Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

Am fost în Israel în locul numit Muntele Fericirilor și mi-am dat seama că fericirea nu este un câștig, o ascensiune, un merit sau un statut

Israel - Foto Dorin Muresan

Nu încape îndoială că toți, fără excepție, ne dorim să fim fericiți. O rețetă a fericirii, însă, este greu de găsit ori de configurat. De prea multe ori și cu prea mare ușurință parcă, ne sunt furnizate rețetare ale fericirii ce cuprind, cu precădere, modele de viață în care bunăstarea materială este considerată cel mai important (uneori chiar singurul) generator de emoții pozitive.

Mediile virtuale sunt invadate de tot felul de binefăcători care ne promit și marea, și sarea. Vorbitorii motivaționali împachetează fericirea într-o prea vulgară... descurcăreală. Suntem invitați și învățați să descurcăm ițele oportunităților spre a reuși ascensiunea pe o (spun ei) incomodă și inaccesibilă scară ierarhică, financiară și socială. Pe de altă parte, în cadrul conferințelor despre fericire, psihologii ne recomandă starea de bine, pe care, în mod similar, chiar dacă nu atât de vulgar, o identifică cu... reușita. Spre deziluzia noastră, ne pomenim la baza aceleiași scări ierarhice, pe care suntem invitați să urcăm. Doar că, în opinia acestor din urmă specialiști, nu mai e nevoie să descurcăm ițe, nici să căutăm oportunități la tot pasul. Trebuie doar să urmăm niște reguli sociale clare și... sănătoase.

Chiar așa! Era să uit. Mai sunt și nutriționiștii, care îți livrează fericirea împachetată în... sănătate. Un alt tip de reușită, cu o valoarea intrinsecă, menită să te țină cât mai mult în viață. Ce folos are, însă, viața lungă, dacă în ea reușita psihologilor nu își găsește locul? Și ce folos are reușita psihologilor, dacă ea nu generează abundența vorbitorilor motivaționali?

Iată-ne, așadar, prinși în ceea ce aș putea numi, fără să greșesc, cercul vicios al unei intangibile fericiri. Muncim cu sârg, cât e ziulica de lungă, urcăm domol, dar sigur, pe scara profesională și socială, ne căsătorim cu partenerul mult visat, facem doi sau trei copii, îi creștem atent, ba chiar riguros, achiziționăm o casă pe două niveluri și un autoturism modern, ne permitem anual un concediu exotic. Pe scurt și pe limba psihologilor, avem parte de reușite. Prin muncă și seriozitate. Iar apoi, la apogeul vârstei, ajungem la un nivel de bunăstare mai mult decât mulțumitor. Pe limba vorbitorilor motivaționali, ne descurcăm. Trăim din plin emoțiile pozitive în care am intuit că s-ar putea ascunde fericirea. Însă observăm, cu oarecare dezamăgire, că, în toate aceste etape, de fiecare dată când am dobândit ceva, am pierdut altceva. Dacă ne-am dedicat aproape complet carierei profesionale, ne-am îndepărtat fără să realizăm cum și când de familie. Dacă am petrecut prea mult timp alături de membrii familiei, am ratat ireversibil unele succese profesionale.

Apoi ne împotmolim în paradoxuri. Prea multe bunuri materiale ne-au făcut să ne dorim și mai multe bunuri materiale. Am ajuns, fără să înțelegem prea bine de ce, la un soi de preaplin emoțional care ne-a sufocat orice urmă de mulțumire și recunoștință. Prea multe vacanțe ne-au scârbit de însăși ideea de vacanță. Dacă suntem sinceri cu noi înșine, recunoaștem că emoțiile pozitive pe care le-am trăit de fiecare dată au fost, în cele din urmă, inconsistente, alunecoase, friabile. Au fost sufocate imediat de griji noi, de vise noi, de promisiuni noi. De regrete și de speranțe. Iar dacă nu ne oprim din a căuta această mereu apropiată și mereu îndepărtată fericire, ne vom regăsi, spre finalul vieții, atât de arși pe dinăuntru, încât nici o emoție nu va mai avea rezonanță în noi. 

Și-atunci, ne întrebăm, pe bună dreptate, este fericirea tangibilă? Iar dacă răspunsul este pozitiv, despre ce fel de fericire este vorba? Căci fericirea despre care oamenii vorbesc, în general, nu are consistența unei fericiri, ci pare mai degrabă o nefericire care interpretează, nefiresc de atrăgător, rolul fericirii.

La începutul acestei luni de mai, în cadrul unei excursii organizate în Israel, am vizitat și eu, împreună cu un grup de pelerini, locul numit Muntele Fericirilor. Este vorba chiar despre colina aflată în apropiere de localitate Capernaum, pe malul nord-vestic al Mării Galileei. Vizita aceasta a reprezentat, cel puțin pentru mine, o ocazie unică de a medita la înțelesul pe care îl are fericirea. Am realizat atunci, în primul și în primul rând, că nici unul dintre vorbitorii care o promit, că sunt ei psihologi, medici, filosofi, nutriționiști sau mai știu eu ce, nu se referă, în demersul lor argumentativ, la fericirile rostite de personajul Isus. Poate și fiindcă discursul acestuia debutează cu o afirmație cel puțin controversată. Anume, că sărăcia cu duhul – în mentalul nostru, sărăcia cu duhul este echivalentul unui retard mintal – este una dintre primele condiții ale fericirii. Firește, nimeni nu și-ar dori o astfel de fericire. Cu atât mai puțin cei care înțeleg prin fericire un mănunchi de emoții pozitive stârnit de bunăstare și succes.

Alte traduceri însă pomenesc despre o sărăcie în duh, iar interpretarea acestei expresii, după ce e trecută prin filtrul unor texte biblice precum Psalmul 51, nu se referă la un retard mintal, ci la o recunoaștere a neputinței omului în fața destinului pentru care a fost hărăzit, acela de a fi cu-adevărat fericit. De altfel, succesiunea de fericiri pe care Isus le enumeră și care par să se înlănțuie, ca într-un cerc de condiționări și consecințe, vine în sprijinul afirmației mele. Cel sărac în duh este cel care va fi mângâiat, căci numai cel care își recunoaște neputința este receptiv la alinare sau la mângâiere. Iar alinarea sau mângâierea se convertesc, fără doar și poate, în blândețe. Și din blândețe purcede neprihănirea, care atrage după sine mila, curăția și pacea. Iată o stare pe care oamenii tind să o blameze, nu pentru că nu li s-ar părea importantă, ci pentru că o consideră nefirească. De ce spun asta? Fiindcă omul a crezut dintotdeauna că este suficient de puternic încât să-și câștige fericirea de unul singur, fără ajutorul celorlalți.

Intenția mea nu este aceea de a spiritualiza fericirea, deși contextul mă împinge exact într-acolo. Nu pot însă să nu observ capcana pe care ne-o întindem singuri atunci când alergăm după ea, după fericire. O căutăm întotdeauna acolo unde nu a fost și nu va fi niciodată: în lucrurile mărunte, care ni se scurg printre degete, în grade și funcții, care ne pot fi retrase oricând, în prejudecăți care ne pot fi destrămate, în alegeri proaste și realizate în grabă. În reușite meteorice, în iluzoria bunăstare materială, în teribil de scurtele trăiri emoționale. De fapt, într-o tangibilă nefericire camuflată, viclean și atrăgător, în fericire.

Acolo, pe Muntele Fericirilor, privind către azurul Mării Galileei, m-am dumirit cu privire la ce înseamnă să îți conștientizezi neputința, vulnerabilitatea, umanitatea. Toate acestea nu te fac slab sau nefericit. Dimpotrivă! Doar așa pricepi că fericirea nu este un câștig, nici o ascensiune, nu este un merit sau un statut, ci este o stare de neputință pe care o percepi ca pe o dependență față de cei lângă care trăiești. Față de cei care îți pot oferi alinare, față de cei pentru care poți nutri milă. Față de cei cu care poți fi blând, și față de cei în relație cu care îți poți exprima neprihănirea. Față de cei pe care îi iubești și care, la rândul lor, îți pot oferi iubirea lor. Isus a avut dreptate. Fericirea nu poate fi înțeleasă în afara acestei palete de relaționări care poate fi subsumată noțiunii de PACE. În cele din urmă, fericirea este chiar această PACE pe care o ai cu ceilalți, pe care o ai cu tine, și, nu în ultimul rând, ba chiar în primul rând, ca sursă a păcii înseși, pe care o ai cu Cel care te-a creat, cu Dumnezeu.

Ce lucru ciudat, nu-i așa? Doar recunoașterea neputinței face posibilă... fericirea. Cel puțin fericirea de pe Muntele Fericirilor.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Valentin check icon
    Nu toți psihologii văd inorogi roz și floricele, dar majoritatea fac acest lucru. În parte și pentru că societatea o cere, iar psihologul trebuie să pășească pe un echilibru subțire între a-și câștiga existența și a face bine. Din fericire oamenii încep să înțeleagă aceste mecanisme și apelează și la psihologi care îți spun adevărul și nu ceea ce vrei tu să auzi.
    • Like 1


Îți recomandăm

Călin Georgescu Alba Iulia

“Azi nu simt bucurie, ci durere”. Asta a spus Călin Georgescu la Alba Iulia, locul simbol în care se întâlnesc românii de Ziua Națională să își amintească de faptul că în unire stă puterea. Nu voi comenta azi în niciun fel faptul că un om care este considerat de autoritățile române un “candidat al Moscovei” are libertatea de a convoca mitinguri în zile simbolice și nici că își permite sub ochii forțelor de ordine să cheme românii “la luptă” și la “sacrificiu”. El având un dosar penal pentru complicitate la tentativa de răsturnare a ordinii constituționale. Foto: Inquam Photos

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Hadi Rahimian

Există copii în România născuți de două ori. Nu, nu e o greșeală de scriere și nici o eroare a serviciilor de stare civilă. Hadi Rahimian, un medic român, născut în Iran, operează feți aflați în uterul mamei oferindu-le viață. Cei mai mici dintre ei au 18 săptămâni gestaționale.

Citește mai mult

CTP

Pe vremuri, sărbătoarea națională a României era 23 August. După `89 a fost desființată. O greșeală, după părerea mea. Semnificația ei trebuia recuperată, înlăturând minciuna comunistă a rolului principal în insurecție pe care l-ar fi jucat PCR, partid anexă a URSS. Regele Mihai și partidele istorice, PNȚ, PNL, Social-Democrații, conducerea Armatei, factorii principali ai loviturii de stat care l-a înlăturat pe liderul militaro-fascist Ion Antonescu, repuși în drepturi.

Citește mai mult