Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Adevărata paradă a Centenarului

Gymkhana

Foto: Captură Ken Block Drifts London – Extenden Director's Cut | Top Gear | BBC

În lipsa oricărei urme de manifestare relevantă legată de Centenar, vă propun eu una. Gymkhana de România. Un tur în drift al conștiinței. O cursă ilegală, incorectă, urlătoare, plină de fum, foc și frustrări.

E 1 Decembrie dimineața devreme și nu e nici țipenie. Bucureștiul e părăsit. Șoselele sunt goale. Țara e transformată într-un uriaș circuit pentru ca toată lumea a plecat. Sărbătoare de Centenar? Nu. Weekend lung peste hotare. 

Îmi pun casca pe cap și mă strecor cu greutate în scaunul-scoică. Dacia 1300, cu suspensii modificate, șasiu ranforsat și motor de 1780 de cai, pornește cu un urlet însoțit de rateuri, fum și miros de benzină. E mai puternică decât orice Golf de Teleorman. E mai înfricoșătoare ca tancurile Abrams. Probabil la fel de rapidă ca un MIG.

Apăs accelerația și declanșez iadul. Prind suta în prima secundă, 200 în vreo opt. Abia observ că am trecut pe sub Arcul de Triumf, depășind parada la care toți se uită de acasă, pe Facebook, că am și ajuns la Palatul Parlamentului. Dau o tură în jurul lui și îl înec într-un nor non-euro, urât mirositor, care sper să îi țină pe cei dinăuntru ferecați pe vecie, fără vreo legatură cu exteriorul.

Redresez și urc dealul, cu 350 la oră. Cotesc pe lângă Catedrala Neamului și-L rog în șoaptă să ne ierte ca nu am știut ce am făcut.

Mă dau peste cap și aterizez pe roți, undeva la ieșirea din oraș. O iau pe câmp, paralel cu DN1, acest aparat de hrană al psihologilor și psihiatrilor. Azilul de beton fără pereți în care fiecare îl ține pe fiecare blocat. „Bară la bară”. Fobia celor care vor să sărbătorească o sută de ani prin grătare și pachete premium la castel cu ședință foto inclusă.

Sar peste munți și trag un strat nou de cauciuc pe Transfăgărășan. Râd de Subaru America și de încercarea lor de a-l transforma într-un Pikes Peak al Europei. 688 de curbe, 1500 de metri diferență de nivel și aproape 100 de km în 40 minute și 58 de secunde. Plecați, bă, acasă! Turism ne trebuie nouă?

Salut Transilvania, ale cărei comori rămân ascunse pentru că nu sunt autostrăzi de acces. O tai prin Moldova pe mijlocul lui E85, printre fantome, caroserii fumegânde și sute și mii de cruci ale celor care și-au dat viața încercând sa ajungă acasă. Cobor la mare și răzui plaja, pun la pământ toate cluburile construite fără autorizație, de la Mamaia și până în Vamă. Zboară în toate direcțiile paturi cu umbrele la 200 de lei pe zi, băuturi contrafăcute și melodii copiate.

Mă întorc în Capitală, sfârtec sediile DNA, ANAF, SRI și umplu orașul de coli A4 din dosare, pe post de confetti. Fără parbriz, cu 7 cilindri funcționali din 16, mă târăsc în mijlocul Pieței Victoriei unde, cu pedala la fund, fac pistoanele să sară din locul lor și benzina din rezervor să se aprindă.

Și ard, și eu și mașina, în fața clădirii acoperită de tricolor. Dar nu e nimeni să vadă, nu e nimeni să audă, nu e nimeni să îi pese, nu e nimeni să dea în direct, nu e nimeni să mă salveze, nu sunt spitale să îmi oblojească arsurile. E liniște și gol. De luni se întoarce lumea în oraș.

Până atunci, odihnă. Au trecut 100 de ani. Somn ușor în continuare.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Cât de repede se dărâmă liderii de mucava ! Trebuie numai să vrei să privești puțin mai îndeaproape în ”raiul” gospodarului nepereche pentru a descoperi butaforia.
    • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult