Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Asociația Pro Infrastructură: Un sobor de oficialități a „inaugurat” o linie feroviară în stare profundă de degradare

CFR

Un sobor de oficialități, inclusiv ministrul Transporturilor și șeful Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, a „inaugurat" o linie feroviară în stare profundă de degradare, pe care 21 de kilometri se parcurg ca acum o sută de ani, în 49 de minute, anunță Asociația Pro Infrastructură (API), organizație care monitorizează obiectivele majore de infrastructură de transport din România.

Este vorba de linia cale ferată Ilva Mică - Rodna Veche din județul Bistrița-Năsăud, despre care asociația scrie că este „nereparată substanțial din epoca locomotivelor cu aburi” și „pe care se circulă cu 30-35 km/h”.

„Poate îi spune domnului ministru cineva, spre edificare, că nu este acceptabil ca terasamentul unei căi ferate să fie năpădit de buruieni, că în secolul 21 semafoarele cu palete își au locul la muzeu și, eventual, că în 1939 trenurile făceau pe linia aceasta (pe care dumnealui tocmai a „inaugurat-o") 37 de minute. Și poate îi mai spune cineva domnului ministru că operatorul anterior, Via Terra, a abandonat linia din lipsă de profitabilitate, probabil tocmai din cauza stării infernale a liniei”, se arată într-o postare pe Facebook a Asociației Pro Infrastructura. 

Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, se mândrește cu redeschiderea tronsonului.

„Acum două luni, când am fost la Bistrița, am promis redeschiderea tronsonului de cale ferată Ilva Mică - Rodna Veche. Astăzi, 1 august 2017, am avut onoarea de a călători cu Săgeata Albastră, alături de Radu Moldovan - președintele CJ Bistrita, Ștefan Ioniță - șeful CNAIR și mai mulți parlamentari pentru a redeschide traficul feroviar în această zonă extraordinar de frumoasă. 

De asemenea, și legătura feroviară Cluj-Napoca - Ilva Mică – Rodna Veche și retur a fost, de astăzi, repornită.

Oamenii de aici aveau nevoie de această cale ferată funcționala și mă bucur ca i-am putut ajuta. Proiectele în infrastructura de transport în Bistrita Năsăud nu se vor opri aici!”, scrie ministrul Cuc pe Facebook.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • check icon
    S-a deschis sau redeschis, asta pricep!
    Dar cine a luat banii pentru reparația executată nu pricep: nu credeți că a fost reparată, reabilitată?
    Sunt dispus să fac pariu că pe undeva există niște acte care atestă că s-au efectuat lucrări: și nu pe vremea lui Carol!
    • Like 0
  • probabil ca la antena și Ghiță tv au zis aia ca Bulibașa Cuc a inaugurat un hyperloop .
    • Like 1
  • Anon check icon
    Hai ma ca sunteti rai. Pai se circula incet ca sa se bucure calatorii de peisaj! Da' niste gropi nu inauguram si noi? Sau niste drumuri neasfaltate, eventual dupa ploaie sa fie noroiu' proassspat. Ce ziceti? Sau un santier pe care nu se mai lucreaza de luni bune. Pai avem metri intregi de panglica si foarfeci bune, nu-i pacat?
    • Like 3


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult