Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

Călătoritul este superb, ca viața, dacă înțelegi că magia este să nu bați din picioruș

Călătorii

Am călătorit prima oară cu avionul în afara țării în vara lui 1990. Eram atât de tânără încât nu-mi dădeam seama că mi se întâmpla ceva excepțional. Părinții mei nu mi-au prezentat vacanța asta ca pe ceva nemaipomenit pentru noi toți, abia scăpați de comunism, nu mi-au spus că eram primul membru al familiei mele care avea un pasaport cu care putea face orice dorea.

Înaintea plecării, tata mi-a arătat niste fotografii alb-negru și niște desene ale Parisului, în niște ghiduri, albume și cărți poștale din studenția bunicului, aduse și păstrate cu sfințenie în bibliotecă, în raftul cel mai de jos de sub fereastră, în rândul din spate de cărți. Mi-a făcut ceea ce acum s-ar numi un tur virtual al Parisului, povestindu-mi cu lacrimi în voce tot ce urma să văd, încărcându-mă de bucurie și entuziasm. Plecam dintr-un orășel modest de pe Valea Prahovei, să văd ceea ce tata spunea, fără să fi fost vreodată acolo, că e cel mai frumos oraș din lume.

Îmi amintesc și acum mirosul Parisului din dimineața în care am ajuns acolo. Este un miros pe care l-am recunoscut de zeci de ori, în alte zeci de dimineți petrecute acolo, un miros care pentru mine nu s-a schimbat în peste treizeci de ani. Pentru mine Parisul miroase a unt topit, lădițe de fructe și frunze de copaci, un miros puțin umed și puțin greu.

Am văzut locurile pe care mi le povestise tata și pe care mi le arătase acasă, stând turcește pe covorul din birou. Desigur că erau mai frumoase în realitate. Nu m-au copleșit, dar văzutul lor mi-a provocat o plăcere aproape fizică. Mi-a dat o bucurie nebunească, pe care la vârsta aia o simțeam des, pentru că de fapt eram la vârsta entuziasmului complet, la vârsta aruncării cu totul în orice aventură. Aveam zece ani și descopeream cât este lumea de mare și de frumoasă, iar asta nu poate fi decât ceva încântător. Cel mai bine îmi amintesc din Parisul văzut acum 32 de ani senzațiile, emoțiile. Această primă călătorie în afara țării, fără părinți, acest moment de libertate completă mi-a setat un standard, mi-a stabilit foarte bine în cap și în suflet ce caut în plecările mele: caut emoția, caut lumina, caut culorile, caut mirosul, caut poveștile.

Și, în toată lista mea de călătorii, despre toate locurile unde am fost, pot să povestesc cu ușurință despre lucrurile astea. Trebuie să mă concentrez și să mă adun ca să povestesc despre infrastructura de transport, despre costuri, despre obiective turistice sau despre cazări.

Toate locurile în care am fost au devenit bucăți din mine. Nu sunt puncte pe o hartă a lumii, nu sunt liste, nu sunt clasamente. Sunt bucăți din cine sunt eu azi. Copenhaga este locul în care am fost poate cea mai îndrăgostită din viața asta și este locul în care mă duc cel mai des în mintea mea. La Ronda este pentru mine cel mai erotic loc în care am pus piciorul. În Sarajevo aș vrea să nu mai calc niciodată-niciodată.

Este un singur fel în care eu înțeleg călătoritul: aproape desculț, fără grija bagajului sau a programului, putând să te oprești oricând să dansezi cu niște necunoscuți pe stradă, pregătit să schimbi în orice moment direcția în care mergi. Pentru mine călătoritul este un parcurs afectiv, nu unul geografic. Este ca viața, superb dacă nu-i ceri nimic bătând din picioruș. 

De fapt locurile în care am fost, care și câte sunt ele, nu contează. Nu contează cum sunt ele cu adevărat, contează numai ce au făcut locurile alea cu mine. Spre exemplu, în Malaga eu am fost fericită, bolnavă de bucurie pe străzi, zile și nopți. Obiectiv, este Malaga un oraș în care le-aș recomanda prietenilor să meargă? Nu știu. De fapt nu aș putea sa recomand nimănui să meargă undeva anume, pentru că experiențele mele cu locurile sunt atâta de personale, încât orice recomandare are zero valoare.

Îmi plac piețele. Oriunde. Piețele de mâncare și de vechituri. Oriunde merg, caut piața de unde oamenii își iau mâncarea. Vreau să văd cum așază mâncarea, cum o aleg, cum o plătesc, cum o cară. Vreau să văd de ce se debarasează, de cât se debarasează. Vreau să văd ce-i atrage din mii de obiecte cu istorie. Oriunde merg, caut un cimitir în care să mă plimb. Vreau să văd cum este locul cu toți cei dragi ai celor rămași, vreau să știu cum își aranjează locul unde se duc să-și viziteze morții. Oriunde merg, caut un sexshop în care să intru. Vreau să aflu despre erotica lor, despre fetișuri și plăceri generalizate.

Oriunde ai merge, relația oamenilor cu mâncarea, moartea și sexul spune mai mult decât arta și istoria locului. Altfel, merg în muzee și galerii, caut restaurante și concerte, dar și borduri din locuri aglomerate pe care să șed și să fumez privind mult- mult timp oamenii, parcuri în care să mă gudur în iarbă uitându-mă la cerul care chiar nu este la fel peste tot.

Este minunat să vezi lumea, să mergi în locuri noi. Dar cu adevărat superb este că peste tot te duci cu tine. Să-ți dai voie să simți, înainte să vezi, să guști și să cheltui, asta e pentru mine magia călătoriei. Una cu magia vieții. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Adina check icon
    Ce frumos ai scris, Una cu magia vieții. Chiar așa.
    • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult