În primăvara anului 2015, pe 5 martie, se anunța oficial, la Cluj, lansarea conceptului care stă la fundația festivalului UNTOLD. Fondatorii promiteau că va fi cel mai mare eveniment din România, organizat la standarde internaționale din toate punctele de vedere - experiența de poveste la care iau parte spectatorii, artiștii din prima linie a topurilor, scenele spectaculoase cu elemente de producție unice și măsuri de securitate ca afară (imaginea de mai jos este primul afiș oficial al festivalului).
UNTOLD a reușit la prima ediție ceva ce nu se mai făcuse în România: peste 240 de mii de oameni au venit să-i vadă pe cei 140 de artiști care au concertat pe 7 scene. O medie de 60.000 de spectatori pe zi, din care trei sferturi din afara Clujului și străinătate. Localnicii și autoritățile au simțit imediat că dintr-un astfel de eveniment avea de câștigat toată lumea. Conform estimărilor, UNTOLD a generat încă de la prima ediție venituri de peste 20 de milioane de euro numai în Cluj. Calculul era simplu, însă avea în spate un potențial imens. Dacă fiecare participant venit din altă parte a cheltuit încă de la prima ediție o medie de 100 de euro pe cazare, mâncare și cumpărături pentru o zi de festival, atunci infuzia de capital în economia locală avea să crească de la un an la altul.
Recunoașterea UNTOLD a venit și internațional. Festivalul are o colecție de trofee și a câștigat încă de la prima ediție unul dintre cele mai râvnite titluri din industrie - Best Major Festival. Fondatorii povesteau, într-un interviu pentru Republica, cum au simțit evoluția evenimentului. Dincolo de investiții și câștiguri pentru Cluj (creștere cu două cifre de la un an la altul pe toate liniile), UNTOLD a devenit un reper pentru DJ-ii din toată lumea. Dacă în 2015 unii au fost mai greu de convins, în edițiile care au urmat, să mixezi la Cluj a devenit un reper important în agendă, o prezență obligatorie în calendar pentru cei din top.
Estimările arată că, în 2018, la festival au venit peste 355.000 de participanți, iar în Cluj s-au cheltuit peste 45 de milioane de euro. Pe cele nouă scene au urcat peste 200 de artiști. Despre cum arată Clujul în zilele de UNTOLD, puteți citi într-un text semnat de Florin Negruțiu. Untold este brandul românesc care a reușit în 4 ani performanța să strângă o mare comunitate de business în jurul său. Brandurile mari vor să fie prezente aici pentru aerul cool și occidental al festivalului, pentru că businessul alege să se însoțească cu succesul, dar, mai important decât atât, brandurile comerciale au înțeles că publicul lor țintă este acolo, în diverse forme. Senzația e că, de la un an la altul, toată lumea s-a dat peste cap să-i seducă pe consumatori cu marketing ingenios și creativ. Mie mi-a luat ochii paharul de bere care se umple de jos în sus, printr-o fantă. Cel care a adus ideea spune că a importat-o de la un festival din Amsterdam. Sau la standul Engie, unde oamenii erau invitați să producă energie sărind pe o podea inteligentă.
Pentru mulți dintre iubitorii genului predominant pe scenele din Cluj, UNTOLD înseamnă în primul rând Armin van Buuren, DJ-ul olandez care- în ieșirile sale publice- a lăudat evenimentul și a vorbit despre legătura sa specială cu publicul de aici.
De obicei, show-ul său adună numărul maxim de persoane care pot încăpea pe arenă, iar el mixează până răsare soarele. Armin van Buuren surprinde prin simplitate și principiile care-l ghidează în viață și carieră. Într-un interviu exclusiv pentru Republica, artistul olandez îi sfătuia pe cititori să citească în fiecare zi un ziar în format print, pentru a primi informații de calitate, verificate. Van Buuren este absolvent de drept, plănuia să fie avocat, însă nu a practicat niciodată meseria. Ia lecții de pian în continuare, iar tatăl său realizează una dintre cele mai cunoscute emisiuni de muzică clasică difuzată pe o rețea națională de radio din Olanda. Vă invit să citiți sau să recitiți interviul cu Armin van Buuren pentru Republica aici.
Memorabile- dincolo de prestațiile sale- rămân și dialogurile cu spectatorii. La ediția din 2018 li s-a adresat în limba română, iar în 2017 le spunea despre cum pe Cluj Arena, în urmă cu câțiva ani, nu exista nimic, iar UNTOLD a făcut din oraș un punct fierbinte pentru artiști și fanii lor. Un altul, care s-a viralizat, a fost oferit de Van Buuren în culise, când a cântat la țambal în fața celor prezenți.
Dar cum a transformat UNTOLD România într-un loc cool, frecventabil pentru DJ-ii și formațiile care câștigă zeci de milioane de dolari pe an?
Directorul general Untold, Bogdan Buta, povestea într-un interviu pentru Republica despre negocierile cu numele mari care urcă pe scenă.
„Pentru artiștii mari este mai importantă partea de imagine decât cea financiară. Să vă dau un exemplu: cu un an inainte de UNTOLD, pe un alt concept de eveniment, am ofertat și dublul fee-ului pentru astfel de artiști. Am fost refuzat pe motiv că România nu este un loc suficient de cool pentru ei”, spunea Bogdan Buta.
„După două ediții, cred că avem publicul pe care și-l dorește orice brand”, spunea în 2017 Edy Chereji, head of marketing and communication UNTOLD. ”Cred că îți dai seamna că faci bine ceea ce faci atunci când brandurile reușesc să spună povestea lor prin intermediul UNTOLD și creează produse, concepte unice sau atunci când acestea fac parteneriate în premieră. ProTV a endorsat pentru prima dată un eveniment din România. Alt exemplu: Kaufland a intrat ca main sponsor în premieră la un eveniment de asemenea amploare. Efectele poveștilor lor, spuse prin intermediul UNTOLD, se văd limpede și cred că - în fond- așa poți să măsori succesul. Sute de mii de oameni care au venit la spectacole, milioane de oameni din țară și de pe mapamond au auzit de România, Cluj, UNTOLD, pe rețelele de socializare, în ziare și la televizor”. Interviul integral despre culisele festivalului îl găsiți aici.
Că România a devenit o destinație cool pentru anumite generații de turiști l-au recunoscut și autoritățile. UNTOLD a devenit primul brand care a primit oficial titlul de ambasador al turismului românesc, într-o ceremonie oficială la Ministerul Turismului. Prin programul Transilvania All Inclusive, participanții sunt încurajați să viziteze mai multe obiective din zonă înainte și după festival, primesc reduceri și beneficii în mai multe puncte de atracție.
2019 a început pentru UNTOLD, la 5 ani de la lansare, cu un anunț pe care-l fac cele mai așteptate evenimente ale anului la nivel internațional. Primele 10.000 de abonamente puse în vânzare în noiembrie anul trecut s-au dat în mai puțin de un minut. Bătălia pe acestea s-a dat chiar dacă festivalul nu anunțase artiștii care vor urca pe scenă între 1 și 4 august. Între timp, cei care au pus mâna pe un abonament, s-au dovedit a fi inspirați. Primele nume confirmate sunt Martin Garrix, David Guetta, Dimitri Vegas&Like Mike, Timmy Trumpet, Bastille, James Arthur, Oscar and The Wolf, Loco Dice, Solomun, Andy C, Borgore, Chase&Status, Boris Brejcha, Rusko, Tale of US și Sub Focus B2B Wilkinson, Pendulum DJ Set B2B Friction, Camo&Krooked Live.
„Dacă la prima ediție eram o mână de oameni în organizarea festivalului, am ajuns ca la a cincea ediție să avem o echipă permanentă de peste 50 de oameni. În timpul zilelor de festival sunt peste 7000 de persoane care au grijă ca toate să se întâmple la standardele pe care le-am impus în România.
Dincolo de numărul celor care ni se alătură, este extraordinar că, de la un an la altul, tot mai mulți oameni pasionați, cu experiență și foarte creativi vor să participe la această construcție. O fac pentru că ei cred în festival și își doresc să contribuie, să scrie împreună cu noi această poveste. Mulți dintre ei au schimbat joburi și au renunțat la alte oportunități pentru a ni se alătura. Le mulțumim, fiecare a contribuit cu zona sa de expertiză la ceea ce înseamnă succesul UNTOLD astăzi. Iată, în 2019 aniversăm 5 ani”, spune Edy Chereji (foto).
A cincea ediție UNTOLD, aniversară, îi așteaptă cu surprize pe spectatori: „Vor urca pe scenă artiști internaționali care revin la Cluj ca să celebreze alături de noi 5 ani.
Sunt alții- nume mari- care vor concerta prima dată în România. Vom avea show-uri nemaivăzute, iar design-ul fiecărei scene, dar mai ales cel de pe scena principală- toate vor fi gata de sărbătoare. Vom celebra împreună primii cinci ani. Vom scrie toți o nouă poveste de succes și in 2019!”, spune Bogdan Rădulescu, Head of Partnerships & New Business.
Republica este, alături de ProTV și KissFM, partener media oficial al UNTOLD 2019.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
-parcul central (spatiu public) este blocat (legal?) timp de doua saptamani (nu 4 zile cat e festivalul) in mijlocul verii (acces interzis pe o suprafata de aprox. 75%).
-resturi de materiale dupa strangerea echipamentelor (suruburi, piese metalice marunte imprastiate in iarba) periculoase pentru copii
-distrugerea zonelor verzi din parc. Sigur, organizatorii promit verzi si uscate, insa parcul se reface abia in primavara anului viitor.
-politia locala se face ca ploua la toate parcarile anapoda din perioada festivalului dar actioneaza draconic la 2 zile dupa ce se termina.
-deviere traseu transport public pentru un intreg cartier care nu mai poate ajunge in anumite zone din centrul orasului.
De zgomot si haos nu mai zic, stie toata lumea. De asemenea despre valoarea "culturala" a evenimentului nu cred ca are rost sa fac vreo precizare. Din multitudinea de scene, singurul loc unde se canta muzica la instrumente este izolat intr-un colt.
Sunt subiecte importante pentru multi locuitori ai orasului. Nu e firesc sa fii fortat sa pleci de acasa cu toata familia pentru ca nu poti dormi noaptea din cauza zgomotului.
Dupa ce pleaca toti cei super incantati de festival noi ramanem cu un parc devastat si dezolant.
Rusine.
Vedeti unde se tin spectacole de dimensiunea asta in tarile civilizate, de exemplu Coachella e in desert departe de zone locuite.
Dar romanul n-a invatat nimic. Cei ce se bucura de Untold sunt, dupa mine, in aceeasi oala cu fostii comunisti si securisti: nu au respect fata de cei ce au alte opinii si gusturi.
Partea buna e ca fac un banut cinstit niste autori de advertoriale .
Referitor la partea cu zgomotul. Da, ai dreptate, e normal sa existe cenusa/noxe/gaze dupa foc. Dar cu toate astea ne incalzim inca nu? Pe acelasi principiu te rugam sa protestezi ca tu ai iarna Caldura. eu sunt unul din aia caruia ii pasa de mediu si tie nu.
Una peste alta sunt cateva exemple care se pot intoarce impotriva ta. Hai sa nu fim carcotasi. Ne dam seama de lucrurile facute de mantuiala in Romania iar acest Festival inca respecta standarde f inalte. Nu cred ca e moarte de om daca pentru 4 zile un nivel un pic mai ridicat al volumului aduce beneficii imense comunicatii pe restul anului.
In fine, e nevoie si de putin bun simt