Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Asociația Pro Infrastructură: Un sobor de oficialități a „inaugurat” o linie feroviară în stare profundă de degradare

CFR

Un sobor de oficialități, inclusiv ministrul Transporturilor și șeful Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, a „inaugurat" o linie feroviară în stare profundă de degradare, pe care 21 de kilometri se parcurg ca acum o sută de ani, în 49 de minute, anunță Asociația Pro Infrastructură (API), organizație care monitorizează obiectivele majore de infrastructură de transport din România.

Este vorba de linia cale ferată Ilva Mică - Rodna Veche din județul Bistrița-Năsăud, despre care asociația scrie că este „nereparată substanțial din epoca locomotivelor cu aburi” și „pe care se circulă cu 30-35 km/h”.

„Poate îi spune domnului ministru cineva, spre edificare, că nu este acceptabil ca terasamentul unei căi ferate să fie năpădit de buruieni, că în secolul 21 semafoarele cu palete își au locul la muzeu și, eventual, că în 1939 trenurile făceau pe linia aceasta (pe care dumnealui tocmai a „inaugurat-o") 37 de minute. Și poate îi mai spune cineva domnului ministru că operatorul anterior, Via Terra, a abandonat linia din lipsă de profitabilitate, probabil tocmai din cauza stării infernale a liniei”, se arată într-o postare pe Facebook a Asociației Pro Infrastructura. 

Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, se mândrește cu redeschiderea tronsonului.

„Acum două luni, când am fost la Bistrița, am promis redeschiderea tronsonului de cale ferată Ilva Mică - Rodna Veche. Astăzi, 1 august 2017, am avut onoarea de a călători cu Săgeata Albastră, alături de Radu Moldovan - președintele CJ Bistrita, Ștefan Ioniță - șeful CNAIR și mai mulți parlamentari pentru a redeschide traficul feroviar în această zonă extraordinar de frumoasă. 

De asemenea, și legătura feroviară Cluj-Napoca - Ilva Mică – Rodna Veche și retur a fost, de astăzi, repornită.

Oamenii de aici aveau nevoie de această cale ferată funcționala și mă bucur ca i-am putut ajuta. Proiectele în infrastructura de transport în Bistrita Năsăud nu se vor opri aici!”, scrie ministrul Cuc pe Facebook.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • check icon
    S-a deschis sau redeschis, asta pricep!
    Dar cine a luat banii pentru reparația executată nu pricep: nu credeți că a fost reparată, reabilitată?
    Sunt dispus să fac pariu că pe undeva există niște acte care atestă că s-au efectuat lucrări: și nu pe vremea lui Carol!
    • Like 0
  • probabil ca la antena și Ghiță tv au zis aia ca Bulibașa Cuc a inaugurat un hyperloop .
    • Like 1
  • Anon check icon
    Hai ma ca sunteti rai. Pai se circula incet ca sa se bucure calatorii de peisaj! Da' niste gropi nu inauguram si noi? Sau niste drumuri neasfaltate, eventual dupa ploaie sa fie noroiu' proassspat. Ce ziceti? Sau un santier pe care nu se mai lucreaza de luni bune. Pai avem metri intregi de panglica si foarfeci bune, nu-i pacat?
    • Like 3


Îți recomandăm

articol audio
play icon mic icon Elevi în curtea școlii

Ce (mai) înseamnă săptămâna de „școala altfel” pentru elevii români? Dar „săptămâna verde”? Ce ar trebui să însemne ele în mod ideal, dar și în mod concret? Cum ați organiza dvs, stimați cititori, aceste două programe educative pentru elevi? Cum le văd realmente și decidenții politici de azi, din Educație, care le-au moștenit de la cei de ieri? Iată câteva întrebări, pe care se pare că nu ni le punem suficient de serios și responsabil.

Citește mai mult

Dorin Dobrincu

E nevoie de o igienă a democrației. Și ea nu poate fi gândită în afara cunoașterii istoriei. Pentru că, oricât de des ați auzi asta, ideea e totuși adevărată: cine nu învață lecțiile istoriei e condamnat să le repete. Într-un moment ca acesta, în care regimurile autoritare și discursurile radicale sunt în ascensiune peste tot în lume, predarea lucidă a istoriei recente devine esențială. Coordonarea manualului de „Istoria comunismului din România”, introdus ca disciplină obligatorie în 2025, este mai mult decât un proiect editorial — e o încercare de a-i învăța pe tineri libertatea, prin cunoașterea prețului pierderii ei. Istoricul Dorin Dobrincu explică în acest interviu acordat în exclusivitate platformei Republica de ce memoria nu e doar un exercițiu al trecutului, ci o condiție pentru a nu repeta greșelile care au pus în genunchi o societatea întreagă. Care s-a salvat singură, dar cu prețul sângelui.

Citește mai mult