Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

Casa de modă Louis Vuitton, acuzată că a copiat în noua colecție o ie românească din Mărginimea Sibiului

LV by the Pool

Foto: Instagram Louis Vuitton

Casa de modă Louis Vuitton a inclus în noua colecție, “LV by the Pool” 2024, o bluză care seamănă izbitor cu o ie din Mărginimea Sibiului, fără a face referire la vreo sursă de inspirație.

Foto: Louis  Vuitton

„Această bluză vaporoasă scoate în evidență o siluetă romantică cu detalii grafice pentru un aspect proaspăt, boem. Este confecționată din in, prezintă o croială amplă, iar mânecile balon și decolteul sunt accentuate cu inserții contrastante din dantelă. Talia și manșetele sunt elastice pentru a sublinia volumul, în timp ce legăturile largi din piele adaugă dimensiune în partea din față”, se arată în descrierea produsului.

Asociația La Blouse Roumaine acuză brandul de lux că s-a inspirat din designul românesc fără a preciza sursa. Totodată, îi cere să scoată din colecție bluza, dar și alte articole care conțin elemente ale acestuia, până la obținerea din partea comunităților a acordului de a-l folosi și menționarea sursei de inspirație. 

„Dragă echipă de creație și marketing Louis Vuitton, vă rugăm să acordați credit și respect comunităților din Transilvania, Oltenia și Muntenia din România care și-au păstrat identitatea și moștenirea culturală prin portul tradițional unic, mărturie a trecerii lor prin istorie din generație în generație. Unele piese din colecția „LV by the Pool” 2024 sunt inspirate din bluza românească specifică regiunii Mărginimea Sibiului, fără a indica sursa designului. Considerăm că modul în care motivele, croiala și structura bluzei tradiționale românești sunt folosite în colecția LV, fără a se recunoaște originea și identitatea, încalcă drepturile culturale ale comunităților din regiunile mai sus menționate. Prin urmare, vă rugăm să eliminați din colecție toate piesele de inspirație românească până la obținerea acordului de utilizare a designului cultural, cu menționarea creditului cuvenit”, se arată pe pagina de Facebook a asociației, unde sunt publicate imagini cu ii din Mărginimea Sibiului.

Pe pagina de Instagram a Louis Vuitton, există numeroase comentarii critice la adresa brandului de lux. „Este descurajant să vezi un brand de îmbrăcăminte de lux folosind bluza tradițională românească, un simbol prețuit al moștenirii noastre culturale, în noua sa colecție, fără a acorda niciun credit costumului național românesc. O astfel de omisiune nu numai că ignoră istoria bogată și arta din spatele acestei haine frumoase, dar trece cu vederea și importanța recunoașterii și respectării culturilor din care se inspiră. Recunoașterea corespunzătoare nu este doar o marcă de respect, ci și un pas esențial către conservarea și onorarea moștenirii culturale. RUȘINE!!!”, este unul dintre acestea.

Dior și vesta din țara Beiușului

În 2017 și Dior a scos pe piață un articol vestimentar controversat. A lansat o vestă care copia designul unui cojoc din Țara Beiușului, din județul Bihor, pe care îl vindea la prețul de 35.000 de dolari. Din acești bani, niciun cent nu ajungea la comunitatea care a creat designul produsului.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Valentin check icon
    Păi comunitățile respective au drept de autor pe acele produse? Dacă au, se poate regla problema. Dacă nu, atunci intră la domeniul public. Cum e Creangă. E domeniu public. Și nu domeniu public românesc, ci internațional. Oricine îl poate folosi.
    • Like 1


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult