Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

Când intră în această prăvălie, clienții sunt tratați, surprinzător, ca niște pacienți. Patronul, absolvent de Medicină, vrea să-i ajute pe cei care au nevoie de alimentație specială. Republica antreprenorilor

Gustușor

Edwin Vasilache este din Galați și a absolvit Universitatea de Medicină din Târgu Mureș. La sfârșitul anului 5 de facultate, a decis că nu va merge mai departe și a început să tatoneze ideea de a avea un business. Diagnosticarea fratelui său cu o boală autoimună l-a adus mai aproape de decizia de a prelua Gustușor, un business de nișă din Cluj, specializat pe produse fără gluten, deși nu acesta fusese planul inițial. În ciuda faptul că a renunțat la profesia de medic, pe care și-o alesese încă din copilărie, tânărul antreprenor speră ca astfel să le poată veni în ajutor persoanelor cu probleme de sănătate, care au nevoie de o alimentație specială ca parte integrantă a tratamentului pe care îl urmează.

„Ideea de a începe un business a venit dintr-o frustrare. Șansele să crești într-un spital mare din România sunt limitate dacă nu te cheamă ca pe șefii de secție sau dacă nu ai pe cineva în politică. Am colegi mai mari care și-au dat rezidențiatul și sunt foarte buni, dar care nu văd nicio oportunitate de a crește. Una dintre colege s-a apucat să învețe germană și într-un an pleacă din România. Și atunci, de ce să-mi chinui sufletul? Sunt 6 ani de facultate, 5-7 ani de rezidențiat, iar dacă vrei o carieră universitară trebuie să faci masterat, apoi doctorat, și este foarte greu să ajungi acolo. Nu imposibil, dar e un preț de plătit. Iar eu nu am fost dispus să-l plătesc”, explică Vasilache.  

Tânărul a vrut inițial să deschidă o brutărie în Galați, dar banii pe care îi avea nu îi ajungeau pentru a achiziționa utilajele. Și cum programul Start-up Nation a fost sistat, s-a reorientat către preluarea unui business activ. Gustușor nu a fost prima sa opțiune, deși văzuse anunțul de vânzare de nenumărate ori pe internet, dar boala fratelui său, căruia i se recomandase o dietă fără gluten, l-a determinat să analizeze mai îndeaproape oportunitatea.

Gustușor, un business la al treilea proprietar

Edwin Vasilache a preluat business-ul în noiembrie 2020 și este cel de-al treilea proprietar al afacerii. Gustușor și-a început activitatea în 2018, pe o piață locală fără prea mare concurență, în colaborare cu Facultatea de Știința și Tehnologia Alimentelor din cadrul USAMV Cluj-Napoca, și cu susținerea Asociației celiacilor din Cluj. Apoi, în 2019, afacerea a fost cumpărată de altcineva, care a renunțat însă după un an.

La preluare, pe lângă prețul plătit pentru business-ul propriu-zis, antreprenorul a mai investit peste 5.000 de euro în reamenajarea spațiului.

Ce îl face să creadă că va reuși să crească acest business după două tentative eșuate? „În timpul stagiilor pe care le-am făcut în spital, am reușit să intru în contact cu mulți pacienții. Și cred că am dobândit o perspectivă unică care mă ajută acum să îmi văd clienții, de fapt, ca pe niște pacienți, pentru că asta sunt”, explică Vasilache.

Dincolo de acest aspect, strategia antreprenorului vizează dezvoltarea portofoliului de produse în zona dietelor speciale recomandate în diverse afecțiuni, și o promovare mai activă în mediul online.

„Dacă nu te adaptezi, mori”

O regulă pe care a învățat-o deja în cele câteva luni de când a intrat în mediul antreprenorial, căruia încearcă să-i afle secretele participând și la diferite cursuri, despre care spune care și-au dovedit eficiența. Tocmai de aceea, Edwin Vasilache încearcă vină în întâmpinarea cerințelor clienților care, dincolo de produsele fără gluten, vor și produse fără lapte, drojdie, ou sau zahăr. Și asta pentru că, pe lângă persoanele cu boală celiacă, care trebuie să consume produse fără gluten, în ultima vreme tot mai mulți oameni se confruntă cu diverse alergii sau boli autoimune.  


Până acum în portofoliul Gustușor se aflau în special produse de panificație, patiserie și cofetărie fără gluten din producția proprie, dar și produse importate, pentru că brandurile românești nu au reușit să se impună încă, spune Vasilache.

Produse locale cu materie primă din import

O situație similară este și în ceea ce privește producătorii de făinuri fără gluten din România. Pentru că este o piață aflată abia la început, iar certificările sunt greu de obținut, mare parte din materia primă vine din Germania, Marea Britanie și Ungaria. La fel și celelalte ingrediente, pentru nu numai făina trebuie să fie fără gluten. Iar acest lucru se reflectă direct în prețul la consumatorul final.

Aproximativ 80% din vânzări vin din magazinul fizic, iar restul prin magazinul online, prin intermediul căruia ajung comenzi din toate marile orașe ale țări, dar mai ales din București. În opinia antreprenorului, acesta este segmentul pe care poate crește mai mult, în condițiile în care în Cluj sunt deja destul de cunoscuți.

În viitorul imediat, Vasilache speră să ajungă să ofere o dietă completă persoanelor cu probleme de sănătate, iar Gustușor să devină locul de unde să-și poată procura toate produsele de care au nevoie. Nu exclude însă nici posibilitatea de a dezvolta un sistem de franciză, cu atât mai mult cu cât chiar a primit solicitări în acest sens.

Fișă de business. Subiectiv

Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor? Curaj

Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor în România? Pe lângă curaj? Răbdare!

A existat vreun moment în care ai vrut să renunți? Încă nu.

Care a fost momentul în care ți-ai dat seama că ești pe drumul cel bun? Când m-a sunat fratele meu, diagnosticat cu o boală autoimună, și mi-a spus că și-a înjumătățit doza de medicamente ca urmare a dietei pe care o urmează.

Ce este antreprenorul? Cel care vede o problemă și încearcă să o rezolve.

Fișă de business. Obiectiv

Investiția inițială: N/A

Număr de angajați: 4

Timp de recuperare a investiției: 2 ani

Cifra de afaceri: N/A

Profit: N/A 

Dacă IMM-urile merg bine, România merge bine. Mulțumim IMM-urilor pentru că generează 50% din cifra de afaceri a firmelor din România. Republica vă va purta în lunile următoare într-o călătorie în lumea celor care mișcă România prin inițiativă, curaj și multă muncă.

Republica antreprenorilor este un proiect susținut de Banca Transilvania.

Cumpără de la o afacere mică este o campanie Banca Transilvania.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Jos pălăria !
    • Like 1


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult