Anul acesta, în clasele a XII-a și a XIII-a, erau înscriși, potrivit datelor de la Ministerul Educației, 161.488 de elevi, însă doar 71,23% dintre ei s-au înscris, mai departe, la examenul de Bacalaureat.
Procentul este mai mic decât anul trecut, când 76% din cei 187.000 de liceeni aflați în clasele terminale s-au înscris la Bac.
„Astăzi (luni, n.n.) începe examenul de bacalaureat şi urez mult succes tuturor celor 137.344 elevi înscrişi (n.r. din seria curentă și din promoțiile anterioare). Îmi doresc ca fiecare dintre voi să obţineţi rezultate bune şi foarte bune, bazate pe dedicarea voastră din toţi aceşti ani. Însă, tot astăzi, peste 45.000 elevi din clasele a XII-a şi a XIII-a nu vor intra în examenul de bacalaureat. Cred că este nevoie să investim mult mai mult efort în a asigura tuturor elevilor un parcurs educațional complet și pe măsura potențialului lor. România nu îşi poate permite să lase un procent atât de însemnat din generaţiile tinere fără o şansă reală de integrare în piaţa muncii la un nivel adecvat. Aştept ideile tuturor celor interesaţi în a creiona o viziune pentru a schimba această stare de fapt la www.romaniaeducata.eu", a scris pe Facebook președintele Klaus Iohannis.
Alexandru Mitru, directorul liceului teoretic „Ion Ghica” din Răcari, un orășel din județul Dâmbovița, vorbește pentru Republica.ro despre motivele care fac ca mulți dintre liceeni să nu participe la examenul de maturitate. În liceul lui, 15 elevi de clasa a XII-a au rămas corigenți și nu au putut astfel să intre în Bac.
„Anul acesta, procentul de absolvenți înscriși la Bac este de 100%. Și totuși, astăzi, la proba de competențe avem doi elevi din seria curentă și unul din seria anterioară, care nu s-au prezentat. De obicei, ei se înscriu la Bac, din dorința de a face același lucru cu colegii, de a fi în rândul lumii, însă motivația unora de a susține acest examen este zero. Anul trecut, am avut un caz foarte elocvent: un absolvent nu a venit la examen pentru că avea programată în aceeași zi și proba de permis auto. Și a preferat să dea proba pentru permisul auto, în locul celei de competențe”, spune Alexandru Mitru.
Pentru unii dintre absolvenții de liceu Bacalaureatul este un obstacol prea greu de trecut: se simt prea puțin pregătiți din capul locului, ca să încerce măcar să îi facă față. Pentru alții, Bacalaureatul nu mai poate reprezenta o poartă către reușita în viață. „Ei au un alt obiectiv, să plece în străinătate, să câștige bani, nu să urmeze o carieră în care au nevoie de Bacalaureat”, a văzut directorul de liceu. Tot anul trecut, un alt elev nu s-a înscris la Bac pentru că a plecat la muncă în străinătate, împreună cu părinții. Anul trecut, 56% dintre absolvenții liceului au promovat în prima sesiune examenul de maturitate, procentul crescând la 62% după cea de-a doua. Procentele situează liceul sub media națională, dar în prima treime a liceelor din județul Dâmbovița.
Recent, liceul „Ion Ghica” a intrat într-un program, „Răcari 2020”, care își propune, între altele, îmbunătățirea rezultatelor elevilor la examenele naționale.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Examenul in sine nu-i este necesar elevului, ci cunostiintele respective. Este minim-minimorum ce i se cere elevului pentru nota de trecere.
Examenul nu reprezinta o necesitate pentru elev, dar este un bun indicator pentru performantele profesionale ale educatorilor si profesorilor acestor copii.
1. Afirmaţia "Pentru unii dintre absolvenții de liceu Bacalaureatul este un obstacol prea greu de trecut: se simt prea puțin pregătiți din capul locului, ca să încerce măcar să îi facă față" este foarte corectă, iar absolvenţii sînt victime ale ideii promovate aiurea că formarea nu informarea contează. Formare fără informare nu există, indiferent de sursele informării.
2. Constatarea "Pentru alții, Bacalaureatul nu mai poate reprezenta o poartă către reușita în viață" este din nou corectă. Şcoala trebuie să asigure tuturor şansa de a se pregăti pentru domeniul de interes. Ideea şcolilor vocaţionale în loc de şcoli profesionale rămîne păguboasă. Orice şcoală trebuie să permită cultivarea unei vocaţii, de orice natură ar fi ea.