Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Anul acesta, „podul de sfinți” a fost foarte aglomerat

Pelerinaj Sf. Dumitru

Foto: Octav Ganea/ Inquam Photos

Cu ocazia comemorării anuale a Sf. Dumitru Basarabov, patronul capitalei țării, s-a petrecut un adevărat ambuteiaj pe ambele sensuri de mers ale „podului de sfinți”, denumit astfel atât de sugestiv de luminatul și respectabilul arhiepiscop de Galați, Înalt Preasfințitul Casian. Această aglomerare de sfinți cu moaște, precum cele ale Sf. Grigore Palama, ale Sf. Constantin și Sf. Elena, ale Sf. Nectarie de la Egina, alături de comemorările Sf. Iachint de la Vicina, primul mitropolit al Țării Românești și a Sf. Teofana Basarab, a caracterizat anul acesta pelerinajul de Sf. Dumitru, și astfel, nu s-a mai știut care dintre moaște și care dintre sfinți au fost obiectul pietății și evlaviei colective ale credincioșilor. A fost o comemorare cosmopolită și de pretutindeni, cu sfinți și sfințenii, amestecată și adaptată de Patriarhia Română într-o liturghie ubicuă și istovitoare.

De la prestațiile omiletice redundante ale Patriarhului Daniel, apoi la concursul național de muzică bisericească, la ședința Sf. Sinod care urma să omologheze dosarul hagiografic al mitropolitului Neofit Criteanul, toate au fost trecute pe ordinea de zi și în darea de seamă de a doua zi în mod heirupist și utecist de odinioară. Cred că bieții ierarhi picoteau de somn și oboseală și de abia așteptau retragerea spre binemeritata odihnă în chiliile – palate.

Prea triumfalistă, excesivă, milităroasă și utecistă a fost această manifestare dedicată Sf. Dumitru. Mi se pare că Patriarhia Română impune o cadență și o pietate înregimentate în fața comandantului suprem

Acest maraton evenimențial a fost apreciat de purtătorul de cuvânt al BOR drept excepțional din punct de vedere organizatoric, aducând în aprecierile sale laude speciale curajoasei și eroicei jandarmerii, comandantului ei, care a supravegheat ceremoniile. Este vorba de o împletire între ordin și credință, totul a apărut milităros și disciplinat, organizat precum serbările colective ale comuniștilor și uteciștilor. S-ar părea că drept credinciosului anonim i s-a răpit răgazul de meditație, de isihie, de pace și împlinire sufletească în aceste zile de mare intensitate a religiozității. Mobilizarea absolută a corpului clerical, a voluntarilor, a lăsat impresia unei supraordonări a pelerinajului în care ordinea cvasi cazonă s-a contrapus credinței și deliberării senine a trăirii și rugăciunii în spiritualitatea fiecărui creștin. Parcă această ordine nu seamănă deloc cu deviza șaguniană „ordo est anima rerum”. Prea triumfalistă, excesivă, milităroasă și utecistă a fost această manifestare dedicată Sf. Dumitru. Mi se pare că Patriarhia Română impune o cadență și o pietate înregimentate în fața comandantului suprem, în care activismul de partid și utecist a devenit excesiv de emulativ și narcisist în proiecția bisericii noastre în raport cu credincioșii și credința. 

Pe de altă parte, transferul hagiografic masiv de sfinți dinspre Grecia ortodoxă în România ortodoxă se înscrie în mod firesc în dosarul hagiografic al sfinților și al sfințeniei pentru că „sfântul este un străin pretutindeni și în lume acasă” (Costion Nicolescu), dar care, totuși, ar crea impresia că BOR are tendința de a fi lider ortodox regional în această parte a Europei, asemenea unor președinți ai României. Intensificarea relațiilor cu biserica grecească și, mai mult, omologarea de către Sfântul Sinod a canonizării mitropolitului Neofit Cretanul, precum și frecvența în ultimul timp a unor pasaje cântate sau redate în limba greacă în timpul liturghiilor parcă ne anunță o elenizare a bisericii ortodoxe române. 

Aceasta cu atât mai mult cu cât ortodoxia românească a reușit cu greu de-a lungul istoriei sale să se desprindă de elenismul tentacular și asupritor din viața ecleziastică și monastică din Țările Române în secolul XIX, după cum ortodoxia din Banat și Transilvania a reușit anevoios să se desprindă de „iobăgia bisericească sârbă”, tot așa după cum și biserica greco-catolică românească din nord-vestul Transilvaniei s-a desprins la fel de greu de ierarhia de multe ori abuzivă a episcopiei rutene din Mucaci. Am trăit perioade întregi în această supunere și dispunere a unor ierarhii străine pe pământul românesc. Bisericile românești ortodoxă și greco-catolică au trăit o adevărată resurgență a etnicității și a dimensiunii naționale a credinței concomitent cu cristalizarea conștiinței naționale românești și a națiunii române din sec. XVIII – XIX. 

Ar trebui să medităm și să băgăm de seamă curentele filoelenice și filoruse aflate azi într-o recrudescență evidentă. BOR trebuie să rămână așa cum este o ortodoxie de factură europeană, ecumenică, relaxată în numele credinței în Isus Cristos și a iubirii de oameni de pretutindeni.

În această etalare mă regăsesc cu bucurie și multă speranță, asemenea bucuriei și speranței mărturisite de pelerinii de la moaștele Sf. Dumitru, în total contrast cu infatuarea organizatorilor patriarhali. Toți aceștia și-au întărit sufletele de bucuria credinței și a nădejdii care, în fond, este esența oricărui pelerinaj. Derularea anuală a pelerinajului trimite spre eternitatea credinței și a bisericii, a acelei „ecclesia triumphans”.

P.S.

În zilele trecute am participat la un moment de pietate colectivă, și anume, cel legat de zilele comemorării morților la început de noiembrie. Am întâlnit, într-o renumită „comună bisericească” cea a localității Pomi din eparhia Maramureșului și Sătmarului un preot tânăr ortodox, radical și violent față de bserica greco-catolică pe care o consideră trădătoare a idealului național întrucât aceasta a contribuit masiv la „maghiarizarea românilor”. Total falsă și imbecilă această afirmație a unui tânăr preot ortodox pentru că obeliscul unde am depus flori și lumânări era dedicat unei dinastii de preoți ai localității Pomi, iar ultimul dintre acești preoți a făcut parte dintre cei 300 de memorandiști care s-au dus cu suplica românească la Viena, iar un urmaș al acestora, canonic greco-catolic a condus delegația comunității Pomi la 1 decembrie 1918, la Alba Iulia.

În ciuda tuturor evidențelor, acest gângav, dar agresiv preot s-a prevalat de faptul că a absolvit istoria cu nota 10 ca argument suprem al cerbiciei stupide cu care și-a susținut pledoaria … antiromânească. El însuși născut într-o familie cu strămoși greco-catolici a demonstrat că este un criptomaghiar, pe numele lui de Gabriel Chereji. Ar trebui analizate de către ierarhul locului, episcopul Iustin, care sunt achizițiile de competență, felul în care astfel de preoți au devenit campionii neconcesivi și agramați ai ortodoxismului fără să cunoască rolul bisericii greco-catolice, al corifeilor Scolii Ardelene, în fenomenul de emancipare națională, etnică, politică a românilor transilvăneni și nu numai. Acești inși cu școală proastă sunt agenții și actorii războiului româno – român instalat odinioară de Iliescu – Vadim – Funar și, mai nou, de George Simion.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Alba Iulia 1 Decembrie 1918. Proclamatia Unirii este citita de Episcopul Catolic Iuliu Hossu, Cel ce a citit in fata oamenilor proclamatia Unirii cu Tara a fost un episcop catolic! Acelasi episcop este mai tarziu este tinut de comunisti in domiciliu fortat, mai mult un arest, fara drept sa paraseasca Manastirea Caldurusani, manastire ortodoxa. Cine a fost de partea poporului roman?
    • Like 2
  • Nume check icon
    Provin dintr-o familie mixta. Tatal meu botezat greco-catolic si mama ortodoxa. Tatal meu nu a fost credincios el avand principiul cu mersul de trei ori la biserica in viata: botez, casatorie si deces. Insa una din putinele lui pretentii a fost ca la inmormantarea lui sa asiste sau sa o tina si un preot greco-catolic. Povest lunga, scurta. Am reusit sa obtinem "aprobarea" sa fie si un pret greco-catolic. Toate bune si frumose, dar dupa aceea nu am reusit sa mai aducem pentru ca celalalt preot l-a parat la "centru" pe parintele care a fost cooperant ca a adus, citez: un papistas la noi in biserica sfanta ortodoxa.
    • Like 0
  • Sunt destui "astfel de preoți (care) au devenit campionii neconcesivi și agramați ai ortodoxismului fără să cunoască rolul bisericii greco-catolice, al corifeilor Scolii Ardelene, în fenomenul de emancipare națională, etnică, politică a românilor transilvăneni și nu numai." Se pare că există un curent în BOR care are ca obiectiv denigrarea bisericii greco-catolice, așa cum, după instaurarea comunismului, a existat un curent al adepților alianței cu comuniștii în vederea realizării scopului comun de distrugere a bisericii greco-catolice.
    • Like 0
  •  Biserica Greco-Catolică a făcut, pe partea Transilvaniei, Marea
    Unire. În ce privește privește Biserica Ortodoxă din Ardeal, atitudinea acesteia reiese din "Circulara Episcopilor Ortodocşi români din Ardeal, impotriva intrarii românilor în războiul din 1916 pentru reîntegrirea neamului" disponibilă pe https://cersipamantromanesc.wordpress.com/tag/vasile-mangra/.
    • Like 0
  • Zilele astea stau acasa rupt de spate, ma tarai pe la medic sa-mi spuna ca nu poate sa-mi dea un amarat de concediu medical, sa merg la neurolog si ma programai taman pe.... 28 noiembrie. Mai facui un drum chinuit la firma, depusei o cerere de concediu fara plata si primi un telefon sa aduc cumva un concediu medical ca pe ei ii freaca prea mult acel concediu fara plata. Uite asa sunt plimbat cu salele rupte doar-doar m-oi invata minte sa mai lipsesc de la munca cand nu pot munci.
    Pai popii te boteaza, cununa, ingropa fara frecus birocratic. Ba te si spovedesti la ei ieftin, ca la psihoterapeut o ora de terapie costa 8 ore de munca. Asa e, in economia de piata turismul manastiresc si mitingurile bisericesti castiga detasat, ca nu numai aia dasteptii au nevoie de relaxare si enterteiment. A... daca aia dasteptii s-ar griji si de aia mai putin destepti ar mai fi o treaba, dar asa...
    desteptii cu usr, pnl, ailalti cu bor, aur...

    • Like 3
  • Nu dă nimeni cu pietre. Dar printre rânduri concluziile sunt clare iar realitatea e tristă. Am ajuns un Romanistan unde ayatolahii de la cârma BOR uniti în jurul Marelui Alb duc țara spre o teocratie. Pe lângă ambuteiajele de racle si cozile kilometrice pe strazi, ce e mai graitor este că astăzi în tara asta sunt în jur de 18 mii de biserici si abia 6 mii de unități de învățământ. No comment
    • Like 5
    • @ KapetanMavromati
      Felicitari ptr cuvintele adevrate , Mai trebuie spus ca,acesti popici burtosi ,barbosi ,nespalti mai ales cei ce pe langa manastiri ,produc doar ,k ,,.a si mult gunoi ,dar consuma copios din bugetul si asa sarac, Mare rusine ptr guvernanti ca ,
      --Majoreaza doar cu 12 lei ,alocatia unui copilas ,Iar despre pensiile celor care au contribuit la sistem ,inca ,mai au multe probleme !!!
      • Like 3
    • @ KapetanMavromati
      Dorin check icon
      Erau 18000 ceva ani în urmă ,acum au sărit de 20000 , bașca o monstruozitate numită Catedarala Neamului, pardon a Prostirii Neamului .
      • Like 1
    • @ Dorin
      Tot ce e posibil sa fi ajuns spre 20 de mii intre timp. Iar cand spuneam 6 mii unitati de invatamant, se intelege incepand cu nivelul prescolar pana la cel universitar inclusiv; ca sanu mai spun că erau recenzate toate clădirile care mai erau încă in picioare, chiar dacă nu mai functionau .
      • Like 0
    • @ KapetanMavromati
      Dumnezeu sa va ierte si sa va lumineze!
      • Like 1
    • @ Marian Laurentiu Statache
      Multumesc la fel. Inca imi pot plăti factura la energie asa ca deocamdata sunt luminat. Am crescut si luminat la lampa cu petrol, dar indraznesc sa afirm ca lumina cartii este cea care m'a luminat mai mult decat cea de la candela bunicilor sau a parintilor
      • Like 1
    • @ KapetanMavromati
      Biserica ne intoarce in intunecatul ev mediu cu o bucurie uimitoare. Uimitor este ca sunt si azi exagerat de multi ignoranti, inapoiati ce se aservesc inconstient acestei institutii parazite, inutile, lacome, mincinoase si depravate. In numele ipocrit al resectarii credinte autoritatile au permis exagerarea rolului bisericii, nu numai al bor-lui. Nimic nu se reuseste a se face in tara asta dar bisericile rasar ca ciupercile dupa ploaie.
      • Like 1
  • In afara de a da cu pietre ce ne puteti spune?!
    • Like 2
    • @ Marian Laurentiu Statache
      Dorin check icon
      Zi mersi că dă numai cu pietre și nu pune mâna pe par, că ar cam fi timpul.
      • Like 2
    • @ Marian Laurentiu Statache
      Pe ipocriti, hoti, trantori, depravati, parazitii societatii, din ce in ce mai multi si mai obraznici da, avem multa ura si sa nu uite a va veni si momentul in care vor da socoteala.
      • Like 1
    • @ Marian Laurentiu Statache
      Imi pare rău dar alegerea făcută de cei care vor sa trăiască mai degrabă liberi decât aserviți n'are nimic de'a face cu ura
      • Like 0
    • @ KapetanMavromati
      Cuvinte mari, continut deloc.
      • Like 0
    • @ Marian Laurentiu Statache
      Cum nu?! Din contra, contin multa "dragoste si incredere" in institutia bor, in functionarii ei paraziti ai societatii, farisei. Atentie! nu impotriva adevaratei credinte, in respectarea celor zece porunci si in respect fata de putinii adevarati preoti cu har. Nu mai confundati criticarea popilor cu ura impotriva credintei. Ar trebui, dupa intelegerea voastra, ca isus sa fie primul blamat. Ati uitat, sau n-ati stiut nciodata, ce a facut el intrand in templu?
      • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult