Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Am ținut un curs unor profesori dintr-o școală publică despre cum să folosească un proiector interactiv. Reacțiile lor în fața tehnologiei mi-au arătat cât de greu ne va fi din nou în septembrie

predare online - Foto: Roman Lacheev / Alamy / Alamy / Profimedia)

Foto: amaliasterescu.ro

Am ținut la un moment dat un curs unor profesori dintr-o școală publică – îi ajutam să folosească un video proiector interactiv. Cu o medie de vârstă peste 40 de ani, nu se simțeau foarte confortabili să folosească tehnologia, mulți dintre ei nu aveau un computer acasă, operau cu multe hârtii în pregătirea orelor de curs, pentru mulți acel „Eu nu sunt o persoană tehnică!” nu venea nici măcar ca o scuză, ci de cele mai multe ori ca un pretext de a opera așa cum au învățat la rândul lor, acum mulți ani.. Câte o profesoară tânără ce își salva resursele educative online, plină de entuziasm – făcea mai mereu notă discordantă.

Totuși, atunci când am lansat inițiativa de a introduce public speaking în școlile publice, m-a uimit numărul mare de profesori ce au venit spre mine spunându-mi: învățați-ne căci ne e din ce în ce mai greu să captăm atenția acestei generații! Realizaseră dincolo de birocrația sistemului, din dragoste pentru elevii lor și din vocație- că nu mai aveau forța să schimbe o generație întreagă după tipare vechi, ci cumva trebuiau să-și găsească „drum” către mintea și sufletul lor – comunicând altfel.

În martie, când s-a declanșat pandemia în România, aveam deja la activ predarea cursurilor pe diverse platforme online, atât pentru profesioniști, cât și pentru elevi. Mulți dintre profesori s-au simțit atunci aidoma unui medic căruia i se solicită să efectueze prima oară o operație cu ajutorul unui robot, fără training prealabil. La momentul respectiv îmi rula o reclamă online pentru cursul meu de public speaking online – știți cine erau cei ce sunau cel mai des pentru a cere informații? Profesorii! Dascălii care brusc au fost puși în situația să facă un salt tehnologic: să înțeleagă cum e cu conferințele video, cu camera video, cu sunetul ce uneori nu iese, cu printarea wireless, cu accesul de calitate la Internet și apoi cu Educația Online… Multitudinea aceea de fețe agitate pe ecranul lor nu semăna cu nimic din ceea ce însemna pentru pentru ei o oră de curs – mulți s-au simțit pentru câteva zile neputincioși și frustrați, dar nu aveau cui spune asta…

O parte din profesorii ce mă cunoșteau mi-au cerut ajutorul, mulți aveau în primul rând probleme de logistică. Unii nu aveau PC acasă și mergeau să-și țină orele online de la școală unde aveau un PC. Alții lăsau copiilor fișele la Xerox-ul din comună. Lucrări la Electrica, absența curentului, semnal Internet slab, absența copiilor ce nu beneficiau de sprijinul tehnic al părinților sau nu aveau la ce să se logheze online..

Dar dincolo de problemele de logistică, problematica majoră ținea de adaptarea la stilul de predare online. Mulți nu au schimbat nimic la stilul lor de predare, mulți au continuat să nu fie interactivi în timp ce elevii se plictiseau de zor sau își închideau camerele și se jucau altceva online. Unii profesori au compensat asta cu multe, multe teme date elevilor. Din feedback-ul elevilor mei de la public speaking (da, poate nu e relevant statistic) am dedus că s-au dat cantitativ mult mai multe teme decât în perioada pre-pandemie. Și da, tot sistemul de învățământ martie-iunie 2020 s-a bazat pe o implicare mult mai amplă a părinților, epuizați și ei de alte griji și probleme.

Într-un fel pandemia a adus școala românească mai aproape de timpurile noastre dar să nu ne amăgim, mai sunt multe de făcut – sunt „șanse” mari ca școala să se reia tot online din septembrie (unele școli private avansează deja un model mixt de predare) – problemele de logistică rămân, problema sistemului de a se adapta la educația online – rămâne iar discuția legată de accesul egal la educație pentru toți copiii nu se va mai putea pune doar într-un context temporar – atunci buba va fi mai urâtă.

Imaginați-vă puțin septembrie 2020. Anul trecut pe vremea asta problema era zugrăvitul școlilor și toaletele neigenizate din curte. Anul acesta problematica e mult mai complexă. Pandemia nu dă semne de regres. Scenariul în care școala demarează online în septembrie, e cât se poate de plauzibil. Profesorii nu sunt mult mai pregătiți pentru acest proces decât erau în martie, elevii sunt însetați de socializarea față în față iar părinții – vor mai avea ei aceeași disponibilitate de a ajuta și de a împărți logistica orei de curs cu profesorii așa cum au facut-o în primul val? Să mai zic de manualele online?

Nu cunosc agenda ministerului Educației în acest sens și sincer nu îmi fac speranțe deșarte. Poate că nu ar strica ca toți consultanții, trainerii cu experiență în predare online din România să se constituie ca grup de suport pentru profesori – pentru un an școlar 2020-2021 eficient. Un grup de consultanță strategic și un grup operațional – ar putea da o mână de ajutor la o scară mult mai amplă decât intervenții punctuale. Poate că nu ar strica să existe o listă de necesar donații la nivel național care să fie accesată de mediul privat încă din iulie 2020, înainte să înceapă anul școlar. Poate că un Ghid al profesorului online ar fi de ajutor pentru toți dascălii care fac asta pentru prima oară – în paralel cu o comisie care să revizuiască curricula de învățământ și să o adapteze la mediul online. Idei aș mai avea la fel ca și alți profesioniști din domeniu – urechi să ne asculte găsim mai greu. Ușa mea virtuală rămâne deschisă tuturor dascălilor, asociațiilor de profil – ce au nevoie de un sfat în zona educației online, ajut cum pot!

Articol preluat de pe blogul autorului

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Din experiența ultimelor luni de predare on line mi s-a părut că aceasta s-a desfășurat eficient. Ceea ce mi-a lipsit a fost o modalitate de evaluare on line. Dacă aceasta nu se pune la punct se poate încerca o combinație între predare on line și evaluare la școală, pe grupe mici de copii, cu respectarea regulilor de protecție
    • Like 1
  • Ion check icon
    Rămâne problema profesorilor care mai au puțin până la pensionare sau care au depășit vârsta.... Ei nu mai au capacitatea și motivația de a învăța ceva nou. Eu dacă aș fi ministerul învățământului le-aș da 24 de salarii compensatorii, cu tot cu sporuri să nu le fie afectată pensia și....PA! Sau...poate acceptă ministerul "drept învățământ on-line"; foi scrise de mână și trimise pe WhatsApp...
    • Like 0
  • Cum să n-ai PC în Anno Domini 2020? . E posibil ca moșnejia să îngroape România înaintea politicienilor escroci și a prietenilor lor din lumea interlopă. Parcă aud trilobiții de la catedre - "Ce am io nevoie de calculator? Io am patruzeci de ani de ]nvățământ și cum am trăit până acuma pot sî trăiesc și de-acuma înainte".

    Morala? Și gândacii trăiesc, au fost aici înaintea noastră și vor fi aici mult după noi.
    • Like 1
  • Valentin check icon
    Profesorii nu vor avea de ales. Online-ul va exista mulţi ani de-acum încolo, fie într-o formă hibridă, fie doar online. Depinde de evoluţia situaţiei.
    Problema e că situaţia nu e clară nicăieri în lume. Vorbim de aplicaţii de business transformate în aplicaţii educaţionale.
    Guvernele fiecărei ţări ar trebui să pună la punct o platformă de educaţie online, după care să lucreze toată lumea (după cum toată lumea lucrează după aceleaşi programe).
    Ar fi bine ca ministerul nostru să ia în serios această variantă.
    • Like 2
    • @ Valentin
      Programa are sens sa fie aceeasi, nu vad insa de ce platformele ar trebui sa fie musai la fel. Sunt mai multe optiuni pe piata, nu doar de la tatuca Microsoft. E nevoie de capacitate de videoconferinta, transfer de fisiere, ideal o tabla virtuala. Daca o scoala/un prof prefera o anume platforma cu proprietatile astea si nu alta, care e problema?
      • Like 2
  • Gecaba Gecaba check icon
    In primăvara m-am oferit sa ajut profesorii, atât sa predau voluntar acolo unde nu se făcea absolut nimic ( puteam ajuta voluntar atât la matematica, fizica dar și la germana), cât și financiar, cu cât puteam, ptr achiziționarea de laptopuri, camere video. Fiul meu, care este clasa a 10-a, a făcut aplicații ptr încărcarea și descărcarea temelor, ptr ușurarea predării și recent și-a imaginat o configurație de sistem ptr școală ca profesorii sa predea direct din clasa, online. Problemele sunt de rezistenta totala a profesorilor iar la nivel de minister, după felul cum se comunica, senzația este ca nu au niciun plan pana la ora asta. Se spune ca sunt trei posibilități de a face scoala, atâta au reușit sa producă pana acum. Nimic despre organizarea infrastructurii, instruirea profesorilor, platforme online și cursuri deja elaborate ptr predarea online. O sa ne coste aceasta neimplicare, căci nu realizează ca elevii de astăzi sunt investitia ptr mâine. Nu știu nici dacă exista vreo grupa de proiect care sa lucreze foarte apăsat la proiectul de învațămant ptr anul asta.
    • Like 1
  • Valentin check icon
    O altă prgramă i-ar capta pe elevi şi online, dar şi offline. Dacă se va merge în continuare cu mizeria cu care am mers până acum nu se va capta nimic.
    • Like 1
    • @ Valentin
      Programa actuala a functionat foarte bine, nu are de ce sa fie schimbata. Nu e o mizerie, la mate cel putin e la standarde internationale ( a se vedea bacul international). Situatia actuala este exceptionala, dar se va incheia. Cel mult stilul de predare ar putea fi modificat pentru invatamantul online. Depinde de la prof la prof, unii au si facut-o deja.
      • Like 2


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult