Foto; Guliver/ Getty Images
Lucrez de aproape 20 de ani în sectorul ITC. Un domeniu considerat de unii privilegiat. Susținut de stat prin măsuri fiscale, pentru a păstra absolvenții în țară. Un domeniu în care mereu cererea de forță de muncă a fost mult mai mare decât oferta și astfel, pachetele salariale oferite de angajatori mai atractive decât în alte sectoare. Poate de aceea mi se pare firesc (și necesar) ca angajatorul să își manifeste grijă față de angajați și nevoile lor, să le ofere beneficii extrasalariale diverse. Există în România o gamă largă de beneficii acordate angajaților și, din fericire, acestea nu se oferă doar de către companiile din sectorul IT. Dacă ne uităm la majoritatea lor covârșitoare însă, observăm o lacună. Fie că sunt bonuri de masă, tichete de vacanță, tichete cadou, tichete de creșă, asigurări de sănătate sau abonamente sportive, ele se adresează fie nevoilor de bază, fie sănătății fizice. Dar ce lipsește? Poate în secolul trecut majoritatea angajaților își foloseau resursele fizice pentru a rezolva sarcinile de serviciu. Nu este însă și cazul vremurilor noastre. Acum, cu siguranță, resursele cele mai de preț ale unei companii sunt creierele angajaților săi, chiar și în sectoarele de producție unde angajații trebuie să mânuiască roboți și mașinării din ce în ce mai complexe.
Și asta în condițiile în care depresia și anxietatea au fost identificate ca trăsături definitorii ale vremurilor noastre, în special în rândul angajaților. Astfel, Organizația Mondială a Sănătății estimează că, la nivel global, aproape 300 de milioane de oameni suferă de depresie și anxietate. Studiile recente ale OMS arată că doar Statele Unite ale Americii pierd în fiecare an circa 1 trilion de USD din cauza acestor factori care cauzează scăderea productivității la locul de muncă.
Iar aceste cifre erau valabile anterior pandemiei Covid-19! Astfel, conștientă fiind de necesitatea oferirii acestui beneficiu pentru angajați, devenit cu atât mai relevant în această perioadă, împreună cu alte două partenere, am reușit la începutul lunii aprilie să lansăm inițiativa #solidaritate4mind. Prin intermediul acesteia, cu sprijinul oamenilor entuziaști care ne-au sărit în ajutor și s-au alăturat rețelei 4mind de coaching și psihoterapie, putem oferi oricărei companii din România acces la consiliere gratuită pentru susținerea emoțională a angajaților în criză creată de această pandemie. Oarecum previzibil, primele companii care și-au dorit să ofere acest beneficiu angajaților au venit din zona IT.
Au urmat la scurt timp și alte companii din zona corporate, office-work. Următorul val a fost cel al companiilor din zone expuse riscurilor de infectare cu coronavirus, cum ar fi domeniul medical sau retail. Iar acum, în ultimele zile, pe fondul reîntoarcerii în activitate, ne solicită companii din zona de producție.
Ce am observat este că aproape toate companiile care au venit spre noi cu dorința de a-și susține emoțional angajații se regăseau și în topurile celor mai buni angajatori din anii anteriori. Din nou- oarecum previzibil- doar nu au fost nominalizați cei mai buni angajatori degeaba, nu? Restul companiilor de ce nu le-ar urmă însă exemplul? Dacă în context normal de business am putea crede că poate bugetele lor nu sunt suficient de generoase pentru beneficii extra-salariale, ce le-ar împiedică în aceste zile să ofere un beneficiu complet gratuit?
Ceea ce m-a făcut să mă întreb... oare companiile consideră că este sau nu de datoria lor să se preocupe de starea de bine mentală și emoțională a angajaților? Un studiu efectuat la începutul acestui an de către Group Risk Development (Grid) din UK, în care au fost chestionați 1165 de angajați și 500 de specialiști în resurse umane, relevă faptul că aproape jumătate dintre angajați consideră că este responsabilitatea angajatorului să asigure bunăstarea emoțională a angajatului. Dar ce au răspuns angajatorii? Ei bine, 75% dintre angajatori au recunoscut că este responsabilitatea lor să se preocupe de susținerea stării de bine emoționale a angajaților. Când vine vorba de tipurile de bunăstare (emoțională, financiară, fizică și socială), în ordinea importanței, angajații consideră că pe primul loc trebuie să se ocupe de bunăstarea emoțională (34%), urmată de cea financiară (29%), bunăstarea fizică (22%) și socială (16%). Pentru angajatori, ordinea este aceeași: bunăstarea emoțională (34%), financiară (28%), fizică (20%) și socială (16%).
Așadar...
Nevoia de susținere a bunăstării emoționale a angajaților există. Conștientizarea ei atât în rândul angajaților, cât și al angajatorilor există. Soluții există și ele. Un prim pas poate fi oferirea, pentru toți angajații, a accesului gratuit la susținere emoțională pe perioada crizei Covid. Pentru că sintagma „ai grijă de angajați, iar ei vor avea grijă de afacerea ta” nu este doar un slogan!
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.