Foto: Inquam Photos / Cristi Vescan
Scriitorul Andrei Pleșu scrie că este uimit de comportamentul public al ÎPS Teodosie, arhiepiscopul Tomisului, și de transferul, în lumea Bisericii, al conceptului „parlamentar” de imunitate.
„Sînt uimit, de mai multă vreme, de comportamentul public al ÎPS Teodosie de la Constanța. Vorbește și acționează cu o siguranță de sine, cu o radicalitate care nu au nimic de a face cu smerenia, cu slujirea, cu iubirea aproapelui. Iubirea și slujirea de sine prevalează. Are mereu dreptate, face fișe de cadre „adversarilor” (cu neveste prost alese), evacuează, nemilos, cel puțin jumătate din lumea creștină („Au catolicii Sfînta Lumină? N-au!”). Un adevărat apostol al neamului, un Sfînt Pavel (redevenit Saul din Tars...), un subofițer încruntat, îndrăgostit soldățește de Putin, o versiune virilă a viguroasei doamne Șoșoacă. OK, se mai întîmplă! Dar ce mă tulbură e transferul, în lumea Bisericii, al conceptului „parlamentar” de imunitate. Orice ar face și orice ar spune, ÎPS Teodosie nu poate fi amendat instituțional de nimeni și de nimic. E mai liber și mai „legitim” decît toată „breasla”, decît Patriarhia, decît întregul Sinod, decît toată comunitatea ierarhilor cuviincioși. E, s-ar zice, o versiune a lui Goliat, dar un Goliat victorios împotriva lui David, altfel decît în narațiunea biblică... Bravo lui! Vai nouă!”, scrie Andrei Pleșu într-o postare pe Facebook.
Citiți și:
Celebrarea Paştelui la aceeaşi dată de către ortodocși, catolici și protestanți, idee lansată de fostul ministru de Externe, Teodor Baconschi, și profesorul Adrian Papahagi, a dus recent la o dispută între arhiepiscopul Tomisului, ÎPS Teodosie, şi purtătorul de cuvânt al Patriarhiei Române, Vasile Bănescu.
ÎPS Teodosie a spus că îi compătimeşte pe catolici, care „nu au Lumină Sfântă” și că „Paştele adevărat este acolo unde vine Sfânta Lumină”. Fără să-l menționeze pe ÎPS Teodosie, Vasile Bănescu a replicat că invocarea minunii aprinderii Sfintei Lumini ca argument pentru menținerea unui calendar eronat și depășit este „compromițătoare intelectual, teologic și moral și trădează inclusiv o perfidă gelozie și patologică zgârcenie confesională”.
Ulterior, ÎPS Teodosie a spus despre Vasile Bănescu că „este un om vrednic de compătimire, care are nevoie de rugăciune” și că acesta „are a doua soţie care a fost categoric împotriva religiei”. Declaraţia a venit după ce purtătorul de cuvânt al Patriarhiei Române l-a criticat pe arhiepiscopul Tomisului, spunând că ar trebui „să ascundă cât mai puţine schelete în dulap, să recunoască onest elefantul strecurat în cameră şi caii troieni din discursul public ideologizat”. „Minciuna cruntă, insolentă și obscenă expectorată public, atacul la persoana și mai ales la familia cuiva, atac alimentat de ură „creștină” și furie provocată de confruntarea cu realitatea, nu de vreun strop de adevăr, dezonorează total și zgomotos pe absolut oricine. Când acest oricine e însă un reprezentant oficial al Bisericii, o persoană care s-a compromis personal până la creșterea stufoasă în jurul ei a unui bogat folclor public/ infrabisericesc deloc favorabil, care a polarizat major comunitatea eclezială, sfidând în formă continuată Patriarhia Română, legea, binele comun și interesul național, persoană asociată azi cu simpatia declarată pentru un dictator declarat criminal de război și în timp cu alte lucruri tenebroase care compromit grav inclusiv instituția pe care o reprezintă, într-un asemenea nesfârșit de trist și scandalos caz, situația devine una care l-ar putea invita sau chiar constrânge la scuze publice și pocăință”, a replicat Vasile Bănescu.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.