Sari la continut
Republica
Sustenabilitate

Adevărul incomod despre frigiderele noastre: cantitatea de mâncare irosită anual în țările industrializate este aproape egală cu cea produsă în Africa sub-sahariană

Frigidere habits

Foto: Getty Images

Când vorbim despre mediu, tonul este de obicei fatalist, dacă nu cinic. Se mai poate face ceva? Este prea târziu? Sunt oamenii, corporațiile, oamenii politici pregătiți să facă ceva să salveze planeta sau suntem în fază paliativă, ne pregătim să murim împreună cu ea în cel mai puțin dureros mod cu putință?

Ecologismul, mai ales atunci când este acaparat de diverse campanii de marketing, este perceput ca un fason elitist. Produsele eco, reciclate și reciclabile sunt mai scumpe și accesibile cel mai adesea unei clase de mijloc foarte puțin dispusă să-și sacrifice bunăstarea pentru eforturi mai substanțiale: să renunțe la mașinile personale, la călătorii cu avionul sau la apa plată îmbuteliată. În România, nici nu există infrastructura care să încurajeze astfel de demersuri: piste pentru biciclete, transport public integrat, apă potabilă de bună calitate. 

Provocarea principală, nu doar pentru România, ci în general, este să protejăm mediul înconjurător fără să-i alienam pe cei care trăiesc în sărăcie. Motivând că Vestul și-a văzut sacii în căruță și acum face pe lupul ecologist, țările în curs de dezvoltare sunt reticente la ecologism. Și asta pentru că politicile care vizează protecția mediului pot încetini creșterea economică și, pe cale de consecință, agrava problemele sociale. În același timp, trebuie să ne asigurăm că îmbunătățirea condițiilor de viață ale celor deprivați nu se face cu prețul distrugerii mediului. De altfel, există o strânsă interdependență între vulnerabilitatea socială și cea de mediu. Efectele nocive asupra mediului pot agrava problemele sociale, iar sărăcia, lipsa infrastructurii ecologice (canalizare, colectare de deșeuri), exploatarea necontrolată a resurselor naturale periclitează planeta. Politicile de protecție a mediului trebuie, așadar, bine gândite și sincronizate cu politicile economice. Este posibil, oare, să concepem politici care să vizeze atât eradicarea sărăciei, cât și sustenabilitate ecologică? Este sustenabilitatea posibilă? 


Răspunsul economistei Kate Raworth este afirmativ, bazându-se pe un model economic sustenabil – „doughnut economics” (economie-gogoașă), deja foarte cunoscut în Vest și de curând adoptat de municipalitățile orașelor Amsterdam și Bruxelles în planurile lor de regenerare postpandemică. Spre deosebire de teoriile și modelele economice anterioare, Raworth încadrează activitatea economică între limite etice clare: pe de o parte satisfacerea nevoilor de bază ale tuturor oamenilor, iar pe de altă parte, folosirea judicioasă a resurselor naturale. Spațiul acesta, „sigur și echitabil pentru omenire”, este imaginat metaforic ca o gogoașă – de unde și numele de economie-gogoașă (doughnut economics). Interiorul gogoșii este fundația socială, asigurarea de hrană, locuințe, servicii medicale, reprezentare politică etc pentru umanitate, în limitele unui plafon ecologic care protejează planeta (climă stabilă, stratul protector de ozon, soluri fertile, biodiversitate etc). În interiorul și exteriorul gogoșii sunt doua zone roșii. Gaura din interiorul gogoșii, ca în celebra glumă, este o zonă a crizei umanitare reprezentate de populațiile care trăiesc în sărăcie, consecință a inechității sistemului economic actual. Zona roșie din exteriorul gogoșii, cea de dincolo de plafonul ecologic, este reprezentată în diagramă de consecințele dezastroase pe care modelul de dezvoltare economică actual le are asupra mediului înconjurător, printre care: încălzirea globală, periclitarea biodiversității, defrișările, supraîncărcarea cu azot și fosfor folosite ca îngrășăminte în agricultura intensivă etc. 

Salutând apariția cărții lui Raworth într-un articol din The Guardian, George Montbiot, celebrul ecologist și activist britanic de stânga, face critica economiei tradiționale. Aceasta, scrie el, operează într-un vacuum ecologic și social pentru ca nu ia în considerare dezechilibrele de putere, avuția comună sau natura, așa cum nu ține cont de munca neplătită a celor, femei, în speță, care au grija de ceilalți (copii, bătrâni, bolnavi, bărbați). Modelul economic neoclasic, pe care Raworth îl pune în chestiune, nu are nicio legătură cu realitatea, conchide el.

Economia clasică, arată Raworth, este obsedată de creștere economică, în ciuda faptului că aceasta nu măsoară bunăstarea unei societăți sau felul în care este distribuită. Scopul principal al economiei ar trebui să fie satisfacerea nevoilor tuturor în limitele resurselor planetei, iar nu creșterea economică fără noimă. Nu avem nevoie de economii care să crească indiferent dacă ne aduc bunăstare sau nu, ci de economii care să creeze bunăstare indiferent dacă sunt în creștere sau nu.

Deși ar putea să pară că teoriile lui Raworth se hrănesc dintr-un idealism bine intenționat, dar lipsit de fundament, lucrurile nu stau deloc așa. În spatele cărții ei sunt mulți ani de studiu și de experiență pe teren. Kate Raworth este acum cercetător al Institutului Schimbărilor de Mediu (Environmental Change Institute) al Universității Oxford, iar înainte să-si înceapă cariera academică, cercetătoarea a promovat dezvoltarea micilor antreprize în Zanzibar, a contribuit la redactarea Raportului pentru Dezvoltare Umană al Națiunilor Unite și a fost cercetător senior la Oxfam, celebrul ONG britanic care se ocupă de eradicarea sărăciei globale. Cartea lui Raworth, Doughnut Economics. Seven Ways to Think Like a 21st-Century Economist (Economia Gogoașă: șapte feluri de a gândi ca un economist din secolul 21), are la bază un raport pe care aceasta l-a scris pentru Oxfam, intitulat „A Safe and Just Space for Humanity? Can we live within the doughnut?”(Un spațiu sigur si echitabil pentru umanitate? Putem trai în gogoașă?).

Chiar așa, este oare posibil să trăim în limitele gogoșii? Cumva ne-a fost inoculată ideea că nedreptatea și distrugerea fac parte din natura omenirii și am capitulat defetismului. Cu toate acestea, obstacolele țin de absența empatiei și a voinței politice, mai degrabă decât de insurmontabilitatea lor. Contrar așteptărilor, cifrele compilate de Raworth (valabile in 2012, când a fost scris raportul) sunt uluitor de mici:

  • este nevoie de doar 1% din producția globală de alimente pentru a-i hrăni pe cei 13% din populația lumii care suferă de foame.
  • energia electrică necesară celor 19% din populația lumii care locuiesc în gospodării neelectrificate ar genera o creștere de doar 1% a emisiilor de carbon.
  • pentru a-i scoate din sărăcie pe cei 21 % din populația mondială care trăiesc cu doar 1.25 dolari pe zi, avem nevoie de doar 0.2 % din venitul global.
  • 50% din emisiile de carbon globale sunt generate de doar 11% din oameni.
  • 57% din veniturile globale sunt deținute de 10% din populație.
  • 33% din bugetul sustenabil de azot al lumii este folosit pentru producția de carne pentru populația din UE, adică de doar 7% din populația mondială.
  • cantitatea de mâncare irosită anual în țările industrializate este aproape egală cu cea produsă în Africa Sub-sahariană (222m tone vs 230m tone).

De fapt, așa cum arată Haworth, mediul înconjurător este periclitat în cea mai mare măsură de consumul în exces al celor mai prosperi 10% din populația lumii. Deci cui i-e frica de sustenabilitate?

Articol publicat inițial pe site-ul autoarei, https://minimamoralia.blog

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Nume check icon
    Statistica de mai sus vorbeste de la sine. Intrebarea este daca tarile bogate - printre care as include si Romania - sunt dispuse sa renunte la multe ca sa ajute si locuitorii saraci ai planetei si planeta in general. Eu cred ca in ciuda CSR-urilor sforaitoare alte tuturor,: state, companii si indivizi, nimeni nu doreste sa renunte la nimic din ce a acumulat pana acum. Prin urmare ne imbatam cu apa rece ca aceasta planeta va fi salvata vreodata.
    • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult