Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

5 sfaturi despre cum să zbori, primite de la unul căruia îi e mai frică decât îți e ție

Imagine din avion

Problema articolelor care încep cu „Top 10 lucruri pe care trebuie să le faci ca să nu-ți mai fie frică să zbori” e că, de cele mai multe ori, acestea sunt scrise de oameni cărora nu le e frică să zboare. Mie îmi e. Te înțeleg. Și eu urasc să aud cum „statistic, e cel mai sigur mod de a călători” și da, e absolut normal să-i detești pe ăia care dorm încă de dinainte de decolare.

Iubesc avioanele, dar urăsc să zbor. Am rânjit îndelung când am urcat prima dată într-un A380 și m-am jucat ca un copil cu butoanele ce reglează culoarea geamurilor într-un Dreamliner. Știu că Turkish are cele mai noi filme, Qatar cea mai bună mâncare, iar Lufthansa e o clasă peste toate marile companii europene. Am zburat 170.000 de kilometri, am petrecut aproape 300 de ore în zbor, multe dintre ele la limita unui atac de panică. Singura concluzie la care am ajuns până acum este că de frica de avion scapi doar... în aer.

Frica asta e despre lipsa de control. Din momentul în care imensitatea aia de tub cu roți începe să ruleze pe pistă și te împinge în scaun, știi că nu te mai poți întoarce și destinul tău e complet în mâinile altora. Indivizi pe care nici nu-i cunoști, îi judeci dupa vârstă, ținută și voce. Uneori și după nume. Ce se poate întâmpla rău când pilotează Capitanul Pasăre?

Sfatul 1: Înainte de zbor, folosește tehnologia. FlightRadar24 îți arată cam pe unde o să o iei, iar pe turbulenceforecast.com găsești hărți apropiate de cele pe care le au și piloții. Poți vedea din timp cam pe unde riști să fii scuturat zdravăn, să știi la ce să te aștepți. Și nu, nu e o idee bună să te uiți la Air Crash Investigation cu o seară înainte, niciodată. Serialul ăla nu există, uită de el!

Sfatul 2. Stai la geam. Dacă te ascunzi pe mijloc și bagi capul în pământ, ratezi cea mai spectaculoasă priveliște din lume. Deschide palmele, nu le mai fixa de scaunul din față. Respiră. Adânc. Ține minte asta cu respiratul, e primul lucru pe care uităm să-l facem în momentele de stres.

Sfatul 3. Dă-i de lucru creierului. Dacă lași să alerge de nebune gânduri precum „oare aripa aia mai rezistă mult la cât se îndoaie?” sau „parcă motorul merge mai încet acum”, sunt șanse mari să juri la aterizare că iei trenul înapoi. Vorbește, citește, ascultă! Fă orice te ține ocupat. Și dă drumul scaunului, nu pleacă nicăieri.

Sfatul 4. Evită pe cât poți zborurile de noapte. Dacă te stresează, nu vei putea să dormi, fix când toți cei din jurul tău vor face exact asta. Vei fi singur, în liniște și o să te uiți doar la monitorul ăla care îți confirmă că ești încă la 11,000 de metri în aer.

Sfatul 5. Zboară! Cât mai des. Oriunde. Înfruntă-ți frica. Trăiește frica. Chiar dacă nu scapi de ea, e adrenalină, e viață în cea mai mișto formă a ei. Frica aia de a nu muri îți arată cât de mult îți place de fapt să fii viu. Nu o privi blazat, nu ți se întâmplă chiar în fiecare zi.

Și dacă nimic din astea de mai sus nu te ajută, mai am un sfat bonus: zboară cu o companie care îți da gratis de băut fără să pună întrebări.

Nu în ultimul rând, o poveste. Africa, aterizare în Johannesburg. Pilotul: Bruce, un tip cu o siguranță în voce de parcă la prânz aterizează pe Lună și noaptea doarme în pat cu Wonder Woman. „S-ar putea să fie niște mici turbulențe la aterizare, trecem pe lângă furtuni. Stați liniștiți, totul va fi ok, nicio problemă”. Închide omul și preia șeful echipajului de board, cu emoție și grabă în glas: “Everyone, quickly, strap yourselves in for a bumpy landing”. Întotdeauna ține de perspectiva din care privești lucrurile.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • check icon
    Acum aproape două luni am zburat prima oară în viață cu avionul. Credeam că o să mă cac pe mine de frică (ca să citez din Florin Piersic), ori la aterizare o să mă aștepte SMURD-ul, sau echivalentul belgian. N-a fost să fie, cu vreo 12 ore înainte în mod intenționat nu mâncasem nimic, iar răul de mișcare l-am contracarat cu clorhidrat de meclozină (Emetostop - 10 comprimate 3,(virgulă)73 de lei).
    La întoarcere adrenalina mi-a furnizat-o un soldier cu beretă chiar de la intrarea în aeroportul Charleroi, când a îndreptat un M14 (sau echivalentul belgian) spre mine, bâguind într-o franceză magrebiană să scot mâna stângă din buzunar. Sfios i-am ițit un portofel care atârna între degetul mare și arătător, într-un gest grafic universal de OK, sau, dacă mai țineți minte, cum Miaunel încerca să-i închidă gura lui Bălănel.
    La următorul zbor probabil îmi voi accepta mai ușor soarta, dar la abstinența culinară nu cred că voi renunța, mai ales că la companiile cu care probabil voi zbura și de acum încolo nu prea servesc băuturi moca.
    • Like 0
  • Are mare dreptate cu sfatul "zboară cât mai des", și mie-mi era frică, iar zborurile transcontinentale mă îngrozeau, dar te obișnuiești. Un alt mic sfat, nu ezitați să "abuzați" de sticluțele de vin, ajută :-)
    Și ar mai fi unul, dar greu de îndeplinit, săriți odată cu parașuta, după asta nu mi-a mai fost frică de niciun zbor
    • Like 0
  • check icon
    Corect, ori cât de mult ai zbura ca pasager, teama instinctivă tot o ai, e normal.
    • Like 0
  • Gravity check icon
    Eu cred ca 5 sfaturi despre cum sa-ti accepti moartea (oricum, inevitabila) ar fi mai utile, in orice situatie.
    • Like 0
  • O experienţă proprie.
    Acum vreo 9 ani, la întoarcerea de la New York către Bucureşti, am avut loc pe ultimul rând al avionului ("în coada avionului").
    Cu 10 minute inainte de decolare, căpitanul a anunţat că vor fi turbulenţe în prima parte a zborului, datorită unor curenţi de aer deasupra Atlanticului etc. Rezultatul a fost că timp de aproape 11 ore cât a durat zborul, nu am mâncat nimic, nu am văzut niciun film din cele proiectate, nu m-am ridicat de pe scaun şi am simţit aproape non-stop o presiune în urechi care pe alocuri devenea înţepătoare. Probabil a fost şi o masivă autosugestie involuntară privind răul de zbor, pe care nu l-am simţit niciodată la zborurile anterioare.
    Ca o consecinţă după acest episod, mi-am propus să nu mai zbor o perioadă de 5 ani. După aceea, mi-am prelungit perioada cu încă doi ani, apoi încă doi ani... Concedii sau delegaţii, cu maşina şi cu trenul. Fireşte, doar în Europa.
    Din această perspectivă privesc eu lucrurile, cel puţin în acest moment al vieţii.
    • Like 2
  • Să vezi ce faină e aterizarea când toate stewardesele strigă la unison: "BRACE, BRACE, bend your knees, protect your head" ! :-)
    • Like 0
    • @ Ovidiu Grigore
      Suna minunat :)) Ce se intamplase?
      • Like 0
    • @ Mihai Brasoveanu
      http://stirileprotv.ro/stiri/actualitate/un-avion-cu-romani-a-aterizat-de-urgenta-la-roma-pasagerii-au-iesit-pe-tobogane.html
      • Like 0


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult