Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

Ai PFA cu sediul acasă? Cât costă raportul de evaluare a locuinței și în cât timp e gata

Persoanele care au locuința drept sediu social al unui PFA și dețin construcția de mai bine de cinci ani riscă să plătească impozite de până la 20 de ori mai mari față de anul trecut, spun consultanții fiscali. Aceștia vor fi impozitați cu 2% din valoarea construcției utilizate în activități economice dacă nu depun un raport de evaluare.

Simpla existenţă a unui sediu profesional/social într-un imobil nu atrage în mod automat majorarea impozitului. Acest lucru presupune desfăşurarea unei activitaţi economice, iar cheltuielile cu utilităţile să fie înregistrate în sarcina persoanei care desfăşoară activitatea economică, precizează consultanții.

„Capcana generală a Codului fiscal este impozitarea cu procentul de 2% a construcțiilor nereevaluate în ultimii 5 ani, fapt pentru care vă sugerăm să vă împrieteniți cu un evaluator dacă sunteți o persoană fizică ce deține o clădire utilizată în activități economice”, spune pentru Republica.ro consultantul fiscal Adrian Bența.

Pentru realizarea unui raport de evaluare în cazul unui apartament de 70 de metri pătrați în București tarifele percepute de evaluatori ANEVAR pot varia între 600 și 800 de lei, cu TVA inclus, dacă apartamentul are ca proprietar o persoană fizică. Dacă este proprietarul este o firmă, prețul poate să mai crească.

„Dacă destinația apartamentului este nerezidențială, este nevoie de un raport de evaluare pentru apartament. Raportul va fi trimis direcției de taxe și impozite. În cazul unor persoane fizice care dețin imobile în care locuiesc fără să aibă firmă acolo nu este nevoie de raport de evaluare”, au precizat reprezentanții unei firme de evaluare contactate de Republica.ro. Aceștia au estimat că termenul în care poate fi gata raportul de evaluare este în prezent de 5-7 zile lucrătoare.  

„Se face o inspecție. Dar înainte de a face inspecția trebuie să ne trimiteți copii după mai multe documente - act de proprietate, extras de carte funciară, releveu apartament, plan de amplasament. Se emite inițial o factură proformă. După achitarea facturii proforme va fi stabilită data pentru inspecție. Vine un coleg la dumneavoastră să facă poze, după care se face raportul de evaluare”, au explicat pentru Republica.ro reprezentanții unei firme de evaluare imobiliară.

Cum se calculează impozitul pe clădirile nerezidențiale aflate în proprietatea persoanelor fizice

Actualul Cod Fiscal prevede, la articolul 458, referitor la calculul impozitului pe clădirile nerezidenţiale aflate în proprietatea persoanelor fizice următoarele:

(1) Pentru clădirile nerezidenţiale aflate în proprietatea persoanelor fizice, impozitul pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote cuprinse între 0,2 - 1,3% asupra valorii care poate fi:

a) valoarea rezultată dintr-un raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat în ultimii 5 ani anteriori anului de referință, depus la organul fiscal local până la primul termen de plată din anul de referință;

b) valoarea finală a lucrărilor de construcţii, în cazul clădirilor noi, construite în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă;

c) valoarea clădirilor care rezultă din actul prin care se transferă dreptul de proprietate, în cazul clădirilor dobândite în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă.

(2) Cota impozitului pe clădiri se stabileşte prin hotărâre a consiliului local. La nivelul municipiului Bucureşti, această atribuţie revine Consiliului General al Municipiului Bucureşti.

(3) Pentru clădirile nerezidenţiale aflate în proprietatea persoanelor fizice, utilizate pentru activităţi din domeniul agricol, impozitul pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote de 0,4% asupra valorii impozabile a clădirii.

(4) În cazul în care valoarea clădirii nu poate fi calculată conform prevederilor alin. (1), impozitul se calculează prin aplicarea cotei de 2% asupra valorii impozabile determinate conform art. 457, referitor la Calculul impozitului pe clădirile rezidenţiale aflate în proprietatea persoanelor fizice. 

Mai multe articole despre subiectul PFA, publicate în Republica.ro:

Microîntreprinderile – o soluție reală pentru înlocuirea PFA-urilor în 2016?

Dacă ai un sediu de PFA sau de firmă acasă, împrietenește-te cu un evaluator!

PFA 2016 - obligații declarative și de plată

Tot ce trebuie să știți despre taxele locale în 2016. Se modifică sistemul de taxare a clădirilor pentru PFA-uri și firme

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Catalin check icon
    Este adevarat ca daca nu deduci pe PFA cheltuielile pentru sediu (facturi de utilitati, etc.) nu esti obligat sa declari cladirea ca fiind sediu de firma? Domnul Biris asta sustine (in scris, pe facebook..).
    • Like 0
  • Iata , guvernul TEHNOCRAT. Probabil se cheama tehnocrat pentru ca in ritmul muzicii tehno ne vor lua si ultimii bani si vor transforma Romania intr-un stat FASCIST TOTALITAR! RUSINE NENOROCITILOR!
    • Like 0
    • @ Paul Lozba
      E facut de Psd acest cod fiscal
      • Like 0
  • O persoana fizica, proprietar al unui spatiu commercial, care a efectuat lurari de reamenajare ,conforme unei autorizatii e construire emisa legal e Primaria competenta a depus la serviciul de taxe si impozite copia autorizatiei de construire impreuna cu declaratia aferenta ,in urma cu 2 ani ocazie cu care s-a recalculat impozitul,mai are obligatia sa depuna raport de evaluare?
    • Like 0
  • De ce trebuie sa isi oblige statul cetatenii la consum de timp si la cheltuieli de tipul evaluarii locuintei utilizate ca sediu de PFA? Poate nu au cifra de afaceri firmele de evaluare controlate de cei care au creat actualul cod fiscal?
    • Like 0


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult