Sari la continut

De șase ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

Am cumpărat un ceas dintr-un mall din București, dar am constatat că nu mergea, iar cutia nu aparținea ceasului. Consumator în România

ceas - getty

Foto: Getty Images

A trebuit să cumpărăm pentru un prieten un ceas cadou de ziua lui de naștere. Pentru că întârziasem cu efectuarea acestei achiziții, ne-am gândit să mergem într-un mall și să facem această cumpărătură de la un magazin serios. Un Splend’or de magazin în Plaza cu reclame mari cât două etaje. Ne-am hotărât la un model, ni s-a părut potrivit, am plătit, doamna ni l-a împachetat și-am plecat la întâlnirea pe care o aveam, prilejuită de fericitul eveniment. Dar ce să vezi, în momentul în care l-am oferit prietenului nostru, ceasul nu mergea. Mai mult, nu mai încăpea nici în cutia în care fusese împachetat, nu avea nici cartea de instrucțiuni. Cutia nu aparținea ceasului. Momentul a fost cel puțin stânjenitor pentru noi. Ne-am angajat că vom remedia situația, pentru că ceasul era în termen de garanție. A doua zi ne-am prezentat conștiincioși la minunatul magazin. Vânzătoarea ne-a spus că nu se poate remedia situația în magazinul ei, trebuie să mergem noi la un service care oricum era închis pentru că întâmplarea avea loc duminică.

Atunci i-am spus că dorim să restituim produsul, vânzătoarea ne-a replicat că e imposibil, i-am cerut să ni-l înlocuiască, vânzătoarea ne-a spus că nu mai are niciun ceas pe stoc, am cerut să vorbesc cu șeful ei, mi-a spus că ea e șeful ei. Am crezut că s-a terminat cu practica asta „produsul vândut nu se primește înapoi’’, femeia mi-a spus că așa e politica magazinului. În timp ce discutam, a mai apărut o doamnă care dorea să reclame faptul că luase un lanț de aur care se înnegrise. Asistând la discuția noastră, a plecat dezamăgită. Seara ne-am uitat pe net la recenziile acestui magazin, am constatat că mai erau cetățeni în aceeași situație, oameni care își cumpăraseră ceasuri scumpe, care nu funcționau și pe care nu le puteau restitui. Destul de revoltător. Postările erau mai vechi, deci obiceiul devenise un mod de lucru, nimeni nu reacționase, așa că nu ne puteam pune speranța în vreo autoritate. Am mai încercat o dată, la începutul săptămânii, să-l restituim, tot fără sorți de izbândă. De data asta, altă persoană ne-a spus că ne înțelege, că mulți clienți pățesc așa ceva, că își bat joc, dar nu are ce să facă. 

Ne-am făcut timp, forțați fiind, să ne ducem pe Dorobanți la service. Afară, o căldură insuportabilă, betoanele dogoreau, asfaltul fierbea. La service, după ce am așteptat constatarea ceasornicarului, ni s-a spus că se acceptă returul, însă nu ne putem lua banii, trebuie să luăm un alt ceas, și nu din magazinul unde fusesem, ci dintr-un magazin care îl avea pe stoc. Alte telefoane, aflăm că singurul magazin care îl mai avea pe stoc era în Grand Arena - Berceni. Ne-am mai luat o jumătate de zi pentru rezolvarea problemei. În cele din urmă în Grand Arena am reușit să luăm un alt ceas după o săptămână de discuții, drumuri, parlamentări, timp pierdut și evident nervi, toate pe banii noștri. 

Clientul este infractor, de la premisa asta se pornește, el vrea să returneze lucruri pe care le-a stricat. Ceea ce este o aberație, pentru că majoritatea clienților sunt cumpărători de bună credință. În condițiile astea, de ce să nu consider și eu că de fapt comerciantul este un infractor, pentru că el vrea să comercializeze bunuri neconforme.

În cartierul nostru a fost închis un restaurant, pentru că au fost găsiți cu mâncare stricată, mizerie în bucătărie și alte nereguli. Știrea a apărut în toate ziarele și la televizor. ANPC-ul s-a autosesizat în urma unor recenzii de pe Facebook. Proprietarii restaurantului au fost amendați. Înțeleg că dacă își vor remedia deficiențele constatate, vor putea deschide din nou. În trecut am mai fost și noi la restaurantul ăsta, deci am fi putut fi și noi victime. Mâncare stricată, eu înțeleg că înseamnă tentativă de omor la adresa clienților. În urma acestei fapte, cei vinovați primesc o amendă, dar pot inclusiv să-și continue activitatea nestingheriți. Nimic nu-mi garantează mie că, după ce trece controlul de verificare a neconformităților, cei de la restaurant nu revin la vechile obiceiuri. Oricum situația a fost reclamată de consumatorii care au constatat pe propria piele că mâncarea era stricată.

În fiecare an, la mare, se constată că o grămadă de restaurante au probleme majore referitoare la securitatea alimentară. Și cu toate astea, în următorul an se întâmplă același lucru. Într-o știre mai zilele trecute se arăta că mai mulți nuntași s-au intoxicat și au ajuns la spital, după ce au consumat mâncarea de la petrecerea organizată într-un restaurant.

Am scris acest articol în numele celor care n-au mai apucat să-și schimbe marfa defectă pentru că nu au avut timp, nervi și răbdare, în numele celor care au fost serviți cu mâncare stricată și nu au apucat să mai reclame acest lucru, în numele celor care au făcut sesizări, reclamații, postări, fără niciun răspuns, în numele tuturor consumatorilor din România, care nu se simt protejați de Autoritatea pentru Protecția Consumatorului.

Îți recomandăm
Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • mugger check icon
    astia sunt gasca B&B care cam au monopol pe comertul de ceasuri din pacate. intr-un caz similar am ajuns la producatorul japonez care pe canale oficiale a ordonat practic celor de la B&B sa imi trimita cutia originala a ceasului. asta dupa ce anpc nu a facut nimic. tot asa cu un hamilton. - manualul si cutia erau de la alt ceas. iar pe olx se vand in draci cutii de ceas "originale". concluziile le trage fiecare...
    • Like 0
  • Rezonez cu cu revolta implicita -transmisa de articol, dar in acelasi timp va intreb
    cand ati cumparat produsul / nu ati observat ca nu incape in cutie ?? Mai mult -spuneti ca nu avea cartea de instructiuni .... serios , chiar aveti nevoie de instructiuni pt a folosi un ceas ( obligatorii dealtfel pt.un produs nou cumparat)
    Mai grav -deja devine hilar -ceasul nici macar nu functiona ...??? Chiar erati prezent cand ati achizitionat acest produs sau reclamati marketingul agresiv ...ca nu este prea clar .Dupa ce ati luat teapa - va uitati pe recenzii ? Nu ar fi fost mai bn inainte ...? Pt. ca ati invocat ANPC -acest articol face parte din categoria - Asa nu faceti achizitii ---Data viitoare , poate sunteti mai atent la detalii -ca sa nu mai consumati nici timp ,nervi ,bani ...
    • Like 0
  • Dacă tot ați dat atâtea detalii, care este marca / modelul și prețul ceasului? Când l-ați achiziționat funcționa? De regulă atunci i se setează ora curenta.
    • Like 0
  • Alina check icon
    https://anpc.ro/anpcftp/legislatie/Lege%20nr.%20449(r1)%20din%202003.html
    • Like 0


Îți recomandăm

UNStudio 1

UNStudio este unul dintre cele mai cunoscute și apreciate birouri de arhitectură din lume, cu filiale în Amsterdam, Frankfurt, Shanghai, Hong Kong, Dubai și Melbourne. are în portofoliu peste 120 de proiecte internaționale, precum clădiri de birouri, rezidențiale, muzee, poduri, dar și masterplanuri urbane. Printre cele mai cunoscute lucrări - Podul Erasmus din Rotterdam, Mercedes-Benz Museum din Stuttgart, Arnhem Central Station, Designul Doha Metro Station.

Citește mai mult

Marius Sava

„La mine pacienții nu vin niciodată singuri, vin cu partenerul”, spune medicul specialist pneumolog Marius Sava, cu competențe în somnologie, de la Rețeaua Privată de Sănătate Regina Maria, despre cei care ajung la ușa cabinetului cu simptome de apnee în somn.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Mihai Bran - Claudiu Pandaru

Când medicul psihiatru Mihai Bran le-a povestit colegilor săi de la muncă, în 2015, că ar vrea să își facă un startup în domeniul serviciilor de telemedicină, pentru a-și putea urmări mai ușor pacienții, cei mai mulți dintre ei au izbucnit în râs, neîncrezători. În prezent, business-ul său, ATLAS, pornit alături de câțiva prieteni IT-ști, a ajuns la o cifră de afaceri de un milion de euro și 400.000 de utilizatori.

Citește mai mult

Food waste Japonia

„În Japonia mâncarea e un personaj din marea poveste a lumii, un prim pas în călătorie. Fiecare regiune are cel puțin un ingredient sau o mâncare pentru care e faimoasă și care, când îi vine sezonul, e consumată în restul Japoniei. E și o formă ritualică de a reuni timpuri, locuri și oameni. Mâncarea japoneză e o formă de echilibru”, spune scriitorul George Moise într-un interviu pentru habits by Republica.

Citește mai mult