Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de patru ani. Ascultați editorialele audio publicate pe platforma noastră și testați viitorul tehnologiei. Am implementat conversația vocală direct în browser. Apăsând pe butonul de microfon, puteți cere acces. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Avocatul Poporului, Renate Weber, a atacat la Curtea Constituțională impozitarea pensiilor speciale

Renate Weber - Foto Inquam Photos / Octav Ganea

Foto: Inquam Photos/ Octav Ganea

Avocatul Poporului, Renate Weber, a atacat joi la Curtea Constituțională legea care prevede impozitarea pensiilor speciale din România, au declarat pentru G4Media.ro oficiali din cadrul CCR. Potrivit sursei citate, Curtea urmează să stabilească un termen de judecată pentru sesizarea transmisă de Weber.

Renate Weber a explicat că a făcut acest demers deoarece consideră că beneficiarii de pensii speciale sunt discriminați.

„Este vorba de o impozitare, chiar dacă legea vorbește de o taxare. În realitate suntem în fața unui impozit, ba mai mult, a unei duble impozitări. Pensiile de serviciu de peste 2.000 de lei sunt deja impozitate cu 10%, iar taxarea introdusă de lege se adaugă peste acea impozitare. Pe de altă parte, am considerat că sunt încălcate două articole din Constituție, articoul 16 și articolul 56. Orice stat are dreptul să își stabilească sistemul de impozitare, dar acesta trebuie să fie nediscriminatoriu. Aici, pensionarii care primesc pensii de serviciu sunt discriminați”, a spus Renate Weber pentru G4Media.

Potrivit legii, suma care depășește pragul de 7.000 de lei din pensiile speciale va fi impozitată cu 85%. Pensiile speciale cuprinse între 2.000 și 7.000 de lei vor fi impozitate, ca și până acum, cu 10%.

Recent, judecătorii CCR au respins abrogarea pensiilor speciale, admițând două sesizări depuse de Înalta Curte de Casație și Justiție și de Avocatul Poporului împotriva legii prin care au fost abrogate toate pensiile speciale cu excepția celor din Armată și Ministerul de Interne.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Vai săracii judecători,ce or să se facă ei dacă or sa li se impoziteze pensiile si așa destul de mici?
    • Like 0
  • De ce nu merge la Curtea Constituțională pentru pensionarii care au 700 lei și care nu-si pot asigura traiul?
    La amarati nu le apara drepturile!
    • Like 0
  • Avocatul Poporului ca instituție, este o idee benefică pentru societate, numai după ce trece de la stadiul de idee benefică la aplicarea corectă în practică. Dacă această instituție apără drepturile poporului, atunci conducătorul acestei instituții trebuie ales direct de popor. În acest fel se scurtează lanțul transmiterii de putere dinspre popor spre Avocatul Poporului. Se elimină astfel o mare parte din „greșelile” introduse de intermediari, în cazul nostru de către parlamentarii care nu urmăresc interesul aleșilor lor. O justificare bună a acestui sistem este tocmai discrepanța actuală dintre opțiunile electoratului vizavi de alegerile parlamentare și cele prezidențiale. Avem nevoie de contrabalansarea facțiunilor de putere din stat, care se pot schimba mai repede decât durata unui ciclu electoral sau când devine evident că nu se vor respectă promisiunile electorale. De aceea este indicat ca alegerile pentru fiecare entitate să se facă decalat pentru a putea permite „răzgândirea” electorală a poporului, care observă derapajele democratice și care astfel poate acționa pentru contrabalansarea aleșilor existenți cu noii aleși.

    Dacă ar fi după mine eu aș echivala pentru fiecare contributor la sistemul de pensii și apoi pentru fiecare nou pensionar cuantumul contribuțiilor și al pensiei în aur sau alt material prețios care are cotație pe piața internațională. În acest fel drepturile nu se depreciază decât în ritmul puterii de cumpărare și nu după prostiile din capul unora care la un moment decid că este nevoie de „reforme” în sistemul de pensie fără să existe un motiv obiectiv guvernat de interesul societății. Fiind un sistem cu „bătaie lungă”, sistemul de pensii trebuie să aibă o referință de calcul stabilă peste generații, ori acest lucru nu se poate obține decât folosind o unitate de valoare cu variabilitatea cea mai redusă și care este dată de acceptarea unanimă a importanței sale de către toate țările de pe glob. Pensia este o plată cu caracter special. Se face dintr-un fond la care beneficiarul nu mai contribuie după ieșirea la pensie, însă fondul de pensii trebuie alimentat continuu. Această îndatorire, de continuare a contribuirii trebuie să fie respectată de generațiile următoare, sub managementul autorităților de stat a cărui structură și componență aceste generații o pot influența. Din păcate deficitul de democrație și legiferare în acord cu aceasta, poate conduce la aberații care afectează această ordine. Aceste lucruri, din perspectivă istorică s-au observat în România în perioadele imediat următoare schimbărilor din 1989. Deficitul democratic în România este însă pe o pantă scăzătoare și se potrivește cu înțelegerea tot mai bună, de către popor, a contextului politic intern și internațional, ceea ce este un lucru pozitiv. Poporul își înțelege din ce în ce mai bine locul pe care acesta și-l dorește între națiunile lumii. Balansul înspre o parte sau alta trebuie să se reducă tot mai mult și apropierea să se facă în mod natural spre acea parte care îndeplinește cel mai bine și în mod stabil, criteriile democratice și drepturile omului.

    Pensiile și pensiile speciale sunt drepturi firești și ele trebuie acordate în mod echitabil pentru fiecare categorie socio-profesională. Dacă pensia normală este un rezultat al contributivității persoanei de-a lungul timpului, pensia specială trebuie să fie considerată ca o măsură asiguratorie de prezervare, pe o perioadă cât mai mare posibilă, a valorilor umane pe care această nație le are. Acesta trebuie să fie motivul pentru care pensiile speciale trebuie să existe. De-a lungul istoriei o națiune se poate lăuda și poate avansa doar cu realizări ale unor persoane excepționale atât în ceea ce privește inteligența creatoare cât și caracterul acestora. O asemenea combinație definește adevăratul patriot dispus să-și servească poporul prin realizările și exemplul său. Asemenea personalități avem într-un număr foarte mic și sunt comoara cea mai de preț pe care o națiune o poate avea. Ca urmare ne dorim să-i avem printre noi cât mai mult timp pentru a putea beneficia din partea lor de tot ajutorul pe care o națiune îl are nevoie.

    Recunoașterea și susținerea acestor personalității este o problemă de corectă apreciere a valorilor în societate, valori care trebuie să fie acceptate de toată lumea, fiindcă este în interesul tuturor. Reglarea acestor mecanisme de apreciere și recunoștere se produce gradual odată cu evoluția societală și trebuie avute în vedere de toți cetățenii acestei țări, de la primul moment al conștientizării propriului eu, până la punerea în practică ca și adult a celor ce au fost asimilate și rafinate de fiecare, în urma educației primite.
    • Like 1
  • Problema pensiilor speciale merită o abordare mai puțin isterică în dezbaterile noastre, ca și în hotărârile celor de la putere. Totul a început demult, cu pensiile de serviciu ale militarilor. Ceea ce era corect și nu cred că vreun om de bună credință ar fi avut ceva de obiectat. Ideea era cam așa, dacă vrei să fii militar batem palma eu stat și cu tine pentru următoarele lucruri: ai mai multe restrângeri de drepturi fundamentale pe care civilii le au, de exemplu nu ai voie să faci politică sub nicio formă, nici declarativ nici faptic, inclusiv interzicerea participării la manifestații publice, nu ai voie să desfășori alte activități economice pentru a-ți rotunji veniturile (cu excepția unor activități specificate cum sunt cele didactice sau altele câteva). Ești pontat 8 ore pe zi dar ești efectiv la dispoziție 24/24 - 7/7. Nu poți să ieși din localitate fără aprobare, iar din țară cu atât mai mult. Nu ai voie să faci declarații în mass-media cum îți vine pe chelie în care să denigrezi instituția militară în care lucrezi, statul român și valorile aferente (excepție - situațiile penale de care ai cunoștiință și pe care le poți și dovedi). Și bineînțeles disponibilitatea de a lucra în condiții oricât de grele e cazul și oricât de mult timp și cu mobilizare oricât de rapidă. Deci nu e vorba numai de teatrele de operațiuni, armata mai participă și la alte situații extreme: inundații, alunecări de teren și alte situații de urgență, care apar efectiv mereu . Armata e practic back-upul pentru orice e nevoie oricând și oricât de repede. Practic e vorba de devotament, loialiate și chiar sacrificiu oricând și în orice condiții. Și am vorbit doar de perioada de pace. când e vorba de război de asemenea nu va fi nimeni scutit de suferință și sacrificiu, dar.... ferească Dumnezeu. În concluzie asta (și nu numai) în ce privește obligațiile. La rândul său statul garanteză militarului un respect instituțional materializat în: un salariu decent, o stabilitate pe post, un statut social respectabil și.... ați ghicit o pensie cu un cuantum de aproximativ același ordin de mărime cu salariul din activitate. Ideea (dacă putem să fim obiectivi) este că militarul poate avea parte - și chiar are parte - de privațiuni extreme chiar pe timp de pace, de condiții grele de muncă și de restrângerea multor drepturi civile iar în cazuri extreme de sacrificii, dar i se impune să aibă onoare și loialitate, precum și o anume prestanță în societate. Asta înseamnă că nu i se permite să fie ”agitat” pentru a-și rotunji veniturile și nici nu poate presta activități considerate ”umilitoare” (aici fanii liberalismului o să dezavueze) dar în egală măsură este ferit și de umilința sărăciei la bătrânețe, aceasta fiind filozofia pensiei de serviciu. Da, nu este o pensie bazată pe contributivitate, ea se plătește direct din bugetul alocat ministerului de resort, dar așa a fost statuat de mulți-mulți ani și așa e și în toate țările civilizate. Dar cel mai important lucru este că pensia de serviciu face parte din ”contractul” informal cu statul pe care se bazează militarul chiar de la încadrare. Înțeleg că acum toată lumea e împotriva acestui lucru. Poate că opinia e corectă, nu știu. Dar știu și că nu poți să dai, tu stat, țeapă unui om care a crezut în înțelegerea inițială și și-a făcut niște calcule și niște speranțe. Adică se încadrează militarul, suferă toate cele descrise mai sus în activitate, iar când se apropie de pensie își ia țeapă. Nu merge așa. Dacă se schimbă filozofia pensiei de serviciu, asta trebuie făcută doar pentru viitor, pentru noii angajați, altfel, oricum ai lua-o e ticăloșie. Ce ar spune cei care au luat țeapă? Că dacă știau își alegeau altă carieră, poate chiar în afara țării. Iar așa, ce interes o să-și mai dea în activitate? O pensie decentă pe care te bazezi îți permite să ai un partener de viață fără venit sau venit mic, sau să faci rate mai mari pentru anumite bunuri, să faci anumite planuri pentru educația copiilor etc. În aceste condiții dacă se reduce brusc venitul ”nesimțit” dintr-o dată te poți trezi sărac pe bune. Fiindcă acel venit ”nesimțit” nu era o pomană politică, nu era ceva suplimentar, de care te poți dispensa fără probleme, ci era probabil singura ta sursă de venit, de care erai atât de sigur în planurile pe care le-ai făcut.
    Dar atât despre militari. Spuneam că de la ei a început totul, dar de abia după aceea lucrurile au devenit grotești. Magistrații au considerat că merită și ei pensii de serviciu fără contributivitate (adică speciale). Apoi s-au spart zăgazurile și într-adevăr politicienii au aruncat cu privilegii precum pensiile speciale în stânga și-n dreapta. Dar atenție! Acestea nu erau pensii de serviciu (adică singurele venituri ale pensionarilor) ci erau acordate suplimentar față de celelalte drepturi. Asta da, pomană politică și nesimțire!!!! Dar ce are a face asta cu pensiile de serviciu - ca singură sursă de venit a pensionarilor? Sigur, mai e problema mărimii unor pensii de serviciu. Corect, au existat anumite derapaje de nesimțire, pentru unii care aveau salarii enorme și au făcut ei ce-au făcut (deși legal) și au ieșit cu pensii mult mai mari ca salariul, deci uriașe. Dar să fim corecți, aceștia sunt puțini și - mai mult decât atât - din septembrie 2017, datorită unei ordonanțe ale mult hulitului guvern PSD, la inițiativa mult-hulitei Olguța, nu s-a mai ieșit la pensie decât cu cel mult media salariului net pe 6 luni. Și atenție! E vorba doar de salariul net, nu de toate drepturile. Militarul în activitate încasa lună de lună 1) salariul, 2) indemnizația de hrană și 3) drepturile de echipare. Din start începând cu ordonanța ”Olguței” din 2017 pensia putea fi maxim egală doar cu salariul.
    În concluzie în toată această tevatură militarii au căzut de fraieri, fiind băgați pe nedrept în aceeași oală cu toți ticăloșii și toate ticăloșiile politice (cu care din structura lor și obligațiile lor descrise mai sus nu au nicio legătură) și care au explodat în ultima perioadă, de care societatea civilă este oripilată pe drept cuvânt. În concluzie sunt de părere că pensiile speciale ”suplimentare” cum sunt cele pentru parlamentari și aleși locali trebuie ANULATE, deoarece sunt doar pomeni politice ticăloase. Aceste categorii nu rămân fără pensie, care există în baza profesiei lor, ci doar li se anulează aceste privilegii suplimentare.
    O ultimă observație, în altă ordine de idei: mă mâhnește faptul că - trecând peste nedreptățile ce decurg din alocarea ticăloasă pentru unii a pensiilor speciale - românii nu se dezbară de obiceiul amenințării caprei vecinului. Concret, este o emoție maximă pentru tăierea pensiilor mari (fără discernământ), dar când se vorbește de mărirea pensiilor ”civile” cu 40% nu e nimeni fan. Toți ”pun botu” la propaganda puterii liberale că nu se poate acorda mărirea. Să fim clari: 40% e doar pentru pensiile obișnuite, nimeni nu mărește pensiile speciale. Acestea sunt bătute în cuie și așa vor fi for ever and ever. Dar dacă celelate pensii se vor mai mări acum și pe viitor, se vor anula nedreptățile existente. Dar, din păcate românul nu vrea această rezolvare a situației, care e mai avantajoasă. Nu vrem să urcăm la nivelul veniturilor mai mari și să fie mai bine pentru toți, e mai bine să coboare alții în sărăcie, așa e fericirea maximă la români. Dacă ne răcorim ura, putem să acceptăm să fim muritori de foame în continuare :( :( :(
    • Like 1
    • @ Dan Cojocaru
      ove check icon
      Sunt prea mari diferentele intre cei care isi rup carca la privat pana la 65 de ani si suita de privilegii de care au parte norocosii care ,,lucreaza,, la stat.Chiar si militarii si politistii.Daca adaugam si cei 13 ani de pensie anticipata inseamna ca ies in pensie pe la 44-45 de ani.Chiar si 39 de ani ,(politistul prieten cu clanul lui Dragnea).Saracu ala de la privat mai baga 20 de ani de munca si o sa iasa cu pensie mult mai mica.Mai cauta si vezi un ofiter din afara ce pensie are fata de media pensiei din tara respectiva si ce pensie au ofiterii nostrii fata de media pensiei din Romania.Sa vezi atunci surprize si de ce zic ca militarii nostrii sunt niste privilegiati.Si sa nu uitam ,dincolo chiar se face armata,aici sa fim seriosi ,toti avem in jurul nostru vreun colonel burtos incompetent care nu a iesit din birou toata viata lui.
      Sa zici ca tara are bani pentru marirea cu 40% a pensiei e o nebunie totala .Pe greci tot o reforma a pensiilor ia bagat in faliment
      • Like 1
    • @ ove
      De multe ori oamenii, pe parcursul carierei lor trec prin mai multe tipuri de activități: la privat, la stat, pe cont propriu, în șomaj, în disperare și cu puțin noroc înainte de pensie își găsesc un loc acceptabil în care pot să activeze până la limita de vârstă de pensionare, oferindu-și aportul pe de-a-ntregul, dar fără să o ia razna de tot din cauza efortului la bătrânețe și a adaptării din ce în ce mai grele la noile rahaturi de realități la care tinerii fac față atât de bine. Referitor la vârsta de pensionare a militarilor, am văzut că de fapt e bine peste 50 de ani (tipic 53-54) fiindcă oamenii nu se grabesc să iasă la pesie decât în cazuri din astea ca acum, când planează incertitudinea asupra zilei de mâine. Oricum un militar nu se poate efectiv pensiona ca un civil, fiindcă serviciul militar presupune în orice condiții și o rezistență fizică și psihică. Chiar dacă stă mai mult la un birou un militar e supus la anumite stresuri fizice și psihice, nu e un simplu funcționar, oricând poate să fie pus să care cu cârca diverse obiecte grele, să rezolve diverse situații cu operativitate, poate să fie chemat de acasă la orice oră din zi și din noapte (și chiar se întâmplă nu e poveste) poate să fie urgent trimis în misiune (care nu e plimbare) etc etc iar un om în vârstă efectiv nu poate să-și târâie rapid pașii (și bășinile :) ) în situațiile de mai sus. Ideea că pe timp de pace militarii stau degeaba pare logică, dar e greșită. Se găsește oricând ceva nasol, urgent și important de făcut pentru ei și pe care alții nu vor sau nu pot să-l facă, fiindcă ei, prin fișa postului, nu au dreptul să zică nici pâs. Ei sunt LA ORDIN. Numai asta și tot e de ajuns ca să aibă o viață destul de grea, chiar și după ce s-au mai obișnuit cu ea. Deci fii liniștit, armata în RO e la fel de grea ca în alte țări. Dacă nu crezi și ești invidios pe ”privilegiile” militarilor români, îți țin pumnii să reușești să îți faci o carieră în domeniu și....mai vorbim. Sigur că e greu și la privat. În tinerețe am lucrat și acolo. M-am angajat într-o joi și chiar din primul week-end am lucrat de mi-au sărit capacele. Am ajuns acasă sâmbătă la o oră la care familia credea că ne-am oprit la o bere de am întârziat atât, apoi s-au îngrijorat că era deja destul de târziu și pentru bere (iar eu veneam direct de la muncă). Dar știi ceva? Una peste alta aceea a fost perioada cea mai frumoasă la serviciu. Poate și fiindcă eram toți la fel de tineri...și nimic nu ne era greu.
      Revenind: sunt convins că ai dreptate și media pensiei unui ofițer din țările vestice e aproape de pensia medie a acelei țări, dar sunt convins că asta se întâmplă fiindcă acolo toate pensiile sunt decente, nu fiindcă îl țin ei sărac pe bietul ofițer, cum ar vrea la noi în Romania orice hater.
      În final afirm că este posibilă mărirea pensiilor ”civile” chiar și cu 40% dacă se asumă politic acest lucru. Știu că bani nu sunt, dar oricum nu sunt pentru nimic, Romania merge pe deficit, adică oricum se împrumută destul de mult în mod constant pentru a face față la toate cheltuielile. DAR, deși pare un paradox, o mărire de venituri poate împinge economia înainte prin creșterea consumului, deoarece banii se întorc în economie și stimulează consumul intern, deci producția și serviciile. S-a văzut pe vremea lui Băse, în 2010, că politica de austeritate și tăieri de venituri în criză este exact ce NU trebuie făcut. Banii în plus injectați în economie trag economia în sus. Din păcate încă o dată se confirmă că liberalii, iohanniștii, băsiștii etc adică dreapta conservatoare au ochelari de cal și nu înțeleg altceva în afară de austeritate.
      • Like 0
    • @ ove
      Haideti sa nu ne nai referim la privat.
      Sa nu absolutizam.
      Ca si in cazul celor care au lucrat la stat, situația e aceeasi.
      Sunt destule exemple de persoane care au muncit la stat peste 50 de ani si de abia au o pensie puțin peste 2.000 de lei. Si funcție de răspundere.
      Asa ca ... haideți să lăsăm un pic raportarea asta la mediul privat.
      Fie vorba intre noi, la privat oricand "misti" ceva si de la serviciu dar si in afara serviciului. Sa fim seriosi.
      Altfel, cum se explica cheltuieli făcute de cei care lucreaza in privat, vazut mai mari decât câștigurile lor salariale.
      Asa ca ....
      • Like 0
    • @ Dan Cojocaru
      ove check icon
      Nu trebuie sa iti faci o cariera in domeniu ca sa iti faci o opinie pertinenta.Am satisfacut stagiul militar in timpul revolutiei si pot sa iti spun cu toata sinceritatea ca nivelul de pregatire al ofiterilor era mai jos de genunchiul broastei.Absolut complet depasiti de evnimente,se incurcau unul pe altul ,dadeau ordine de-a dreptul cretine ,ziceai ca s-a rasturnat caruta cu prosti acolo.As putea sa intru in amanunte si sa dau exemple concrete ,nu cred ca este cazul.Deasemenea daca imi adun rudele ,vecinii si cunostintele care au lucrat sau lucreaza in armata sunt mai mult de o gramada ,iar povestile lor sunt foarte asemanatoare,si nu prea seamana cu ale tale.Si desi sunt absolut convins ca tu crezi sincer ce ai scris mai sus sau poate chiar ai trait acea viata,da-mi voie sa iti spun ca realitatea nu e deloc asa,cel putin la majoritatea militarilor.Iti dau cel mai recent exemplu,de saptamana asta.Am un vecin subofiter care periodic,la vreo doi -trei ani ma cheama sa ii reinstalez windos-ul.Eu stiam din vechi povesti ca lucreaza pe un MLI.Las la o parte ca nu stia calibrul tunului de pe un Mli modernizat.Imi spune acum vreo trei zile ca de fapt de 10-12 ani nu mai lucreaza pe blindat ,este portar la poarta unitatii.Adica la propiu ridica bariera cand trece vreo masina ,in rest rupe cartile de joc si se uita la meciuri si seriale.lucreaza 24 de ore dupa care trei zile sta acasa.
      astea sunt vorbele lui.Asta a fost primul soc.La ce munca grea am.ce raspundere si cat stres ,sa imi spuna cineva ca in timpul serviciului joaca carti si se uita la tv ,iar dupa sta acasa trei zile ca sa isi revina probabil,apai frate ,asta iti cam da dureri de stomac.Mai ales ca individul este platit din contributiile tale.Dar urmeaza al doilea soc.Spune ca il doare spatele si nu mai poate, a iesit in pensie,la 46 de ani.Si pe mine ma doare spatele ,dar mai am vreo 13 ani pana la pensie si am mai mult de 46 de ani.Si urmeaza al treilea soc ,are 4400 lei pensie.Fratele meu mai mare a iesit si el luna asta in pensie dupa 45 de ani de serviciu,cu fantastica suma de 1680 lei.Pai Dane ,sunt sau nu privilegiati militarii?Traim cumva in lumi paralele?Trebuie sa ne rupem de subiectivism.
      • Like 0
    • @ Dan Cojocaru
      Ce intelegeti prin "batute in cuie"? Din cate am citit cea mai mare pensie in Romania ii apartine unui fost comandant de inchisoare din perioada comunista care ia cu manutele lui tremurande suma de 77,000 RON. Cum vi se pare? Acum cativa ani avea vreo 34,000 RON dar indexarile PSD i-au dublat practic pensia. Cum mai e cu "batut in cuie"? Inca ceva, eu lucrez la privat si angajatorul imi ofera, printre altele, si o pensie privata. Inteleg ca si statul are dreptul sa ofere, pentru anumite categorii de angajati, pensii care sa suplineasca drepturile rezultate din contributivitate. Pana la urma, asta primesc si eu la privat. Dar sumele care se vehiculeaza la stat sunt uriase, sunt de un penibil absolut si nu sunt egalate de nimic din privat. Exemplu: un om pentru care angajatorul contribuie la pensia privata suplimentara suma de 5,000 de euro pe an. Sa stiti ca e o suma destul de mare si nu toata lumea are atat. Daca totul va continua la fel (si as vrea sa vad si eu militarul ala supus unui stres similar - din pacate singurii doi militari pe care ii cunosc sunt pensionati - unul la 52 de ani si unul la 45) respectivul va reusi sa stranga pana la pensie cam 200k euro in fondul de pensie suplimentara (considerand 40 de ani de contributii si munca si venit 0 din diverse capitalizari, aprecieri, etc - realist zic eu, avand in vedere ca oricum mai e si inflatia). Daca nu se schimba regimul dobanzilor si respectivul va trai 15 dupa pensie aceasta suma se va translata intr-un venit lunar de aproximativ 1200 euro. Asta, desigur, dupa ce munceste fara pauza pana la 67 de ani. In acelasi timp, jandarmul analfabet care il bate in Piata Victoriei are sansa sa aiba o pensie mult mai mare (daca, sa zicem, e prieten cu seful si ii mareste salariul cu 6 luni inainte de pensie) si de care se va bucura mult mai mult timp pentru ca va iesi la pensie pe la 50 de ani. Sunt curios cum se vor descurca aceste lipitori cand nu va mai ramane nimeni sa le intretina. Din nou, sunt pentru existenta unor pensii speciale. Dar sa mi se spuna ca o pensie speciala de 77,000 de RON (comandant de inchisoare, revin, nici macar un judecator de Curte Suprema, mai intelegeam) este de "neatins" inseamna ca s-a atins orice limita a nesimtirii.
      • Like 0
    • @ ove
      In primul rând mă bucur sincer că 2 oameni cu păreri oarecum diferite pot dezbate amical și civilizat pe un site, fără să apară tensiuni verbale, așa cum am văzut din păcate de atâtea ori la alții. Îmi place să cred că ”de vină” sunt, la amândoi, și cei 7 ani de acasă și probabil un sistem propriu de valori oarecum apropiat.
      Îmi pare sincer rău pentru toate nedreptățile care există în societatea românească, iar problema pensiilor este una dintre ele. Bineînțeles că după o viață de muncă, indiferent de calificarea din activitate, să ieși la pensie cu 300-350 EUR e strigător la cer și pune reale probleme de supraviețuire, ca să nu mai spun de îngrijirea sănătății și cu atât mai puțin de nevoile de socializare / hrană spirituală. Acești oameni, din păcate se pot numi săraci. Prin comparație, pensionarii militarii, care nu sunt săraci, pot fi considerați privilegiați. Dar orice comparație e relativă. Să nu-i considerăm pe militari niște bogătași. Pe bogătașii și nesimțiții zilei îi vedem în cu totul alte părți și văd că nimeni nu are nimic cu ei. Dintre bugetari, magistrații sunt de departe mai privilegiați decât militarii. Și ei sunt plătiți din bani publici și, în timp ce competența lor e cât de cât mulțumitoare, nu același lucru îl putem spune despre buna lor credință și cinste. Dimpotrivă, senzația este că justiția a devenit o cloacă, unde reaua credință, răspunsul la comenzi politice, ticăloșia și corupția sunt la ele acasă. Mai departe avem adevăratele pensii speciale, date ca pomană politică pentru parlamentari și aleșii locali, iar aici deja cuvintele sunt de prisos. Aș putea să mai divaghez un pic de la veniturile din bani publici și să spun că nedreptățile în Romania se întind și în sectorul privat. Câți patroni de carton nu și-au făcut averile din contracte oneroase cu statul? S-a întâmplat mereu și se întâmplă și în prezent. Câte beizadele nu dau cu tifla tuturor făcând abuzuri și infracțiuni, siguri pe ei că nu li se poate întâmpla nimic? Ce are ”special” una ca Prodanca - de exemplu - de învârte banii cu lopata? Și alții și alții. O fi inteligența? determinarea? spiritul antreprenorial? norocul în viață? La unii ca ăștia se uită lumea cu un romantism duios, curioși să vadă în ce dramolete mai sunt implicați, ce toalete și bijuterii poartă etc, în timp ce-i înjură pe militari că sunt prea bogați. A! militarii sunt plătiți din bani publici. Dar adevărații bogați nu s-au îmbogățit - majoritatea - oneros, tot din bani publici? Nu vreau să fiu greșit înțeles. Am toată admirația pentru cei care muncesc din greu și s-au ridicat singuri pe propriile picioare în afaceri. Năduful meu era împotriva profitorilor de mai sus, care sunt o mulțime și în clasa politică (guvern, parlament), dar și în justiție și în sectorul privat. Sigur că nu toți sunt așa, dar.... care e proporția, asta e întrebarea.
      Revenind la armată (pe total, la toate instituțiile) impresia este că aici corupția, deși există (ca peste tot în Romania) proporția cred că e totuși mai redusă. În legătură cu competența, aici trebuie făcute niște distincții. Încerc să nu fiu subiectiv: există zone foarte profesioniste cum ar fi SRI, SIE, SPP, STS, Pompierii, Poliția de Frontieră și o zonă de elită a Armatei care participă la misiuni externe, altele mediu profesioniste precum Jandarmii sau Poliția (polițiștii nu mai sunt militari, dar sunt asimilați) iar altele mai puțin profesioniste, ca de exemplu zona Armatei care nu participă la misiuni de luptă. Trebuie totuși să menționăm că e greu să fii la un nivel profesional ridicat cînd nu te confrunți cu provocări, cum sunt cele din misiunile externe și nici nu ai dotările cele mai bune și bugetul cel mai generos posibil. Ei fac eforturi să țină pasul, dar cum am spus, e greu. Nu trebuie să-i disprețuiești pe ofițerii / subofițerii pe care i-ai văzut în acțiune la Revoluție. A fost o situație așa de tulbure și diversiuni așa de multe încât fii sigur că și alte armate ale lumii în aceeași situație n-ar fi fost cu mult mai breze. Atunci nimeni nu știa ce se întâmplă, nu se cunoștea inamicul, apăreau informări contradictorii de la vârf, s-a ajuns să se tragă unii în alții crezând că sunt teroriști și oricum nimeni nu a văzut pe bune vreun terorist. Era o situație de criză apărută brusc, totul era confuz, frica era și ea prezentă - și e normal să fie așa prima oară când te confrunți cu moartea. După aceea, în general, militarii se mai obișnuiesc cu pericolul și duritatea acțiunii și acțiunile devin mai eficiente și pe alocuri, eroice. Efortul de război impune și dotarea din ce în ce mai bună și eficientă. Vorbesc de cazul general al acțiunilor militare, nu neapărat de Revoluție. Așa este oriunde în lume și așa a fost și la noi chiar din vechime. Ca exemplu, dacă citești începutul romanului „Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război„ a lui Camil Petrescu, te crucești ce scria despre starea jalnică în care se afla armata română în 1916 chiar înainte de intrarea în război. Ai fi zis că o să fim niște penibili. Și totuși cuvinte ca Mărăști, Mărășești, Oituz ne spun acum altceva. Pe scurt, o mare parte a Armatei poate fi acum mai puțin ”brici” din punct de vedere al pregătirii efective de luptă (deși, repet, prestează multe activități dificile), dar acest lucru (oarecum normal) se va schimba cu siguranță foarte repede dacă - Doamne ferește - e cazul unui război.
      În fine, aș vrea să mă refer la subofițerul de care ziceai că freacă menta. Ce prestează el? Face probabil serviciul de gardă, iar postul lui este la intrarea unității. Aici, să fim corecți: în armată, în orice condiții (pace, război) paza unității e sfântă. Dacă o unitate n-ar avea pază ar putea fi orice numai unitate militară nu. Există oameni care asta fac, ăsta e job-ul lor și înainte de a spune că stau degeaba să fiu un pic malițios și să întreb dacă și militarii de gardă de la Palatul Buckingam (UK) stau degeaba, fiindcă, ai văzut, sunt intrați în legendă: nu li se clintește un mușchi de pe față (și cred că nici unghiul privirii) când sunt în post. Subofițerul nostru măcar mai deschide poarta uneori. Hai să analizăm cazul lui. Ți-a spus că lucrează 24 ore apoi stă 3 zile acasă. De fapt stă doar 2 zile. Așa este mereu proporția ore de serviciu / ore libere adică o treime / două treimi. Poate fi ca la majoritatea angajaților 8 / 12 sau 12 / 24 sau 24 / 48. În acest fel, pentru pontaj, e ca și când ar lucra 8 ore zilnic. Dar nu asta e important. Omul ți-a spus ce vroia el să-ți spună. Ia să ne gândim puțin, în caz că s-ar fi simțit apăsat sufletește, umilit, ratat s-ar fi grăbit să se laude cu asta? A încercat și el să se laude cu ce poate: cum e el de avantajat că ia niște bani buni și nu face nimic. Noi să facem un exercițiu și să ne imaginăm puțin și ce n-a mai spus el. Că joacă cărți, dar pe sub mână să nu-l vadă șefii, că se întrerupe de 100 de ori pe zi din jucat cărți și privit la seriale ca să deschidă poarta cu mâna la chipiu și toți se uită la el de sus iar e la dispoziția și ordinul tuturor, că poate a înghițit și mai mută umilință până să ajungă în acest post aparent călduț. Că trebuie să se roage de unul și de altul să-i țină puțin locul dacă vrea să se ducă la masă sau la toaletă (fiindcă postul nu se lasă liber niciodată), că uneori mai mănâncă un sandwich pe furiș și vine un șef căruia nu-i pasă și îl mai întrerupe cu mâncarea în gât. Că mai închide un ochi noaptea, dar nu e deloc odihna de acasă și oricum i s-a dereglat ritmul somn-veghe și se simte din ce în ce mai obosit, mai ales odată cu vârsta. Dar cu toate astea hai să zicem că un militar cu experiență se mai poate obișnui cât de cât. Vine însă marea problemă: el se dă bucuros că are zile libere, dar acest ritm de lucru 24 / 48 constant, implacabil, indiferent de sărbători legale sau personale, de nevoile care pot să apară la orice om, riscă să dispere pe oricine în timp. Iar dacă el rezistă totuși, riscă să i se dezmembreze familia, fiindcă partenera de viață e și ea înțelegătoare cât poate, până la un punct. Și în fine, există riscul, oricât ar fi de mic, ca într-o situație confuză gen Revoluția din 1989 sau alte mișcări violente care ar atenta la siguranța postului său, să fie rănit sau împușcat sau să împuște el pe cineva și să-l aibă pe conștiință. Așa e în viață: stai bine cât stai și odată vine răul peste tine. Oricât de improbabil ar fi acest risc, salariul lui ține cont și de asta, la fel ca și vârsta de pensionare, deși n-am înțeles dacă s-a pensionat pe caz de boală sau normal.
      Îmi cer scuze pentru postarea ”fluviu”, dar îmi place să explic pe îndelete și să pledez cu argumente pentru ideile mele.
      Toate cele bune îți doresc.
      • Like 1
    • @ Arlecchino
      Și eu sunt împotriva nedreptăților din sistemul de pensii și nu numai (vezi te rog și răspunsul meu pe larg către OVE), dar să vorbim de pensiile de serviciu făcând referire mereu numai la cel mai nesimțit pensionar sau alți câțiva pe care îi numeri pe degete nu e corect. Marea parte a pensiilor militare sunt măricele dar nu se pot numi nesimțite, ci mai degrabă decente. În timp ce pensiile obișnuite, ”civile” sunt în majoritatea cazurilor umilitoare. O corecție trebuie făcută, evident, dar de ce în jos și nu în sus? (Nu mă refer la pensionarii cu pensie de serviciu, nesimțiți, cu sute de milioane, ci la cei mai mulți, cu zeci de milioane. Trebuie să fie o echitate între pensiile civile și de serviciu, dar de ce să avem o echitate în suferința sărăciei și nu una în decența veniturilor? Olguța - cea mult hulită încerca acum 1-2 ani, prin prevederile noii legi a pensiilor și a măririlor succesive DOAR pentru pensiile ”civile” să atingă acest deziderat într-un orizont de timp rezonabil. Ce să facem dacă - având scuza pandemiei - guvernanții actuali de dreapta intenționează să facă singurul lucru de care au fost mereu în stare - de pe vremea lui Băse - austeritate și iar austeritate. Mă refer la austeritatea pentru populime, că pentru firmele de casă (la fel ca PSD), dar și pentru bănci și multinaționale, se schimbă treaba.
      • Like 0
    • @ Dan Cojocaru
      ove check icon

      OK...LIKE
      • Like 0
  • Cand rw a declarat ca amenzile legate de pandemie sunt neconstitutionale nu ati mai comentat nimic ? Avocatul poporului stabileste daca o masura e constitutionala sau nu, indiferent daca lui gica de la gaze nu ii convine. P.s. : porcilor.
    • Like 0
    • @ Dumitrescu Bogdan
      Dan check icon
      dumitrescu ,,,---escu !!! Pe aici ,intra si comenteaza ,,Oameni Inteligenti ,,porcii ori fi la tine in fam , sau pe unde-i cauti ? Esti cumva ,,lovit-n orgoliu propriu ? Se demonstreaza f. clar ,,prin modul de exprimare ! Daca un popor ,in intregimea lui ,,apreciaza ca ;; pensiile speciale trebuie reduse ,impozitate , etc , atunci care este problema ? Pe la alte democratii ,asa functioneaza ;;fara pensii speciale colosale ,
      • Like 0
    • @ Dan
      Atasez articol cu privire la pensiile speciale din UE https://moldova.europalibera.org/a/c%C3%A2t-de-speciale-pot-fi-unele-pensii-%C3%AEn-%C8%9B%C4%83rile-ue-/30383264.html Imi cer scuze daca v-ati simtit jignit, apelativul "porcilor" era adresat celor care scriu articole murdare la gura. Cf legii (ca deocamdata asa functionam) nu poti taia un drept dupa ce l-ai acordat (exceptand sentintele care contin limitarea / interzicerea unor drepturi). Deasemenea, daca ai o functie cu risc mare (politist, magistrat) sau cu raspundere mare (medic, inalt functionar public) cu siguranta simti ca meriti o pensie mai mare decat un contabil care 25 de ani a stat cu nasul in dosare.
      • Like 1
  • DISCRIMINARE mai clara ca nu se poate,zice avocata psd -ului si a lui Tari....nu,intre beneficiarii de pensii speciale.MARE CONSTATARE:dar ce sa mai zica cei care primesc pensie in baza principiului perfect justificat,al CONTRIBUTIVITATII.
    • Like 3
    • @ Nicolaie Apolzan
      Dan check icon
      Caz ,,concret de contribuitie la sistem , de 50 ani ,inclusiv 6 ani lucrat in gr 1 la Copsa Mica dar cu o pensie foarte modesta !
      • Like 0
  • Sustin punctul de vedere al d-lui prim ministru L. Orban:Sa se acorde dreptul la pensie speciala pe principiul contributivitatii! Inechitati majore sunt si in sistemul de acordare al pensiilor pt limita de varsta.Pt a nu intra in detalii ,pot doar aminti ca incepand cu anul 1990 a fost o supraevaluare a drepturilor[prin posibilitatea de a alege pt calculul pdrepturilor de pensionare cei mai buni cinci sau zece ani din perioada de activitate dupa care L19/2000 ,a limpezit-o'' cat de cat ,dupa care ,prin emiterea Legii pensiilor nr. 263/2010 de catre guvernul PDL condus de dl E. Boc impreuna cu dl Basescu au trecut drepturile de pensie pt. limita de varsta in aria SUBEVALUARII,prin reducerea valorii punctului de pensie.Iata astfel s-au creat diferente vizibile intre pensiile obtinute in aceleasi conditii de munca vechime in munca si grade de periculozitate.Actualul guvern [ca si preceentul ,din pacate], a promis Recalcularea Pensiilor.Se pare ca aceasta promisiune este cea mai mare...gogoasa electorala- a ultimelor guverne- cu care au luat voturile pensionarilor! Se spera a asigura continuitate acestui sistem de a promite fara acoperire atribuirea unor drepturi legale cum sunt pensiile pt limita de varsta?
    • Like 3
    • @ Raducu Mihai
      Corect.
      Dar sa fie acelea si drepturi.
      Adică, in loc de jandarmii care patrulează în noaptea de revelion ptr ca cei ca dvs sa poata ciocni in liniste paharul de șampanie, ar fi bine ca in astfel de situatii sa patruleze si cei ca dvs.
      Dacă tot e să fie egalitate, atunci sa fie.
      • Like 0
  • Trebuie demisă imediat. Nu a fost niciodată avocata poporului. De fapt nici un Avocat al poporului de până acum nu a ajutat poporul. Se poate desființa această funcție.
    • Like 4
    • @ Statov Maria
      Dan check icon
      Felicitari ,, asa este , subscriu total ,
      • Like 0
  • Din nefericire, de data asta avocatul poporului are dreptate. Asta pentru că legea a fost făcută astfel încât să poată respinsă cu ușurință. Știau asta toți parlamentariii care au votat la unison. Corect ar fi fost să se modifice codul fiscal și să se introducă impozitarea în trepte, pe venitul. global. Chiar dacă legea în discuție ar intra în vigoare, economiile la buget vor fi nesemnificative.
    • Like 1
    • @ Orenstein Hari
      Tot e ceva decât nimic. Unii au pensii exagerat de mari.. Am lucrat o viață, de la 24 ani. Am studii superioare și anul trecut pensia mea era de 1900 lei. Să ia și ei după contributivitate. Așa ar fi fost corect.
      • Like 3
    • @ Statov Maria
      Dupa contributivitate ziceti ? Pai putem compara un politist care risca sa.si ia cutite de la interlopi sau medici care se lupta sa salveze o viata cu un contabil de birou ?
      • Like 2
    • @ Dumitrescu Bogdan
      Da, putem ! La o bază de impozitare mai mare, rezultă o pensie mai mare . dar noi vrem să ne pensionam la 39 de ani și sa avem pensie ca pt contributie de 39 de ani
      • Like 2
    • @ Dumitrescu Bogdan
      Paul check icon
      Dacă acel contabil a băgat de 10 ori mai multă valoare in societate decât un polițist atunci merita o pensie de 10 ori mai mare. Întrebarea interesanta este cum se măsoară valoarea. Momentan valoarea e măsurată in bani. Fără bani, nu ai nici sistem medical nici armata sau poliție, nu ai stat. Din punctul asta de vedere un polițist nu are cum sa bage valoare in stat, deoarece statul îl plătește. Totuși, primește o pensie pe baza faptului ca in timpul serviciului activ a băgat valoare in societate asigurându-i siguranța - și pentru care a primit in salariu. Acum putem sa discutam despre cum se echivalează in bani valoarea băgată de un polițist și putem sa ajungem la concluzia ca sunt plătiți prea puțin in timpul serviciului activ, nu ca primesc prea putina pensie. Acestea fiind spuse, la cum te exprimi pun pariu ca ești un strălucit privitor de antene.
      • Like 1
    • @ Orenstein Hari
      Dan check icon
      Prin reducerea ,,asa- zisei ,pensie speciala ,, economiile la Buget ,sunt foarte mari ! Asta ,o spun specialistii in domeniu , caci altfel ,nu ar fi provocat ,actiunea ,!!
      • Like 0
    • @ Paul
      Am luat cu copy paste o argumentare a pensiilor speciale : Pe fond insa, cea mai corecta solutie nu mi se pare sa anulezi pensiile magistratilor. Ca principiu, ele au rostul lor - consfintit si de Carta europeana privind statutul judecatorilor, Recomandarea din 13 oct 1994 a Comitetului ministrilor al Consiliului Europei si "Principiile fundamentale ale independentei magistratilor adoptate de Congresul ONU din sept 1985", pentru ca alaturi de salariile mari si de inamovibilitate reprezinta un pachet compensatoriu pentru incompatibilitati, pentru risc, pentru efortul continuu de invatare, pentru responsabilitate.

      Da, unii magistrati iau salarii si apoi pensii fara a indeplini aceste exigente. Dar solutia nu este sa-i sanctionezi pe cei care le merita pentru cei sub standard. Nu trebuie luate masuri care sa stimuleze egalizarea la nivelul de jos. Solutia este eliminarea din profesie a celor care nu performeaza, deci nu isi merita pachetul compensatoriu, pentru ca sanctiunea trebuie sa fie intotdeauna individuala si nu trebuie sa sacrifice principiul.

      Ce mai trebuie stiut este ca spre deosebire de pensiile militarilor, care sunt suportate 100% de la buget, pensiile magistratilor au doua componente: una contributiva, destul de mare avand in vedere salariile magistratilor, si un supliment care vine de la buget pana la nivelul prevazut de lege, adica 80 la suta din ultimul brut.

      P.s. - am ignorat ofensa de la finalul comentariului dvs.
      • Like 0
    • @ Mircea Florian
      Nu. Nici pe departe nu se poate compara riscul unui polițist sau jandarm cu nimic. Sa fim seriosi.
      Dacă asta credeti, mergeți în patrulă. Si o vedem daca mai aveti aceeași părere.
      • Like 0
    • @ Statov Maria
      La 24 de ani eram satul de muncä.
      • Like 0
  • Ce mana proasta la selectie parlamentari si de leaderi o are PNL!Ciorbea,fost senator si Weber fosta eurodep. au fost promovati de PSD pentru a-si ataca fostii colegi,iar ei corespund perfect sarcinii!Pastrand proprtiile,se aseamana cu fostii legionari care au devenit tortionari sefi la comanda Secu',cantitatea de caracter pe cap de roman e cam foarte mica!
    • Like 3


Îți recomandăm

Fetiță la laptop

Situația se poate schimba în orice moment și școli aflate acum în scenariul verde sau galben pot trece de pe o zi pe alta în scenariul roșu, dacă în cadrul lor vor fi confirmate 3 cazuri de Covid. (Foto: Guliver/ Getty Images)

Citește mai mult

Scoala din valiza

„Educația digitală nu înseamnă neapărat distanțarea între copil și profesor. Și aici îmi vine în minte un alt exemplu: profesorii dintr-o școală din Ialomița, care au devenit dependenți de copiii pentru a putea să folosească mijloacele digitale și s-au apropiat de copii”.

Citește mai mult

Andreas Lier - BASF

„Mă duc aproape în fiecare dimineață cu bicicleta la birou, pe o distanță de 3-4 km, în timp ce vecinii mei adoră să-și conducă SUV-urile, să stea în ambuteiaje, să polueze aerul, lăsând o amprentă mare de carbon doar pentru a se simți foarte confortabil și a afișa simboluri de statut social”, dezvăluie Andreas Lier, CEO al BASF România, într-un interviu pentru Republica.

Citește mai mult

O afacere cu cânepă

Ionuț a plecat în India în toamna lui 2017 ca să viziteze cele șapte orașe sfinte. A luat această decizie după un an și jumătate în care a lucrat pentru o companie elvețiano-britanică din Praga, unde ajunsese ca proaspăt absolvent al unui masterat în Olanda, care nu și-a găsit nimic de lucru în țară.

Citește mai mult

Andrei Pitis

Andrei Pitiş, unul dintre cei mai cunoscuţi oameni din industria locală de IT, a investit până în prezent în 15 startup-uri, după ce în 2018 a demarat un proiect prin care vrea să ajute 100 de români să ajungă milionari în euro din startup-uri în tehnologie.

Citește mai mult