Foto: Bogdan Dănescu/ Inquam Photos
Din 2002 sunt profesor de istorie. Sunt și tatăl unui elev. Am fost la întruniri ale Consiliului Național al Elevilor, am fost formator al Consiliului Județean al Elevilor, am fost consilier educativ și apoi director adjunct al unui liceu. Din toate aceste posturi am văzut și trăit multe în educație. Cunosc sistemul educațional și pot spune că are multe hibe. Deși s-au încercat reforme după reforme, nu prea au fost reușite. Poate și pentru că au fost prea multe. Dar din toate aceste încercări poate cea mai bună, cea care chiar a dat roade, a fost organizarea unui examen de bacalaureat corect. Unii îl contestă pe fostul ministru al Educației, Daniel Funeriu, dar introducerea camerelor la bacalaureat a luminat multe lucruri întunecate de alții. Ar fi o imensă greșeală să se anuleze examenul de bacalaureat în acest an.
În definitiv ce este bacul ? Potrivit DEX-ului este un „examen general cu care se încheie cursurile liceului și după care este permisă intrarea la facultate”. Aici e problema pentru că în România bacalaureatul îți oferă posibilitatea de a deveni student. Fără bac nu poți intra la facultate. Asta e durerea cea mare. Pentru că, de fapt, orice elev care termină 12 sau 13 clase este absolvent de liceu, are studii medii. Numai că de multe ori ambiția absolvenților și mai ales a familiei este dincolo de potențialul elevilor și, mai ales, de nivelul lor de pregătire.
Din 2011 camerele de luat vederi s-au introdus la bacalaureat și, dintr-o dată, ne-au arătat o situație care i-a îngrijorat și i-a surprins pe cei care nu o cunoșteau în realitate. Se ajunsese oricum mult prea departe. Examenul de final de liceu devenise o banalitate. Au fost ani când existau 100 de variante stabilite dinainte pe care elevii teoretic trebuiau să le învețe. Practic nu era așa pentru că apăruseră cărticele cu rezolvări pe care elevii le luau la ei în ziua bacului, iar după ce se extrăgea varianta de subiect, mergeau la baie, rupeau foaia necesară și se întorceau în sala de examen. Copiau cu măiestrie sau chiar profitând de bunăvoința sau nepăsarea supraveghetorilor. Obțineau note fabuloase. Îmi amintesc de un fost elev care rămânea frecvent corigent pe toamnă și care la bac a luat peste 9,00 pentru că dispunea de suficient tupeu pentru a încerca orice, iar a copia la un examen e un mizilic pentru astfel de temerari.
Problema apărea după ce tinerii treceau în acest mod de bacalaureat. Mulți dintre ei se înscriau la facultate. Plăteau taxe de 2-3000 de lei pe an, că de fapt aceasta era și este miza. Universitățile, și nu doar cele particulare, pentru că sunt multe și de stat care funcționează la fel, îi primeau acești tineri și se mândreau cu numărul mare de studenți, nu și cu nivelul lor de pregătire. Era o dublă minciună. Mare parte dintre studenți se mințeau pe ei crezând că au un nivel universitar. Cheltuiau în facultate aproximativ 10.000 de lei, iar viața lor nu se schimba cu nimic. Ajungeau să lucreze ca muncitori, dar aveau studii superioare. Familia lor era frustrată și folosea replici de genul „A terminat facultatea și degeaba, că nu are unde să lucreze, e vânzătoare sau paznic”. Prin urmare, ei se mințeau singuri, iar universitățile mințeau la rândul lor, doar că scopul acestora era unul financiar. Cât le păsa lor de pregătirea reală a acestor studenți? Aproape deloc, din moment ce examenele de la universitate erau grile al căror răspuns se știa dinainte sau se putea afla rapid.
Până în 2011 se instituise ideea că toți elevii iau bacul, toți devin studenți, toți termină o facultate. Dacă nu toți, măcar cei care vor. Era o iluzie vândută de universități în scopuri financiare. Merită consemnat că mulți dintre profesorii universitari erau parlamentari sau aveau diverse funcții în administrația publică. Așadar, pâinea și cuțitul erau la ei, dar camerele de luat vederi au schimbat totul. I-au făcut pe unii elevi să se pregătească pentru bac și pe alții să-și caute un job și să nu se mai mintă să cheltuie bani degeaba la facultate. Dacă generațiile din 2012 și din următorii 2-3 ani au avut scuza că nu s-au pregătit cu seriozitate pentru că nu știau exact ce fel de examen vor da, cele de prin 2014 încoace ce scuză mai au? Știau bine că bacalaureatul este un examen serios pentru care este bine să te pregătești.
Pentru ca explicația să fie completă, ar mai fi de adăugat că acest examen care-i sperie pe unii ar trebui regândit. Sunt câteva aspecte de schimbat. Unul ar fi proba obligatorie a profilului pentru că elevii de la liceele tehnologice sau de la servicii dau a doua probă scrisă la matematică, deși nu e materia specifică profilului. Cei de la real dau mate, cei de la uman, istorie. Ambele au legătură cu profilul lor, dar pentru restul matematica nu e o opțiune corectă din acest punct de vedere. Poate ar fi mai în regulă să dea și ei dintr-o materie specifică profilului ales. De multe ori elevii fug de la profilele de servicii și tehnologice la uman unde pot da examen la istorie. Nici asta nu le garantează reușita, dar li se pare mai ușor. Am cunoscut elevi cu potențial bun la istorie și foarte slabi la matematică. Nici nu știu bine de ce. Poate ține și de înclinația lor, dar și de cum le-au fost explicate noțiunile de matematică în învățământul primar sau gimnazial. Poate nu au avut o învățătoare dornică să-i pregătească sau, mai grav, care nu a știut, pentru că poate venea pe filiera aceea a unui bac incorect și a unei facultăți de mântuială. Poate au avut o familie care nu a știut să-i motiveze să studieze sau poate și-au pierdut singuri motivația. Uite așa ajung să termine un liceu și, de fapt, sunt victime. Nu le place matematica sau nu o înțeleg și nu obțin o notă bună la Evaluarea Națională. Asta face ca accesul lor la un liceu cu profil uman să fie interzis. Se trezesc la licee unde vor avea de dat la bacalaureat matematică și unora asta le pune capac.
La fel de bine o problemă reală pentru elevii care nu sunt la profil real, uman sau vocațional este a treia probă care îi obligă să-și aleagă materii precum fizica, chimia sau biologia. Mulți aleg biologia, deși nu au studiat-o decât în clasa a IX-a și a X-a iar de atunci a trecut mult. Ei cred că e mai ușor, dar foarte mulți pică la această materie. Am văzut elevi cu note foarte bune la română și matematică și care nu au luat nici 5 la biologie.
Putem vorbi și de un blocaj mental pe care elevii și-l formează în timp. Cu ceva timp în urmă mă amuza conversația dintre doi elevi de clasa a V-a care își împărtășeau teama pentru bacalaureat, deși mai aveau 8 ani până acolo. Însă aud destul de des cum elevi de clasa a IX-a spun:
„- Domnu, eu nu iau bacul”.
Îi întreb de ce și-mi spun:
„- Păi e greu la matematică”.
Pentru unii e o teamă justificată, pentru alții nu. Am văzut și elevi corigenți în clasa a VIII-a la matematică, care după clasa a XII-a au luat bacul fără probleme, semn că se poate. Însă au nevoie de susținere, de profesori buni, de cineva care să le ofere încredere. Mulți se pierd pentru că le lipsesc toate acestea.
Acum, profitând de situația creată de coronavirus, unii vor anularea examenului de bacalaureat și echivalarea lui. Asta ar reprezenta salvarea și pentru alte generații din 2012 și până astăzi. Întrebarea este cât de corect ar fi pentru cei care au muncit și s-au pregătit bine din 2012 încoace? N-ar fi deloc corect. Elevii buni ar fi dezavantajați. Ministerul oricum a luat niște măsuri care ușurează examenul din acest an. Programa pentru examen a fost redusă. La istorie, din 9 teme care se învață în clasa a XII-a, au mai rămas 5. În ceea ce privește matematica, mi-e greu să cred că sunt elevi care până în martie ar fi putut lua o notă de trecere și apoi nivelul lor a scăzut sau care ar fi putut să-și schimbe radical nivelul venind la școală din martie până acum. Matematica nu se învață în 2-3 luni. La fel de bine s-au putut pregăti și online. Cunosc o profesoară de matematică care și-a plătit singură abonament la zoom, și-a cumpărat tabletă grafică doar pentru a face lecții online performante și sunt sigur că a făcut. Soluții s-au putut găsi. Ba chiar mai mult, fiind închise mall-urile, cluburile, restaurantele, fiind nevoiți să stea în casă două luni, mulți dintre elevi au profitat și au învățat mai bine în această perioadă. De altfel, cred că procentul elevilor care vor anularea bacalaureatului e mic. E mai mult o nouă temă indusă de o parte din media și a lumii politice, dar și a celor care nu înțeleg cât de importantă este educația pentru o persoană și pentru societate în general.
În concluzie, anularea sau echivalarea examenului de bacalaureat ar produce inechități infinit mai mari decât cele pe care le poate produce dacă se dă. Un examen cu probleme reduse ține de Ministerul Educației care, în colaborare cu Ministerul Sănătății, trebuie să găsească soluții pentru a diminua și a rezolva eventualele situații dificile. Și până acum un elev care avea o problemă medicală dădea examen din subiectele de rezervă. Putea fi în spital și se deplasau doi profesori la el care-i aduceau subiectele și-l supravegheau în timp ce le rezolva. Apropo de asta, nu spune nimeni, dar va fi o problemă reală și cu supraveghetorii, mulți profesori vor refuza să participe la examen. Însă una peste alta soluții există și trebuie găsite pentru a spijini educația și nu pentru a încuraja minciuna și lipsa de pregătire.
Cât de corectă ar fi o echivalare pentru elevii buni? Ce sentiment ar avea cei care s-au pregătit cu seriozitate? Și ce am încuraja la cei care au tratat pregătirea școlară cu indiferență?
De asemenea, notele de la un liceu la altul diferă în mod categoric. O notă de 8 obținută la un liceu nu echivalează cu o alta de la alt liceu. Poate acel 8 ar fi un 10 la un alt liceu ori alt profesor sau chiar 5.
Sunt categoric pentru susținerea examenului de bacalaureat și le spun elevilor care sunt serioși că nu va fi atât de greu pe cât se stresează. Să creadă în ei și va fi bine. Celorlați le spun că viața e ok și fără bac. Nu trebuie să te minți singur. În definitiv, nu cred că peste ani de zile ai vrea să fii operat de un medic care ți-a fost coleg de clasă și știi bine cât de slab era. Sunt pro-bac 100%.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
"La fel de bine o problemă reală pentru elevii care nu sunt la profil real, uman sau vocațional este a treia probă care îi obligă să-și aleagă materii precum fizica, chimia sau biologia. Mulți aleg biologia, deși nu au studiat-o decât în clasa a IX-a și a X-a iar de atunci a trecut mult. Ei cred că e mai ușor, dar foarte mulți pică la această materie. " - ce inseamna "multi" aici? 50%? 80%? Eu de exemplu am absolvit liceu de profil real si in generatia mea la acel liceu nu cred ca a ales cineva biologie la bac, se mergea cel mai mult pe info sau fizica. Daca ai ales sa faci matematica la nivel ceva mai inalt inseamna ca esti si destul de bun la mate si atunci are mai mult sens ca acea optiune sa fie mai apropiata de mate. OK, poate acel liceu sau acea generatie o fi fost exceptia si nu regula.
De acord ca optiunile de bac ar trebui sa fie apropiate de profilul liceului (desi mate la un nivel corespunzator pentru un liceu tehnologic nu mi se pare atat de SF). Cat despre sustinerea bacului anul acesta... sa fiu sincer nu stiu care ar fi decizia corecta. Va inteleg punctul de vedere, dar exemplul ipotetic de la sfarsit cu medicul nu prea sta in picioare de exemplu, pentru ca la medicina se da examen separat de bac. Problema cred ca apare la facultatile la care se intra pe baza de dosar, acolo intr-adevar nu ar fi cinstit fata de cei care au dat bac in anii anteriori sa nu se mai dea bac anul acesta. Daca se poate organiza in conditii de siguranta, foarte bine. Sper sa nu vedem insa noi imbolnaviri.