Sari la continut

Un singur om poate să schimbe cu mintea lui o țară

De cinci ani, peste 500 de contributori își scriu ideile pe această platformă, construiesc împreună cu noi o comunitate, un spațiu al celor care știu că România poate să arate altfel. Te invităm să scrii și tu!

Acești dascăli pe care nu-i consultă nimeni. Cazul profesoarei care s-a făcut de basm după ce a explicat, într-un mod obscen, cum o fată de viță nobilă fuge cu o slugă de la conac

caz profesoara de la Bistrita

Foto: Profesoară de limba romană, de la Colegiul „Liviu Rebreanu” din Bistrița, înregistratata în timpul unei lecţii online folosind cuvinte obscene. Dascălul le-a explicat elevilor relaţia dintre personajele unui basm românesc. „Fata împăratului, fată de preşedinte, se... cu unul care vinde baraboi în piaţă.” Contextul: o fată de viţă nobilă fuge cu o slugă de la un conac.

Cazul doamnei profesoare de la Bistrița nu este unul singular, din contră, cam asta e fața învățământului românesc. Odată cu implementarea fortuită a școlii online s-a dat la o parte un văl secretos de pe adevărata față a relației profesor-elev. Nu era un secret prea mare, pentru că îl știam toți, îl știam din anii noștri de școală. Țipete, urlete, jigniri, teroare, cam asta e modul în care înțeleg unele cadre didactice să-și facă orele, veritabile școli de corecție pe întreg cuprinsul țării. Prima lor grijă în momentul în care s-a pus problema să predea online a fost să se asigure că există o lege care interzice înregistrarea lor. Dar de ce? Învățământul este o activitate publică, este un serviciu oferit de stat din banii contribuabililor, de ce acești oameni nu pot fi transparenți cu munca lor?

Poate din această cauză la întâlnirea pe care am avut-o la 30 de ani de la terminarea liceului a venit un singur profesor, singurul pe care toți l-am admirat, celebrul deja profesor de istorie Dinu Angelescu. Despre profesoara de matematică am numai amintiri neplăcute, dacă ar fi să mă exprim cu îngăduință. O veritabilă Ana Pauker, un temnicer cu puteri depline, ne umilea, ne amenința, într-un sistem în care elevul nu avea niciun cuvânt de spus. Totul a culminat cu ziua în care a luat-o de păr pe o colegă și a dat-o cu capul de tablă, să-i între matematica în creier mai bine. Bineînțeles că nimeni nu a reacționat și lucrurile au mers mai departe că așa e la școală încă de pe vremea lui Creangă, trebuia să ne mulțumim că nu avem și noi un „sfântu' Nicolae” și un „cal bălan”. 

După revoluție, colegii noștri mai mici din liceu au avut curajul să nu o mai primească la ore. Și-a luat catalogul, s-a ridicat de la catedră și a plecat, astfel încât nimeni nu a mai știu de ea nimic niciodată. Culmea ironiei este că ea, care era și directoarea liceului în plin regim comunist, ar fi plecat în America, țara imperialiștilor capitaliști, unde s-ar fi săvârșit din lumea asta. Matematică am învățat, dar am învățat de frică, am învățat matematică „cu parul”. Profesorii s-au schimbat, cei vechi au ieșit la pensie și au venit tinerii, însă metehnele au rămas, cutumele s-au păstrat într-un sistem conservator.

Specialiștii din învățământ se plâng că toată lumea își dă cu părerea despre școala românească. Păi e foarte normal, atunci când lucrurile nu merg bine e firesc ca toată societatea să se revolte. 

În toate meseriile există o responsabilitate, un șofer trebuie să fie atent cum conduce, un inginer trebuie să fie atent la calcule, o vânzătoare trebuie să fie atentă cum dă restul, la profesori însă nu există nicio evaluare, nimeni nu verifică dacă munca lor are o consecință și cum evoluează elevul respectiv ca urmare a acesteia. Și pentru că tot s-a discutat despre corporatiști, în corporație oamenii muncesc minimum 8 ore pe zi, de multe ori își iau de lucru acasă, au deadline-uri, au șefi, sunt verificați în fiecare moment, trebuie să se perfecționeze permanent, să învețe continuu, să știe să interacționeze cu șefii, cu subalternii cu alți colegi. Nu e dolce far niente pe aleile pustii ale parcului cu miros de tei și vacanțe de trei luni. 

Eu nu o condamn pe doamna profesoară de la Bistrița și nici pe doamna profesor doctor de la facultatea de Medicină, ele s-au comportat exact așa cum se comportă majoritatea și dacă au ajuns acum să fie înregistrate și descoperite este pentru că așa s-au comportat întotdeauna. Învățământul ăsta e genul de sistem de educație după care trebuie să angajezi terapeuți care să restabilească încrederea în sine a copiilor. Școala nu descoperă, nu încurajează, nu e o instituție prietenoasă, parteneră, este o întreprindere unde se prezintă deseori niște aroganți să-și facă numărul. Și bineînțeles în final părinții sunt de vină, ei și copiii lor, odraslele, cum spun unii profesori.

Sistemul este politizat și reacționează cu spirit de gașcă. Dacă s-ar face evaluări individuale, atunci poate s-ar alege grâul de neghină. Până atunci însă mai facem o mărire de salariu, că vorba aia, din martie unii nu mai prestează, dar merită. Câți dintre dumneavoastră primesc bani dacă nu merg la serviciu și mai ales, mai mulți bani?

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Individa a spus "ca fuge" si toti rahatii si toate scroafele au inteles "sa fucie".
    • Like 1
    • @ Eduard Antoniu
      maripos check icon
      Inteleg ca ati avut dascali aidoma 'Individei".
      • Like 0
  • „Fata împăratului, fată de preşedinte, se... cu unul care vinde baraboi în piaţă.” Niciodata in toti anii de scoala, nu am auzit vreun profesor utilizand un astfel de limbaj. Nici la limba romana (oroare!!!!) nici la alte discipline. Un astfel de "dascal" trebuie dat AFARA din invatamant IMEDIAT, fara permisiunea de a mai putea preda vreodata in VIATA. Meserii pe lume sunt multe, isi poate alege ORICARE alta in afara de aceea de profesor. Oare cati astfel de caraghiosi mai exista in sistemul public de invatamant, platiti din banii nostri, ca sa dea astfel de EXEMPLE generatiilor care vin? Sa ne mai miram ca ies analfabeti functional, obraznici si fara capatai???
    • Like 1
  • Sunt profesor de peste 30 de ani si an de an am sperat intr-o reformare reala si sanatoasa a invatamantului romanesc. Niciun guvern n-a fost interesat, din pacate, de asta. Nu exista o strategie concreta de reformare. O data la 4 ani se schimba regimul politic si fiecare guvern nou instalat schimba cu 180 de grade ceea ce a inceput guvernul precedent, Suntem bulversati de asta cu totii: elevi, profesori, parinti. E aproape hilar ca primul lucru pe care il fac dupa instalarea in functie, e sa schimbe denumirea ministerului si, odata cu asta, toate stampilele din institutiile aferente. Niciodata nu s-a facut o evaluare psihologica serioasa a cadrelor didactice, iar daca vreunul o ia serios pe aratura, risti (ca Inspectorat Scolar sau Conducere a scolii respective) sa fii dat in judecata si sa pierzi, pentru ca personajul cu probleme psihice sau de comportament, iti tranteste pe masa o evaluare psihologica beton, pe care tu n-ai cum s-o contesti. Asa ca, esti obligat sa-i permiti accesul la catedra, in ciuda numeroaselor reclamatii pe care le are. Exista discipline la care in cativa ani n-o sa mai fie dascali: matematica, fizica, informatica, discipline tehnice. Cei care termina facultatile de profil nu sunt atrasi de invatamant si isi gasesc job-uri foarte bine platite in alta parte. La mine in zona, in multe scoli de la sat pensionarii predau matematica, iar daca vreun profesor de matematica de la scolile din oras se imbolnaveste, tot pensionarii sunt solutia. II pasa cuiva de asta? A gandit cineva o strategie care sa rezolve pe termen lung problema? Despre ceea ce se intampla acum, cu scoala online, mi-e si lehamite sa vorbesc. In relatia de comunicare cu elevii e extrem de necesar contactul vizual, pentru ca eficienta comunicarii e conditionata de asta (limbajul nonverbal e esential). Cand in sfarsit, am reusit sa ne convingem elevii sa ne dea camerele, sa-i vedem, guvernul vine cu un articol de lege, prin care ni se interzice sa le conditionam prezenta la ore, de activarea camerelor. Deci, noi vorbim unor buline de pe ecran, nu unor elevi cu care sa putem empatiza. Si ar mai fi multe de spus, dar ma opresc aici.
    • Like 2
  • DanM check icon
    Rupta din viata: (astazi la ANAF, alti bugetari norocosi): Buna ziua, as dori o informatie in legatura cu Dosarul meu nr.... Voce: de dosarul dvs raspunde dna Cutare, lucreaza de acasa, reveniti luni. Eu: dati-mi va rog adresa de email sa o pot contacta, sa castigam timp. Voce: degeaba vi-l dau, nu poate consulta mailul si chiar daca ar putea sa o faca, dosarul dvs este la birou. Eu: Va multumesc Voce: La revedere.

    Am ocazia duminica sa votez "cu sete". Nu se mai face bine aceasta geografie numita Romania, imi folosesc abilitatile sa nu mai platesc pe viitor nimic in aceasta tzara in care hotii si puturosii o duc de minune. De cand am acces la orele on-line ale fica-mii, incadrez si circa 1/2 din profesori din sectorul public tot in aceasta categorie. Erau si "pe vremea mea" astfel de loaze, dar nu in asa proportie...
    • Like 2
  • Dorin check icon
    Individa asta face parte din tagma bugetarilor .Pe ei nu-i verifică nimeni niciodată,nu poți fii dați afară ,sunt viageri pe funcție.Asteptam de la galbenii ăștia de guvernare să înceapă o curățenie generală în bugetarime,mai ales acum
    în pandemiaa asta unde se vede cel mai bine incompetența lor grasă.Dar se pare că m-am înșelat amarnic.Nu poți să plătești în continuare niște indivizi care se cred dascăli și care stau bine mersi acasă și se fac că predau on-line.Sunt curios cu cât va crește numărul analfabeților care termină o școală în următorii ani în Români?
    • Like 1
    • @ Dorin
      daca va referiti la comentariul meu am renuntat la un salariu de 4 ori mai mare in vest pentru a accepta un post in invatamantul superior, prcatic platind 4000 Euro (brut) pe luna pentru privilegiul de a lucra in invatamantul romanesc pentru 17 luni si jumatate (dupa care ar fi urmat pentru un an mai mult decat dublul salariului meu net de cadru didactic ca ajutor de somaj pentru inca un an de zile daca nu as fi acceptat imediat un job nou dupa terminarea celui anterior). Pentru ca sa am in mod regulat de a face cu persoane studenti care considere ca minciuna si plagiatul sunt felul in care se obtin note in institutia in care lucrez (?). (clar, pot initia exmatriculare daca am dovezi si acum fiind online incep sa am dovezi clare, numai ca este necesara dovada de trisare la examen pentru a putea fi exmatriculati)
      • Like 1
    • @ Dorin
      maripos check icon
      Nu numai ca sunt "viageri", dar isi lasa mostenire "tronurile" copiilor, nepotilor, amantelor etc.
      • Like 0
    • @ Liliana Grigoriu
      maripos check icon
      Oare eu sunt singura care nu prea vede mult sens in exprimarea profesoarei de mai sus? Unde e coerenta?
      • Like 0
  • Delia MC Delia MC check icon
    " implementarea fortuită "?
    În rest OK, se știe că trebuie un sistem de evaluare a profesorilor iar criteriul să fie progresul elevilor obișnuiți și nu câți olimpici ori activități utile ori nu are.
    Am avut curiozitatea s-o ascult pe profesoară și m-a frapat vocea disonantă, nu e vocea unui profesor care predă. Eu cred, la online se alege grâul de neghină și de asta protestează de zor.
    • Like 2
    • @ Delia MC
      offf,... fortuit = intamplator, nu are sensul de "forţat, obligatoriu.."
      • Like 1
    • @ Daniela Iancu
      ''venit pe neașteptate''
      • Like 1
  • Comentariul referitor la banii contribuabililor mi se pare extrem de neadecvat fiind facut de cineva care nu lucreaza pe salarile din invatamantul romanesc pentru de cam 4 ori mai putin salariu decat ar castiga in industrie, considerandu-se cu nu mult timp in urma normal ca un cadru didactic in asa o situatie sa isi ia munca in plus. Este perfect posibil ca oameni sa nu aleaga job-uri in invatamant, si a nu fi ales in ultimii 20-25 de ani job-uri in invatamant din acest motiv. De ce nu propune acest domn ca in invatamant sa fie salarii adecvate, ci comenteaza despre efectele strategiei care a fost adoptata ?

    Ii sugerez sa se angajeze el in invatamant (eventual chiar part-time), sa observe cum este sa i se ceara sa interactioneze intensiv cum mai mult de 100 de persoane pe saptamana (in liceu sunt 200, 300?), sa ia (ino oricum, ci n mod consistent/corect) 1000 de decizii despre punctaje de teme si lucrari intr-un timp relativ scurt, sa vada cum este sa fie mintit pe un ton obraznic in fata, si in mod posibil dupa ce demonstraza ca avut dreptate (pentru ca intamplator in situatia respectiva se poate demonstra) sa vina comentariul de la elev “era in interesul meu sa incerc sa va mint” ca si cum ar fi evident ca trebuie sa inteleaga ca este normal sa fie mintit. (adica “Va rog sa intelegeti ca v-am agresat pentru ca era in interesul meu si sa acceptati ca acest lucru e normal”)

    In al doilea rand, lectiile sunt produsul muncii profesorilor, care deci apartin argumentabil statului, si bineinteles ca nu este Ok sa poate fi distribuite fara acordul profesorilor si probabil a institutiei angajatoare. In al treilea rand elevii ar fi si ei inregistrati in asa o situatie, ceea ce poate avea ca efect ca ezita sa puna intrebari ca sa nu poata fi distribuit ulterior ce au spus.

    Sunt de accord ca profesorii trebuie sa isi pastreze calmul, ca trebuie sa accepte ca unii elevi nu vor sau nu pot sa invete anumite lucruri, sa accepte ca nu pot controla decat calitatea lectiei lor, si deci sa aiba o strategie sa reactioneze cu calm la orice situatie (un elev care nu stie nimic poate pimi o nota foarte mica si gata, presupun: prestanta elevului nu este vina profesorului daca el si-a indeplinit sarcinile corect, si nu mi se pare bine sa se faca invatamant mai ales pentru elevii cei mai slabi). Mi se pare si important ca sa fie picati in mod correct cei care nu merita sa treaca la materii cum ar fi matematica, ceea ce tine de etica profesionala a profesorului, iar parintii si conducerile scolilor nu ar trebui sa faca presiuni (eventual daca elevul contesta si spune ca de fapt stie sa se formeze o comisie care sa il supravegheze in cadrul unui examen scris, care poate fi pastrat de conducerea scolii pentru cazul in care mai exista plangeri).

    Cred ca faptul ca e interzisa inregistrarea persoanelor poate fi dedus din legea europeana referitoare la protectia datelor cu character personal in care se incadreaza, cred, argumentabil, imaginea persoanei. In urma unui comentariu ca ar fi permisa inregistrarea in unele conditii am cautat cu google si am gasit un link unde era citata Legea educatiei nationale nr. 1/2011, Sectiunea a 9-a Dreptul la Securitate al cadrelor didactice Art. 272. Alineatul (3) al legii spune (daca legea e citata corect): “Înregistrarea prin orice procedee a activității didactice poate fi făcută numai cu acordul celui care o conduce.”
    • Like 0
    • @ Liliana Grigoriu
      AdiG check icon

      Exista si in legislatia romana prevederi la inregistrarea unei persoane, dar exista si exceptii:
      (4) Nu constituie infracțiune fapta săvârșită:
      a) de către cel care a participat la întâlnirea cu persoana vătămată în cadrul căreia au fost surprinse sunetele, convorbirile sau imaginile, dacă justifică un interes legitim;
      b) dacă persoana vătămată a acționat explicit cu intenția de a fi văzută ori auzită de făptuitor;
      c) dacă făptuitorul surprinde săvârșirea unei infracțiuni sau contribuie la dovedirea săvârșirii unei infracțiuni;
      d) dacă surprinde fapte de interes public, care au semnificație pentru viața comunității și a căror divulgare prezintă avantaje publice mai mari decât prejudiciul produs persoanei vătămate.
      • Like 1
    • @ AdiG
      AdiG, se pare ca nu aveti dreptate, conform urmatorului link care se refera la Legea educației naționale nr. 1/2011, conform siteului: https://lege5.ro/Gratuit/geztsobvgi/dreptul-la-securitate-al-personalului-didactic-lege-1-2011?dp=gq2tomryguydq
      (pare a nu fi o lege europeana, intr-adevar). Dupa parerea mea rezulta in mod posibil din legea europeana a protectiei datelor cu caracter personal cum ar fi in mod posibil imaginea unei persoane ca nu se pot face inregistrari fara acordul persoanei inregistrate in Romania (Legea europeana a intrat in vigoare prin Aprilie 2019, cred)
      • Like 0
  • Apropos de profesorii de matematica.
    In scoala generala (sau gimnaziu, clasele 5 - 8) pe care am facut-o intre 1964-68, am avut un profesor de matematica si de fizica cu scoala facuta inainte de regimul comunist (la doi ani dupa noi a iesit la pensie), care cred ca ar putea fi un exemplu si in ziua de azi. Preda cu rabdare lectia noua, verifica daca am inteles si insista la partile dificile. La orele de fizica avea (chema elevi sa-l ajute) dispozitive si instrumente cu care facea experimente practice. La geometrie avea instrumente cu care desena pe tabla, sa vedem toti. Teme nu ne dadea foarte multe (probleme, rar ne dadea mai mult de doua), iar in ora urmatoare rezolva la tabla cu elevii mai slabi exercitiile si problemele dificile de tema, astfel incat toti elevii intelegeau cum trebuiau rezolvate. Nu preda niciodata in forta, "pe repede inainte", si nu ne dadea niciodata teme foarte multe, pe care sa nu le poata corecta. Mai bine putin si bine...
    Dintre colegii mei de atunci, majoritatea (unii au vrut la scoli profesionale) au dat examen la liceu. Matematica era si pe atunci materie principala de examen.
    [Reamintesc ca atunci scoala era obligatorie doar pana in calsa a 8-a. Te inscriai la un liceu (la care doreai), dadeai examen de admitere si doar daca obtineai nota buna (peste linie) te puteai inscrie.]
    • Like 2
    • @ Mircea Ghitulescu
      Dan check icon
      Corecta si frumoasa prezentarea ,, Asa ,este, sistemul educational dintr-o tara ,este ,, foarte important cred ca ,intai ,sanatatea si apoi educatia ,, Iar de aici rezulta ;;
      --Oameni santosi si educati ! Ce frumos ,suna ?
      -- Roadele slabe ,ale unui sistem slab de educatie ,sse vad acum ,iparlament ,guvern etc,
      -- Aseara am, vazut o emisiune ,la Digi 24 ,dezbatere politica ,ponta si d-l Tomac pmp,, cand la acuzat , , de plagiat ,,si l-a facut ,,dotore ,parca ,a turnat foc pe el ,
      --Concluzia , este ,lipsa de caracter ,educatie ,etc,, Iar ,rezultatele ,se vad in ,viata noastra ,
      -- De ce oare in tarile ,unde Coruptia , are procente mici ,,nivelul de trai al oamenilor este unul ridicat ?? Cu toate ca ,resursele minerale ,bogatii , sunt mici, ex, Japonia , Singapore , Norvegia , etc, Iar in tarile unde ,resursele naturale ,,petrol ,gaze, sunt mari si coruptia foarte mare ,,poporul traieste foarte rau , ex,Ecuador,, NIger, etc etc
      Investia in ,educatie - santate, este ,,PRIMORDIALA ,,, Cine are , urechi sa uda , si sa inteleaga, .fenomenul ,.
      • Like 0
    • @ Mircea Ghitulescu
      Dan check icon
      Acesta ,,asa-zisa profesoara , are ,lipsuri majore inca din cei 7 ani ,de acasa ,la care se pare ca ,a ramas corigenta,
      -- Apoi ,cum a trecut prin sist, de educatie , ?
      -- Se vad ,rezultatele acum , care la randul ,ei ,slabeste si mai tare ,educatia !
      -- Pai ,cine ,sa o consulte ,? Cineva ,care este mult mai pregatit si investit ptr acesta ,misiune !
      --- Cine ?
      -- Comisia de examinare si promovare, ! Dar ,cum este acesta comisie ?
      -- Aici este marea provblema ! Cum este acesta comisie ?
      • Like 1
  • Am semnat acea declaratie dupa ce fiul meu, elev in clasa a IX, m-a rugat sa nu ii fac probleme la scoala.
    • Like 0


Îți recomandăm

Komoder 1

Fotoliile smart fac masaj la degetele de la picioare, la călcâi, la gambe, la mâini, au role încălzite care fac masaj la spate, mai puternic sau mai blând, te cântăresc, îți măsoară pulsul.

Citește mai mult

Tânără la calculator

Academia prietenoasă de IT Wantsome și-a făcut în ultimii patru ani o misiune din a ajuta profesioniști din toate domeniile să facă tranziția spre o carieră de succes în domeniul tehnologiei informației, prin cursuri care urmează atent cerințele companiilor IT, prin sesiuni de practică și printr-o activitate intensă de mentorat calibrată pe nevoile lor. (Foto: Getty Images)

Citește mai mult

Marc Areny

Marc Areny este de origine catalană, este cetățean spaniol și francez și a venit în România în urmă cu 10 ani. Este unul dintre primii din Europa care a identificat o nouă nișă de piață: convertește mașini cu motor termic în mașini electrice.

Citește mai mult