Foto: Guliver/Getty Images
Romȃnia e țara lui Black Friday ȋn fiecare zi.
Pe site-ul oricărei companii de vȃnzări online găsești, aproape ȋn exclusivitate, item-uri cu discount. Nu există produs electronic, electrocasnic, de mobilier sau ȋmbrăcăminte care să nu fie redus cu un procent din așa-zisul preț real.
O gigantică ficțiune colectivă care ȋmbie romȃnul să guste cu o cȃt mai mare lipsă de discernămȃnt din senzațiile oferite de reduceri cvasiinexistente, Black Friday s-a mutat ȋn casele romȃnilor pe parcursul ȋntregului an. Astfel că, ȋn clipa ȋn care bate la ușă adevăratul Black Friday, nici nu poate veni cu alte oferte exagerate în afară de cele cu care ai fost surprins pȃnă acum. Numai că acum e adevăratul Black Friday. Care nu prea e, de fapt.
Alegerea strategică a datei oficiale de anul acesta (15 noiembrie) nu are nimic de ȋmpărțit cu Black Friday-ul american, unde s-a lansat conceptul. Acolo se desfășoară ȋn ziua următoare Zilei Recunoștinței (care e ȋn a patra joi a lunii noiembrie). Retailerii autohtoni, ȋnsă, au ales ziua dintr-un motiv evident: pe 15, bugetarul romȃn ȋși ȋncasează salariul. Pȃnă pe 29, cȃnd ar fi la americani, romȃnul verde ar intra deja ȋn prima tranșă de la Provident. Puțin cam riscant. Ȋnsă nu mult, căci romȃnul, pentru un discount oarecare, la un produs oarecare, nu se uită la bani. E cu reducere? Cȃȃȃt, 35%??? Repede, cinci bucăți! Așa că americanii să stea cu americanii, iar noi, aici, cu nea Ion și tanti Maria, ne mobilizăm pe 15. Cȃt banii abia au intrat pe card. The sooner, the better. La o adică, o punem de-un Black Friday și cȃnd se ȋnfruptă John și Mary din discount. Ca să respectăm tradiția...
Dacă ar avea ocazia, comercianții români ar inventa o sărbătoare a Crăciunului și a Paștelui la fiecare patru luni, ar băga Ziua Femeii și Valentine’s Day pe 8 și 14 ale fiecărei luni, iar Revelionul l-ar face măcar o dată pe semestru, pentru că de aici ar rezulta numai avantaje: ȋn primul rȃnd, sărbătorind un An Nou la fiecare jumătate de an, populația Romȃniei s-ar dovedi a fi cea mai longevivă din lume, ȋntru sfidarea totală a unuia din cele mai precare sisteme de sănătate din Uniunea Europeană (poate n-om avea noi spitale cȃte moaște, dar uite ce mult trăim!); ȋmbătrȃnind mai rapid (la 40 de ani ai unui francez, un romȃn ar avea 80), devenim mult mai devreme ȋnțelepți și am putea vota ȋn consecință (deși aici e discutabil, ȋntrucȃt, cȃnd vine vorba de vot, la romȃn intră ȋn funcțiune, zic unii, mai degrabă ramolismentul decȃt ȋnțelepciunea); am ieși la pensie mai repede (practic, la 32 de ani, te retragi de pe piața muncii) etc. Avantajele sunt numeroase, dar important e că, pentru marile companii online, ar fi ȋncă un motiv oficial ca tu să te bucuri ȋntemeiat de un alt Black Friday deghizat.
Problema e alta: produsele, majoritatea lor, nu sunt deloc reduse. Ori reducerile reale sunt modice. Ori sunt pentru ultimele trei produse din stoc. Și fluctuează de la o săptămȃnă la alta de parcă ar fi acțiuni ale Deutschland Bank tranzacționate la Bursa din New York.
So, knock knock! Who’s there? Black Friday! Brrrr…
Am ȋnceput să primesc pe mail, ȋncă de la finalul lui octombrie, link-uri cu reduceri spectaculoase de Black Friday. Din partea unui site relativ cunoscut, la loc de cinste era mașina de spălat rufe Gorenje WE62S3, 6 kg, 1200 rpm, A+++, redusă cu 48%, de la 2099 lei la 1099 lei. La același preț o găseai, ȋnsă, și pe alte site-uri, doar că ăia aveau ceva mai mult bun simț, ȋn sensul că reducerea era de 27%, prețul real fiind, chipurile, 1499,99 lei.
Ca să ȋnțelegeți mai bine enormitatea reducerii, luați ca punct de reper o Dacia Logan Ambiance, care costă 8.500 Euro, iar de Black Friday pretindeți că o reduceți de la 16.000 de euro la 8399,99 euro. Bineȋnțeles, dacă vrei să rupi gura tȃrgului și să fii cel mai generos din parcarea online, poți alege o reducere și mai măreață, de 75%, iar prețul de la care pornești să fie 34.000 de euro. Ia gȃndește-te! O Dacia Logan Ambiance, ȋn valoare netă de 34.000 de euro, o achiziționezi cu 8499,99 euro! Nu e tentant? Cum să nu! Ȋnsă, atenție, DOAR de Black Friday e chilipirul ăsta!
Sunt multe companii cu campanii de marketing agresive, dar dintre cei care ȋmi pun răbdarea ȋn proptele, printre din cei mai amuzanți sunt ăia de la D… Nu există săptămȃnă să nu trimită sms ȋn care sunt anunțat: „Rudoiu, ai cȃștigat un cupon de 210 lei reducere la Siena 4 anotimpuri format din două pilote 200x200. Doar 189 lei ȋn loc de 399 lei! Sună la…” Cum Rudoiu se ȋncăpățȃnează și nu dă feedback, ȋndulcesc tonul: “Mihnea, DOAR ASTĂZI pȃnă la ora 12 ai reducere la…”. Ba Mihnea, ba Rudoiu, primește reduceri ȋnfricoșătoare de Halloween, discount-uri incredibile de ziua numelui, cupoane de neratat de Valentine’s Day etc.
Convingerea mea e, ȋnsă, că, atunci cȃnd trimit sms cu „Rudoiu, bla bla (superofertă)”, de fapt, ar vrea să scrie asta: „Rudoiu, cȃte sms-uri să-ți mai trimitem pȃnă cumperi pilota aia afurisită? Hmm? Ascultă bine, zgȃrcitule, tot ȋți vom veni noi de hac! Ți-am trimis zeci de mesaje, ȋți mai trimitem o mie. Ce-i cu rezistența asta idioată? La un moment dat, vei ceda, să știi, e verificată treaba. O fi clientul nostru, stăpȃnul nostru, dar ție, ție, ooo, ȋți vom rupe freza cȃnd te prindem. Vezi tu! Pȃnă atunci, hei, Rudoiu, avem o surpriză: ai CÂȘTIGAT 160 lei reducere la setul de 2 Perne Eucalyptus! Doar 138 lei. Dar tu nu vei cumpăra nici de data asta, nu-i așa, scȃrțare? Las’ că te prindem noi de Black Friday. Sau de Crăciun. Nu scapi, nenicule, ȋți promitem, pȃnă nu vei cumpăra o draperie, o pernă, un set de tacȃmuri, o saltea, ceva. GARANTAT. Apropo, DOAR azi ai setul Warm Hug, pernă și pătură, la 158 de lei ȋn loc de 358 lei. Grăbește-te, Ru… Mihnea!”
Cum această nălucă imaculată a reducerilor nu dă semne că ar ȋnceta să bȃntuie mentalul colectiv al romȃnilor, aș propune retailerilor următorul experiment revoluționar: să păstreze prețurile reale! Să stăm, de pildă, un an fără Black Friday și alte megaoferte și să vedem ce se ȋntȃmplă. Știm că noi, romȃnii, vom pierde, că ne va fi greu, dar ne asumăm. Spre exemplu, mașina de spălat sus menționată să rămȃnă la prețul ei real: 2100 lei. Dacă o combină frigorifică costă, ȋn fapt, nu 1500 lei, ci 2400 lei, să lase prețul de 2400 lei. Cum ar veni, să vȃndă o Dacia Logan Ambiance cu 16.000 de euro. Mulțumim, Emag, Altex, Flanco, Ideall, Fashion Days, Dormeo, pentru generozitate, apreciem dorința voastră de a ne oferi prețuri mult sub cel al pieței, dar nu vă mai sacrificați și lăsați prețurile reale!
Renunțați, vă implorăm, la reducerile de dragul clienților și gȃndiți-vă, pentru numele lui Mamona, puțin și la profitul vostru! Cu atȃtea discount-uri, intrați ȋn faliment!
Sau, dacă nu vă lasă inima să nu ne faceți o reducere, dacă nu puteți și nu puteți, atunci specificați, pentru fiecare produs, doar prețul final! Credeți-ne pe cuvȃnt, nu ne interesează discount-ul exploziv pe care ni-l faceți. Ascundeți-l! Nu vrem să știm de el. Nu-l mai ȋnroșiți, nu-l mai ȋncadrați ȋn chenare! Vreți să vindeți combina frigorifică cu 1500 de lei ȋn loc de 2400? Excelent, rezumați-vă la acest preț, 1500 lei. Puneți prețul, atȃt. Fără reducerea apocaliptică pe care ne-o oferiți. Dumnezeu din ceruri, care le vede pe toate, vă va răsplăti mărinimia și fără să ne anunțați.
Dar, ce, sunteți pro… sunteți pro Black Friday, corect?
Cu alte cuvinte, nu se va ȋntȃmpla. Vom avea reduceri uriașe și anul ăsta.
Ca să știu să-mi iau setul ăla Warm Hug. E pomană curată.
158 de lei, Rudoiu, doar 158 de lei.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Si- ai dreptate: Acum- la nici o zi dupa ce am renuntat sa-mi mai iau masina de gaurit de la Emag (ca sa fie cu nume si prenume)- primesc mail in care-mi scrie ca acum pretul e si mai mic;
ieri era 325. Azi era "si mai mic" ( probabil ca font)- 379
Fain! Poate o sa o iau de Craciun sau de Sf nu stiu-care- cand o sa fie chiar mic- mic de tot ( cu font de 3 Webdings) si o sa scrie 430... sau 500...sau cat or da calculatoarele in ziua aia.
Pana- una-alta- cred ca o voi lua de pe Amazon unde o sa platesc cei 6 euro- transportul- insa tot n-o sa ajung la pretul asta; Sau- daca ajung- macar o cumpar dintr-o tara unde produsele sunt pentru lumea "lor" nu pentru "lumea a III-a"
Dar de Black Friday e cel mai cool sa fii amăgit,te alegi cu produse la preturi reale,special create si cosmetizate de rechinii din vânzări.
Cumpărături plăcute să aveți!
Nu am mai luat decât o consolă, trei tvuri,frigider și perie rotativă(am crezut că e periuță pentru dinți).
Ferrari se terminase.
Vă supărați degeaba, totul este impersonal, firmele aplică rețete de marketing care speculează erorile de proiectare ale subconștientului nostru.
Mașina de trimis sms-uri nu se enervează că v-a trimis o sută de mesaje.
Firma rezonabilă care nu afișa acele reduceri fabuloase, a existat cu siguranță, dar a dat faliment. Vindea puțin și cu trei lei mai scump decât ceilalți.
Si ar mai fi de notat un lucru: Black Friday nu e singura perioada cu reduceri din cursul anului. Poti gasi preturi bune si vara, cand oamenii fiind in concediu cheltuie banii mai degraba in vacante, dar magazinele nu-si permit sa le scada prea tare fluxul de vanzari. Sau iarna, dupa ce a trecut valul de Craciun. Sau in functie de produs, cand modelul nou intra in magazine cel vechi poate avea reduceri semnificative.