Ascensiunea rețelelor sociale a dus la crearea unei noi ocupații, aceea de influencer, care este greu de definit, însă extrem de profitabilă. „Influencerii lideri de opinie care au reușit să adune comunități, uneori de milioane de oameni, care consumă conținutul creat de ei. Sunt experți în anumite domenii, sau uneori foarte pasionați sau nici măcar pasionați, ci niște oameni foarte carismatici”, spune fostul membru al trupei Hi-Q, Florin Grozea și fondatorul unei platforme de publicitate prin influenceri pe nume MOCAPP.
Astăzi companiile îi plătesc pe performerii din social media pentru a-și asocia imaginea cu ei, pentru conținut și, cel mai important, pentru a le promova produsele sau serviciile în comunitatea lor.
La nivel global, piața influencerilor este estimată la 8-9 miliarde de dolari, în timp ce în România valoarea ei a fost anul acesta de 6-8 milioane de euro, a declarat Florin Grozea în emisiunea „În fața ta” de la Digi24.
Potrivit acestuia, 75%-80% din campaniile făcute pe rețelele sociale, cu influenceri, în România, se fac pe Instagram, iar restul, în ordinea popularității, pe YouTube, Facebook și Tik Tok, o platformă aflată în ascensiune. La nivel global, topul include campaniile pe Twitter și LinkedIn, mai rare însă în România.
Pentru a atrage atenția unui brand trebuie să ai minimum 10.000 de urmăritori, însă pentru a ajunge să lucrezi cu brand ai nevoie de 10 ori pe atât.
Agenția MOCAPP lucrează cu 700 de influenceri pe care îi pune în legătură cu companiile care au nevoie de serviciile lor. „Din experiența noastră, de peste 900 de campanii, un buget pe influencer, la nivelul cel mai înalt, poate să ajungă și la 15.000 - 20.000 de euro pe campanie. Un influencer din top 10 din România poate să ia între 5.000 și 8.000 de euro pe o postare. Par foarte mulți bani, dar știm influenceri Români care au vândut de 150.000 de euro într-o lună”, spune Florin Grozea.
Deloc surprinzător, într-o astfel de industrie nivelul de impostură este unul ridicat, la fel și frecvența cu care sunt folosite practici frauduloase. „Am făcut un studiu împreună cu HypeAuditor, o companie americană de audit de social media, de audit de comunități și audiențe, care ne arată că 47% din influencerii români de pe Instagram au apelat la ceva care nu este etic. Fie că este vorba despre a cumpăra urmăritori, fie că este vorba despre softuri care îți fac comentarii care nu există. fie că este vorba despre follow-unfollw, o tactică, de asemenea, neetică”, explică Florin Grozea.
Potrivit lui, în România există în acest moment 2.000 de influenceri în social media, mulți foarte tineri, care acoperă 27 de nișe, de la produse de înfrumusețare până la tehnologie.
„MOCAPP este o platformă de facilitare, care ajută, practic, cele două părți - clienții și influencerii. Mi-am dorit un fel de Waze pentru publicitatea cu influenceri, o aplicație care să-ți arate cel mai scurt drum până la rezultatele pe care ți le dorești, arătându-ți pe drum, transparent ce se întâmplă: statistici, nișe de piață”, spune Florin Grozea.
Recent MOCAPP a fost listată pe platformă de equity crowdfunding SeedBlink.
„Vrem să ridicăm undeva la 200.000 de euro, de la 60-70 de microinvestitori. Ne dorim cu acești bani să dezvoltăm și mai tare softul pe care îl avem și să intrăm și pe niște piețe din sud-estul Europei.
Evaluarea pe care o avem pe SeedBlink este 2,2 milioane de euro”, spune antreprenorul.
UPDATE 12:20: Pentru claritate, fraza „Potrivit acestuia, 75%-80% din campaniile cu influenceri din România se fac pe Instagram, iar restul, în ordinea popularității, pe YouTube, Facebook și Tik Tok, o platformă aflată în ascensiune” a fost înlocuită cu „Potrivit acestuia, 75%-80% din campaniile făcute pe rețelele sociale, cu influenceri, în România, se fac pe Instagram, iar restul, în ordinea popularității, pe YouTube, Facebook și Tik Tok, o platformă aflată în ascensiune”.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Cred ca Republica.ro, ar trebui sa premieze cei mai activi participanti, cel putin simbolic.