Sari la continut

Un singur om poate să schimbe cu mintea lui o țară

De patru ani, peste 500 de contributori își scriu ideile pe această platformă, construiesc împreună cu noi o comunitate, un spațiu al celor care știu că România poate să arate altfel. Te invităm să scrii și tu!

Am analizat situațiile financiare ale CFR Călători din ultimii 5 ani, în oglindă cu ale companiilor similare din Polonia, Ungaria și Cehia. Probabil mulți vor avea un șoc când vor citi concluziile

CFR Calatori

Foto Facebook/CFR Călători

În ultimele zile am demonstrat de ce evoluția companiei C.F.R. Călători S.A. (CIF 11054545) este sinucigașă. Am făcut aceste afirmații după ce am analizat situațiile financiare publice ale companiei pentru ultimii 5 ani (perioada 2014-2018).

Concluziile mele au fost :

1. JUMĂTATE DIN VENITURILE COMPANIEI SUNT SUBVENȚIONATE DE CĂTRE STAT ÎN FIECARE AN DIN ULTIMUL DECENIU

Astfel, media subvențiilor din fiecare an primite de C.F.R. a fost de 1,1 mld. €, aproximativ 225 mil. €, în timp ce cifra de afaceri medie din serviciile oferite (veniturile generate în mod direct de companie) în ultimii cinci ani este 820 mil Lei.

Cu banii alocați pentru subvenții se pot construi în fiecare an cel puțin 20 de km de autostradă, 10 școli sau 10 spitale.

În schimb, statul alege să subvenționeze lipsa de performanță a acestei companii, fără să restructureze costurile inutile, combată corupția călătoriilor ilegale sau să realizeze investiții pentru retehnologizare / eficientizarea activității.

2. COMPANIA ÎNREGISTREAZĂ O PIERDERE OPERAȚIONALĂ ÎNTRE 65–70% ÎN FIECARE AN DIN PERIOADA 2014–2018, DACĂ ELIMINĂM SUBVENȚIILE PRIMITE DE LA STAT, IAR PIERDEREA NETĂ ÎNREGISTRATĂ ÎN 2018 A FOST DE 128% DIN CIFRA DE AFACERI.

Pierderile enorme reflectă situația falimentară a companiei, care trebuie restructurată din rădăcini prin schimbări revoluționare ale strategiei de investiții. În schimb, tot ce se observă în ultimii ani este creșterea personalului angajat și a salariilor, situație deja mult peste media națională.

3. CHELTUIELILE DE PERSONAL DE LA C.F.R. CĂLĂTORI S.A. AU CRESCUT CU 51% ÎN ULTIMII 5 ANI , DE LA 559 MIL. LEI (2014) LA 844 MIL. LEI (2018), DEȘI NUMĂRUL DE ANGAJAȚI A SCĂZUT CU -3%, DE LA 13.195 (2014) LA 12.782 (2018).

Această companie înregistrează o situație inimaginabilă în privat – cheltuielile cu salariile (884 mil. Lei în 2018) sunt aproape cât toate veniturile înregistrate din serviciile prestate (907 mil. Lei în 2018)! Această situație se întâmplă în fiecare an din perioada 2014–2018.

Cum poate supraviețui o companie dacă absolut toate veniturile sunt orientate pentru plata salariilor?

Simplu — subvenționează statul din taxele plătite de noi. Astfel, totalul subvențiilor plătite de stat pentru acoperirea dezastrului financiar de la C.F.R. Călători S.A. se ridică la 5,6 mld. Lei în ultimii 5 ani.

4. SALARIUL MEDIU BRUT LUNAR ÎNREGISTRAT DE UN ANGAJAT LA C.F.R. CĂLĂTORI S.A. A CRESCUT CU 56% ÎN ULTIMII 5 ANI, AJUNGÂND SĂ DEPĂȘEASCĂ MEDIA NAȚIONALĂ CU 11%.

Astfel, salariul mediu brut lunar la această companie a crescut de la 3.531 Lei (2014) la 5.503 Lei (2018), în timp ce media salariului brut lunar din sectorul privat la finalul anului 2018 era de 4.938 Lei.

Aproape toate veniturile realizate de C.F.R. se duc pentru acoperirea salariilor, în timp ce restul cheltuielilor de 1,1 mld. Lei / an sunt subvenționate din taxele plătite de contribuabili, sacrificând banii de la investiții și alte nevoi importante la nivel național (infrastructură, educație, sănătate, sport, etc.

5. VALOAREA ACTIVELOR FIXE DEȚINUTE DE C.F.R. CĂLĂTORI S.A. (CIF 11054545) A SCĂZUT DE LA 3,72 MLD. LEI (2014) LA DOAR 3,06 MLD. LEI (2018), DIN CAUZA ÎNVECHIRII ACTIVELOR EXISTENTE ȘI INVESTIȚIILOR NOI FOARTE SCĂZUTE.

Infrastructura de transport feroviar este învechită, majoritatea trenurilor sunt foarte vechi iar condițiile de transport pentru majoritatea liniilor CFR nu sunt demne de o țară civilizată membră a UE.

Conform cifrelor oficiale publicate de companie, întârzierea totală a trenurilor C.F.R. Călători din 2017 a fost de 4,5 milioane de minute (aproximativ 8,5 ani). Prin comparație cu 2016, întârzierile, în loc să scadă, au crescut cu mai mult de un procent. Ingrijorător este că de la an la an, întârzierile sunt tot mai mari. Compania de stat reușise să imbunătătească situația în 2014, când întârzierile au scăzut la 2,22 milioane de minute.

De asemenea, crește numărul accidentelor cu trenuri deraiate din cauza infrastructurii deteriorate. Siguranța pasagerilor C.F.R. Călători este pusă în pericol, în timp ce călătoriile efectuate fără întârziere devin excepții!

În toți acești ani, nu au fost acțiuni eficiente de combatere a fraudei interne, în condițiile în care călătoria fără plata biletului este o practică curentă.

În urma acestor analize am primit foarte multe critici care contestau legitimitatea concluziilor mele. Majoritatea vocilor critice au sustinut că această companie oferă un serviciu public și că principalul scop este să ofere un serviciu de calitate la un preț cât mai scăzut, nu să obțină profit. Ca și cum, doar pentru ca este o companie de stat, nu se supune rigorilor financiare ale oricărei alte companii pentru că, nu este așa, scopul suprem al deservirii cetățeanului legitimează orice pierdere.

Desigur, pierderile acestei companii sunt suportate de stat prin subvenții, adică tot de către cetățeni și companiile private, prin taxele și impozitele plătite. În ciuda acestor subvenții, constatăm cu toții faptul că majoritatea trenurilor de la C.F.R. Călători sunt foarte vechi iar condițiile de transport pentru majoritatea liniilor C.F.R. sunt absolut mizere!

Dar, mai este o surpriză, cel puțin la fel de neplăcută (cel puțin pentru noi) — dacă analizăm situațiile financiare ale companiilor similare publice (deținute de stat) pentru transportul călătorilor în alte țări din regiune (Polonia, Ungaria, Cehia), probabil mulți o să aibe un șoc (eu, cel puțin, sincer, nu mă așteptam la aceste disproporții înainte să fac analiza)!

Companiile similare din țările vecine obțin profituri mult superioare, nu depind de subvențiile de stat (care se duc către investiții publice în infrastructură, sănătate sau educație) și sunt mult mai performante!

Tabelul și graficele următoare surprind foarte bine toate aceste concluzii:

  • România înregistrează cea mai extinsă rețea de transport pe cale ferată dacă ne raportăm la dimensiunea populației. Cu o rețea totală de 20.730 km aflată în administrarea publică a CFR, România înregistrează 1,06 km de cale ferată la 1.000 de locuitori, mult peste țări din regiune precum Polonia (0,48 km / 1.000 locuitori), Ungaria (0,78 km / 1000 locuitori) sau Cehia (0,91 km / 1.000 locuitori) – vezi graficul 1
  • Deși avem cea mai extinsă rețea de cale ferată raportată la dimensiunea populației, veniturile / cap de locuitori sunt cele mai mici în România (10 € / locuitor), comparativ cu Cehia (87 €/locuitor), Polonia (55 €/locuitor) sau Ungaria (47 € / locuitori) – vezi graficul 2. Nu cred că putem vorbi despre preferința locuitorilor de a se deplasa cu trenul, în daune transportului rutier, în condițiile în care aceste țări au o infrastructură rutiera mult mai dezvoltată comparativ cu cea a României. Diferențele cred că vin din alte motive, respectiv:
  • O parte importantă din călători mergu cu nașul și nu plătesc bilet în mod oficial / fiscalizat. Deci, multe venituri sunt la negru din cauza corupției, practică care este mult mai rar întânită în Cehia, Polonia sau Ungaria;
  • Condițiile de transport în multe trenuri C.F.R. sunt absolut mizere, iar românii preferă să se deplaseze cu mașina (deși timpul pentru deplasare este uneori mai mare);
  • Rutele de business București – orașe importante din provincie (Cluj, Timișoara, Iași, Oradea, etc.) sunt mult mai ieftine cu avionul decât cu trenul, mai ales pentru oamenii de afaceri (chiar dacă biletul de avion este mai scump, timpul este semnificativ mai redus și costul de oportunitate mai mare).
  • CFR călători înregistrează o pierdere netă din cifra de afaceri (fără subvenții) de 128% în anul 2018, rezultat dezastruos similar înregistrat aproape în fiecare an din perioada analizată (2014–2018). În schimb, companiile similare din regiune sunt toate profitabile, înregistrând un profit de 7% (Ungaria), 5,1% (Polonia) și 1,9% (Cehia) – vezi graficul 3
  • C.F.R. Călători S.A. primește subvenții de 5,6 mld. Lei (aproape 1,2 mld. €) în ultimii 5 ani, ceea ce reprezintă mai mult decât cifra de afaceri, aceasta din urmă fiind alocată aproape în întregime către plata salariilor. În țări similare din regiune, ponderea subvențiilor în cifra de afaceri este semnificativ mai mică, respectiv 20% (Cehia), 15% (Ungaria) sau chiar deloc în Polonia – vezi graficul 4. De asemenea, subvențiile din aceste țări se duc exclusiv pentru investiții eficiente. Probabil în România o mare parte din aceste subvenții sunt înghițite de contracte păguboase cu diverse firme căpușă!
  • CFR Călători înregistrează o cifră de afaceri / angajat de aproape 15.000 € / an, cea mai mică din regiune și la o diferentă majora față de Ungaria (aprox. 26.000 € / angajat), Cehia (aprox. 38.000 € / angajat) sau Polonia (aprox. 61.000 € / angajat) – vezi graficul 5. Subperformanța angajaților de la CFR Călători probabil este cauzată de supradimensionarea personalului pe criterii PCR (Pile-Cunoștințe-Relații) și subdimensionarea veniturilor din cauza corupției.
Tabel CFR grafic 1 grafic 2 grafic 3 grafic 4 grafic 5

Articol preluat de pe blogul autorului

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • As fi curios sa aflu daca exista aceasta situatie si in alte tari... In anul 1998 s-a facut o greseala imensa in reorganizarea CFR si anume: Desfiintarea Reviziilor de vagoane in asa fel incat Revizorii de vagoane au trecut ca angajati la firmele private din domeniu, lucru total gresit si neinstructional. Revizorii de vagoane trebuie sa fie neutri firmelor private, pentru a-si putea exercita cu brio meseria, deoarece impreuna cu IDM dau acces pe infrastructura a unui tren… deci, trebuia sa ramana in subordinea Reviziilor de vagoane. Firmele private trebuie sa aibe, ca angajati, doar personal MTC nu si V respectiv Revizori teh. vagoane… in acest sens, am avut o conversatie cu cei de la Autoritatea Feroviara Romana, pe care v-o transmit si dvs. … 22 Iulie 2014
    Autoritatea Feroviara Romana – AFER
    22.07.2014 05:39
    Autoritatea Feroviara Romana – AFER
    in spiritul a ceea ce spuneti dvs. exista un proiect de lege in dezbatere prin care toti RTV si revizorii de locomotive sa apartina CNCF CFR SA deoarece acestia impreuna cu IDM dau acces pe infrastructura unui tren … Emil Butnaru … Normal si corect, ar fi fost, ca firmele private sa vireze bani in contul Reviziilor de vagoane in functie de vagoane – osii revizuite, din care Revizorii de vagoane, primeau salariul. In data de 10.03.2016 am sesizat Ministerul Transporturilor, printr-o petitie electronica cu nr. de inregistrare 9190 dar nici pana in prezent, nu am primit raspunsul necesar fapt care ma face, sa fac public acest aspect. De retinut faptul ca prin aceasta greseala comisa in asa zisa reorganizare pe placul patronilor, incalcand instructia 250 RTV din domeniu, Revizorii teh. vagoane pierd lunar aproximativ suma de 1.000 RON bani furati de sistemul mafiot din Romania....RTV {ramura V,} trebuie sa fie neutra, sa aibe si ei societatea lor, intre domenii, ramuri etc. trebuie sa existe un hotar. In momentul de fata RTV se subordoneaza sefului de punct lucru { miscarist} ceea ce nu-i corect. In 1998 cand s-a facut reorganizarea CFR, trebuia sa se uneasca Reviziile de vag. marfa cu Reviziile de vag. calatori, intr-o singura societate AUTONOMA deoarece exista un singur fel de RTV. Acea societate trebuie sa detina Atelierele si liniile de reparatii, cum a fost inainte. RTV are in subordine ... Lacatusi montatori, electricieni, vitanjori, manipulanti... Cum ii poate avea? Ramanand angajatii acelor ateliere, nu? Au facut firme de reparatii capuse, care ne-au furat angajatii, fiind pacaliti de Guvernul României printr-o Ordonanta in 1998, trimitandu-i in pribegie la firmele particulare, asa s-a facut si cu RTV goniti din casa lor, Reviziile de vagoane, lucru total gresit si neinstructional...

    Multumesc
    • Like 0
  • Un lant al nepasarii duce la acest rezultat, la aceasta degradare continua. Cred ca s-a intrat usor usor in vortexul din care nu mai se poate scapa. Calatorii fura cfr prin neplata biletelor, ca la rindul lor sa fie furati si privati de lucruri de calitate, adica trenuri civilizate, care ajung la timp si in sigurata. De partea cealalta, conducerea cfr, min. transp. samd. exista o nepasare si mai acuta. Deci problema este la nivelul fiecarui invivid si tine de educatie, bun simt, gindire si corectitudine. Vor mai trece cateva generatii pana se va iesi din aceast impas.
    • Like 0
  • Toate chestiile astea se stiu de ani de zile. Si de ce n-avem autostrazi si de ce avem CFR in halul asta si de ce abia merg lucrarile la metrou si de ce nu putem sa tinem gazonul pe Arena Nationala si de ce nu reusim de 30 de ani sa renovam Cazinoul din Constanta si de ce INCA MAI SCHIMBAM MACAZUL LA TRAMVAIE CU MANA !!! etc etc Stim toate astea ca toti traim aici. Problema e ce trebuie facut si de ce aia care trebuie sa faca nu fac. Si ce trebuie facut ca aia care nu fac sa faca sau sa plece. Si daca nu fac de ce nu pleaca. Si daca nu pleaca cine nu-i lasa sa plece. Si cine nu-i lasa sa plece pe incapabili sa plece si ei odata cu ailalti. E o reactie in lant care trebuie la un moment dat cineva s-o declanseze. Altfel pierdem vremea. Si-o pierdem.
    • Like 0
  • Cred că în privința transporturilor pe calea ferată timpul analizelor a cam trecut. Nu este greu să observi că trenurile sunt goale, au întârzieri mari, merg îngrozitor de încet. În aceste condiții cum să faci profit? Mai mult, de câte ori am călătorit cu trenul am observat câteva aspecte pe care nu le-am văzut în analiză. Cea mai mare parte a călătorilor sunt cu abonamente mai mult sau mai puțin subvenționate, ele sunt pline de pensionari și studenți (ultimi având gratuitate). Frecvența curselor feroviare este mult mai mică decât cea a autocarelor iar orarele sunt imposibile. Din punctul meu de vedere, după cum arată tabloul financiar al CFR, cred că este un miracol că trenurile mai circulă și se mai poate sta pe un scaun.
    Soluții? În afara unor investiții masive nu văd cum această companie mai poate fi restructurată. Pentru asta ar trebui o strategie națională iar căile ferate să devină o prioritate. Care ar fi investiția minimă pentru ca CFR să aibă garnituri care fac 4 ore de la Oradea la București sau de la București la Iași? Care ar fi investiția minimă ca între localitățile unui județ trenurile să circule măcar cu frecvența autocarelor? Care ar fi investiția minimă în înlocuirea parcului de locomotive? Aceste cifre ar fi o știre! Timpul analizelor cred că a trecut, oricât de bune și pertinente ar fi ele.
    • Like 0
  • Ion check icon
    Transportul public s-a degradat panala punctul la care nu mai poate fi considerat o alternativa la automobilul personal. Asta a dus la scaderea interesului publicului si la presiune mai mica pe politicieni ca sa faca ceva in privinta asta. Nu ca presiunea pentru infrastructura auto ar fi dat rezultate prea spectaculoase....
    • Like 0
  • Cred ,ca putin se exagerează ,aici ma refer la salariile personalului de execuție de la cfr,poate la nivelul centralului ale regionalelor sa fie asemene salarii, dar nici de cum la palmasii. Dupa o activitate de 36 de ani in cadrul cfr , cu atribuții indirecte in siguranta circulație in ultimii 10 ani nu am ajuns la un salariu net de 3.000 de lei . Iar referitor la situația generala a CFR aceasta se datorează in primul rând tuturor celor care au fost la conducerea ministerului transporturilor si care nu au făcut nimic pentru CFR CĂLĂTORI, MARFĂ, INFRASTRUCTURĂ, doar au distrus si au furat cat au putut.
    • Like 0
  • Este un dezastru pe toata infrastructura tarii. Daca te uiti la ce ne spun guvernantii, ai impresia ca traim intr-o tara de vis.
    • Like 1
  • satanae check icon
    Problema este ce reprezintă, cu adevărat, aceste subvenții. Asta pentru că am impresia că ele sunt subvențiile acordate pentru călători, adică cele necesare pentru acoperirea gratuitatilor acordate elevilor, studenților și pensionarilor. În acest caz, de banii ăștia beneficiază toate companiile de transport călători pe calea ferată, nu numai CFR, și nu sint un ajutor de stat pentru companie. În rest, dezastrul CFR este vizibil pentru oricine merge vreodată cu trenul pe la noi, însă nu tot se poate imputa companiei propriu-zise. Oricât de bune ar fi trenurile, orice condiții ar oferi, ele nu pot să compenseze catastrofa reprezentată de rețeaua feroviară, si aia se poate repara doar prin investițiile statului.
    • Like 0
  • DorinO check icon
    Ar fi interesant ca tema acestui articol sa fie dezbătută și la televizor, cu reprezentanți avizați ai partidelor politice și ai societății civile alaturi de semnatarul acestui articol. Vreau sa cred că marea parte a idioților care se uita la tv și votează periodic pentru actuala formă de bunăstare a poporului, urmărind acest gen de emisiune, ar putea înțelege cumva dezastrul in care a ajuns CFR, lucru datorat diletantismului și clientelismului politic.
    • Like 2


Îți recomandăm

articol audio
play icon mic icon elevi-

Educatori, învățători, profesori, cu toții sunt obosiți și fără chef. Dacă nu se urlă pe un etaj dintr-o școala, sigur se vorbește printre dinți. Dacă nu merg manipulările fine, sigur merg metode care sfredelesc sufletele celor mici cu replici grele. (Foto: Guliver/Getty Images)

Citește mai mult

Microsoft Envision Forum

Peste 800 de reprezentanți ai mediului de afaceri au luat parte, la București, la cea de-a VII-a ediție a Microsoft Envision Forum. În timpul conferinței, Gerd Leonhard - cunoscut futurist și autor, Raymond Campbell - fondator și CEO al Phulukisa Health Solutions și Cedric Dumont – aventurier și antreprenor au discutat despre transformarea digitală.

Citește mai mult