Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Când 74% din veniturile statului merg pe salarii, pensii și dobânzi, întrebarea nu mai e dacă ne împrumutăm, ci cât de scump ne va costa

oameni pe strada - getty images

Getty Images

Cuvântul anului a fost „deficitul” asociat invariabil cu creșterea de taxe și reducerea cheltuielilor pentru evitarea colapsului financiar al României. Tot asociat deficitului avem și diverse cifre – ba 7, ba 10, ba mai mult la sută din PIB. Sună a ceva rău, însă nu ne spune mare lucru. Doar că e din PIB și e mare și e rău. Vă propun să ne uităm altfel în spatele acestor cifre.

Deficitul este diferența dintre venituri și cheltuieli într-o anumită perioadă. Un calcul pe care îl facem și noi adesea în familie sau în firmele noastre. Numai că noi raportăm deficitul la venituri, pe când statele îl raportează la PIB. Vă propun să ne uităm la cifrele prezentate oficial pe site-ul Ministerului de Finanțe pentru anul 2024, însă făcând un calcul mai simplu: venituri vs. cheltuieli.

Veniturile totale ale statului român au fost de cca 574,6 miliarde lei. 70% provin din TVA și accize – 167,2 miliarde lei și din taxele pe muncă și venituri – 238,5 miliarde lei.

Cheltuielile totale ale statului au fost de 727,3 miliarde lei, adică un deficit de 152,7 miliarde lei. Aproape 68% din veniturile statului, adică 388,5 miliarde lei, s-au cheltuit pe salarii și asistență socială.

Cu doar o treime din venituri n-am putut face față tuturor celorlalte cheltuieli – investiții, bunuri și servicii, cofinanțarea de proiecte etc. Diferența a fost acoperită din împrumuturi pentru care am plătit dobânzi – peste 6% din veniturile încasate. Recapitulăm: statul cheltuiește 74% din veniturile sale pe salarii, asistență socială și dobânzi. Apoi trebuie să acopere toate celelalte necesare.

Dacă în familia sau firma noastră am ajunge în această situație ne-am confrunta cu incapacitatea de plată. Având un asemenea profil, finanțatorii nu ne-ar vinde noi împrumuturi, pentru că riscul de neplată ar fi prea mare. Cei de la care deja avem credite ar crește dobânzile pe măsura riscului. Și orice credit nou ne-ar fi vândut prea scump ca să ni-l permitem din același motiv.

Riscul decide dacă și la cât ne împrumutăm. Riscul nu vine doar din deficit, ci mai ales din structura acestuia, dar și din perspectivele de creștere a veniturilor.

Nu e avantajos să luăm credite pentru telefoane sau televizoare, își pierd valoarea instant. Însă o casă își poate crește valoarea de-a lungul anilor. Sau un echipament crește productivitatea firmei – aduce plus valoare.

Ceva similar este valabil și pentru datoriile statelor. Doar că funcționarea țărilor pe deficit este o normalitate. Finanțatorii nu sunt atât de drastici pentru că și garanțiile oferite de țări sunt puternice. Sunt atât de puternice cât este și economia lor. Așa că motoarele economiei trebuie să meargă foarte bine ca să poată achita dobânzile, să merite costul acestora și ca să îi convingă pe finanțatori că riscul neplății este mic, deci și dobânzile să fie cât mai mici.

Revenind, când cheltuielile sunt mai mari cu aproape 27% decât veniturile, cum rezolvăm problema? Putem reduce cheltuielile. Sau putem crește veniturile. Sau ambele. Dată fiind structura cheltuielilor și oricâte ajustări am face ici-colo, tot trebuie să creștem veniturile. Cum? Creștem taxele cu impact mare la buget – TVA, accize, venituri. Numai că pe termen lung, astfel blocăm creșterea economiei. Adică puterea unei țări, inclusiv în fața finanțatorilor săi.

Și aceasta este și problema. Intervențiile necesită finețe, nuanțe și tratamente croite special pe măsura situațiilor, nu rețete facile aplicate la grămadă și pe genunchi. Ceea ce este dificil de făcut de către o coaliție în care profitul politic al fiecărui partid pare că încă este mai presus decât deficitul financiar al nostru, al tuturor.

articol publicat anterior pe blogul autorului

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Îți recomandăm
Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Mihai check icon
    Întrebarea de bază este de ce atunci când deficitul era scăzut, mult mai scăzut decât în cazul altor state, la fel și datoria noastră externă, totuși dobânzile erau mult peste, inclusiv la creditele imobiliare. Deci până la urmă cum se explică asta?
    • Like 0
    • @ Mihai
      se numeste rating de tara
      • Like 0
    • @ Vasile Ostaciuc
      Mihai check icon
      Rating-ul de țară pe ce baze se stabilește dacă nu cumva pe baza nivelului datoriei și al deficitul bugetar raportat la PIB? Mai este și deficitul de cont curent dar acesta se corectează relativ repede în caz de ceva. Cam care ar fi explicația?
      • Like 0


Îți recomandăm

Elena Costache

Magistratul român nu e preocupat de teancul de dosare care crește în sertarele lui. Rareori spre niciodată se gândește probabil că în vreunul dintre ele o fi destinul unui copil sau durerea de neșters a unei mame care și-a pierdut puiul, dar îi caută dreptatea prin toate locurile și căile corecte. Foto: captură Digi 24

Citește mai mult

Foto CTP

În urma unei emisiuni, să o numesc intensă, la România în direct, Cap la Cap cu dl Cătălin Striblea și europenii FM, am desprins o idee în legătură cu ce așteaptă de la subsemnatul mulți dintre cei care mă ascultă sau mă citesc. Ideea e următoarea: „Dom`le, eu o admir pe Oana Gheorghiu, am încredere în ea, îi urăsc pe magistrați și pe Grindeanu, prin urmare nu vreau să aud nicio critică la adresa ei. Că atunci eu mă supăr și dușmanii se bucură. CTP, ai luat-o razna”.

Citește mai mult