Sari la continut

Revoluția online

România digitală este cea care ne face să mergem înainte. Un proiect Republica, susținut de eMAG.

Ai PFA cu sediul acasă? Cât costă raportul de evaluare a locuinței și în cât timp e gata

Persoanele care au locuința drept sediu social al unui PFA și dețin construcția de mai bine de cinci ani riscă să plătească impozite de până la 20 de ori mai mari față de anul trecut, spun consultanții fiscali. Aceștia vor fi impozitați cu 2% din valoarea construcției utilizate în activități economice dacă nu depun un raport de evaluare.

Simpla existenţă a unui sediu profesional/social într-un imobil nu atrage în mod automat majorarea impozitului. Acest lucru presupune desfăşurarea unei activitaţi economice, iar cheltuielile cu utilităţile să fie înregistrate în sarcina persoanei care desfăşoară activitatea economică, precizează consultanții.

„Capcana generală a Codului fiscal este impozitarea cu procentul de 2% a construcțiilor nereevaluate în ultimii 5 ani, fapt pentru care vă sugerăm să vă împrieteniți cu un evaluator dacă sunteți o persoană fizică ce deține o clădire utilizată în activități economice”, spune pentru Republica.ro consultantul fiscal Adrian Bența.

Pentru realizarea unui raport de evaluare în cazul unui apartament de 70 de metri pătrați în București tarifele percepute de evaluatori ANEVAR pot varia între 600 și 800 de lei, cu TVA inclus, dacă apartamentul are ca proprietar o persoană fizică. Dacă este proprietarul este o firmă, prețul poate să mai crească.

„Dacă destinația apartamentului este nerezidențială, este nevoie de un raport de evaluare pentru apartament. Raportul va fi trimis direcției de taxe și impozite. În cazul unor persoane fizice care dețin imobile în care locuiesc fără să aibă firmă acolo nu este nevoie de raport de evaluare”, au precizat reprezentanții unei firme de evaluare contactate de Republica.ro. Aceștia au estimat că termenul în care poate fi gata raportul de evaluare este în prezent de 5-7 zile lucrătoare.  

„Se face o inspecție. Dar înainte de a face inspecția trebuie să ne trimiteți copii după mai multe documente - act de proprietate, extras de carte funciară, releveu apartament, plan de amplasament. Se emite inițial o factură proformă. După achitarea facturii proforme va fi stabilită data pentru inspecție. Vine un coleg la dumneavoastră să facă poze, după care se face raportul de evaluare”, au explicat pentru Republica.ro reprezentanții unei firme de evaluare imobiliară.

Cum se calculează impozitul pe clădirile nerezidențiale aflate în proprietatea persoanelor fizice

Actualul Cod Fiscal prevede, la articolul 458, referitor la calculul impozitului pe clădirile nerezidenţiale aflate în proprietatea persoanelor fizice următoarele:

(1) Pentru clădirile nerezidenţiale aflate în proprietatea persoanelor fizice, impozitul pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote cuprinse între 0,2 - 1,3% asupra valorii care poate fi:

a) valoarea rezultată dintr-un raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat în ultimii 5 ani anteriori anului de referință, depus la organul fiscal local până la primul termen de plată din anul de referință;

b) valoarea finală a lucrărilor de construcţii, în cazul clădirilor noi, construite în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă;

c) valoarea clădirilor care rezultă din actul prin care se transferă dreptul de proprietate, în cazul clădirilor dobândite în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă.

(2) Cota impozitului pe clădiri se stabileşte prin hotărâre a consiliului local. La nivelul municipiului Bucureşti, această atribuţie revine Consiliului General al Municipiului Bucureşti.

(3) Pentru clădirile nerezidenţiale aflate în proprietatea persoanelor fizice, utilizate pentru activităţi din domeniul agricol, impozitul pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote de 0,4% asupra valorii impozabile a clădirii.

(4) În cazul în care valoarea clădirii nu poate fi calculată conform prevederilor alin. (1), impozitul se calculează prin aplicarea cotei de 2% asupra valorii impozabile determinate conform art. 457, referitor la Calculul impozitului pe clădirile rezidenţiale aflate în proprietatea persoanelor fizice. 

Mai multe articole despre subiectul PFA, publicate în Republica.ro:

Microîntreprinderile – o soluție reală pentru înlocuirea PFA-urilor în 2016?

Dacă ai un sediu de PFA sau de firmă acasă, împrietenește-te cu un evaluator!

PFA 2016 - obligații declarative și de plată

Tot ce trebuie să știți despre taxele locale în 2016. Se modifică sistemul de taxare a clădirilor pentru PFA-uri și firme

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Catalin check icon
    Este adevarat ca daca nu deduci pe PFA cheltuielile pentru sediu (facturi de utilitati, etc.) nu esti obligat sa declari cladirea ca fiind sediu de firma? Domnul Biris asta sustine (in scris, pe facebook..).
    • Like 0
  • Iata , guvernul TEHNOCRAT. Probabil se cheama tehnocrat pentru ca in ritmul muzicii tehno ne vor lua si ultimii bani si vor transforma Romania intr-un stat FASCIST TOTALITAR! RUSINE NENOROCITILOR!
    • Like 0
    • @ Paul Lozba
      E facut de Psd acest cod fiscal
      • Like 0
  • O persoana fizica, proprietar al unui spatiu commercial, care a efectuat lurari de reamenajare ,conforme unei autorizatii e construire emisa legal e Primaria competenta a depus la serviciul de taxe si impozite copia autorizatiei de construire impreuna cu declaratia aferenta ,in urma cu 2 ani ocazie cu care s-a recalculat impozitul,mai are obligatia sa depuna raport de evaluare?
    • Like 0
  • De ce trebuie sa isi oblige statul cetatenii la consum de timp si la cheltuieli de tipul evaluarii locuintei utilizate ca sediu de PFA? Poate nu au cifra de afaceri firmele de evaluare controlate de cei care au creat actualul cod fiscal?
    • Like 0


Îți recomandăm

Fetiță la laptop

Situația se poate schimba în orice moment și școli aflate acum în scenariul verde sau galben pot trece de pe o zi pe alta în scenariul roșu, dacă în cadrul lor vor fi confirmate 3 cazuri de Covid. (Foto: Guliver/ Getty Images)

Citește mai mult

Scoala din valiza

„Educația digitală nu înseamnă neapărat distanțarea între copil și profesor. Și aici îmi vine în minte un alt exemplu: profesorii dintr-o școală din Ialomița, care au devenit dependenți de copiii pentru a putea să folosească mijloacele digitale și s-au apropiat de copii”.

Citește mai mult

Andreas Lier - BASF

„Mă duc aproape în fiecare dimineață cu bicicleta la birou, pe o distanță de 3-4 km, în timp ce vecinii mei adoră să-și conducă SUV-urile, să stea în ambuteiaje, să polueze aerul, lăsând o amprentă mare de carbon doar pentru a se simți foarte confortabil și a afișa simboluri de statut social”, dezvăluie Andreas Lier, CEO al BASF România, într-un interviu pentru Republica.

Citește mai mult

O afacere cu cânepă

Ionuț a plecat în India în toamna lui 2017 ca să viziteze cele șapte orașe sfinte. A luat această decizie după un an și jumătate în care a lucrat pentru o companie elvețiano-britanică din Praga, unde ajunsese ca proaspăt absolvent al unui masterat în Olanda, care nu și-a găsit nimic de lucru în țară.

Citește mai mult

Andrei Pitis

Andrei Pitiş, unul dintre cei mai cunoscuţi oameni din industria locală de IT, a investit până în prezent în 15 startup-uri, după ce în 2018 a demarat un proiect prin care vrea să ajute 100 de români să ajungă milionari în euro din startup-uri în tehnologie.

Citește mai mult