Sari la continut

De șase ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

Avans spectaculos al lucrărilor pe singurul segment de autostradă cu finanțare prin PNRR aflat în execuție: cum arată cei 42,3 km ai tronsonului Nădăşelu-Zimbor-Poarta Sălajului. VIDEO

tronson autostrada Transilvania

Lucrările pe cei 42,3 kilometri ai tronsonului de autostradă Nădăşelu-Zimbor-Poarta Sălajului din Autostrada Transilvaniei, singurul segment finanțat cu bani din PNRR aflat în execuție, avansează spectaculos - „progresul este vizibil la fiecare 7-10 zile” - scrie Asociația Pro Infrastructura, care amintește și de mai multe probleme ce țin de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) și alunecările de teren din zona șantierului.

„Constructorul (firma UMB - n.n.) este mobilizat excepțional, progresul fiind vizibil la fiecare 7-10 zile. Se lucrează efectiv pe toate planurile, zi-lumină, de la piloți forați la terasamente, de la săpături la elevații.

Din păcate, poezia se oprește aici, entuziasmul fiind tăiat de lista de blocaje majore. Avem două schimbări de soluții tehnice la Nădășelu (min 1:15-1:40, viaduct în aval prin cimitir) și zona Topa Mică (min 9:10-9:30, tunel cut&cover) pe care CNAIR trebuie să le aprobe”, scrie Pro Infrastructura. 

Iar lista problemelor nu se opreşte aici.

„În nodul Zimbor, situl arheologic Sutor încă nu este descărcat. Fără acest pas vom deschide... un nou muzeu de autostradă! Apropo, tronsonul Zimbor-Poarta Sălajului va fi... tot muzeu dacă nu se găsește o soluție birocratică pentru executarea unei conexiuni la Poarta Sălajului ori Românași.

Lista continuă: un deal îmbibat cu apă care dă bătăi de cap constructorului de luni de zile (min 8:10-8:35, zona Mihăiești), mega-debleul de la Zimbor (19:30-19:45) unde soluția antică aleasă de proiectanți, fiind constrânși de contractul semnat pe baza unui studiu de fezabilitate de doi lei, este săpătură pe vreo 14 berme și 4 ziduri de sprijin. Să sperăm că ține.

Foto: Facebook Asociația Pro Infrastructură

Mai avem. Alunecări mai puțin grave cu duiumul, le-am pierdut șirul. Păduri care trebuie tăiate unde vom afla cum va sta terenul când se va intra cu excavatoarele sub ele. Și, pur și simplu, volumul enorm de muncă.

Foto: Facebook Asociația Pro Infrastructură

Concluzia? Visăm cu ochii deschiși la inaugurare la sfârșitul lui 2023, DOAR DACĂ statul va rezolva urgent blocajele majore și birocrația, DACĂ dealurile vor colabora și se vor stabiliza într-un final și DACĂ antreprenorul își va menține tonusul excelent de până acum când toate problemele amintite îi vor eroda profitul și lichiditățile”, se arată in postarea de pe contul de Facebook al Asociației Pro Infrastructura.

Foto: Facebook Asociația Pro Infrastructură

Tronsonul Nădăşelu-Zimbor-Poarta Sălajului, care face parte din Autostrada Transilvaniei, este singurul aflat în execuție din cei 438 de kilometri de autostradă asumați prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR). Cu toate acestea, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, consideră că toţi cei 438 de kilometri de autostradă vor fi gata până în anul 2026.

"A7 (Autostrada Moldovei n.r.) sunt convins că va fi cap-coadă pentru că se intră rapid în faza de execuţie. Data de 9 iunie este data limită de depunere de oferte pe cei 14 kilometri (tunelul pentru urşi de la graniţa dintre judeţele Timiş şi Hunedoara n.r.) (...) şi vedem ce se întâmplă cu ofertele depuse. Autostrada Transilvania merge, pe capetele din A8 (Tg. Mureş - zona de Iaşi n.r.) sunt moderat-optimist, pentru că acolo vorbim de un studiu de fezabilitate pe întreg tronsonul care are studiu şi de impact de mediu ceea ce înseamnă inclusiv traversarea Carpaţilor prin anumite zone de rezervaţie naturală şi de aia am această rezervă. Dar Transilvania da, unde se şi lucrează, A7 da şi sunt rezervat până în 9 iunie când voi vedea ofertele şi ce sa va depune pe cei 14 km. Deci, sper că toţi", a declarat, sâmbătă, Sorin Grindeanu, la Digi 24, întrebat câţi kilometri de autostradă vor fi realizaţi, în anul 2026, din ceea ce şi-a asumat România prin PNRR, notează Hotnews.ro.

„Nu există contract semnat în acest moment pe PNRR, din ceea ce s-a discutat şi s-a pus ca şi contract în PNRR, astăzi, în afară de Transilvania, astăzi când vorbim, niciunul, pe rutier. (...) Pe A7 , cea mai mare bucată din zona rutieră din PNRR, ţinta este ca până la sfârşitul acestui an să fie semnate contractele, iar anul viitor este bornă în PNRR să ai semnate 50% din contracte", a mai spus ministrul Transporturilor.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

articol audio
play icon mic icon Mihai Bran - Claudiu Pandaru

Când medicul psihiatru Mihai Bran le-a povestit colegilor săi de la muncă, în 2015, că ar vrea să își facă un startup în domeniul serviciilor de telemedicină, pentru a-și putea urmări mai ușor pacienții, cei mai mulți dintre ei au izbucnit în râs, neîncrezători. În prezent, business-ul său, ATLAS, pornit alături de câțiva prieteni IT-ști, a ajuns la o cifră de afaceri de un milion de euro și 400.000 de utilizatori.

Citește mai mult

Food waste Japonia

„În Japonia mâncarea e un personaj din marea poveste a lumii, un prim pas în călătorie. Fiecare regiune are cel puțin un ingredient sau o mâncare pentru care e faimoasă și care, când îi vine sezonul, e consumată în restul Japoniei. E și o formă ritualică de a reuni timpuri, locuri și oameni. Mâncarea japoneză e o formă de echilibru”, spune scriitorul George Moise într-un interviu pentru habits by Republica.

Citește mai mult