Foto: Profesoară de limba romană, de la Colegiul „Liviu Rebreanu” din Bistrița, înregistratata în timpul unei lecţii online folosind cuvinte obscene. Dascălul le-a explicat elevilor relaţia dintre personajele unui basm românesc. „Fata împăratului, fată de preşedinte, se... cu unul care vinde baraboi în piaţă.” Contextul: o fată de viţă nobilă fuge cu o slugă de la un conac.
Cazul doamnei profesoare de la Bistrița nu este unul singular, din contră, cam asta e fața învățământului românesc. Odată cu implementarea fortuită a școlii online s-a dat la o parte un văl secretos de pe adevărata față a relației profesor-elev. Nu era un secret prea mare, pentru că îl știam toți, îl știam din anii noștri de școală. Țipete, urlete, jigniri, teroare, cam asta e modul în care înțeleg unele cadre didactice să-și facă orele, veritabile școli de corecție pe întreg cuprinsul țării. Prima lor grijă în momentul în care s-a pus problema să predea online a fost să se asigure că există o lege care interzice înregistrarea lor. Dar de ce? Învățământul este o activitate publică, este un serviciu oferit de stat din banii contribuabililor, de ce acești oameni nu pot fi transparenți cu munca lor?
Poate din această cauză la întâlnirea pe care am avut-o la 30 de ani de la terminarea liceului a venit un singur profesor, singurul pe care toți l-am admirat, celebrul deja profesor de istorie Dinu Angelescu. Despre profesoara de matematică am numai amintiri neplăcute, dacă ar fi să mă exprim cu îngăduință. O veritabilă Ana Pauker, un temnicer cu puteri depline, ne umilea, ne amenința, într-un sistem în care elevul nu avea niciun cuvânt de spus. Totul a culminat cu ziua în care a luat-o de păr pe o colegă și a dat-o cu capul de tablă, să-i între matematica în creier mai bine. Bineînțeles că nimeni nu a reacționat și lucrurile au mers mai departe că așa e la școală încă de pe vremea lui Creangă, trebuia să ne mulțumim că nu avem și noi un „sfântu' Nicolae” și un „cal bălan”.
După revoluție, colegii noștri mai mici din liceu au avut curajul să nu o mai primească la ore. Și-a luat catalogul, s-a ridicat de la catedră și a plecat, astfel încât nimeni nu a mai știu de ea nimic niciodată. Culmea ironiei este că ea, care era și directoarea liceului în plin regim comunist, ar fi plecat în America, țara imperialiștilor capitaliști, unde s-ar fi săvârșit din lumea asta. Matematică am învățat, dar am învățat de frică, am învățat matematică „cu parul”. Profesorii s-au schimbat, cei vechi au ieșit la pensie și au venit tinerii, însă metehnele au rămas, cutumele s-au păstrat într-un sistem conservator.
Specialiștii din învățământ se plâng că toată lumea își dă cu părerea despre școala românească. Păi e foarte normal, atunci când lucrurile nu merg bine e firesc ca toată societatea să se revolte.
În toate meseriile există o responsabilitate, un șofer trebuie să fie atent cum conduce, un inginer trebuie să fie atent la calcule, o vânzătoare trebuie să fie atentă cum dă restul, la profesori însă nu există nicio evaluare, nimeni nu verifică dacă munca lor are o consecință și cum evoluează elevul respectiv ca urmare a acesteia. Și pentru că tot s-a discutat despre corporatiști, în corporație oamenii muncesc minimum 8 ore pe zi, de multe ori își iau de lucru acasă, au deadline-uri, au șefi, sunt verificați în fiecare moment, trebuie să se perfecționeze permanent, să învețe continuu, să știe să interacționeze cu șefii, cu subalternii cu alți colegi. Nu e dolce far niente pe aleile pustii ale parcului cu miros de tei și vacanțe de trei luni.
Eu nu o condamn pe doamna profesoară de la Bistrița și nici pe doamna profesor doctor de la facultatea de Medicină, ele s-au comportat exact așa cum se comportă majoritatea și dacă au ajuns acum să fie înregistrate și descoperite este pentru că așa s-au comportat întotdeauna. Învățământul ăsta e genul de sistem de educație după care trebuie să angajezi terapeuți care să restabilească încrederea în sine a copiilor. Școala nu descoperă, nu încurajează, nu e o instituție prietenoasă, parteneră, este o întreprindere unde se prezintă deseori niște aroganți să-și facă numărul. Și bineînțeles în final părinții sunt de vină, ei și copiii lor, odraslele, cum spun unii profesori.
Sistemul este politizat și reacționează cu spirit de gașcă. Dacă s-ar face evaluări individuale, atunci poate s-ar alege grâul de neghină. Până atunci însă mai facem o mărire de salariu, că vorba aia, din martie unii nu mai prestează, dar merită. Câți dintre dumneavoastră primesc bani dacă nu merg la serviciu și mai ales, mai mulți bani?
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Am ocazia duminica sa votez "cu sete". Nu se mai face bine aceasta geografie numita Romania, imi folosesc abilitatile sa nu mai platesc pe viitor nimic in aceasta tzara in care hotii si puturosii o duc de minune. De cand am acces la orele on-line ale fica-mii, incadrez si circa 1/2 din profesori din sectorul public tot in aceasta categorie. Erau si "pe vremea mea" astfel de loaze, dar nu in asa proportie...
în pandemiaa asta unde se vede cel mai bine incompetența lor grasă.Dar se pare că m-am înșelat amarnic.Nu poți să plătești în continuare niște indivizi care se cred dascăli și care stau bine mersi acasă și se fac că predau on-line.Sunt curios cu cât va crește numărul analfabeților care termină o școală în următorii ani în Români?
În rest OK, se știe că trebuie un sistem de evaluare a profesorilor iar criteriul să fie progresul elevilor obișnuiți și nu câți olimpici ori activități utile ori nu are.
Am avut curiozitatea s-o ascult pe profesoară și m-a frapat vocea disonantă, nu e vocea unui profesor care predă. Eu cred, la online se alege grâul de neghină și de asta protestează de zor.
Exista si in legislatia romana prevederi la inregistrarea unei persoane, dar exista si exceptii:
(4) Nu constituie infracțiune fapta săvârșită:
a) de către cel care a participat la întâlnirea cu persoana vătămată în cadrul căreia au fost surprinse sunetele, convorbirile sau imaginile, dacă justifică un interes legitim;
b) dacă persoana vătămată a acționat explicit cu intenția de a fi văzută ori auzită de făptuitor;
c) dacă făptuitorul surprinde săvârșirea unei infracțiuni sau contribuie la dovedirea săvârșirii unei infracțiuni;
d) dacă surprinde fapte de interes public, care au semnificație pentru viața comunității și a căror divulgare prezintă avantaje publice mai mari decât prejudiciul produs persoanei vătămate.
(pare a nu fi o lege europeana, intr-adevar). Dupa parerea mea rezulta in mod posibil din legea europeana a protectiei datelor cu caracter personal cum ar fi in mod posibil imaginea unei persoane ca nu se pot face inregistrari fara acordul persoanei inregistrate in Romania (Legea europeana a intrat in vigoare prin Aprilie 2019, cred)
In scoala generala (sau gimnaziu, clasele 5 - 8) pe care am facut-o intre 1964-68, am avut un profesor de matematica si de fizica cu scoala facuta inainte de regimul comunist (la doi ani dupa noi a iesit la pensie), care cred ca ar putea fi un exemplu si in ziua de azi. Preda cu rabdare lectia noua, verifica daca am inteles si insista la partile dificile. La orele de fizica avea (chema elevi sa-l ajute) dispozitive si instrumente cu care facea experimente practice. La geometrie avea instrumente cu care desena pe tabla, sa vedem toti. Teme nu ne dadea foarte multe (probleme, rar ne dadea mai mult de doua), iar in ora urmatoare rezolva la tabla cu elevii mai slabi exercitiile si problemele dificile de tema, astfel incat toti elevii intelegeau cum trebuiau rezolvate. Nu preda niciodata in forta, "pe repede inainte", si nu ne dadea niciodata teme foarte multe, pe care sa nu le poata corecta. Mai bine putin si bine...
Dintre colegii mei de atunci, majoritatea (unii au vrut la scoli profesionale) au dat examen la liceu. Matematica era si pe atunci materie principala de examen.
[Reamintesc ca atunci scoala era obligatorie doar pana in calsa a 8-a. Te inscriai la un liceu (la care doreai), dadeai examen de admitere si doar daca obtineai nota buna (peste linie) te puteai inscrie.]
--Oameni santosi si educati ! Ce frumos ,suna ?
-- Roadele slabe ,ale unui sistem slab de educatie ,sse vad acum ,iparlament ,guvern etc,
-- Aseara am, vazut o emisiune ,la Digi 24 ,dezbatere politica ,ponta si d-l Tomac pmp,, cand la acuzat , , de plagiat ,,si l-a facut ,,dotore ,parca ,a turnat foc pe el ,
--Concluzia , este ,lipsa de caracter ,educatie ,etc,, Iar ,rezultatele ,se vad in ,viata noastra ,
-- De ce oare in tarile ,unde Coruptia , are procente mici ,,nivelul de trai al oamenilor este unul ridicat ?? Cu toate ca ,resursele minerale ,bogatii , sunt mici, ex, Japonia , Singapore , Norvegia , etc, Iar in tarile unde ,resursele naturale ,,petrol ,gaze, sunt mari si coruptia foarte mare ,,poporul traieste foarte rau , ex,Ecuador,, NIger, etc etc
Investia in ,educatie - santate, este ,,PRIMORDIALA ,,, Cine are , urechi sa uda , si sa inteleaga, .fenomenul ,.
-- Apoi ,cum a trecut prin sist, de educatie , ?
-- Se vad ,rezultatele acum , care la randul ,ei ,slabeste si mai tare ,educatia !
-- Pai ,cine ,sa o consulte ,? Cineva ,care este mult mai pregatit si investit ptr acesta ,misiune !
--- Cine ?
-- Comisia de examinare si promovare, ! Dar ,cum este acesta comisie ?
-- Aici este marea provblema ! Cum este acesta comisie ?