca daca uniunea persoanelor de acelasi sex nu se numea casatorie dar avea aproximativ aceleasi drepturi precum o casatorie (exact aceleasi cand vine vorba de drepturile si obligatiile partenerilor, relatia partenerilor in raport cu statul), nu se obosea nimeni sa stranga atata amar de semnaturi.
Asa daca se numeste casatorie, maine se trezesc oamenii ca vor si casatorie religioasa, ca si ei platesc taxe, iar biserica este sponsorizata de catre stat inclusiv din taxele lor. In situatia asta chiar ar avea dreptate sa ceara sa beneficieze de un serviciu pentru care platesc taxe, iar un refuz i-ar discrimina. Pe de alta parte si sa-i bagi bisericii pe gat chestii care sunt considerate ca fiind un pacat nici asa nu-i bine.
Nu-i mai bine oare sa rezolvam treaba de-asa natura incat si cuplurile de homosexuali sa-si vada problemele legale rezolvate prin recunoasterea unui parteneriat care sa nu fie confundat cu casatoria clasica si invechita asa cum o stie majoritatea, iar majoritatea sa se simta in siguranta prin eliminarea ambiguitatilor in ceea ce priveste casatoria?
Astia de argumenteaza in articol cum c-o fi si c-o pati, ca sunt familii monoparentale, ca sunt oameni necasatoriti o viata, dau exemple care pana la urma nu sunt o regula si nicidecum nu reprezinta o majoritate ci cazuri particulare. La fel de particulare precum cazul ursilor.
Probabil ca daca uniunea persoanelor de acelasi sex nu se numea casatorie dar avea aproximativ aceleasi drepturi precum o casatorie (exact aceleasi cand vine vorba de drepturile si obligatiile partenerilor, relatia partenerilor in raport cu statul), nu se obosea nimeni sa stranga atata amar de semnaturi.
Asa daca se numeste casatorie, maine se trezesc oamenii ca vor si casatorie religioasa, ca si ei platesc taxe, iar biserica este sponsorizata de catre stat inclusiv din taxele lor. In situatia asta chiar ar avea dreptate sa ceara sa beneficieze de un serviciu pentru care platesc taxe, iar un refuz i-ar discrimina. Pe de alta parte si sa-i bagi bisericii pe gat chestii care sunt considerate ca fiind un pacat nici asa nu-i bine.
Nu-i mai bine oare sa rezolvam treaba de-asa natura incat si cuplurile de homosexuali sa-si vada problemele legale rezolvate prin recunoasterea unui parteneriat care sa nu fie confundat cu casatoria clasica si invechita asa cum o stie majoritatea, iar majoritatea sa se simta in siguranta prin eliminarea ambiguitatilor in ceea ce priveste casatoria?
Dacă vrem să discutăm despre familie, haideți să privim puțin ”istoric”. La români, multe dintre datini sunt legate de pețit, căsătorie, botez, înmormântare. În toate, referința principală este familia, aceea construită prin pețirea fetei de către băiat (direct sau prin intermediari), dusă cu alai la casa mirelui și apoi la biserică pentru cununie.
Tânăra familie este ajutată și îndrumată de socrii mari și mici și de nasi, toți familii.
Numai vorbesc despre botez care este un parxism al familiei. In acest cadru, cel mai important mi se pare momentul introducerii în biserică a pruncului, în brațele NAȘEI!
Moartea este un moment trist dar în care familia răposatului (răposatei) se încearcă a fi mângâiată și care face cele de cuviință pentru buna trecere a membrului decedat.
În toate aceste momente se face trimitere la mamă/tată, fiu/fiică, mireasă/mire, naș/nașă, văduvă/văduv. Tot acest mic sau mare univers se învârtește în jurul binomului bărbat-femeie sortit să intrupeze o familie.
Alte interpretări pot fi expresia individualității care trebuie respectată în măsura în care nu lezează morala publică sau ordinea de drept și nu pot face obiectul represiunii ori discriminării.
Nestemata unii ne dau niște paie, nu idei, de rumegat și noi ... rumegam.