Bobul de muștar este o sămânță mică-mică, care crește și devine un arbore unde păsările vin să-și facă cuib. Dincolo de semnificațiile religioase care îi sunt deja asociate, bobul de muștar poate fi văzut și ca simbol pentru potențialul unui copil, care într-un mediu prielnic poate să înflorească și să rodească.
Acesta este și motivul pentru care Denisa și Adrian Anescu au decis că Bobul de muștar este cel mai potrivit nume pentru after-school-ul pe care l-au deschis în Râmnicu Vâlcea, la începutul lui 2019. Iar tot ceea ce fac aici împreună, alături de alți trei profesori colaboratori, servește acestui principiu de la care au pornit: să descopere potențialul și abilitățile copiilor, iar aceștia să devină conștienți de ele pentru a le putea cultiva și valorifica în viitor.
În 2022, platforma Republica vă invită să cunoașteți poveștile antreprenorilor români care au avut curajul să investească în educație. Vom intra în lumea celor care au deschis grădinițe, școli, instituții private de învățământ și care au făcut din actul de învățare- indiferent de forma pe care o îmbracă sau de vârsta celor cărora se adresează- o afacere profitabilă, cu șanse de a se dezvolta în viitor. Dăm credit educației este un proiect editorial care este realizat în parteneriat cu Banca Transilvania, pe parcursul întregului an 2022.
„Înainte de a decide dacă o luăm pe acest drum, am făcut o călătorie de trei săptămâni ca să rămân numai eu cu gândurile mele, fără să mă încurce nimeni și nimic. Mă aflam la Predeal, în Poiana Secuilor, și am văzut o floricică frumoasă în mijlocul unui câmp de toamnă târzie. Și mi-am zis că așa trebuie să se vadă și un copil. Un bob care crește, înflorește, se transformă într-un pomișor și rodește. Și asta am văzut în ultimii ani, roade. Copii care vin cu anumite dificultăți sau timidități și care se transformă, unii mai repede, alții după ceva mai mult timp, și ajung la rezultate frumoase atât școlare, cât și emoționale, pentru că se simt bine, sunt motivați și valorizați”, spune Denisa.
„Hai să formăm copiii de mici ca să nu ne mai chinuim să îndreptăm adulții”
Deni și Adi, așa cum le spun cei 25 de copii care își petrec mai bine de jumătate de zi cu ei și bună parte din vacanțe, nu au nici în clin, nici în mânecă cu educația. O spun chiar ei. Denisa este de profesie inginer informatician, a lucrat în IT și vânzări, iar o bună bucată de timp a fost trainer. Adrian este economist, dar pe oriunde a încercat să afle „secretul succesului”, tot de copii s-a simțit atras. Explicabil având în vedere că soții Anescu au împreună cinci copii. Însă nu acesta a fost motivul pentru care au deschis un after-school, pentru că ei sunt sunt deja suficient de mari.
„La un moment dat mă săturasem de IT și vânzări și am început să cochetez cu ideea aceasta mergând la copiii mei la școală, în săptămâna `Școala Altfel’, să țin diverse prezentări. Cred că am avut tot timpul chemarea asta, pentru că studentă fiind chiar pregăteam copii la matematică. Și am zis să facem ceva să încercăm să formăm copiii de mici ca să nu ne mai chinuim să îndreptăm adulții. Să-i ajutăm pe copii prin prisma experiențelor prin care am trecut noi”, spune Denisa.
Înainte de a deschide Bobul de muștar, soții Anescu au făcut un studiu de piață cu ajutorul copiilor lor, care și-au întrebat colegii ce activități și-ar dori să facă într-un after-school. În paralel, în fiecare sâmbătă au organizat ateliere pe diverse teme și câteva excursii, pentru a vedea care sunt interesele extrașcolare ale copiilor, astfel încât să le poată includă în programul de after-school. Și asta pentru că și-au dorit să ofere mai mult decât sprijin în efectuarea temelor, așa cum se întâmplă în cele mai multe centre de acest fel.
Un curs de antreprenoriat. Practic
Și la Bobul de muștar se fac teme. Imediat după ce copiii vin de la școală și iau prânzul. Dar singuri, așa cum se pricep. Revin la ele o oră mai târziu, alături de învățători, care corectează, explică și lucrează suplimentar atunci când este cazul. Astfel, ușor-ușor învață cum să se descurce singuri.
În pauza dintre teme, adică în intervalul 13:30 -14:30, copiii participă aproape în fiecare zi la un curs de antreprenoriat, coordonat de Denisa și Adrian.
„Nu îi învățăm să-și facă un plan de business, să stabilească prețuri sau o strategie de marketing. Îi încurajăm să vină cu o idee de business gândindu-se ce le pot oferi celorlalți copii. Acea idee trebuie lucrată și apoi prezentată colegilor. Astfel trecem cu ei prin folosirea PowerPoint și public speaking, învăță să-și prezinte ideile și să ia decizii. Iar roadele se văd ulterior și în teme. Inclusiv în scrierea de compuneri. Îi motivăm cu mici premii și îi valorizăm. Astfel ei prind curaj și încredere în sine. Au chiar un caiet pe care i-am încurajat să-l păstreze peste ani ca să-și aducă aminte de acest succes, de rezultatele pe care le-au avut atunci când au muncit cu motivație”, explică Denisa.
Tot în cadrul acestui curs, copiii se întâlnesc fizic sau online cu diverși antreprenori care le prezintă povestea lor de business, dar și de viață, și care le dă încredere că pot valorifica o abilitate ori un talent pe care îl au chiar și de la 8-9 ani.
Ca rezultat, trei fetițe care fac gimnastică au organizat un curs la care și-au invitat colegii, o altă fată un curs de ping-pong, un băiețel de clasa a IV-a își valorifică cunoștințele de IT, sub îndrumarea lui Adrian. Atunci când o fetiță foarte talentată la pictură nu a reușit să convingă pe nimeni cu cursul ei, a fost încurajată să organizeze o expoziție cu vânzare. Și s-a bucurat de un real succes.
Astfel de inițiative joacă un rol foarte important în cunoașterea de sine și câștigarea autonomiei. Pentru că după ce toată lumea termină cu temele, copiii lucrează efectiv la proiectele lor de business, se organizează singuri, știu cum și cu ce să-și ocupe timpul și reușesc să rămână concentrați.
„Când iubirea nu mai încape în două inimi, apare o a treia”
Este răspunsul pe care l-a primit unul dintre copii la întrebarea `Cum se naște un copil?’. Pentru că atunci când nu învață mai multe despre ei și potențialul lor, învață cum să se comporte cu ceilalți și primesc răspunsuri la întrebările care îi frământă.
„În fiecare zi de miercuri, avem acest curs de iubire în care încercăm să-i învățăm pe copii să-i aprecieze pe cei de lângă ei, să comunice, să-și facă complimente, să evite bullying-ul, le vorbim despre relații, despre cele cinci limbaje ale iubirii, facem role play ca să învețe, de exemplu, cum să invite o fată în parc. Îi învățăm că nu trebuie să ofere flori și cadouri numai cu anumite ocazii, ci să creeze momente frumoase pentru cei dragi tot timpul, să fie generoși, să nu-și lipească inima de lucruri”, explică Adrian.
În opinia lui, pentru a educa un copil este suficient să-l iubești. „E simplu. Îi iubesc ca pe copiii mei. Îmi place să-i răsfăț, să le pregătesc desertul, să fiu corect cu ei”.
„Dacă îți faci treaba cum trebuie, apare și câștigul financiar”
Asta cred Denisa și Adrian, care spun că nu au deschis after-school-ul cu gândul de a face bani. Investiția s-a ridicat la aproximativ 50.000 de euro, iar după trei ani, business-ul nu este încă profitabil, cu atât mai mult cu cât pandemia a frânat evoluția chiar după primul an de funcționare.
„Nu mergem pe cifre foarte mari, ci pe integrarea bună a fiecărui copil care poate dura 3 până la 6 săptămâni, pentru că sunt scoși din zona lor de confort, mai ales după această perioadă de pandemie. La noi, copiii nu folosesc tablete sau telefon. Și din cauza aceasta am avut și eșecuri pentru că unii părinți nu erau pe aceeași lungime de undă cu noi și refuzau sugestiile pe care le făceam astfel încât copiii să evolueze”, explică Adrian.
Soții Anescu și-ar dori să deschidă un after-school și în București, dar până atunci, în puținul timp pe care îl mai au la dispoziție, lucrează la un nou proiect: Busola de Aur. Au achiziționat o pădure de 6 hectare, aproape de ieșirea din oraș, unde vor să construiască un parc de aventură, cu platformă de ateliere, animale, traseu de biciclete, traseu militar și alte facilități care să permită desfăsurarea de activități didactice practice, în aer liber. Un proiect cu potențial de profitabilitate mai mare, dar care în final poate fi subscris aceleași dorințe a Denisei și a lui Adrian: de a lasă ceva frumos în urma lor.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.