Sari la continut

Un singur om poate să schimbe cu mintea lui o țară

De cinci ani, peste 500 de contributori își scriu ideile pe această platformă, construiesc împreună cu noi o comunitate, un spațiu al celor care știu că România poate să arate altfel. Te invităm să scrii și tu!

Afacerea unei românce cu lână de alpaca și sfaturi din cea de-a noua săptămână a experimentului personal: un an fără shopping

fashion - getty

Foto Guliver/Getty Images

Am zile când mi se pare că a trecut prea mult și nu o să mă obișnuiesc cu ideea experimentului „un an fără shopping”. Am zile când mi se pare că mai am o veșnicie și nu știu dacă o să rezist.

Ce fac când aș vrea ceva nou?

Îmi redescopăr dulapul. Mă comport ca și cum aș fi în magazin și trebuie să caut printre rafturi și umerașe haine pe care le-as purta.

Numai părți bune:

1. Sigur găsesc ceva care să îmi placă…doar mi-au mai plăcut cel puțin o dată, în momentul în care le-am cumpărat

2. Sigur sunt măsura mea, nici măcar nu trebuie să le probez

3. Nu trebuie să cheltuiesc niciun ban


Oamenii din societățile înstărite poartă în mod obișnuit aproximativ 20% din hainele lor în 80% din timp.

În cazul în care credeți că nu faceți parte din această categorie, vă provoc să încercați să faceți un inventar al propriului dulap, pentru a afla câte haine purtați.

Designerul Michael Kors susține ceea ce s-ar putea numi regula „cărnii și cartofilor”:

- 70% din garderoba ta ar trebui să fie carne și cartofi, adică elementele principale pe care le purtăm mereu.

- 30% ar trebui să fie desert: topul strălucitor pentru o seară în oraș, de exemplu, sau pantalonii cu paiete care se potrivesc doar cu două dintre bluze.

„Prea multe femei își construiesc gaderoba cu proporții inverse, și apoi se plâng că nu au ce să se îmbrace”, a spus Kors.

Când iei în considerare o achiziție, întreabă-te dacă este vorba despre carne și cartofi sau desert, și dacă merită să fie adăugată în dulapul tău.

Iată un alt procent de luat în considerare pentru a ajuta la punerea acestei întrebări în perspectivă. Fiecare piesă vestimentară pe care o deții este o parte din garderoba ta totală. Dacă ai 50 de articole vestimentare, fiecare reprezintă 2% din garderoba ta. Cu cât ai mai multe haine, cu atât este mai mică ponderea pe care o reprezintă fiecare piesă vestimentară. Fiecare achiziție nouă micșorează acest procentaj, iar cu cât ai mai mult, cu atât este îngreunată maximizarea proporției de haine pe care le porți regulat.

Acest mod de gândire te poate îndruma spre a cumpăra piese care constituie investiții, mai degrabă decât să te aprovizionezi cu articole ieftine.

Poți alege să cumperi o pereche de jeanși mai calitativi, care îți vin mai bine, pentru costul a trei perechi mai ieftine. Valoarea jeanșilor mai potriviți va fi mai mare în garderoba ta mică și îi vei purta de mai multe ori, îmbunătățind CPW (costul per purtare) și evitând dezechilibrul 80/20.

3 strategii simple pe care le-am aplicat pentru a renunța la cumpărături și, mai ales, la fast fashion - este unui dintre cele mai interesante articole pe care le-am scris.

Un studiu apărut în Journal of Marketing Research din 2008 a constatat că, pe termen lung, cumpărătorii regretau deseori alegerea variantei mai ieftine, în locul articolului pe care și-l doreau cu adevărat.

Așadar, din nou, cumpără mai puțin în general și concentrează-te pe carne și cartofi, mai degrabă decât pe desert.

Cum să cumpărăm mai sustenabil

Din ce material este făcut?

De la branduri cu impact mare până la nume emergente, găsim etichete care marchează materiale inovatoare, țesături noi care reproduc 100% aspectul consacrat de material, dar cu un impact minim asupra mediului. Datorită investițiilor în tehnologie, putem găsi piele vegană, blană artificială, țesături din PET-uri reciclate și plase de pescuit aruncate.

Colecția de ochelari Stella McCartney realizată cu bio-acetat este compusă în proporție de peste 50% din surse naturale. 

Colecția de pantofi Nicholas Kirkwood este confecționată din piele bronzată cu rubarbă (plantă erbacee legumicolă, cu tulpina înaltă, cu frunze mari și cu flori purpurii-închise, folosită în alimentație și în medicină) este evaluată drept unul dintre cele mai inovatoare materiale de pe piață.

Cine o face?

Un alt mod de a face cumpărături sustenabile este de a găsi companii angajate să sprijine comunitățile și cooperativele cu care lucrează.

Rochiile LemLem, de exemplu, sunt împletite manual de femei din Etiopia, iar fundația lucrează pentru a îmbunătăți sănătatea și oportunitățile economice ale femeilor din Africa. Gențile Carcel folosesc materiale de proveniență locală și sunt realizate de femei din închisori.

Unde o fac?

Merită să țineți cont de numărul de kilometri implicați în producerea ultimei achiziții: în mod ideal, trebuie să alegem piese care sunt asamblate cât mai aproape de locul în care este recoltată și produsă țesătura din care sunt fabricate. Cu cât este mai mică zona geografică în care se desfășoară întregul proces, cu atât este mai mic impactul hainelor purtate de noi asupra mediului.

Loeffler Randall își propune să colaboreze în fiecare sezon cu cooperativele de femei din întreaga lume.

Cine ar trebui să fie pe radarul tău?

Crearea unui brand 100% durabil și etic este o sarcină importantă atunci când luăm în considerare numărul de persoane și procesele implicate, iar multe branduri fac tot posibilul pentru a ajunge acolo. 

Începând cu 2015. Mara Hoffman a utilizat materiale provenite din surse responsabile sau materiale reciclate. A lucrat cu organizații pentru a face brandul cât mai sustenabil cu putință. 

Veja confecționează pantofi sport sustenabili din bumbac și cauciuc.

Viața fără denim este de neconceput, dar nu toți blugii sunt creați la fel.

Mother of Pearl și M.i.h Jeans au lansat colecții fabricate din bumbac organic și prelucrate folosind cantitatea minimă de apă posibilă.

Afaceri și români care susțin sustenabilitatea în fashion

Oana, o româncă stabilită în Italia, Milano, aflată în timpul unei vacanțe în Peru și-a descoperit … visul. Visul ei a plecat de la natură, de la istorie, de la spiritualitate, totul interconectat cu Imperiul Inca și incredibila lui poveste, dar și cu prezentul locuitorilor din zonă.

A descoperit Alpaca, un animal ce face parte intrinsecă din istoria peruanilor.

Alpaca este crescută pentru a i se folosi lâna, dar nu prin omorâre, ci în timpul vieții. Pentru bunăstarea animalului, proprietarii sunt nevoiți să îl tundă cel puțin o dată pe an, în timpul verii. În caz contrar, Alpaca poate suferi de probleme reproductive, deshidratare, încetinirea creșterii. 


De aici, momentul unei vibrații de moment, până la punerea in practică a acestui vis a durat un an.

Un an în care și-a pus la punct strategia de business și un an în care a pornit, încet, dar sigur un start-up în domeniul modei sustenabile - vorbim de o textură 100% naturală, fără adaos de polyester, acrylic sau orice altă combinație de material plastic.

Afacerea a demarat în octombrie 2019, cu un site de vânzări online - https://www.myintis.com/ - și cu intrarea pe piața de profil din Italia, boutique-uri multibrand orientate strict către vânzarea de produse în zona de lux sustenabil.

E un brand făcut din inimă, cu multă pasiune și încredere în valorile pe care acest brand le reprezintă: sustenabiliate, naturalețe, stil, longevitate, slow fashion.

Oana crede cu putere că moda de lux sustenabilă va deveni în scurt timp înțeleasă și consumată de o masă mult mai mare de clienți, ce vor alege să investească în produse “long lasting”, care - întreținute cu grijă - vor rezista în garderobă ani și zeci de ani.

Estimativ, un produs 100% royal sau baby alpaca poate rezista în garderobă 20 de ani, fără să-și schimbe culoarea, dimensiunea și caracteristicile.

Oana produce un număr limitat de produse, a intrat pe piață cu un singur design, o colecție capsulă, un pullover 100% royal alpaca (cea mai fină, catifelată și rezistentă fibră obtinută din lână de alpaca). Un produs clasic, nemuritor, cameleonic, care poate fi asortat la orice tip de ținută, plecând de la elegant la sport. 

Ce caracteristici are de fapt fibra de alpaca și de ce reprezintă o optiune ecologică? Fibra de alpaca este singurul material total non-alergic, neconținând lanolină și este 100% biodegradabilă.

Nu se prelucrează la temperaturi mari și nu se folosesc materiale chimice în procesarea lânii până se ajunge la materialul finit. Deci, oamenii cu alergii pot folosi cu încredere această fibră, la contactul cu pielea nu va apărea nicio reacție alergică. Este perfect recomandată pentru nou născuți sau femei însărcinate.

Natural alpaca are 22 de culori/ nuanțe (bejuri, alb, griuri), așadar nu este nevoie de nicio procesare chimică.

Un alt fapt interesant este că alpaca nu distruge solul, cum fac alte capre și oi, neavând copite, ci degete acoperite de o perniță moale, care nu deteriorează solul de pășunat. Habitatul natural al animalului este la peste 3,800 metri deasura nivelului mării, acest lucru presupunând zone cu rezerve de apă naturală, plus zone care nu sunt destinate agriculturii.

Textura fibrei este extrem de moale și mătăsoasă, durabilă și, cum am mentionat mai sus, rezistentă în timp, în comparație cu orice alt tip de lână, cashmere sau mătase. Nu se scămoșează și nu își pierde forma.

Fibra absoarbe umiditatea, acest lucru însemnând că păstrează pielea uscată, chiar în condiții de umiditate extremă, adăugând și faptul că, în cazul în care ne prinde o ploaie si purtăm un pullover sau un palton din alpaca, nu se va deteriora, nu va intra la apă. 


În cazul în care este arsă sau supusă unor temperature înalte, fibra nu se va topi pe piele, cum se întâmplă cu materialele sintetice.

O altă caracteristică este faptul că este termoreglantă, în condiții de frig va fi extrem de călduroasă,  iar în condiții de căldură ne va păstra răcoare. De unde toate aceste calități: Alpaca își folosește blana ca factor termoreglant, animalul trăind în zone unde diferențele de tempetaruri sunt extrem de mari, ziua ajungând la 25 grade Celsius, iar noaptea la -20 grade Celsius.

Nu in ultimul rand, vorbim din nou despre sustenabilitate și implicare socială, ajutorul comunitații locale. IntiS produce colectiile în Peru, Arequipa, unde angajații muncesc 8 ore pe zi și sunt remunerați corect.

Tot ce am menționat mai sus reprezintă valori, reprezintă stil de viață, reprezintă respect pentru natură, pentru societate, pentru noi înșine. Reprezintă lux, lux real și asumat, reprezintă o misiune.

Până săptămâna viitoare puteți să mă urmăriti pe Instagram și Facebook să participați la cursurile de Image and Colour – cum să devin propriul meu stilist, să îmi sugerați orice brand/ afacere care susține direcția sustenabilă în fashion pentru a o face cunoscută celor interesați, să acceptați provocarea Shopping Diet pentru orice perioadă de timp vi se pare fezabilă și să documentăm împreună experiența voastră.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Am înțeles că în Peru se muncește 8 ore pe zi și se plătește corect. In Parlamentul țării noastre cate ore se muncește pt. o plata incorecta.(părere personală) Oare peruanii primesc pensie specială??
    • Like 0
    • @ Stefan Grozav
      Buna dimineata, multumim pentru comentariu. Din pacate, informatii referitoare la nivelul si tipologia pensiilor peruanilor nu avem - am putea sa ne documentam - , iar situatia din Romania ramane la analiza specialistilor in domeniul politic.
      • Like 0


Îți recomandăm

Komoder 1

Fotoliile smart fac masaj la degetele de la picioare, la călcâi, la gambe, la mâini, au role încălzite care fac masaj la spate, mai puternic sau mai blând, te cântăresc, îți măsoară pulsul.

Citește mai mult

Tânără la calculator

Academia prietenoasă de IT Wantsome și-a făcut în ultimii patru ani o misiune din a ajuta profesioniști din toate domeniile să facă tranziția spre o carieră de succes în domeniul tehnologiei informației, prin cursuri care urmează atent cerințele companiilor IT, prin sesiuni de practică și printr-o activitate intensă de mentorat calibrată pe nevoile lor. (Foto: Getty Images)

Citește mai mult

Marc Areny

Marc Areny este de origine catalană, este cetățean spaniol și francez și a venit în România în urmă cu 10 ani. Este unul dintre primii din Europa care a identificat o nouă nișă de piață: convertește mașini cu motor termic în mașini electrice.

Citește mai mult